handdator

Visa fullständig version : Tips, bilköp?


Beecher
2008-05-05, 16:28
Hej alla glada koloiter, hoppas ni har det bra!

Nu är jag trött på min gamla volvo, som fick underkänt på besiktningen idag, och som värmepaketet pajade på när jag körde hem från besiktningen, det känns som att det är dags att förnya sig, och att lägga alla pengar som kommer gå till reparationer på en nyare bil! Därför söker jag lite vägledning från er, då jag inte direkt har många "bilfantaster" att vända mig till.

Mina "krav" :

Storlek i stil med golf/audi A3


runt 60 000:- vid privatköp

Bensindriven och manuellt växlad, bränsleförbrukning vid blandad körning = lägre än 0,79

En motor som är trevlig att köra, utan att för den skull bjuda in för mycket till bus

Snyggt utseende, hållbar

Snygg och komfortabel design invändigt


Bilen kommer köras i småstadstrafik och på lite mindre landsvägar.

Tack för all hjälp :).

Carolinew
2008-05-05, 16:33
Har själv en Audi A3 som jag är nöjd med. Det går att hitta en skaplig sådan för din prislapp, dock så drar de lite mer än 0,79... Enligt mina papper drar min 0,84 blandad körning (En 1.8 liters utan turbo).

Är en del saker som gått sönder visserligen på min bil nu men jag har inget att jämföra med så vet inte om det är mer eller mindre än normalt...

Baan
2008-05-05, 16:35
A3:or är inte snåla direkt med tanke på vad man får. Därmed gissar jag på att resten av VAG bilarna i samma storlek och med liknande (samma?) motorer, inte heller imponerar i det avseendet.

Beecher
2008-05-05, 16:39
Har själv en Audi A3 som jag är nöjd med. Det går att hitta en skaplig sådan för din prislapp, dock så drar de lite mer än 0,79... Enligt mina papper drar min 0,84 blandad körning (En 1.8 liters utan turbo).

Är en del saker som gått sönder visserligen på min bil nu men jag har inget att jämföra med så vet inte om det är mer eller mindre än normalt...

Vilka saker har du upplevt som svaga punkter?

Är det en trevlig bil att köra annars? :)
Vilken årsmodell kör du själv?

A3:or är inte snåla direkt med tanke på vad man får. Därmed gissar jag på att resten av VAG bilarna i samma storlek och med liknande (samma?) motorer, inte heller imponerar i det avseendet.

Vilken bil skulle du rekommendera i den storleken då? Jag vet inga fler alternativ än golf tyvärr...

Baan
2008-05-05, 16:44
Vilka saker har du upplevt som svaga punkter?

Är det en trevlig bil att köra annars? :)
Vilken årsmodell kör du själv?



Vilken bil skulle du rekommendera i den storleken då? Jag vet inga fler alternativ än golf tyvärr...

Bra fråga. Om jag ska utveckla mitt svar från tidigare avser jag främst lite äldre bilar; för 60 000 kr kan du få lite nyare Audi än så. Det du kan kolla upp är om det blivit bättre säg efter år 2000 eller när man nu uppgraderade motorn markant.

Tror en japansk bil är snålare ifall det är viktigt. Vad som är roligt att köra och i den klassen är dock rätt svårt att svara på...

Carolinew
2008-05-05, 16:47
Vilka saker har du upplevt som svaga punkter?

Är det en trevlig bil att köra annars? :)
Vilken årsmodell kör du själv?


Jag har en 00:a, och ja, den är hur bra som helst att köra, bra kvalitetskänsla! har man väl vant sig vid att köra audi är det rätt svårt att se något positivt i andra märken ;)

Svaga punkter, tja, det är säkert olika från bil till bil, vem som haft och kört den innan, hur den är servad, hur långt den har gått osv osv. Min hade gått 12900 när jag köpte den i höstas, och sen dess har batteriet strulat (räckte att ladda upp), sen på servicen nu i april så var det lite småsaker som backljus osv samt att de tyckte startmotorn var paj. Men den funkar som den ska så det var nog bara verkstan som försökte med en rövare *grr* Sen är det väl bensinförbukningen då som jag tycker är i högsta laget.

Annars är iaf en sak som Audi haft lite problem med överlag att mätarna för bensin osv kan bli lite osynkade med tiden. Min bensinmätare visar tex ca 5 mm för långt till höger, men det är sånt man vänjer sig vid så det gör ju inget.

bubbe
2008-05-05, 16:53
Sålde min golf tdi highline -99 för 62'000 i onsdags, en mycket trevlig bil att åka i. Men tyckte det var lite för mycket verkstadsbesök faktiskt, tror att bilarna med mycket plast/elektronik går sönder rätt friskt när dom blir gamla.

Baan
2008-05-05, 16:55
Sålde min golf tdi highline -99 för 62'000 i onsdags, en mycket trevlig bil att åka i. Men tyckte det var lite för mycket verkstadsbesök faktiskt, tror att bilarna med mycket plast/elektronik går sönder rätt friskt när dom blir gamla.

Just den bilen har nog mindre elektronik än valfri bil idag. Det är åt det hållet det går :)

Plasten vet jag inte hur den inverkar på bilens funktion. :em:

bubbe
2008-05-05, 17:08
Just den bilen har nog mindre elektronik än valfri bil idag. Det är åt det hållet det går :)

Plasten vet jag inte hur den inverkar på bilens funktion. :em:

Fick byta hela motorskyddet som sitter undertill för ett par lusentappar, plasten hade blivit skör och gick sönder vid fästena.

Vad gäller elektroniken så var det tillräckligt mycket för att vara för mycket, hade bla problem med

airbagen som blinkade till och från pga glappkontakt (4-5 verkstadsbesök)
den tappade bort koden till nyckeln och vägrade därmed starta bilen oavsett vilken nyckel jag använde
vindrutetorkarna kunde stängas när det regnade, en omstart av bilen så funkade dom igen
vindrutetorkarna kunde sättas på intervall och sen vara omöjliga att stänga av.
airbag lampan slog på för stolen på passagerarsidan hittade på något
luftmängdsmätaren läste fel värden så turbon slogs inte på rätt.
Det sista jag fixade innan den såldes var givaren till absen på ett av hjulen.

En sak som jag dock aldrig hade problem med var klimatsystemet.

Arnesson
2008-05-05, 17:12
Golf 4:a och tidiga A3 är v'äl i stort sett samma bil (?), och Golfarna är billigare. Båda dessa är ju trevliga bilar med helt okej ägarekostnader.

Värdesätter du driftsäkerhet mer så ska du nog kolla japanskt. Men dem bilarna, i den klassen, är i mina ögon inte lika trevliga. En outsider blir ju new beetle som är söt :)

Baan
2008-05-05, 17:18
Golf 4:a och tidiga A3 är v'äl i stort sett samma bil (?), och Golfarna är billigare. Båda dessa är ju trevliga bilar med helt okej ägarekostnader.

Värdesätter du driftsäkerhet mer så ska du nog kolla japanskt. Men dem bilarna, i den klassen, är i mina ögon inte lika trevliga. En outsider blir ju new beetle som är söt :)

Det är fortfarande mycket gemensamt, samarbetet tog inte direkt slut då...

Baan
2008-05-05, 17:20
Fick byta hela motorskyddet som sitter undertill för ett par lusentappar, plasten hade blivit skör och gick sönder vid fästena.

Vad gäller elektroniken så var det tillräckligt mycket för att vara för mycket, hade bla problem med

airbagen som blinkade till och från pga glappkontakt (4-5 verkstadsbesök)
den tappade bort koden till nyckeln och vägrade därmed starta bilen oavsett vilken nyckel jag använde
vindrutetorkarna kunde stängas när det regnade, en omstart av bilen så funkade dom igen
vindrutetorkarna kunde sättas på intervall och sen vara omöjliga att stänga av.
airbag lampan slog på för stolen på passagerarsidan hittade på något
luftmängdsmätaren läste fel värden så turbon slogs inte på rätt.
Det sista jag fixade innan den såldes var givaren till absen på ett av hjulen.

En sak som jag dock aldrig hade problem med var klimatsystemet.

Ja, jag menade att det lär knappast bli mer mekanik och mindre elektronik i bilarna om man säger så :)

Har haft en massa små skitfel på min A3:a från -98, men det får man ta när bilen har några år på nacken. Det jag känner igen från din lista är givaren för Absn.

kohai
2008-05-05, 17:24
Har oxå haft en -99 Golf TDI Highline. Sjukt trevlig bil, blev tyvärr för liten när vi köpte hund.

Skulle nog kika på Toyota Corolla om du vill ha så lite strul som möjligt. Jag hade definitivt inga problem med min golf. Förutom vanlig service så lade jag inte ner några pengar på den bilen.

Kika efter en sån här, typ:
http://www.blocket.se/vi/15732375.htm?ca=1_3_s

Arnesson
2008-05-05, 17:25
Det är fortfarande mycket gemensamt, samarbetet tog inte direkt slut då...

Nej, men jag har för mig (?) att det skiljer väldigt lite tills a3an blev uppdaterad. Dock så är ju inte VAG direkt kända för att inte utnytja stordriftsfördelar :D

dam00r
2008-05-05, 17:28
Alfa Romeo kanske? =))

kalajset
2008-05-05, 17:47
Som sagt, är det driftsäkerhet som står högst på turordningen så är det japanskt som gäller. Helst Toyota eller Honda, i nödfall Nissan eller Mitsubishi. Nu baseras ju de flesta bilköp sällan på driftsäkerhet endast, men detta kan vara värt att ha i åtanke. Corollan är ju kanon, men har däremot inte världens bästa säkerhet, då är Mitsubishi Colt betydligt bättre på den punkten.

Alfa Romeo som näms ovan har ju faktiskt 147:an i just denna klass/prisklass, och den verkar fakitskt hålla högre kvalitet än övriga alfor, är rätt övertygad om att skillnaden i krångel mellan valfri VAG, (VW, Audi, Seat, Skoda), och 147:an är liten. Hade absolut inte haft något emot att ha en sådan själv, 1.6:an lär nog klara din önskvärda förbrukning, samt lär ändå vara tillräckligt pigg med sina ca 120 hk.

En outsider som är väldigt mkt bil för pengarna är Peugeot 306, faceliftad, så den får ett litet fräschare utséende. Tyvärr inte särskilt säker, men den håller högre driftsäkerhet och kvalitet än sedvanliga franska märken, och har dessutom ett kanonbra chassie/snåla motorer. Mkt bil för pengarna som sagt.

pragmatist
2008-05-05, 18:07
Om man letar lite borde man kunna hitta en BMW 318i -99 eller nyare (d.v.s. E46-karossen) för ~60,000:-. Det är ju väldigt trevliga bilar.

Beecher
2008-05-05, 20:59
Tack för alla intressanta svar, ni är till stor hjälp!
Hurdan är peugeot 206, bra eller ananas?
Är det värt att kolla på honda civic med klenmotorn om man är sugen på japs, bra eller ananas?


Om man letar lite borde man kunna hitta en BMW 318i -99 eller nyare (d.v.s. E46-karossen) för ~60,000:-. Det är ju väldigt trevliga bilar.

Känns nog lite för stort för mig, väldigt fin modell dock!

Baan
2008-05-05, 21:07
Tack för alla intressanta svar, ni är till stor hjälp!
Hurdan är peugeot 206, bra eller ananas?
Är det värt att kolla på honda civic med klenmotorn om man är sugen på japs, bra eller ananas?




Känns nog lite för stort för mig, väldigt fin modell dock!

Tror Peugeot klarar sig väldigt dåligt på besiktningen. Det folk gnäller på här i tråden (även jag) är problem hos bilar som egentligen är rätt gamla. Där kan man vänta sig problem även med en japansk kvalitetsbil - en kompis har sin Honda på verkstaden hela tiden, å andra sidan är den 15 år gammal med. För 60 000 kr är det väl att skära ner det till det som i princip måste gå sönder och inte mer.

För att komma tillbaks till det jag egentligen tänkte anmärka på är att franska bilar har fel som visar sig även när dom är ganska nya, något som i min värld är helt oacceptabelt. Dom första åren ska inget gå sönder.

kalajset
2008-05-05, 22:09
Tror Peugeot klarar sig väldigt dåligt på besiktningen. Det folk gnäller på här i tråden (även jag) är problem hos bilar som egentligen är rätt gamla. Där kan man vänta sig problem även med en japansk kvalitetsbil - en kompis har sin Honda på verkstaden hela tiden, å andra sidan är den 15 år gammal med. För 60 000 kr är det väl att skära ner det till det som i princip måste gå sönder och inte mer.

För att komma tillbaks till det jag egentligen tänkte anmärka på är att franska bilar har fel som visar sig även när dom är ganska nya, något som i min värld är helt oacceptabelt. Dom första åren ska inget gå sönder.

Jag skulle nästan vilja hävda att det är tvärtom gällande nybilar, de första åren får man räkna med en del garantiåtgärder och småfel som rättas till, sedan bör man köra hyffsat problemfritt åtminstone ett X-tusen mil, tills rena slitagedelar behöver bytas. De flesta nybilar dras med mer eller mindre allvarliga fel. Motormännens Riksförbund genomför varje år en nybilksenkät om just detta. Det man kan konstatera är först och främst att de flesta nybilar dras med fel, och att de märken som har allra flest fel kommer ifrån kanske något oväntat håll. I förra årets undersökning placerades Volvo V50 som modellen med flest antal allvarliga fel. 49% av alla sålda V50 drogs med något allvarligt. Gällande småfel var Mercedes A-klass, Ford Mondeo, och Volvo S60 sämst.

Gällande franska märken så har kvaliteten genom åren mycket riktigt varit tämligen undermålig, med få undantag. (Har själv ägt flera bilar från alla tre stora franska tillverkare). Enda anmärkningsvärda som jag tycker är värt att nämna är att Citroën kom trea i en amerikansk undersökning gällande just driftsäkerhet på några års begagnade bilar, alltså efter att alla garantiåtgärder är åtgärdare. (Slog t ex Mercedes på denna punkt). Själv finner jag inte detta särskilt märkligt egentligen, då undersökningen handlade om allvarliga fel, fel som får bilen ur funktion. Några sådana fel har aldrig förekommit på den handfull cittor jag själv haft att göra med inom familjen. Däremot har det varit tämligen gott om småfel.

Efter den lilla utläggningen så, - tillbaks till ämnet. Köper man en begagnad bil i denna prisklass är det klart att, som man säger, "vad som helst" kan hända med den, men det kan det med en ny också, vilket jag försökt påvisa. Men, med lite know-how gällande märkes/modellval, samt lite hjälp på traven i form av t ex bilprovningen.se's statistik kan man nästintill eliminera risken för felköp, med en gnutta tur då, naturligtvis. För även om 9/10 Toyota Corollor i stort sett går i princip helt och hållet felfria från början till slut, (det var troligen ingen större överdrift), är det klart att risken alltid finns att råka på måndagsexemplaret, men är man ej beredd att ta den risken gör man nog bäst i att hålla sig till bussen.

kalajset
2008-05-05, 22:13
Tips i klartext till trådskaparen - gå absolut in på åtminstone bilprovningen.se och läs själv om vilka bilmodeller som verkar mest problemfyllda, och dessutom t om om vad det är som krånglar på dom - mycket användbar funktion!. Sedan genomför som sagt Motormännen varje år en nybilsenkät som det står mycket intressant i, läsvärd den också. Vidare har Auto Motor Sport, samt Vi Bilägare begagnattester/felanmälningar på sina hemsidor.

Beecher
2008-05-10, 23:29
Tips i klartext till trådskaparen - gå absolut in på åtminstone bilprovningen.se och läs själv om vilka bilmodeller som verkar mest problemfyllda, och dessutom t om om vad det är som krånglar på dom - mycket användbar funktion!. Sedan genomför som sagt Motormännen varje år en nybilsenkät som det står mycket intressant i, läsvärd den också. Vidare har Auto Motor Sport, samt Vi Bilägare begagnattester/felanmälningar på sina hemsidor.

Roger that!

Just nu lutar det nog mest mot Golf 4.

Audi A3 är otroligt snygg, men den är lika dyr som ett par år nyare golf, och jag antar att golf går att snygga till rätt bra dom med.

Det blir nog 1,6 motorn med, jag har verkligen svårt för att inte busa när jag kör en turbobil, då lär driftkostaden bli därefter, både bränslemässigt och i slitdelar, även om turbo skulle vara 100 gånger roligare/hefftigare osv :(

men den är väl inte fy skam heller som du skrev :)