handdator

Visa fullständig version : Vilka är de bästa inflammationshämmande kosttillskotten?


AJO
2008-05-05, 12:12
Som är bevisat inflammationshämmande eller som ni vet fungerar av egen erfarenhet.

Är inte ute efter något som "renar" kroppen eller liknande.
Vill ha tag i saker som hindrar enzymer som cox2 och andra av kroppens inflammationstriggers.

Har alltid ont i halsen, och misstänker att det endast är en inflammation och att kroppen inte är infekterad i den utsträckning som det känns som.

Känner mig även ofta trött och har stela fingrar (kanske kan ha något med en autoimmun inflammation att göra?)

Anders The Peak
2008-05-05, 12:25
Som är bevisat inflammationshämmande eller som ni vet fungerar av egen erfarenhet.

Är inte ute efter något som "renar" kroppen eller liknande.
Vill ha tag i saker som hindrar enzymer som cox2 och andra av kroppens inflammationstriggers.

Har alltid ont i halsen, och misstänker att det endast är en inflammation och att kroppen inte är infekterad i den utsträckning som det känns som.

Känner mig även ofta trött och har stela fingrar (kanske kan ha något med en autoimmun inflammation att göra?)

Har du hört talas om något som heter Vårdcentral/Läkarmottagning?

AJO
2008-05-05, 12:29
Har du hört talas om något som heter Vårdcentral/Läkarmottagning?

Ja, dem tog ett halsprov och näsprov och sa att jag var frisk :)

Anders The Peak
2008-05-05, 12:38
Ja, dem tog ett halsprov och näsprov och sa att jag var frisk :)

Om du inte känner dig bra så be om ett CRP-prov för att kontrollera om du har någon annan infektion som man kan missa vid näs-/halsprov.

AJO
2008-05-05, 12:45
Crp är det när de kollar sänkan? Den låg inom normalintervallet.

Jag har kännt mig så här länge. Har redan autoimmuna sjukdommar; allergi och astma. Kan tänka mig att även detta är en sådan.
Får kanske kolla med vårdcentralen igen, men jag känner mig ganska säker på att de kommer att friskförklara och skicka hem mig..

Anders The Peak
2008-05-05, 13:09
Crp är det när de kollar sänkan? Den låg inom normalintervallet.

Jag har kännt mig så här länge. Har redan autoimmuna sjukdommar; allergi och astma. Kan tänka mig att även detta är en sådan.
Får kanske kolla med vårdcentralen igen, men jag känner mig ganska säker på att de kommer att friskförklara och skicka hem mig..
Sluta känn efter hela tiden börja se dig som frisk så kommer du att känna dig helt frisk inom några veckor...

AJO
2008-05-05, 13:13
Sluta känn efter hela tiden börja se dig som frisk så kommer du att känna dig helt frisk inom några veckor...

Det tror jag inte. Kan tänka mig att man får den uppfattningen... Jag överdriver inte och jag vet att många har betydligt värre problem.

Jag känner mig som jag känner mig, varken sämre eller bättre... Tack för förslaget iallafall! :)

AsTfL
2008-05-05, 13:56
Som är bevisat inflammationshämmande eller som ni vet fungerar av egen erfarenhet.

Är inte ute efter något som "renar" kroppen eller liknande.
Vill ha tag i saker som hindrar enzymer som cox2 och andra av kroppens inflammationstriggers.

Har alltid ont i halsen, och misstänker att det endast är en inflammation och att kroppen inte är infekterad i den utsträckning som det känns som.

Känner mig även ofta trött och har stela fingrar (kanske kan ha något med en autoimmun inflammation att göra?)

Det låter mer som allergi tycker jag.
Möggel i huset kanske?

zebulon
2008-05-05, 16:12
EPA + DHA fettsyror, under samlingsnamn Omega 3 är finemang mot inflammationer.

Eddie Vedder
2008-05-05, 16:21
EPA + DHA fettsyror, under samlingsnamn Omega 3 är finemang mot inflammationer.

När jag först läste rubriken var det också min första tanke. Men sedan läste jag förstaposten och blev ytterst tveksam så jag skrev inget.

Är du säker på att omega-3 fettsyrors antiinflammatoriska egenskaper verkligen gäller den här typen av inflammationer, d.v.s. inflammationer i halsen?

Doctor Snuggles
2008-05-05, 16:25
Det är alltid bra att dämpa inflammationer i kroppen då man börjar upptäcka mer och mer välfärdssjukdomar som beror på dessa.

Finns en mängd tillskott (fast jag vet inte om specifik funktion för just halsen):
Vitlök, ingefära, gurkmeja, omega 3, grönte, carnosin - på rak arm.

Googla, här är en bra länk att börja med: http://www.itmonline.org/arts/lox.htm

zebulon
2008-05-05, 16:47
Nja ,alltså. Min erfarenhet av omega 3 som antiinflammatorisk är bra. Jag har faktiskt blivit mycket bättre i min ena axel, sedan jag började köra dubbel dos omega 3 på en läkares förslag (dock en pensionerad läkare som gav råd privat) Inflammation på grund utav infektion är en annan femma. Gör ju inget mot själva infektionen iaf. Om omega3 är verksam mot denna typ av inflammation..tja jag vet ärligt talat inte. Vävnad som vävnad?

AJO
2008-05-05, 17:10
Inflammation på grund utav infektion är en annan femma.

Det är inte så lätt att veta om det beror på infektion. När jag har gjort test så har det inte varit en bakteriell iallafall.

solo
2008-05-05, 20:14
Kanske skulle testa Immolina?
http://www.liebertonline.com/doi/abs/10.1089/acm.2006.12.429?journalCode=acm

loverius
2008-05-08, 10:00
Cissus är det bästa mot inflammationer