handdator

Visa fullständig version : Någon (sjukgymnast?) med erfarenhet av benbrott? Smärtan försvinner inte.


Zera
2008-05-04, 16:28
Det är så att smärtan i min högra överarm fortfarande inte försvunnit efter att jag fick en spiralfraktur i den för lite över 3 år sedan.

Smärtan uppstår när jag gör saker där jag har armen rak och utsträckt ifrån kroppen, tex hantelflyes. Det är inte bara lite smärta utan det gör faktiskt väldigt ont.

Har pratat med 2 ortopeder om det, och de sa båda att det förmodligen är ärrvävnad som gör att smärtan uppstår, för plattan jag har inopererad i armen sitter helt perfekt på plats ser man på röntgen, så det lär inte vara den som håller på att lossna etc.

Nu till min fråga, finns det något jag skulle kunna göra för att få bort den här smärtan? Har funderat på hård och djup massage regelbundet, kan det vara nått?

Väldigt tacksam för alla tips, gissningar och erfarenheter !

grimfish
2008-05-04, 16:45
Det är definitivt inte lätt att få bort smärtan. Massage brukar i undersökningar på t.ex. nacke och rygg inte ha så stor effekt. I första hand skulle jag rekommendera en duktig sjukgymnast som är van vid smärtbehandling, där ni kan komma överens om vilken behandling som är lämpligast. Akupunktur och TENS skulle kunna vara alternativ.

Sjukgymnast
2008-05-04, 18:33
Smärtan uppstår när jag gör saker där jag har armen rak och utsträckt ifrån kroppen, tex hantelflyes. Det är inte bara lite smärta utan det gör faktiskt väldigt ont.

Exakt var någonstans uppstår smärtan? Med lite mer detaljer så ökar chansen att ”gissa” rätt…

David

Zera
2008-05-04, 22:16
Det smärtar nästan i hela överarmen faktiskt. Sen gör det lite mer ont beroende på vilken rörelse jag gör.

Kör jag tex inåtrotation med kabel, så gör det mer ont ner mot armbågen, på insidan av armen, men fortfarande i större delen av armen ändå.

Gör jag hantelflyes som jag skrev innan så gör det mer ont uppåt axeln till på utsidan av armen, men även här fortfarande i större delen av armen.

Edit.
Kan ju lägga till att jag bröt armen i armbrytning, och inåtrotation är ju väldigt likt just den rörelsen man gör i armbrytning. Det är även denna rörelse som gör ondast.

Sjukgymnast
2008-05-05, 21:08
Med så generella symptom är det i princip hopplöst att gissa. För att kunna ge dig ett vettigt svar så skulle jag vilja undersöka ordentligt. Såg att du finns i Linköping, själv finns jag i Norrköping. PMa mig om du vill ha kontakt.

David

Börje H
2008-05-05, 21:27
Det smärtar nästan i hela överarmen faktiskt. Sen gör det lite mer ont beroende på vilken rörelse jag gör.

Kör jag tex inåtrotation med kabel, så gör det mer ont ner mot armbågen, på insidan av armen, men fortfarande i större delen av armen ändå.

Gör jag hantelflyes som jag skrev innan så gör det mer ont uppåt axeln till på utsidan av armen, men även här fortfarande i större delen av armen.

Edit.
Kan ju lägga till att jag bröt armen i armbrytning, och inåtrotation är ju väldigt likt just den rörelsen man gör i armbrytning. Det är även denna rörelse som gör ondast.

Patienfall som detta träffar man nog sällan på. Jag har då inte ens varit i närheten. Det enda jag kan relatera till är ett par trafikskadeoffer med rejält splittrade frakturer, främst i lår och/eller underben. Pga av att dessa frakturer kräver väldigt mycket callus (nybensbildning) brukar smärtan kvarstå ett bra tag. Det är dock inte så särdeles likt en spiralfrakrur där anläggningsytorna mellan brottytorna vanligtvis är rätt så stora.

Med så generella symptom är det i princip hopplöst att gissa. För att kunna ge dig ett vettigt svar så skulle jag vilja undersöka ordentligt. Såg att du finns i Linköping, själv finns jag i Norrköping. PMa mig om du vill ha kontakt.

David

Har du möjlighet att träffa David så är det en stark rekommendation. En av de mest respekterade och meriterade sjukgymnasterna vi har :thumbup:

Zera
2008-05-05, 21:38
Jag tackar så mycket för svaren!

Har PMat David, ska se om han kan hjälpa mig.