Visa fullständig version : kj/kcal? betydelse
Hockeyman
2008-05-06, 19:44
Rubriken säger nog det mesta men endå, vad står kcal för ? och vad står kj för.
kj står för kilojoule och kcal står för kilocalori.
Eddie Vedder
2008-05-06, 19:50
Kilokalorier och kilojoule. Två olika beteckningar för energi. Samma användningsområde men olika värden baserade på olika mätmetoder.
En kJ motsvarar ca. 4.18 kcal. Om du hör någon som enbart pratar om "kalorier" så menas just kilokalorier, det är helt enkelt lättare att säga. Alla förstår ju för det mesta vad man syftar på.
Hockeyman
2008-05-06, 19:53
Ok tack så mycket. ungefär hur många kalorier per dag ska man äta ? Bara undrar för nyfikenhetens skull :D spelar ingen roll om man tränar eller inte tränar bara ungefärliga kalori mottet per dag.
Ok tack så mycket. ungefär hur många kalorier per dag ska man äta ? Bara undrar för nyfikenhetens skull :D spelar ingen roll om man tränar eller inte tränar bara ungefärliga kalori mottet per dag.
Beror på hur mycket du väger, hur lång du är, din ålder m.m.
Du kan uppskatta din genomsnittliga energiförbrukning via uppladdningen.nu´s hemsida.
Eddie Vedder
2008-05-06, 19:57
spelar ingen roll om man tränar eller inte tränar bara ungefärliga kalori mottet per dag.
Jo det spelar en stor roll, beroende på typ av träning kan det spela ENORMT stor roll.
I övrigt varierar det helt och hållet beroende på ålder, kön, kroppsvikten samt ens aktivitetsnivå.
1800 till 5000 brukar vara normalt. Då förstår du varför man inte kan ge generella rekommendationer utan att känna till några variabler hos en person. Men nu vet du iaf hur många nollor det brukar vara :-p
Scratch89
2008-05-06, 20:30
En kJ motsvarar ca. 4.18 kcal.
Fy skäms på dig!
1 kcal motsvarar 4.18 kJ.
Eddie Vedder
2008-05-06, 20:33
Fy skäms på dig!
1 kcal motsvarar 4.18 kJ.
SOM VANLIGT!:smash: *gah!*
Vänder alltid på saker helt om, underskott/överskott, homogen/heterogen, hydrofob/hydrofil, alla såna där saker är jag expert på att råka skriva tvärtom.:D
Yepyep, där satt den igen!
Vänder alltid på saker helt om,
-snip-
homogen/heterogen
Det där kan bli jobbigt om du är på krogen?
Edit: Anledningen till att kalorier fortfarande används har jag fått höra är att USA som vanligt inte accepterar standardenheter, hur sant det är vet jag däremot inte.
Edit: Anledningen till att kalorier fortfarande används har jag fått höra är att USA som vanligt inte accepterar standardenheter, hur sant det är vet jag däremot inte.
Man kanske ska börja räkna i Joule bara för att jävlas och göra alla andra förvirrade? ;)
Sant. Joule är liksom en internationellt vedertagen SI-enhet. Finns helt sjuka enheter där borta (britterna använder väl dem också iofs)... PSI till exempel. I civiliserade länder använder man kraft (N) per area (kvadratmeter), men jänkarna envisas med att använda "gravitationskraften som verkar på en vikt med massan ett pound över en area på en kvadrat-tum". :smash:
Sant. Joule är liksom en internationellt vedertagen SI-enhet. Finns helt sjuka enheter där borta (britterna använder väl dem också iofs)... PSI till exempel. I civiliserade länder använder man kraft (N) per area (kvadratmeter), men jänkarna envisas med att använda "gravitationskraften som verkar på en vikt med massan ett pound över en area på en kvadrat-tum". :smash:
Sverige är inte helt oskyldiga heller då mil fortfarande används, sen har vi ekonomers totala avsaknad av kunskap vad gäller prefix men det är ju ekonomer..
Fast en mil är ju ändå 10 kilometer... fin rund siffra, och lättare att säga än "decakilometer" :)
Hockeyman
2008-05-07, 18:55
Ok tack för alla svar :D men tror ni det är bra att jag tar en mixer som har 285 kcal i säg efter min träning. MIn längd är 1.70 och vikt ci 55 kilo :( jag vägde 58 men jag har bara rasat ner :S vill inte rasa mer och hoppas jag itne gör det, oj glömde nästan är 13 år
Eddie Vedder
2008-05-07, 18:59
Vaddå "mixer"?
Menar du en gainer? Om du syftar på en gainer (d.v.s. proteinpulver och kolhydratpulver blandat i en dryck) så är det säkert jättebra. Drick den i direkt anslutning till passet, utöver det äter du rejält med mat och håller koll på vågen.
Sikta inte på någon superökning i vikt för det vinner du inget på. Men håll koll på vågen så att den går åt rätt håll.:)
Hockeyman
2008-05-07, 19:09
Vaddå "mixer"?
Menar du en gainer? Om du syftar på en gainer (d.v.s. proteinpulver och kolhydratpulver blandat i en dryck) så är det säkert jättebra. Drick den i direkt anslutning till passet, utöver det äter du rejält med mat och håller koll på vågen.
Sikta inte på någon superökning i vikt för det vinner du inget på. Men håll koll på vågen så att den går åt rätt håll.:)
Tack så jätte mycket du har hjälpt mig jätte mycket och ja jag menade gainer :D men jag dricker den ca 20-30 min efter träning sen äter jag ägg och jag ska inte satsa på en jätte stor viktökning men lagom viktökning i muskler :)
Förlåt för att jag frågar så mycket men nu kommer jag nog inte fråga på ett tag eftersom jag fått så mycket hjälp av alla er, ni är så snälla här på forumet ingen klagar t.ex '' ohhh vet du inte det där'' o.s.v men ennu en gång tack :D
Eddie Vedder
2008-05-07, 19:15
Tack så jätte mycket du har hjälpt mig jätte mycket och ja jag menade gainer :D men jag dricker den ca 20-30 min efter träning sen äter jag ägg och jag ska inte satsa på en jätte stor viktökning men lagom viktökning i muskler :)
Förlåt för att jag frågar så mycket men nu kommer jag nog inte fråga på ett tag eftersom jag fått så mycket hjälp av alla er, ni är så snälla här på forumet ingen klagar t.ex '' ohhh vet du inte det där'' o.s.v men ennu en gång tack :D
Bara kul att hjälpa till, och självklart är du välkommen att ställa fler frågor.:)
Men om du bara äter ägg efteråt så är det ganska odugligt skulle jag säga. Ta din gainer direkt efter passet. Finns ingen anledning att vänta en halvtimme med den, då spricker ju hela idén med att så snabbt och smidigt som möjligt få i sig energi.
Och sedan tar du dig hem och äter ordentligt, inte bara ägg!
En rejäl måltid, kött och potatis, spaghetti och köttfärssås, pannkakor och några glas mjölk, fil och müsli med nedskivad banan, köttbullar och mos whatever. Men du måste ju ha i dig ett ordentligt mål mat i alla fall.
Vad gäller användningen av SI-enheter eller inte så använder vi ju till vardags hk (hästkrafter) trots att SI-enheten watt (oftast då kilowatt=kW) finns tillgänglig (och anges i alla datablad för bilar t ex), så där kan vi ju se hur trög en övergång kan vara. Dessutom ser jag att t o m i den här tråden används decimalpunkt trots att det är decimalkomma som gäller. Detta är dessutom mindre förlåtligt då vi lärt oss använda decimalkomma i skolan! :smash:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.