handdator

Visa fullständig version : Långvarig sjukdom!


babbes
2008-05-06, 21:39
Hej kolo!
Jag har varit konstant förkyld i fyra veckor nu, är inne på min femte. Täppt näsa, slemmig hals, hosta osv. Några kvällar under dessa veckor har jag också drabbats av lätt feber. Jag har inte tränat alls under denna period men börjar nu bli väldigt otålig. Hur skulle ni själva ha gjort? Ska jag ha tålamod eller borde jag uppsöka vårdcentralen?

Mvh Babbes

Palten
2008-05-06, 22:03
jag brukar få ungefär samma sak när snön försvinner och när snön kommer men då är det inte ngn riktig sjukdom utan snarare att jag presterar sämre och är tröttare i allmänhet.

men jag hade gått till vårdcentralen

champion
2008-05-06, 22:19
Man ska inte gå med förkylning längre än 3v(tror jag min läkare sa) så du borde kontakta läkaren.

Larsen
2008-05-06, 23:26
Jag har samma problem, jag får ofta sådanna här sjukdomsuppehåll på flera veckor. Man blir otroligt otålig! Det är framför allt förkylning och halsont för mig. Jag har provat ett nytt kosttillskott nu som ska stärka immunförsvaret, får se om det funkar.

babbes
2008-05-07, 10:16
Idag har jag varit på vårdcentralen och gjort ett blodprov. Testet visade ingenting så jag fick diagnosen "vanlig förkylning".
Posta gärna om ni har tips på hur jag kan påskynda återhämtningen.

Mvh Babbes

forslund
2008-05-07, 11:05
Bada varmt & Te med honung. Särskilt honungen har bevisad effekt. Annars är det bara att vila.

Pecto
2008-05-07, 11:10
har nog virus i kroppen..gå till läkare!!!

babbes
2008-05-07, 15:03
har nog virus i kroppen..gå till läkare!!!

Jag var som sagt på vårdcentralen idag, inget virus i kroppen. (Tyvärr?)


Bada varmt & Te med honung. Särskilt honungen har bevisad effekt. Annars är det bara att vila.

Okey, te dricker jag redan flitigt, men jag ska tillsätta honung. Annars har jag varit och köpt c-vitamin tillskott. Har hört att brist på det ska ha ganska stor inverkan på immunförsvaret. En annan sak jag ska börja med är att sova minst åtta timmar om nätterna.

Allt detta kanske låter desperat och löjligt, men vad gör man inte för att öka sina odds, om så med endast någon ynka procent. Jag vill komma igång med min träning och mitt liv ffs!

Tips på andra huskurer? Posta gärna!

Pecto
2008-05-07, 15:05
köp kan yang, och käka glutamine !

Tiina
2008-05-07, 15:40
Käka rå vitlök! Det är hardcore men fungerar som ingenting annat, dessutom är det billigt. För att slippa den outhärdliga brännande smaken så har jag några råd att ge:

Om du tuggar den rå och vill skölja bort smaken så fungerar inte vatten, det bränner som fan istället i hela munnen. Ett effektivit sätt är att hacka vitlöken riktigt fint, blanda med lite fil och svälj utan att tugga. Sen kan man ta och äta lite morot eller äpple eller något sånt för att det ska kännas lite bättre. Man luktar heller inte lika starkt om man sväljer den direkt. Ibland får jag riktigt ont i magen någon minut efter "kuren" men det sitter inte så länge.

Sen skiter jag i att andra tycker att jag stinker vitlök för jag ska ju bli biff!

champion
2008-05-07, 15:48
Käka rå vitlök!

Har det någon effekt egentligen? Det ända som är bra att omgivningen tar 3steg bak och inte blir smittade.

Tiina
2008-05-07, 18:34
Ja du, inget är väl säkert. Men jag tror att maten vi äter är det som påverkar oss mest när det gäller att hålla sig och bli frisk. Sömn givetvis otroligt viktigt! Psykiska påfrestningar kan leda till att man lättare blir sjuk, så försök vara lycklig och glad så långt det går.

Vitlök har länge ansetts vara något alldeles fantastiskt då det gäller att skydda människan mot infektioner. Det finns vetenskapliga belägg för att vitlöken stimulerar vissa enzymer i levern. Den innehåller det antibakteriella ämnet allicin. Vidare innehåller vitlök enzymer, eterisk olja, kalicium, järn, fosfor, selen och vitaminerna A, B1, B2, C och niacin. Så någon slags positiv inverkan på kroppen har den säkerligen.