handdator

Visa fullständig version : Vilken rakhyvel använder du?


Officer
2008-05-05, 22:11
Poll!

Jag har nu en Gillette Fusion Power, men den är för dyr i drift då bladen kostar multum, så jag tror jag ska prova Mach3 Turbo eller bara vanliga Mach3 sen.
Frågan gäller alltså ansiktsrakning för oss män (och vissa kvinnor..)

Imni
2008-05-05, 22:14
Jag kör Mach 3. Funkar helt ok.

tjabon
2008-05-05, 22:14
Bra engångshyvlar med dubbelblad duger för vardagen,
just nu i alla fall.

PowPow
2008-05-05, 22:14
Trimmer. Rakapparat om jag ska vara renrakad.

Back in the days använde jag vanliga mach3. Testade någon wilkinson-modell också.

kelk
2008-05-05, 22:18
Merkur Futur 700 för tillfället

Kebab-Arne
2008-05-05, 22:23
Mach3. Tycker den är bra, har provat mach3 turbo också men tyckte inte gav nån skillnad värd pengaskillnaden. Inte förstått meningen med att prova dyrare high-tech grejer på hyvlar. Iallafall när man som jag mest kör med stubb och kör helrakning en gång i veckan (trimmer + hyvel för den intresserade). Behöver inte bli jättelent då. Vet inte om dyrare hyvel skulle bli lenare, möjligt. Inte nödvändigt för min del dock.

hahavaffan
2008-05-05, 22:23
Mach 3 Turbo med sån vibrationsgrej fast jag använder aldrig funktionen, bara gillar den bättre än vanliga smala Turbon. Till den kör jag Mach 3 Turbo- eller Mach 3 Power-hyvlar. Bättre finns inte enligt mig.

Kurash
2008-05-05, 22:23
Wilkinson Sword, men oftast bara en grov handduk eller motvind.

Sheogorath
2008-05-05, 22:54
Fusion. Första hyveln som är lika bra som tjejhyvlarna varit i år. Skrämmande, men sant. Fusion är dyrare än Mach3 men det är det värt. Nu slipper jag använda min flickväns rosa LadyShave för att få en skön rakning. ;)

Timme
2008-05-05, 23:06
tjejhyvlanra är grymma. Kommer köpa en sådan när min fusion är på tok för dålig.

Timme
2008-05-05, 23:06
eller så blir det en mach3 turbo

Loke
2008-05-05, 23:07
Den med batteri. Inte för att jag någonsin använder den funktionen. Egentligen har det blivit den för att jag är för lat för att testa någon annan.

panzerpig
2008-05-05, 23:49
gammal gillette DE-hyvel (hyvel med klassiska rakblad)

scum
2008-05-06, 00:14
alltid kört engångs när jag kört hyvel..

hur länge använder ni era lyxhyvlar?

Tuniz
2008-05-06, 00:18
Gilette Fusion


... För att raka mitt bröst :D


Kan inte använda rakhyvlar för skäggstubben är för grov, känns som man drar en rostig osthyvel i ansiktet även om man använder en helt ny hyvel >_<

Till ansiktet används rakapparat.

Gpajpen
2008-05-06, 00:20
hur länge använder ni era lyxhyvlar?
Fick en fusion julen 07 tror jag, använder den dagligen fortfarande. Blad byter jag 1gång/månad.

gatewarden
2008-05-06, 00:46
Fusion. Funkar överlägset om man inte jämnför med en najs rakaparat men dom kostar därefter.

Mescreant
2008-05-06, 02:43
Merkur oldschool-hyvel. Inte haft en enda rakfinne sen jag började med den för kanske 3 år sen. När jag körde mach3 hade jag rakfinnar varje dag.

Kabuto
2008-05-06, 06:24
Är det något svårare att raka sig med en Merkur än t.ex mach3 ?

Ozma
2008-05-06, 06:50
Använder Merkur 34C

Ozma
2008-05-06, 07:01
Är det något svårare att raka sig med en Merkur än t.ex mach3 ?

Det kan vara lite svårt i början tills du fått in tekniken, sen så ska det nog inte vara något problem.

Mantic59 på youtube gör bra videos om hur man använder en sådan hyvel, om du är intresserad.

Officer
2008-05-06, 07:02
Vad är det för egentlig skillnad mellan Mach3 och Mach3 Turbo? (förutom att Turbon ser ballare ut) Valet för mig står nog mellan dessa två när mina blad till Fusion Power är slut,

Buken
2008-05-06, 08:27
Vad är det för egentlig skillnad mellan Mach3 och Mach3 Turbo? (förutom att Turbon ser ballare ut) Valet för mig står nog mellan dessa två när mina blad till Fusion Power är slut, Turbo kan även användas som vibrator.

J.Saarela
2008-05-06, 08:29
Turbo kan även användas som vibrator.



*Fniss*

Hardrocker
2008-05-06, 14:59
Kör med skäggtrimmer.
Hatar att vara helt slätrakad och det är smidigt att fixa till de "kala" ytorna kring skägget med en trimmer.

Speedy
2008-05-06, 15:51
kör med mach 3 turbo...räcker helt ok så länge man kör med rakkräm från Taylor of old bond street :)

Lepras
2008-05-06, 15:57
Har en Gillette Fusion nu,skitbra första gången med nytt blad,sen är den skit,kan inte använda bladen mer än en gång..mach3 var bättre ;)

Handcuff
2008-05-06, 16:04
Använder Merkur 34C

Blev nyfiken på dessa hyvlar....känns lite mer klass. Något tips på rakgel/skum/tvål som lämpar sig?

:)

Muskelbyggaren
2008-05-06, 17:01
Minns inte vilket märke, men den innehar både möjlighet till bladbyte samt manlig tyngd.

När jag köpte rakblad häromdagen slog det mig hur mycket vi västerlänningar kräver bara för att sköta vår dagliga hygien. Metervis med toapapper och säkert minst 100 liter vatten dagligen, schampoo i andra grejer som förstör vatten och natur, engångsrakblad osv. Räknar man sen in alla satans förpackningar och påsar undrar man hur tusan det här ska sluta nu när det är fler som vill leva det goda livet.

Ozma
2008-05-06, 18:40
Något tips på rakgel/skum/tvål som lämpar sig?

:)

Jag kör just nu med The Gentlemens Refinery Black Ice rakkräm, fungerar hur bra som helst, finns att köpas på Gents. Den ska användas med borste. Vill man inte lägga ut 200 + på rakkrämer så kan man köpa Palmolives rakkräm som finns lite överallt. Den kan inte mäta sig med dyrare krämer men är MYCKET bättre än allt trycksatt skum/gel du kan hitta. Dom har även raktvål.

ALEXPALEX
2008-05-06, 18:49
Wilkinson sword spöar gilette när som helst, mycket bättre.

MasterChief
2008-05-06, 18:57
Jag har väldigt grov och kraftig skäggväxt. Måste raka mig varje dag med hyvel alternativt två gånger per dag med maskin. Tycker Gilette Fusion är den enda rakhyvel som funkar helt klockrent. Funkar lika bra som det ser ut i reklamen. Den effekten har jag aldrig upplevt med någon annan hyvel/rakapparat.

ligne
2008-05-06, 18:58
Fusion - funkar skitbra

Allan
2008-05-06, 19:00
Engångshyvlar om jag missar att raka mig nån dag. Missar jag flera dagar tar jag fram lien. Annars är det Fusion.

Ahead Of The Pack
2008-05-06, 19:19
Mach3 när jag rakar skallen och hakan, när jag inte har flerveckors skäggstubb.:MrT:
Ett tips är att inte använda Bic gula engångshyvlar, jag har prövat två gånger och bägge gångerna slutade det med att jag var så blodig i ansiktet att Stockholms blodbad var en walk in the park i jämnförelse.*gah!*

Tenzu
2008-05-06, 19:51
Mach3 när jag rakar skallen och hakan, när jag inte har flerveckors skäggstubb.:MrT:
Ett tips är att inte använda Bic gula engångshyvlar, jag har prövat två gånger och bägge gångerna slutade det med att jag var så blodig i ansiktet att Stockholms blodbad var en walk in the park i jämnförelse.*gah!*

hahaha! har du gått på den niten också.
FAN VA BILLIGT!! utbrast jag i butiken, för att senare få en försmak på hur det kännas att bli skalperad levande.

Jag föredrar rakkniv alt. safety razor men fuskar ibland med gilletes Blue2, den funkar ok om man är på resande fot, har brottom etc.

raQblad
2008-05-06, 20:06
Fusion, precis som alla andra...nästan.

Devoid
2008-05-06, 20:13
Mach3 när jag rakar skallen och hakan, när jag inte har flerveckors skäggstubb.:MrT:
Ett tips är att inte använda Bic gula engångshyvlar, jag har prövat två gånger och bägge gångerna slutade det med att jag var så blodig i ansiktet att Stockholms blodbad var en walk in the park i jämnförelse.*gah!*

Köp ett Alunstift så slipper du blöda så mycket :)
Kör alltid på Mach 3 hyvlar och har så gjort så länge jag kan minnas.
När jag får lite pengar över så kommer nog dock en safety razor att inhandlas, och en rakapparat hade inte suttit fel heller så man slapp se ut som en ohyfsad drufs halva veckan men varje gång jag funderar i banorna runt rakapparater så kommer jag fram till att det är för dyrt.

joriice
2008-05-06, 20:28
Äh, jag trodde det var en emo-tråd först.



jag använder apparat.

Yes
2008-05-06, 20:34
Mach3 Turbo... funkar kanske lite för bra då jag blir lite väl babymjuk. Jag skulle behöva en metod för att konstant ha 3-dagars fjun...

PowPow
2008-05-06, 20:35
Köp ett Alunstift så slipper du blöda så mycket :)
Kör alltid på Mach 3 hyvlar och har så gjort så länge jag kan minnas.
När jag får lite pengar över så kommer nog dock en safety razor att inhandlas, och en rakapparat hade inte suttit fel heller så man slapp se ut som en ohyfsad drufs halva veckan men varje gång jag funderar i banorna runt rakapparater så kommer jag fram till att det är för dyrt.

Rakblad och annan kringutrustning som lödder/olja och sånt (vilket många använder till apparat också iofs) är inte heller helt billigt.

Ahead Of The Pack
2008-05-06, 20:36
Köp ett Alunstift så slipper du blöda så mycket :)
Kör alltid på Mach 3 hyvlar och har så gjort så länge jag kan minnas.
När jag får lite pengar över så kommer nog dock en safety razor att inhandlas, och en rakapparat hade inte suttit fel heller så man slapp se ut som en ohyfsad drufs halva veckan men varje gång jag funderar i banorna runt rakapparater så kommer jag fram till att det är för dyrt.

Alunstift har jag men när det saknas hud på en kvadratcentimeter stort område på hakan så svider det på tok för mycket för min smak.:naughty:

Larsson
2008-05-06, 21:09
Mach3 bruka jag använda om jag ska vara slätrakad. Fast just nu trimmar jag mig bara i ansiktet.

Devoid
2008-05-06, 21:22
Rakblad och annan kringutrustning som lödder/olja och sånt (vilket många använder till apparat också iofs) är inte heller helt billigt.

Jag vet det mycket väl, köpte 5 blad för nån vecka sen det gick ju på nästan 100:- . Det är mer det att det är en stor utgift på en och samma gång som skrämmer bort mig från att köpa apparat.

Alunstift har jag men när det saknas hud på en kvadratcentimeter stort område på hakan så svider det på tok för mycket för min smak.:naughty:

Jo då är det lite keligt. Enda gången jag använt mitt stift var när jag skulle trimma skallen och lyckades dra trimmern över ett ganska stort födelsemärke jag har dåligt placerat i nacken, det blödde ganska så bra. Men alunstiftet löste det så det går att stoppa lite större blödningar med :)

panzerpig
2008-05-06, 22:23
Minns inte vilket märke, men den innehar både möjlighet till bladbyte samt manlig tyngd.

När jag köpte rakblad häromdagen slog det mig hur mycket vi västerlänningar kräver bara för att sköta vår dagliga hygien. Metervis med toapapper och säkert minst 100 liter vatten dagligen, schampoo i andra grejer som förstör vatten och natur, engångsrakblad osv. Räknar man sen in alla satans förpackningar och påsar undrar man hur tusan det här ska sluta nu när det är fler som vill leva det goda livet.

mm, det är lite därför jag kör "oldschool". köper man en rakkniv så kan man använda den hela livet (den skulle säkert kunna användas någon generation till).
Jag kör som sagt med en gammal gillettehyvel (eller kniv), de rakbladen brukar jag köpa utomlands, alltid mycket mindre skräp i de förpackningarna (5 raklblad i varsitt vikt papper packeterat i en liten pappersask, jämför med gillettes nya plast-metall-monster till rakblad..
köp en rakborste och en raktvål (palmolive brukar säljas på ica för ca 20:-, räcker ett år, typ..)
jämför med de nya (sämre) sprayburkarna med kass gel eller skum.. dyrare, räcker inte lika länge, massa metall och skit..

alltså: rakkniv alt. gammaldags DE-hyvel+rakborste+raktvål= bättre för miljön!

Magoo
2009-08-24, 12:03
Just nu en Gillette Superspeed från 1969 med Japanska Featherblad som är det vassaste jag upplevt. Jag änvänder bara hyvlar med klasiska dubbelrakblad, dvs singelblad med två sidor.
Fast sedan någon vecka tillbaka gick jag över till rakkniv så nu är det 90% kniv och 10% hyvel.

JoeyP
2009-08-24, 12:08
eller så blir det en mach3 turbo

Haha räcker väl att du tar en lite grov handduk så lossnar dem där fjunen :D :laugh:

ceejay
2009-08-24, 12:11
Behöver inte raka mig, har ingen skäggväxt i princip.

Bahir
2009-08-24, 12:29
Rakar en rakmaskin lika tätt som en vanlig rakhyvel, t ex Mach 3? Behöver man byta ut delar på en rakmaskin då och då (tänker ffa på delen som gör själva rakningen)?

Sebbe_H
2009-08-24, 12:36
Kör med rakapparat var dag. Annars är det fusion och mach3 som gäller.

rooz
2009-08-24, 13:57
Edwin Jagger, old school hyvel med riktiga rakblad, när väl prövat kommer man aldrig pröva en Gilette vibrator 3000 fusion extrem igen:thumbup:


Kombinera med en rakborste och bra tvål och rakningen blir en trevlig morgonrutin*cupid*

Nitrometan
2009-08-24, 14:06
Edwin Jagger, old school hyvel med riktiga rakblad, när väl prövat kommer man aldrig pröva en Gilette vibrator 3000 fusion extrem igen:thumbup:

Edwin Jagger gör även handtag till Gillette-blad. :cool:

coxie
2009-08-24, 15:07
Kör med rakkniv men ibland så orkar jag inte ta fram den så då blir det Mach3.

Snobbe
2009-08-24, 15:15
Kör med mach3. Men funderar på o byta till gilette fusion. Dock undrar jag det var någon i tråden som bytte blad varje månad hur ofta rakar du dig då?

snej
2009-08-24, 17:56
Vanliga fusion. Funkar fint, blir riktigt bra resultat och den är väldigt skonsam. Men det gäller att inte låta skägget växa för långt alltså, väntar jag 3 dagar så är är det en stenhård stubb över hela ansiktet som gör sjukt ont/går inte att raka med hyvel. Blir det till att köra maskin först och sen gå på med hyvel.

Flykt
2009-09-14, 10:14
Närmaste tråden jag hittade så gör ett försök: någon som har tips på en skäggtrimmer? Så man kan ställa in längden man vill ha (gärna väldigt liten längd) och trimma allt.
Har provat med hårtrimmer men har alldeles för höga lägen.

stikkan18
2009-09-14, 11:45
Mach3 Turbo kör jag :)

Yip_man
2009-09-14, 19:25
ett mach 3 blad håller 4dagar för mig. kör därför gillete's engångshyvlar med 3 blad. har funderat på en merkur, men har såmycket ojämnheter i ansiktet så jag är rädd att bli slaktad

Arnesson
2009-09-14, 19:27
Mach 3 brukar jag köpa.
Tipsa gärna om lika bra alternativ som är billigare.

mattilainen
2009-09-14, 19:33
jag kör Gillette Fusion men blir väldigt dyrt om man är som mig och hatar hår på kroppen.

frambogir
2009-09-14, 19:47
Har kört Gillette Fusion ett tag, men börjar bli mer och mer sugen på en såndäringa Merkurhyvel. Det verkar som att man sparar pengar i längden, samt får bättre resultat!

Magoo
2009-09-29, 07:55
Frågan är vad som är ett bra resultat? Är det så hudnära som möjligt? Är det så skonsamt för huden som möjligt? I många fall kan det ena vara på bekostnad av det andra. Naturligtvis bör ju svaret vara bägge delarna och det är ju svårt att uppnå.
Då menar jag rakning och inte epilering, vaxning, ljusbehandling o dyl.
Jag tror att jag testat de flesta typerav hyvlar och rakapparater från dagens hypermoderna och tillbaka till början av 1900-talets. Rakapparater har aldrig funkat för mej förrutom att de är skonsamma för huden. När det gäller rakhyvlar så har Gillettes Super Speed från 60-talet fungerat bäst med Japanska Featherblad.
Sedan 1 1/2 månad tillbaka har jag uteslutande använt rakkniv varje dag och mer hudnära och skonsamt har jag inte varit med om på någon typ av rakning.
Jag kan inte tekniken till fullo men efter 2-3 veckor uppnådde jag min bästa rakning utan ett skärsår.

Mourten
2009-09-29, 11:13
Jag kör nån gilette med batteri i sig, är kanske inne på 10 bladet på 1 år men batteriet funkar fortfarande, jag behöver dock inte raka mig varje dag men har samma hyvel till andra delar av kroppen oxå. Är mkt nöjd. (Dock har jag 2 olika blad till de olika delarna)

stolpskott
2009-09-29, 11:22
Mach3 Power

Trapper Buzz
2009-09-29, 11:29
Slutat raka. Mach3 annars.

capture
2009-09-29, 15:06
Merkur 34C

pojken
2009-10-01, 12:26
Varje dag såras män i onödan :D
http://www.manligsarbarhet.se/viewer.php?id=0c314ad5363c5bf80e4bfe25c93212f5af47 0892

Nordenator
2009-10-01, 12:31
http://webnews.textalk.com/upload/article/bild/1/386170/morakniv_s.jpg

On a more serious note..

Jag fick en reklamhyvel av gilette för år och dagar sedan och använt den sen dess. En fusion. Däremot funderar jag på att testa något annat också nu då jag rakar hela huvudet. Det känns som om det säkerligen finns bättre att hitta.

Soth
2009-10-01, 20:55
Frågan är vad som är ett bra resultat? Är det så hudnära som möjligt? Är det så skonsamt för huden som möjligt? I många fall kan det ena vara på bekostnad av det andra. Naturligtvis bör ju svaret vara bägge delarna och det är ju svårt att uppnå.
Då menar jag rakning och inte epilering, vaxning, ljusbehandling o dyl.
Jag tror att jag testat de flesta typerav hyvlar och rakapparater från dagens hypermoderna och tillbaka till början av 1900-talets. Rakapparater har aldrig funkat för mej förrutom att de är skonsamma för huden. När det gäller rakhyvlar så har Gillettes Super Speed från 60-talet fungerat bäst med Japanska Featherblad.
Sedan 1 1/2 månad tillbaka har jag uteslutande använt rakkniv varje dag och mer hudnära och skonsamt har jag inte varit med om på någon typ av rakning.
Jag kan inte tekniken till fullo men efter 2-3 veckor uppnådde jag min bästa rakning utan ett skärsår.

Vart inhandlade du din rakkniv om man får fråga?

tejpis
2009-10-01, 21:37
Skabbig gammal rakapparat som inte går lägre än "tre dagars".

coxie
2009-10-01, 21:56
Vart inhandlade du din rakkniv om man får fråga?

Gents.se har ett helt ok sortiment, du får ett bra kit för under 2000kr.

coxie
2009-10-01, 22:06
Här är vettiga saker om du inte bryr dig om hur sakerna ser ut, vilket en gentleman som går över till kniv borde göra.

http://www.gents.se/products/Edwin-Jagger-Shave-Kit-Knife.htm
http://www.gents.se/products/Gents-Shaving-Kit-Ebony.htm

Lägg till ett alunstift och återfuktare om du inte redan har.

Magoo
2009-10-02, 07:46
Vart inhandlade du din rakkniv om man får fråga?

Jag har flera. Jag har en Dovo Shavette (utbytvara blad, extra långa) som jag köpt på Guapo.se
En ny Dovo standard som jag köpt hos dovo.uk
Två vintage Heljestrand MK 30 som kommer från loppisar (här kan man göra grymma fynd)
En vintage Thiers Issard från en kille på straightrazorplace.com
Och igår en vintage Thiers Issard från eBay.fr :)

Svenska sidor som har knivar:

Som nämndes ovan: gents.se
guapo.se
exclusiveshaving.se