handdator

Visa fullständig version : När gjorde ni senast...


Exhale_
2008-05-04, 08:34
något som var väldigt snällt åt en annan medmänniska? En genuint god gärning helt enkelt?

Jag har funderat på detta och kommit fram till att för min del var det alldeles för länge sen.. Vad beror detta på? Varför bryr vi oss inte mer om varandra?

Eldhroka
2008-05-04, 08:41
Inatt

ante
2008-05-04, 08:48
Jag moppade precis golvet i tvättstugan. Känns som en god gärning.

Torwald
2008-05-04, 09:06
Tvättstugan är alltid finare när jag lämnar den än när jag kommer in i den. Det måste väl vara en god gärning? För övrigt tycker jag inte alls att det är långt mellan goda gärningar. Det krävs ju sällan någon större ansträngning att göra någon glad, så jag försöker så ofta jag kan. Det blir man glad av själv också.

Jonasson
2008-05-04, 09:07
Funderar ofta på varför man inte gör mer goda gärningar. Det är ju egentligen väldigt enkelt, effekten är också större än ansträngningen oftast.

Jag brukar ge bort mina parkeringsbiljetter när det är tid kvar, berömma mina medmänniskor och okynnes-uppskatta min sambo när andan faller på!

lectris
2008-05-04, 09:12
härom veckan så hjälpte jag en handikappad kille när han inte kom på bussen. jag plockade upp hans tappade tillhörigheter och pratade med honom när han blev upprörd. blev skitförbannad på resten av människorna som bara stod och såg på utan att röra en min.

jag försöker hjälpa folk i den mån jag ser att de behöver min hjälp *flex*

Eddie Vedder
2008-05-04, 09:16
Jag ställer ofta upp om någon ber om hjälp, anpassar mig till andra om det är något som inte fungerar för den andra parten etc.

Samtidigt förväntar jag mig samma sak tillbaka och får ofta goda handlingar uförda av andra för min skull.

Men det handlar ju om vardagssaker liksom, svårt att säga vad en "genuint" god gärning är.

Jag berättade nyligen för en polare hur mycket jag faktiskt gillar honom. Inget löjligt flamsande, inget fyllesnack eller så. Bara helt ärligt och spontant berättade jag att jag trivs suveränt med honom och är oerhört glad att jag flyttade till Uppsala för annars hade jag aldrig fått honom som kompis. Det tror jag faktiskt var värt mer än om jag typ skulle bjussat honom på en fylla eller så. Kanske.:D

Emil_Larsson
2008-05-04, 09:47
Plockade upp en tants påse med grönsaker på Willys. Men jag ser det mer som en självklarhet, jag menar står man bakom henne och hon har svårt att böja sig så givetvis hjälper man henne.

mini
2008-05-04, 09:48
något som var väldigt snällt åt en annan medmänniska? En genuint god gärning helt enkelt?

Jag har funderat på detta och kommit fram till att för min del var det alldeles för länge sen.. Vad beror detta på? Varför bryr vi oss inte mer om varandra?

Vilka är "vi"? Känns det lättare att ursäkta din brist på gjorda goda gärningar om du drar med andra?

Jag ser mig generellt som en ganska hjälpsam och generös person, men för att kunna svara på frågan undrar jag vad en genuint god gärning är, till skillnad från en vanlig god gärning? Det blir en filosofisk fråga antar jag.

joriice
2008-05-04, 09:50
Vet ej, vet ej... att bara prata med vissa tycker jag är tillräckligt "snällt".

Exhale_
2008-05-04, 09:53
Vilka är "vi"? Känns det lättare att ursäkta din brist på gjorda goda gärningar om du drar med andra?

Jag ser mig generellt som en ganska hjälpsam och generös person, men för att kunna svara på frågan undrar jag vad en genuint god gärning är, till skillnad från en vanlig god gärning? Det blir en filosofisk fråga antar jag.

Anledningen till att jag drog till med vi är för att det, enligt mig, känns som om vi gör goda gärningar alldeles för sällan. Detta tror jag, sett över världen, är en sanning.

shut teh face
2008-05-04, 09:57
Jag brukar va snäll, brukar bjuda hemlösa på cigg och köpa ut cigg till fjortisar, ibland fattas det pengar men jag brukar bjuda på det
Jag brukar även varna folk som tappar pengar i affären

:Virro

mini
2008-05-04, 10:00
Anledningen till att jag drog till med vi är för att det, enligt mig, känns som om vi gör goda gärningar alldeles för sällan. Detta tror jag, sett över världen, är en sanning.

Ok. Varför gör du goda gärningar så sällan då?

Nitrometan
2008-05-04, 10:00
Anledningen till att jag drog till med vi är för att det, enligt mig, känns som om vi gör goda gärningar alldeles för sällan.
"Vi"?

Prata för dig själv.

Nitrometan
2008-05-04, 10:01
Inatt

Du är snäll du. *kissass*

Exhale_
2008-05-04, 10:02
"Vi"?

Prata för dig själv.

Haha :)

Jaja, jag gör det för sällan. Samtidigt tror jag att jag gör fler goda gärningar än genomsnittet.

Solve
2008-05-04, 10:04
gavbort 3cheeseburgar biljetter på mcdonalds när odm ändå gick ut samma dag :) blev en glad byggarbetare

Exhale_
2008-05-04, 10:05
Ok. Varför gör du goda gärningar så sällan då?

Jag tror att de flesta är alltför egocentriska och inriktade på sitt eget bästa (ja jag tycker detta även stämmer för mig). Vi röstade ju ändå fram Moderaterna till att styra landet vilket inte kan tyda på något annat än ett ökat "rå om dig själv, skit i andra"-tänk.

Jag ska ta tag i mig själv och börja göra fler goda gärningar. :hbang:

kharon
2008-05-04, 10:14
Jag brukar va snäll, brukar bjuda hemlösa på cigg och köpa ut cigg till fjortisar, ibland fattas det pengar men jag brukar bjuda på det
Jag brukar även varna folk som tappar pengar i affären

:Virro

Snällt att bidra till, kanske tillika orsaka, eventuell framtida lungcancer!

lovelysmile
2008-05-04, 10:14
Jag har förmedlat hur många jobb som helst till vänner den sista tiden. Det uppskattas och återgäldas.

mini
2008-05-04, 10:17
Jag tror att de flesta är alltför egocentriska och inriktade på sitt eget bästa (ja jag tycker detta även stämmer för mig). Vi röstade ju ändå fram Moderaterna till att styra landet vilket inte kan tyda på något annat än ett ökat "rå om dig själv, skit i andra"-tänk.

Jag ska ta tag i mig själv och börja göra fler goda gärningar. :hbang:

Varför sätter du du dig själv inom parantes?
Röstade du på moderaterna? Eller är det andra som väljer fel?

Just ditt tänk, att andra är mer att skylla än du, är det i detta sammanhang vanliga och dåliga. Ta ansvar för dig själv.

shut teh face
2008-05-04, 10:19
Oavsett hur han sätter andra i förhållande till sig själv. Påstår du att vi egentligen inte är egoister?

Patriarch K
2008-05-04, 10:24
Senast igar gjorde jag en god garning da jag plockade upp en penna fran marken och gav till agaren *cupid*

Muskelbyggaren
2008-05-04, 10:25
På Valborg ringde jag och såg till att en kille i klassen som annars är väldigt ensam hängde med för att titta på forsränningen här i Uppsala. Han kan vara rätt jobbig så därför tycker jag det var en god gärning.

mini
2008-05-04, 10:26
Oavsett hur han sätter andra i förhållande till sig själv. Påstår du att vi egentligen inte är egoister?

Påstår du att det är oförenligt med att göra goda gärningar?

shut teh face
2008-05-04, 10:28
Påstår du att det är oförenligt med att göra goda gärningar?
Nej inte alls. Men om vi skapar en kvot - Goda gärningar versus - Egoistiska gärningar. Vad vinner, vad bör vinna?

Exhale_
2008-05-04, 10:30
Varför sätter du du dig själv inom parantes?
Röstade du på moderaterna? Eller är det andra som väljer fel?

Just ditt tänk, att andra är mer att skylla än du, är det i detta sammanhang vanliga och dåliga. Ta ansvar för dig själv.


Parentesen var till för att du skulle förstå att jag inkluderade mig själv i "de flesta" i första meningen. Jag röstade inte på moderaterna, det är alltså andra som väljer fel och jag gör allting rätt. Alltid! Alltid! Alltid!!

Mitt tänk är att vi bryr oss för lite för varandra och att vi bör rikta uppmärksamheten mot de som har det sämre än oss. Ta ansvar för mig själv gör jag alltid. Det känns dock som att du fastnar för mycket på hur jag skriver än själva grundidén.

Nitrometan
2008-05-04, 10:32
Nej inte alls. Men om vi skapar en kvot - Goda gärningar versus - Egoistiska gärningar. Vad vinner, vad bör vinna?
Menar du att det är ett motsatsförhållande mellan goda gärningar och egoism?

Egoistiska handlingar kan aldrig vara goda?

Goda handlingar kan aldrig vara egoistiska?

Eller?

mini
2008-05-04, 10:33
Nej inte alls. Men om vi skapar en kvot - Goda gärningar versus - Egoistiska gärningar. Vad vinner, vad bör vinna?

Men hur kan du ställa dem i varsin ringhörna? Gärningar kan vara både och.

En människa som bara gör saker för andra är självutplånande, och troligen ligger det en egoism bakom det. Finns gott om folk som kickar på att leka martyr.

Nitrometan
2008-05-04, 10:34
Mitt tänk är att vi bryr oss för lite för varandra och att vi bör rikta uppmärksamheten mot de som har det sämre än oss. Ta ansvar för mig själv gör jag alltid. Det känns dock som att du fastnar för mycket på hur jag skriver än själva grundidén.
Man måste ju förstå vad du skriver för att kunna förstå "grundidén".

Du vill alltså diskutera altruism vs egoism?

Och om mängden goda handlingar i världen är tillräcklig eller för liten?

beckman88
2008-05-04, 10:34
Jag ser det inte som mitt jobb att hjälpa andra, dom får klara sig själva sen får ödet bestämma resten *flex*

Exhale_
2008-05-04, 10:37
Istället för att göra detta till en OT-diskussion tycker jag att att vi bör återgå till grundfrågan: När gjorde ni senast en god gärning?

Vi lägger till: Tycker ni att ni gör goda gärningar ofta eller för sällan?

mini
2008-05-04, 10:41
Istället för att göra detta till en OT-diskussion tycker jag att att vi bör återgå till grundfrågan: När gjorde ni senast en god gärning?

Vi lägger till: Tycker ni att ni gör goda gärningar ofta eller för sällan?

Hur kan de Goda Gärningarnas Väsen vara OT?

Exhale_
2008-05-04, 10:44
Hur kan de Goda Gärningarnas Väsen vara OT?

Jag skapade tråden och bestämmer vad som är OT eller inte... :P

myggan
2008-05-04, 10:50
Har nog aldrig hänt. Jag har en elak egoistisk baktanke med allt jag gör.

Muskelbyggaren
2008-05-04, 10:56
När jag läste religion i gymnasiet hade såg vi en film i samband med etik- och moralundervisningen, Livet Från Den Ljusa Sidan (http://www.imdb.com/title/tt0119822/) med Jack Nicholson. En ohövlig man ger en mamma ekonomiskt stöd för att hjälpa hennes astmatiske son med uppenbar baktanke att snärja moderns hjärta. Sonen fick ett nytt liv, var det en god eller ond handling? Helt ointressant frågeställning om man frågar mig. Han blev ju god och kärlskesfull på slutet, var tog ondskan vägen då?

regus
2008-05-04, 11:00
Igår natt träffade vi (i mitt boende) en kinesisk utbytesstudent. Och så hade han börjat gått till västerås men blev skjutsad tillbaka till eskilstuna av polisen efter halva vägen.

Så han fick sova på soffan.

Muskelbyggaren
2008-05-04, 11:05
Igår natt träffade vi (i mitt boende) en kinesisk utbytesstudent. Och så hade han börjat gått till västerås men blev skjutsad tillbaka till eskilstuna av polisen efter halva vägen.

Så han fick sova på soffan.
:thumbup:

Tur det finns såna som dig, jag fick sova hos grannen en gång när jag glömt passerkortet till hyreshuset. :smash:

Doris
2008-05-04, 11:06
gjorde min flickvän en god gärning imorse :D

Granatgiraffen
2008-05-04, 11:08
härom veckan så hjälpte jag en handikappad kille när han inte kom på bussen. jag plockade upp hans tappade tillhörigheter och pratade med honom när han blev upprörd. blev skitförbannad på resten av människorna som bara stod och såg på utan att röra en min.

jag försöker hjälpa folk i den mån jag ser att de behöver min hjälp *flex*

Hur menar du. Hade han så mycket grejer att det krävdes en armé för att plocka upp dom?

Loke
2008-05-04, 11:31
Jag är helt övertygad om att jag gjorde nåt snällt igårkväll. Om inte annat följde en tjej till bussen, även om det kan ses som egoistiskt eftersom det självklart var med förhoppningen att få lära känna henne lite bättre. Men jag kunde ju valt att stanna på krogen och lärt känna nån annan. Hon var iaf helskön :D

På Valborg ringde jag och såg till att en kille i klassen som annars är väldigt ensam hängde med för att titta på forsränningen här i Uppsala. Han kan vara rätt jobbig så därför tycker jag det var en god gärning.

Starkt! I slutändan blir alla gladare om alla får vara med ibland.

mela
2008-05-04, 11:40
Jag vet inte vad som direkt räknas som en god gärning. Att hjälpa gamla/handikappade/barn tycker inte jag är en god gärning utan något som borde vara en självklarhet. Jag hjälper alltid gamla tanter och gubbar med olika ting som att öppna porten, hjälpa på de/av trikken, gå med dem över gatan, hjälpa de att bära saker osv. Barn gillar jag inte lika mycket och de har oftast föräldrar/syskon i närheten som hjälper dem när de ramlar osv. Handikappade träffar jag inte så ofta att jag skulle kunna hjälpa dem.

Jag kan jobba över utan att få betalt för att hjälpa den andra servitrisen t.ex. Det tycker jag är en god gärning.

rolf
2008-05-04, 11:40
Hämtade och körde hem en polare som fått i sig för mycket på krogen igår natt. :thumbup:

Kabuto
2008-05-04, 11:41
Förra veckan, det kom en lös hund som jag och en polare tog till sin ägare :)

Tolkia
2008-05-04, 11:44
Ordmärkarkriget är i full gång, ser jag. Man undrar om några kände sig påhoppade av trådens ämne? Eller skall det vara en god gärning att lära trådskaparen veta sin plats?

Jag är böjd att delvis hålla med trådskaparen. Vad jag tror att väldigt många är dåliga på är det som Eddie beskriver ovan; att artikulera positiva känslor. Typ att på olika sätt tala om för folk att man gillar dem. Någorlunda OK verkardet vara att berömma varandras prestationer ("Vad duktig du är som ...") och att tacka för hyfsat tydligt identifierbara tjänster, men att säga att man gillar någon/är glad att någon finns etc. UTAN att dra in prestation är ovanligare. Jag tror egentligen inte att det handlar om egoism, utan om rädsla; av någon anledning är det lite pinsamt. Det kanske handlar om rädsla för att den andra skall tycka att man är töntig, inte gilla en själv lika mycket som man gillar den personen eller något, vad vet jag. Jag tror att det är en kulturell fråga (sett i ett mikrokulturperspektiv, det kan skilja åtskilligt mellan familjer eller andra konstellationer) snarare än en "allmänmänsklig".

För tydlighets skull:
1. Nej, jag menar inte att man skall gå omkring och brista ut i översvallande kärleksförklaringar var femte minut (det tror jag egentligen att alla förstår).
2. Min åsikt baseras på egna iakttagelser och kan givetvis vara helt åt helvete fel. Att jag använder pronomen som "man" innebär att jag tycker att det verkar som om det jag beskriver ovan är vanligare än motsatsen, inte att det är sant för alla människor på jordens yta.
3. Ja, jag räknar in mig själv i "vi", "man" etc. ovan. Jag jobbar på att slippa göra det, men eftersom jag också är en fegis går det minst sagt långsamt.

Nithian
2008-05-04, 12:38
Jag brukar låta tanter sitta istället för mig på bussen

babbett
2008-05-04, 12:46
Jag fixade säsongsjobb åt en 7-barnspappa som precis fått kicken i sitt förra jobb. Min sambo kände till honom genom sitt jobb och pratade om det hemma...

Timmi
2008-05-04, 13:30
Jag jobbar på äldreboende, tycker väl att jag bidrar med någon slags god gärning genom att ge gamlingarna en något drägligare vardag.

Annars är jag rätt så "vardagssnäll" också, ser det som en självklarhet.