handdator

Visa fullständig version : Felpositionering vid bröstpressar


martin86
2008-05-05, 18:52
När jag jag kör hantelpressar och bänkpressar, både plana och lutande, har jag en förmåga att lägga mig snett på bänken med huvudet och axeln, d.v.s. de är inte rakt på bänken utan de är positionerade mer åt vänster håll.

Jag har antagligen gjort detta en lång tid, men har inte uppmärksammat det tidigare. Det jobbiga är att jag är så van vid den rörelsebanan, att när jag pressar med hela kroppen rakt på bänken, känns det som om pressvägen är sned.

Naturligtvis är det något jag vill åtgärda, och det ska jag göra genom att i fortsättning lägga mer tid på att positionera mig rätt på bänken och pressa rakt o.s.v.

Det jag undrar är om någon har varit med om något liknande och vet hur man går tillväga för att rätta till det och varför detta fenomen uppstår?

Det räcker kanske "bara" med att tänka på att ligga och pressa rätt på bröstpassen?

I övrigt har jag inga problem med axelpressar el. dylikt, utan det det verkar vara just bröstpressarna som spökar. Jag har inte heller upptäckt någon större styrkeskillnad på höger eller vänster sida, utan de verkar rätt jämnstarka.

Bifogar en bild också.

Mr. Moose
2008-05-06, 05:42
När jag jag kör hantelpressar och bänkpressar, både plana och lutande, har jag en förmåga att lägga mig snett på bänken med huvudet och axeln, d.v.s. de är inte rakt på bänken utan de är positionerade mer åt vänster håll.

Jag har antagligen gjort detta en lång tid, men har inte uppmärksammat det tidigare. Det jobbiga är att jag är så van vid den rörelsebanan, att när jag pressar med hela kroppen rakt på bänken, känns det som om pressvägen är sned.

Naturligtvis är det något jag vill åtgärda, och det ska jag göra genom att i fortsättning lägga mer tid på att positionera mig rätt på bänken och pressa rakt o.s.v.

Det jag undrar är om någon har varit med om något liknande och vet hur man går tillväga för att rätta till det och varför detta fenomen uppstår?

Det räcker kanske "bara" med att tänka på att ligga och pressa rätt på bröstpassen?

I övrigt har jag inga problem med axelpressar el. dylikt, utan det det verkar vara just bröstpressarna som spökar. Jag har inte heller upptäckt någon större styrkeskillnad på höger eller vänster sida, utan de verkar rätt jämnstarka.

Bifogar en bild också.

Om bilden är skalenlig (bredd på bänken) måste du ändra NU. Höger arm får bara halva ROM jämnfört med vänster. INTE bra!

Du skrev själv vad du måste göra.

Snedbelastningar ska alltid undvikas, folk som kör så kanske säger "så har jag gjort i 2 år o ja har inga problem".

Felaktig teknik är som att röka, du får inte lungcancer efter ett paket cigaretter utan efter ett antal års rökande, samma princip gäller när du tränar. Du kan träna slarvigt/med dålig teknik under ganska lång tid men förr eller senare kommer något att "gå sönder".

martin86
2008-05-06, 16:11
Haha nä, bilden är inte skalenlig. Själv pressarna är raka och symmetriska, det är bara att jag har en förmåga att fluytta huvudet och axlarna lite åt vänster sida när jag pressar.

Dock är det sant som du säger om skador och så, jag håller på att åtgärda tekniken.

Tack för responsen!

Arf Pingvin
2008-05-06, 18:05
Jag brukar centrera mig på bänken genom att dra bak armbågarna och liksom klämma fast bänken bakom mig, sen trycker jag fast axlarna mot bänken när jag greppat stången, sen ska de inte röra sig. Jag vet inte hur din bänkteknik ser ut men sträva efter en mer SL-lik bänkteknik så ligger du still. Kör ner axlarna allt som går i bänken och brygga. Fötterna och axlarna ska vara stumt mot underlaget, rumpan behöver bara toucha bänken. Preppa bänken med magnesium vid axlarna och ha bara ett lager kläder.