handdator

Visa fullständig version : Äpple


Alcazara
2003-05-29, 15:33
Vad är det i äpple egentligen?

Jag käkade äpple vid 22-tiden på kvällen, och en vän till mig blev så förvånad att hakan nästan trillade av och frågade:

Äter du äpple NU????? Och fortsattade sedan med att det är mer nedbrytande än uppyggande att käka äpple så sent, och att jag borde äta det dagtid istället. Däremot kunde han inte svara på frågan varför och vad som händer i kroppen...Jag har funderat lite och tror att det är p g a att äpple sätter fart på förbränningen...men om man äter mera till så borde det ju vara OK, eller?
Så jag tänkte att det kanske var någon som vet vad det handlar om?



:confused:

Cartwright
2003-05-29, 15:43
Varför är äpple nedbrytande på kvällen, men inte tidigare på dagen :confused:

Alcazara
2003-05-29, 16:02
Om min teori ovan stämmer, att äpple stimulerar (fett)-förbränningen, då borde det ju vara OK dagtid, eftersom man kommer fylla på med energi efter äpplet också. Men däremot inte om man käkar det som sista sak innan sängåendet...
Här spånar jag vilt och hoppas att någon rättar mig om jag har fel...Frågan är ju då om äpplet har samma effekt om man intar det kvällstid , MEN tillsammans med annan föda...?

ivandrago
2003-05-29, 16:11
varför skulle någon mat vara nedbrytande? :smash:

kanske han förvirrade nedbrytning med att kolisar precis före man går och lägger sig inte blir använda i någon större utsträckning och att de därför kan bli till fett? Men ett äpple hit eller dit spelar ingen som helst roll så länge man inte deffar.

King Grub
2003-05-29, 16:16
Äpple sätter inte fart på någon förbränning, mer än annan mat. Äpplet innehåller över 80 procent vatten och kolhydraterna fruktos, glukos och sackaros. Det är inte nedbrytande på något sätt att äta äpple eller annan frukt.

z_bumbi
2003-05-29, 16:45
Originally posted by King Grub
Det är inte nedbrytande på något sätt att äta äpple eller annan frukt.

Men oftast väldigt gott :eating:

King Grub
2003-05-29, 16:46
Originally posted by z_bumbi


Men oftast väldigt gott :eating:

Absolut! Nästan alla frukter, utom kiwi. Jag föråt mig på kiwi när jag var liten, och nu kan jag inte ens se en kiwifrukt utan att få kväljningar. :D

Lellan
2003-05-29, 18:20
Originally posted by King Grub


Absolut! Nästan alla frukter, utom kiwi. Jag föråt mig på kiwi när jag var liten, och nu kan jag inte ens se en kiwifrukt utan att få kväljningar. :D

Bara nyfiken, varför föräter man sig på kiwi? :MrT:

Någon förklaring till den tappade hakan kan jag inte ge, tror ivandrago kan ha rätt.. du får fråga hakdropparen själv! :)

King Grub
2003-05-29, 18:22
Originally posted by Lellan


Bara nyfiken, varför föräter man sig på kiwi? :MrT:

Därför att det var det bästa jag visste, en gång i tiden. :)

Alcazara
2003-05-29, 18:49
Då var han med andra ord ute och cyklade....:booty:

På tal om Kiwi-snacket...man får ju ont i tungan av kiwi, surt! Däremot är det en c-vitaminbomb!

ivandrago
2003-05-29, 19:20
min favorit just nu är galiamelon. 10kr kilot så en hel melon går på 5-8kr! :eating: :eating: