handdator

Visa fullständig version : Felplacerad sömn


Lellan
2008-05-05, 01:43
I nästan en månad har jag till 90% somnat när jag nattat grabben, ca 19.30. Vanligtvis går jag upp ca 6.30-7. Inga sovmornar.

Första veckan jag började sova så tidigt sov jag 10-12 timmar varje natt. Det var efter en längre tids sömnbrist kan man säga. Men på senare tid har jag antingen vaknat runt 2 el ställt klockan ca 21 för att hinna vara vaken nån h och sedan sova, känns inte befogat med så mkt sömn.

Nattningen sker horisontellt, och jag KAN fan inte hålla mig vaken. Idag försökte jag med att sitta bredvid, men då blir skitungen (*cupid*) pissed, så jag lägger mig ner till slut ner och läser sagan. Sen somnar jag troligtvis först av oss. :em:

Jag vet inte riktigt var jag ska placera sömnen, el hur jag ska undvika att somna vid nattning. Så tipsa! Tack på förhand!

(jag somnar ALLTID när jag lägger huvudet på kudden, tiden jag inte kan sova är mellan 15-20. Annars fritt fram. Somna 22-23 vore optimalt.)

Krokodil
2008-05-05, 03:21
Finns det pojkvän i huset kan han kanske väcka dig efter nattningen?

Eller så njuter du av att få sova ordentligt! :D

babbett
2008-05-05, 08:22
Ändra natta-rutinen så du slipper lägga huvudet på kudden.

Eldhroka
2008-05-05, 08:25
Låt ungen bli 'pissed' tills han lär sig att Mamma sitter och läser gonattsagan annars blir det ingen godnattsaga alls....

lectris
2008-05-05, 08:47
"sittligg" i sängen? dvs du har kuddar i ryggen mot väggen som gör att du ligger upphöjt i sängen. ha riktigt obekväma kläder på dig, lägg något på kudden som du har i ryggen som är obekvämt att luta dig på osv.

annars är det bara att stå ut med en kinkig son som får stå ut med att mamma sitter och läser. :D

Tricce
2008-05-05, 17:45
Låt ungen bli 'pissed' tills han lär sig att Mamma sitter och läser gonattsagan annars blir det ingen godnattsaga alls....

+1 Det är så du får göra, han vänjer sig jättefort vid den nya rutinen.

Ska dock tillägga själv att jag brukar lägga mig brevid grabben när jag nattar honom och sover med flit ca 1h för det är så jäkla skönt :D Men jag vaknar alltid auto efter drygt 45min-1h.

Lellan
2008-05-05, 19:48
Finns det pojkvän i huset kan han kanske väcka dig efter nattningen?

Eller så njuter du av att få sova ordentligt! :D

Jag har njutit färdigt.

Ändra natta-rutinen så du slipper lägga huvudet på kudden.

Testade att lägga huvudet på en trave böcker idag. Sen ringde telefonen. Båda bidrog till min vakenhet! :thumbup:

Låt ungen bli 'pissed' tills han lär sig att Mamma sitter och läser gonattsagan annars blir det ingen godnattsaga alls....

Så hade jag också svarat, innan jag fick barn (no offence, vet att det jag just skrev är extremt provocerande för icke-föräldrar). Det är RÄTT svar, men det funkar inte (på honom iaf). Den som träffat honom fattar.

"sittligg" i sängen? dvs du har kuddar i ryggen mot väggen som gör att du ligger upphöjt i sängen. ha riktigt obekväma kläder på dig, lägg något på kudden som du har i ryggen som är obekvämt att luta dig på osv.

annars är det bara att stå ut med en kinkig son som får stå ut med att mamma sitter och läser. :D

En hög med böcker var mkt obekvämt, jag vaknade ganska direkt faktiskt (när mobilen ringde).

Du har också svarat rätt, men i sonens fall, non funciona. Har kört den taktiken på saker man MÅSTE lära sig men han hetsar bara upp sig och kör headspin etc tills han spyr gång på gång. Nu somnar han på fem mys pys minuter = jag håller fast vid det som funkar.

+1 Det är så du får göra, han vänjer sig jättefort vid den nya rutinen.

:D

Ska dock tillägga själv att jag brukar lägga mig brevid grabben när jag nattar honom och sover med flit ca 1h för det är så jäkla skönt :D Men jag vaknar alltid auto efter drygt 45min-1h.

Kul för dig. Skönt vill jag inte ha det, jag vill aldrig sluta ha skönt.

Nä, kör på trave böcker + mobilväckning framöver.

Tack iaf för era omtänksamma, och korrekta, svar. Tyvärr funkar inte denna unge enligt standardformulär 1a. Å andra sidan gillar han inte glass, älskar fisk, har grym motorik och humor så han har väl rätt att ha fel och brister precis som sin mor. (som däremot älskar glass OCH fisk, är klumpig och ganska humorbefriad)

babidi
2008-05-05, 19:53
jag har samma problem men utan unge, sov nyss 90minuter vilket resulterar i att jag är vaken fram till småtimmarna.