morbido
2008-05-05, 17:54
hej. Jag har en kompis som lider av pcos (Polycystiskt ovariesyndrom), som är en hormonell störning hos kvinnor. Hennes läkare skrev ut skitstarka p-piller till henne för att hon skulle höjja sin östrogen, men det visade sig att dessa p-piller orsakar lätt blodproppar. Hon säger också att hon går sjukt lätt att gå upp i vikt sen hon fick denna störning. 10kg på 3 månader! Min första tanke är att hon ska trappa ner rejält på kcal intaget men är det någon som har erfarenhet eller kunskap om denna hormonella störning? Det kanske inte bara är att äta mindre kcal utan äta annorlunda på hormoner??? Vad ska hon undvika och vad ska hon äta mycket av osv.
Anledningen att jag postar en tråd om detta här och inte på något läkarforum är att jag som lider av ibs ( colon irritabile) hade inte, efter enormt många läkarbesök, kunnat med deras hjälp få bukt med mina problem. Inte förrän jag vände mig till hälsokost och tränings forum/böcker och butiker fick jag hjälp. Tabletter å medicin funkade inte, utan bättre kost, enzymer och träning hjälpte mig.
Och nu vill jag försöka hjälpa henne, men jag kan nada om denna störning.
Tack!
Anledningen att jag postar en tråd om detta här och inte på något läkarforum är att jag som lider av ibs ( colon irritabile) hade inte, efter enormt många läkarbesök, kunnat med deras hjälp få bukt med mina problem. Inte förrän jag vände mig till hälsokost och tränings forum/böcker och butiker fick jag hjälp. Tabletter å medicin funkade inte, utan bättre kost, enzymer och träning hjälpte mig.
Och nu vill jag försöka hjälpa henne, men jag kan nada om denna störning.
Tack!