handdator

Visa fullständig version : Öka i muskelmassa på snabbast sätt?


_Croatian_
2008-05-04, 10:57
Hej.
Jag är en kille på 1,77 cm och 82Kg.
Som vill öka i muskelmassa, men inte vet hur jag ska göra för att få resultat fortast.
Många sets med små vikter eller mindre sets med högre vikter?

Hur ska man äta? Jag vet att man ska upp i vikt för att öka muskelmassa men nu har jag kört Max Ot och det värkar som att min massa inte har ökat så mycket, men fettet däremot har.
Någon som kan hjälpa mitt sorgliga arsle?

Tack på förhand.

Croatian

Ajin
2008-05-04, 11:03
Åh, en till.

Muskelmassa byggs inte snabbt. Det är som att bygga ett hus, det tar tid. Träna och ät rätt och mycket med mat så garanterar jag dig att du kommer växa som ett djur.

Du är dessutom ung och väger bra för din längd, det kommer gå fort för dig att gå upp i volym.

_Croatian_
2008-05-04, 11:28
Åh, en till.

Muskelmassa byggs inte snabbt. Det är som att bygga ett hus, det tar tid. Träna och ät rätt och mycket med mat så garanterar jag dig att du kommer växa som ett djur.

Du är dessutom ung och väger bra för din längd, det kommer gå fort för dig att gå upp i volym.

Ja en till haha visste det skulle komma.
Så du tycker inte att jag ska gå ner i vikt först?
Och kan du definiera (stavning) med "träna rätt"?
Mindre sets eller fler? Vad gör du? Om det är du på bilden så är det en imponerande fysik.

Tack för hjälpen.

Ajin
2008-05-04, 11:37
Ja en till haha visste det skulle komma.
Så du tycker inte att jag ska gå ner i vikt först?
Och kan du definiera (stavning) med "träna rätt"?
Mindre sets eller fler? Vad gör du? Om det är du på bilden så är det en imponerande fysik.

Tack för hjälpen.

Nej, inte än. Går du ner i vikt nu lär du tappa en hel del muskler på vägen, och då börjar du från ett sämre fundament. Men det beror helt på dig själv, om du tycker att du vill gå ner för att du är "knubbig" eller dylikt, så gör det. Det viktigaste att man är nöjd med sig själv.

Med träna rätt menar jag att ha ett fungerande schema som följer ditt syfte. Är det styrka och volym så en form av 3-split med lågreppare. Kolla Träning&Övning forumet och hitta z_bumbis nybörjarschema. Funkar nog perfekt som början.
Sen kan du alltid experimentera runt, allt mellan Helkroppspass till Cardio osv.

Du kan inte jämföra dig med mig. Ett personligt tips vore att inte jämföra dig med någon alls utan att köra ditt eget race, vi har olika kroppar som fungerar olika. T.ex. är min metabolism (kaloriförbränning) antagligen mycket högre än din under tomgång, så jag måste äta annorlunda än dig.

Exempel: Vi är båda lika långa, men jag väger knappt 60kg. Och då har jag inte deffat.

Lycka till. :D

_Croatian_
2008-05-04, 11:44
Nej, inte än. Går du ner i vikt nu lär du tappa en hel del muskler på vägen, och då börjar du från ett sämre fundament. Men det beror helt på dig själv, om du tycker att du vill gå ner för att du är "knubbig" eller dylikt, så gör det. Det viktigaste att man är nöjd med sig själv.

Med träna rätt menar jag att ha ett fungerande schema som följer ditt syfte. Är det styrka och volym så en form av 3-split med lågreppare. Kolla Träning&Övning forumet och hitta z_bumbis nybörjarschema. Funkar nog perfekt som början.
Sen kan du alltid experimentera runt, allt mellan Helkroppspass till Cardio osv.

Du kan inte jämföra dig med mig. Ett personligt tips vore att inte jämföra dig med någon alls utan att köra ditt eget race, vi har olika kroppar som fungerar olika. T.ex. är min metabolism (kaloriförbränning) antagligen mycket högre än din under tomgång, så jag måste äta annorlunda än dig.

Exempel: Vi är båda lika långa, men jag väger knappt 60kg. Och då har jag inte deffat.

Lycka till. :D

Hehe tack, så att om man tränar med högre vikter fast lyfter färre gånger ökar inte muskelmassan mer än små vikter fast fler lyft?
Det är alltså bara en myt?
Jag vet att det är en inviduell grej men, vissa säger att det finns efektivare tränings sätt för jusst massan.

Men nu när jag har 82kg och bulkar är det inte så att man ska upp 0,5kg i veckan.
Inom 2 månader kommer jag väga 4kg extra, vilket är enormt mycket.
Vad gör jag när jag blir fet som en flodhäst?

Ajin
2008-05-04, 11:53
Hehe tack, så att om man tränar med högre vikter fast lyfter färre gånger ökar inte muskelmassan mer än små vikter fast fler lyft?
Det är alltså bara en myt?
Jag vet att det är en inviduell grej men, vissa säger att det finns efektivare tränings sätt för jusst massan.

Men nu när jag har 82kg och bulkar är det inte så att man ska upp 0,5kg i veckan.
Inom 2 månader kommer jag väga 4kg extra, vilket är enormt mycket.
Vad gör jag när jag blir fet som en flodhäst?

När du är fet som en flodhäst kan du fundera på att deffa, gå ner till en bekväm vikt och bulka igen.

_Croatian_
2008-05-04, 12:05
men hur gör jag för att inte förlora muskler under min deff?
Och vad exakt är fördelen med att ha en hög vikt?

joriice
2008-05-04, 12:09
Träna och ät rätt och mycket med mat så garanterar jag dig att du kommer växa som ett djur.




Inte om man är en "non-responder" *popcorn*

Men det är nästan en garanterad lösning.

Honken
2008-05-04, 12:09
Hög vikt är ju relativt. Muskelbyggande brukar ju anses vara 8-12 reps eller så, antalet sets beror ju på hur många övningar du har.

Genom att träna och inte gå ner för mycket vikt på för lite tid (deffa långsammare) så minskar du risken att förlora för mycket muskelmassa.

_Croatian_
2008-05-04, 12:21
Hög vikt är ju relativt. Muskelbyggande brukar ju anses vara 8-12 reps eller så, antalet sets beror ju på hur många övningar du har.

Genom att träna och inte gå ner för mycket vikt på för lite tid (deffa långsammare) så minskar du risken att förlora för mycket muskelmassa.

Muskel massa är 8-12 reps med hur många sätt och hur tunga vikter?
Tack för hjälpen.

bug
2008-05-04, 12:52
Du ska ha så tunga vikter att du klarar av 8-12 reps. Klarar du inte av det så är det för tungt, klarar du av att göra fler är det för lätt.

Koloftw
2008-05-04, 12:55
När du är fet som en flodhäst .

(Helst mycket tidigare)

Jorgen
2008-05-04, 13:15
När du är fet som en flodhäst kan du fundera på att deffa, gå ner till en bekväm vikt och bulka igen.

Varför skall man bli fet som en flodhäst? Det bygger inte mer muskler.

Och vill du bygga muskler så måste du ligga på kaloriplus, att hålla på och deffa i tid och otid är bara kontraproduktivt.

Märk väl att det är skillnad mellan att ligga på kaloriplus och bli fet som en flodhäst.

Ajin
2008-05-04, 13:52
Varför skall man bli fet som en flodhäst? Det bygger inte mer muskler.

Och vill du bygga muskler så måste du ligga på kaloriplus, att hålla på och deffa i tid och otid är bara kontraproduktivt.

Märk väl att det är skillnad mellan att ligga på kaloriplus och bli fet som en flodhäst.

För att han skrev "När jag är fet som en flodhäst". Läs längre upp :)

Ajin
2008-05-04, 13:54
Inte om man är en "non-responder" *popcorn*

Men det är nästan en garanterad lösning.

Ligger man på kaloriöverskott så går man upp i vikt. Utsätter man musklerna för arbete så växer de. Har aldrig hört om någon sjukdom/medfödda genetiska fundament som hindrar dessa två scenarion.

Det du menar är väl att inte alla är mottagliga mot t.ex. Kreatin, där det finns såna är är "responders" och "non-responders".

Eller?

Solve
2008-05-04, 16:53
ska finnas även sånna som inte reagerar på styrketräning...kommer ihåg att allan hade som sin singniatur förut ´´ Jag vill se en non-responder´´ tror de är 0.0001% som är de... sen svarar man ju olika bra också

Sniggel
2008-05-04, 17:07
Croatian, det är skitsvårt att ge såna här råd. Det jag skulle göra isåfall är att du får inrikta dig på träningen och strunta i att tänka på överskott eller underskott ett tag så får du se vart det leder.
Testa lite olika träningssätt och ge varje träningssätt en ärlig chans innan du testar nästa. Besluta dig för vilket sätt som var roligast och som gjorde det lättast för dig att öka vikterna du tränar med för det är det sättet som kommer att ge dig bäst resultat i längden. Sen om du går upp eller ner i vikt eller står still kan du vänta med att fundera på eftersom:

1. Om du går upp i vikt på ett bra träningsschema så lägger du på dig bra med muskelmassa, så länge du inte går upp jättefort.
2. Om du går ner i vikt på ett bra träningsschema så tappar du mestadels fett och kanske t om får lite muskelmassa samtidigt om du har förutsättningarna och turen med dig.
3. Om du står still i vikt på ett bra träningsschema och träningsvikterna går upp så kan det vara så att du tappar muskelmassa och fett samtidigt. Och om det inte är så, så blir det iaf lättare att få muskelmassa senare med den nya styrkan du skaffar under tiden.

JonasTL
2008-05-04, 19:03
Om du vill ha lite inspiration skulle jag föreslå att du köper denna kroatiska mans träningsvideo, alternativt kolla bilderna :D :D :D :D :D

han har f.ö. byggt sin kropp på 12-16 rep.

http://www.mirko-crocop.com/

Mirre
2008-05-04, 19:20
:D
Crocop är i en klass för sig... ;)

Ett tips är att läsa mycket här på forumet och hämta inspiration. Läs träningsjournaler och ställ frågor om du inte förstår. Folk är väldigt hjälpsamma här men använd deras hjälpsamhet med sunt förnuft. Inget serveras på silverfat, kära landsman, utan det gäller att vara smart, påläst och tålmodig med realistiska delmål och slutmål.

Sretno!

_Croatian_
2008-05-05, 16:24
Tack för hjälpen grabbar, ni har varit otroligt hjälpsamma.
Tack så mycket.

Croatian

_Croatian_
2008-05-05, 17:19
Och tjejer.
Känndes fel att bara ha grabbar när jag kom på nu att Mirre inte är en grabb ;)

Shululu
2008-05-05, 18:11
Träna,äta,sova,vila,Träna,äta,sova,vila,Träna,äta, sova,vila,Träna,äta,sova,vila.

Mer behövs inte.

Mr. Moose
2008-05-06, 06:03
Träna,äta,sova,vila,Träna,äta,sova,vila,Träna,äta, sova,vila,Träna,äta,sova,vila.

Mer behövs inte.

Förrutom lite kunskap ang:
Hur och hur mycket man ska/kan träna.
Hur mycket och vad man ska/bör äta.
Hur mycket vila man behöver i relation till ens kost och träning.

Glöm inte.... Mer är inte bättre!! Du växer inte dubblet så snabbt med 6 pass i veckan jämnför med 3 pass. Du växer när du vilar, INTE i gymmet.

Tillskott är just det, tillskott. Inte något mirakelpreparat som du bör basera din diet på! MAT är vad som behövs, ev en gainer efter träningen, multivitamin o fiskolja. Absoluta majoriteten av alla tillskott håller INTE vad dom lovar!

Lycka till. *flex*

_Croatian_
2008-05-06, 18:54
Förrutom lite kunskap ang:
Hur och hur mycket man ska/kan träna.
Hur mycket och vad man ska/bör äta.
Hur mycket vila man behöver i relation till ens kost och träning.

Glöm inte.... Mer är inte bättre!! Du växer inte dubblet så snabbt med 6 pass i veckan jämnför med 3 pass. Du växer när du vilar, INTE i gymmet.

Tillskott är just det, tillskott. Inte något mirakelpreparat som du bör basera din diet på! MAT är vad som behövs, ev en gainer efter träningen, multivitamin o fiskolja. Absoluta majoriteten av alla tillskott håller INTE vad dom lovar!

Lycka till. *flex*

Om jag ska vara ärlig använder jag inte några gainers, eller något sånt.
Jag äter bara mycket och nyttigt. ( Mycket så att jag ökar lite i vikt varje vecka)

Sniggel
2008-05-06, 20:12
Det verkar som du har de mesta grundläggande kunskaperna och tar till dig av råden du får. Det låter bra, det är bara att köra på så ska det nog bli bra resultat efter ett tag!