handdator

Visa fullständig version : Muskelkollaps


Alexlindgren
2008-05-05, 14:43
Hade en redovisning på min skola angående styrketräning/kroppsbyggning som hölls av en av mina lärare. Han är tidigare kroppsbyggare och STOR.

Till saken då - han nämnde att för att bygga så mycket volym och styrka som möjligt ska man träna för att uppnå muskelkollaps.

Vi säger att man tränar bicepscurl och kör 4x8. Då har jag tidigare anpassat vikten för att klara av alla repetitioner på alla set.

Men det han ville att man skulle göra var att man skulle ha så mycket vikt att man klarade precis av antalet repetitioner på dom 2 första seten, man skulle inte ha någon ork att göra en till repetition. Sedan gjorde det inget om man tappade 1-3 repetitioner på dom sista 2 seten.





PS. Kan även tilläggas att han sa att man inte ska ha så hög vikt att man inte kan utföra rörelsen strikt och korrekt.

Stämmer det att det är bättre att träna på det här viset? Jag tror att jag ska våga mig på att testa under en period i alla fall..

pragmatist
2008-05-05, 14:57
Det du talar om brukar kallas för "failure" och är ganska omdiskuterat på detta forum. Om du söker lite på "failure" så kommer du hitta åtskilliga diskussioner.

Om jag ska sammanfatta min syn, som jag bygger på erfarenhet och vetenskapliga rön, så skulle jag säga att ja, det finns en fördel med failureträning när man tränar för volym (mer oklart om det är någon fördel för att bygga styrka), men att det också ökar risken för utbrändhet och överträning en hel del eftersom det belastar centrala nervsystemet. Det är därför något man bör göra relativt sparsamt, t.ex. i vissa perioder.

überstarken
2008-05-05, 14:58
Det är många som tränar så, bland annat jag, och jag tycker det fungerar utmärkt. Sen tycker jag nog det låter lite väl "brutalt" att kalla det för muskelkollaps bara för att musklerna inte orkar lika många reps som man tänkt utföra.


Pragmatist: Det behöver väl nödvändigtvis inte vara failure han pratar om, han säger ju inget om att man ska fortsätta försöka tills man misslyckas med en repetition?

Sniggel
2008-05-05, 15:49
Kan ju också vara så att han menar att man ska vara 100% säker att man kommer faila om man försöker en repetition till. Detta kan vara svårare att veta om man är nybörjare och det kan hädna att man tror att man nått failure när man egentligen har hela 2-3 reps kvar.

überstarken
2008-05-05, 15:54
Kan ju också vara så att han menar att man ska vara 100% säker att man kommer faila om man försöker en repetition till. Detta kan vara svårare att veta om man är nybörjare och det kan hädna att man tror att man nått failure när man egentligen har hela 2-3 reps kvar.

Det var så jag uppfattade det iallafall. Men det får man en känsla för ganska snabbt. Sen kan man ju även "råka" faila på något set och det är ju inte hela världen det heller.

Dreas
2008-05-05, 17:13
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60794&highlight=failure där står det mycket intressant, testa dig fram och se vad som funkar för dig:)

Alexlindgren
2008-05-05, 17:30
Okej, kan inte säga att jag är nybörjare. Har tränat i 2-3 år så har hyffsad koll på min kropp..


Men det kan nog vara intressant att testa på, i alla fall under några veckor och se vad man får för resultat. Ska titta runt lite mer...

Tack för svaren.