handdator

Visa fullständig version : Koll på maten med hjälp av våg!


auToeXeC
2008-05-06, 20:25
Nu är det så att jag vet att denna frågan varit uppe innan men kan allvar inte hitta tråden igen tyvärr.

Nu är det så att jag undrar lite om vägning av maten, då jag gjorde nyss en mattlåda till jobbet igår och vägde då kycklingen som var direkt från frysen och fick det till 450g och kastade detta sedan på stekjärnet och lagade till mig denna med enbart salt och citronpeppar. Med andra ord inget smör eller annar fett alls. Detta för att underlätta kcal räkningen. Sedan för skoj skulle så la jag matlådan på vågen och sedan la jag i kycklingen för att se vikten igen och vipps så visade den bara 350g kyckling.

Vad ska jag då gå efter? 450g frusen eller 350g tillagad utan fett eller andra tillsatta kcal.

Samma gäller med broccoli, den vägde 50g mindre efter jag kokat den och vilken vikt ska man då gå efter?

Koloftw
2008-05-06, 20:41
Ottillagad.

Endura
2008-05-06, 20:41
Utgår du från värdena på förpackningarna eller från SLV's sida är det otillagad vara som räknas, om inget annat står.

Du ska alltså utgå från vikten innan tillagning.

Tyvärr ;)

auToeXeC
2008-05-06, 21:00
Det är på förpackningen som jag går efter, men blev osäker då man steker bort en del vatten kan jag tänka mig när den är fryst. för när den inte är fryst väger den mycket mer och då räknar man alltså fel på vikten pga det? Då menar jag om man lagt fram kycklingen dagen inna och väger den då och inte direkt efter man lagt ut den.

Koloftw
2008-05-06, 21:32
Om siffrorna gäller för tinad eller otinad vara får nog respektive tillverkare svara på.

Men det gäller alltid ottilagad vara. T.ex. så kan du i princip få ett kött vattenfritt genom tiillräckligt tillagning, då hamnar energinivåerna upp emot 300-400.

Endura
2008-05-06, 21:39
Jag utgår från hur varan är i förpackningen när du köper den.
Köper du kycklingen fryst - utgå från fryst vikt.
Är den färsk vid köp - utgå från färsk (ofryst).

elArne
2008-05-07, 08:06
det kan dock vara lite lurigt med kycklingfiléer; ofta tillsätter man vatten, salt och druvsocker och ibland skriver man då att kycklingen är "mörad". Jag har sett vissa tillverkare sedan skrivit att "näringsvärdena gäller för naturell kyckling" dvs innan man späder ut den med vatten, ibland står det angivet köttmängd 90% t.ex.
I detta exemplet skulla man alltså bara räkna med 90% av vikten och multiplicera det med näringsvärdena.

Endura
2008-05-07, 10:11
Nja...

Om du kollar på de näringsvärden som tillverkaren då anger är de annorlunda än på kyckling som inte är "mörad". Näringsvärdena är lägre på kyckling med "insprängt vatten" i.

elArne
2008-05-07, 11:31
Jo ibland, men jag vet bestämt att jag sett någon påse med just den formuleringen jag skrev ovan: "näringsvärdena gäller för naturell kyckling"

Ellis Wyatt
2008-05-07, 11:51
Med andra ord inget smör eller annar fett alls. Detta för att underlätta kcal räkningen.

Jag hoppas att du inser hur bisarrt ditt beteende är.

auToeXeC
2008-05-07, 15:24
Jag hoppas att du inser hur bisarrt ditt beteende är.

bisarrt? förklara!
Är det för jag har fått tillbaka äs och vet inte alls hur jag ska äta mer och mår psychiskt dåligt och har så stora problem i min vardag att detta är bissart?