handdator

Visa fullständig version : Kalori BOMBER!!!..Tips, Förslag

onejj
2008-05-03, 20:20
Hej där....poste era tips på det massivaste kaloribomben ni kan eller så.. (det ska vara ät bart:P) För oss som vill upp några kg extra tips på masiva kaloribomber som en äkta polsk Choklad kaka på 300!!gram på över 1500 Kcal :D....ja kom med förslag och tips.!!!

foxx
2008-05-03, 20:30
1dl rapsolja innan läggdags varje dag = 900kcal, gick lite ur hand för mig ett tag men upp i vikt garanterar jag att du gör.

Scratch89
2008-05-03, 20:32
Frallor med ost, leverpastej eller kaviar. Servera med oboy. :D

Musselbank
2008-05-03, 20:38
Pizza!

Baha
2008-05-03, 20:39
frödinga kladdkaka, 400 gram, 1640 kcal

2 dl vispad grädde till 780 kcal

tom en liiiiiiten tjej kan äta detta o maaaassa kcal

(för protein sköljes det hela ned med mjölk)

onejj
2008-05-03, 20:40
1dl rapsolja innan läggdags varje dag = 900kcal, gick lite ur hand för mig ett tag men upp i vikt garanterar jag att du gör.

jo har testa det funkar men det är fan inte gott HAHA :D!!! men ja det är inte onyttigt egentligen heller då det är mättade fetter osv.

onejj
2008-05-03, 20:41
Supergoda! Kallas även jordnötskakor och snickers

Ingredienser
1 burk jordnötssmör (340g)
3 dl sirap
1,5 dl socker
1,5 dl kokos
1,5 tsk vaniljsocker
1,5 l special-K
300 g mörk blockchoklad

Gör så här
Blanda jordnötssmör, sirap, socker, kokos och vaniljsocker i en kastrull. Värm försiktigt tills det blir ganska lättflytande Blanda i special-K, det går lättare att blanda om man hackar sönder det lite med en träslev. Platta ut på en plåt till ca 1 cm tjocklek (kommer bara att täcka en del av plåten) Smält chokladen och smeta ut över kakan. Låt svalna i kylen och skär sedan rutor.

LÅTER FINT!

Man and Machine
2008-05-03, 20:44
1 påse cashewnötter ger 600 kcal och den sätter man i sig på 5 min.

Nithian
2008-05-03, 20:50
Alltså.. det här med att det ska vara svårt att gå upp i vikt kommer jag aldrig förstå mig på. Just nu är jag under deff så jag tänker tillbaka på bulkdagarna när en frukost hamnade på 2000 kalorier utan problem. En middag kunde bestå av hamburgare som mamma gjort, drar man och steker 500g bacon, 6 ägg och värmer pommes i ungnen. 3 hamburgare med bacon, ägg, ketchup, american dressing, pommes. HELT SJUKT GOTT! Just nu vill jag ha en fet kebabpizza med vitlöksås, beasås, pommes, cola......

Trance
2008-05-03, 20:51
Alltså.. det här med att det ska vara svårt att gå upp i vikt kommer jag aldrig förstå mig på. Just nu är jag under deff så jag tänker tillbaka på bulkdagarna när en frukost hamnade på 2000 kalorier utan problem. En middag kunde bestå av hamburgare som mamma gjort, drar man och steker 500g bacon, 6 ägg och värmer pommes i ungnen. 3 hamburgare med bacon, ägg, ketchup, american dressing, pommes. HELT SJUKT GOTT! Just nu vill jag ha en fet kebabpizza med vitlöksås, beasås, pommes, cola......

Gå ner i vikt är ju hur lätt som helst, fattar inte att folk har problem med det.

Nithian
2008-05-03, 20:52
Alltså mat... det borde vara en stor del av allas liv, det är så jävla gott..

Nithian
2008-05-03, 20:52
Gå ner i vikt är ju hur lätt som helst, fattar inte att folk har problem med det.

Ja enkelt är det ju, men det är tråkigt.

pojken
2008-05-03, 21:24
frödinga kladdkaka, 400 gram, 1640 kcal

2 dl vispad grädde till 780 kcal

tom en liiiiiiten tjej kan äta detta o maaaassa kcal

(för protein sköljes det hela ned med mjölk)

Detta är ett mycket bra tips!

Ajin
2008-05-03, 21:38
Nötter, nötter och nötter. Helst saltade, då blir man även törstig.

onejj
2008-05-03, 22:58
Nötter, nötter och nötter. Helst saltade, då blir man även törstig.

Nakdelen med nötter är ju bara att många kan få alergi, jag åt en påse om dagen 200gram och efter tre veckor fick jag söka upp läkare då jag fick utslag över hela kroppen, detta kanske var lite extremt mycket men va fan det var ju extra mellanmål :D!!! haha....

Robbin
2008-05-04, 10:17
Alltså.. det här med att det ska vara svårt att gå upp i vikt kommer jag aldrig förstå mig på.

När du börjar närma dig 5500+kcal 5-6dagar i veckan börjar det ta emot om du ska äta relativt nyttigt och inte bara skitmat varje dag.

Koloftw
2008-05-04, 10:23
När du börjar närma dig 5500+kcal 5-6dagar i veckan börjar det ta emot om du ska äta relativt nyttigt och inte bara skitmat varje dag.

För dig; kan tilläggas.

Jag skulle inte ha några problem att få i mig det från nyttig mat.

regus
2008-05-04, 10:46
För dig; kan tilläggas.

Bra kukmätarpost.

Sen beror det på vad man har för preferenser vad som är nyttigt. Du som gillar högfettskost (?) borde inte ha några problem att trycka i sig kalorier.
Om man tycker att hålla fettet på en moderat nivå kan det bli jobbigt om man inte har en stor aptit.

Och förresten.. Har du legat på 5500 kcal under en längre tid och inte enbart på ätardagar?

Ajin
2008-05-04, 10:50
Nakdelen med nötter är ju bara att många kan få alergi, jag åt en påse om dagen 200gram och efter tre veckor fick jag söka upp läkare då jag fick utslag över hela kroppen, detta kanske var lite extremt mycket men va fan det var ju extra mellanmål :D!!! haha....

Det går väl för allting? Det är som att säga att man inte ska dricka mycket mjölk för vissa får mjölkmage.

Scratch89
2008-05-04, 10:52
Jag håller med regus. Det är väldigt lätt att säga "Jag har inga problem med att ligga på 5500 kcal varje dag!" men efter tre dagar tar det emot. Om maten inte ska bestå av rapsolja och skumgodis blir det en hel del volym. Men med din kost i bakhuvudet skulle jag inte bli förvånad.

Ajin
För dig; kan tilläggas.

Definera nyttig mat.

Koloftw
Bra kukmätarpost.

Sen beror det på vad man har för preferenser vad som är nyttigt. Du som gillar högfettskost (?) borde inte ha några problem att trycka i sig kalorier.
Om man tycker att hålla fettet på en moderat nivå kan det bli jobbigt om man inte har en stor aptit.

Och förresten.. Har du legat på 5500 kcal under en längre tid och inte enbart på ätardagar?

Kukmätarpost? :smash:

Jag gillar all mat, även då högfettkost. Men jag äter inte högfettkost.

Precis, har man inte en stor aptit blir det jobbigt - men att säga att "När du börjar närma dig 5500+kcal 5-6dagar i veckan börjar det ta emot om du ska äta relativt nyttigt och inte bara skitmat varje dag." tycker jag är fel, det är olika från person till person.

Nej, det har jag inte. Men jag har vissa dagar ätit 5500+ kcal med periodisk fasta, nyttig mat, utan problem.

Koloftw
2008-05-04, 10:55
Definera nyttig mat.

Lite socker, oraffinerat, mycket frukt, fyller vitaminbehoven.

Ajin
2008-05-04, 11:00
Lite socker, oraffinerat, mycket frukt, fyller vitaminbehoven.

Visa mig ett matschema där du genom sådan mat når 5500 kcal/dag tack, för det har jag aldrig sett. (Menar inget illa, är bara förvånad). :)

Eddie Vedder
2008-05-04, 11:02
Visa mig ett matschema där du genom sådan mat når 5500 kcal/dag tack, för det har jag aldrig sett. (Menar inget illa, är bara förvånad). :)

4000kcal/dag på sidan 8 och 8000kcal/dag på sidan 9.

http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_49/scope_128/ImageVaultHandler.aspx

Koloftw
2008-05-04, 11:03
Jag har inte sparat vad jag ätit de dagarna, men jag vet att jag ätit de mängderna.

Jag tänker inte att äta så mycket under en längre tid, med tanke på att jag inte vill bli fet, men jag gör det gärna en dag om du skriver upp vad jag ska äta.

regus
2008-05-04, 11:06
Kukmätarpost? :smash:

Jag gillar all mat, även då högfettkost. Men jag äter inte högfettkost.

Precis, har man inte en stor aptit blir det jobbigt - men att säga att "När du börjar närma dig 5500+kcal 5-6dagar i veckan börjar det ta emot om du ska äta relativt nyttigt och inte bara skitmat varje dag." tycker jag är fel, det är olika från person till person.

Nej, det har jag inte. Men jag har vissa dagar ätit 5500+ kcal med periodisk fasta, nyttig mat, utan problem.
Du svara inte på frågan; har du ätit så nästan varje dag under en längre period?

Majoriten av alla män jag känner skulle ha problem att trycka i sig så mycket. Jag tycker inte det var något fel på posten. Orka diskutera med undantagsfall?

Ja, du har stor aptit och kan äta väldigt mycket. Jag har inte heller några problem på helgerna och vissa vardagar att trycka i mig den mängden från nyttig mat.
Vissa dagar har jag det. Beroende på hur mycket tid jag har att lägga på ätning

Ajin
2008-05-04, 11:13

:thumbup:

KOP
2008-05-04, 11:27
:thumbup:
Bulk :hbang:

Ajin
2008-05-04, 11:28
Sedan kan man alltid mixa ihop något själv.

Experimentera runt med Havregryn, Raps eller Olivolja (små mängder), Glass, Nötter, olika krämer, mjölk, is, etc i en mixer så kommer alltid något ät/drickbart ut. Ta en sån mellan frukost / lunch och mellan Lunch / Middag som mellanmål, komplettera med en eller två bananer, så ligger du nog bra till kalorimässigt antaget att du äter bra annars.

Ajin
2008-05-04, 11:29

Inte helt fel att ligga på 8000. *rolleyes*

KOP
2008-05-04, 11:29
jo har testa det funkar men det är fan inte gott HAHA :D!!! men ja det är inte onyttigt egentligen heller då det är mättade fetter osv.

Det är omättade fetter i oljor :smash:

Eddie Vedder
2008-05-04, 11:31

Nej energibalans för en "riktigt" idrottare.;)

Nej men skämt åsido, ni som har väldiga problem att få i sig era påstådda jättebehov av kcal gör nog klokt i att studera lite hur t.ex. multisportare, längdskidåkare, triathleter o.s.v. käkar och inte stirra er blinda på styrketränande.

Om styrketräning är ens huvusakliga träningsform är ju faktiskt sällan energiförbrikningen utöver BMR så jättehögt (förutsatt ett relativt inaktivt liv utöver träningen). Då kan man nog göra klokt i att ta en titt på vad personer äter som förbrukar tusentals kcal/dag bara genom träningen.

Det är omättade fetter i oljor :smash:

Alla fetter har olika sammansättning av olika fettsyror, varierande samansättning av mättade/enkelomättade/fleromättade samt stor variation av specifika fettsyror.

KOP
2008-05-04, 11:32
Ät kcal tät mat hela dagen. Avsluta med en havredrink: http://www.halso.info/forum/t-27035.html

Jag hoppas verkligen man får länka till halso.info <3 här?

JamesoN
2008-05-04, 11:36
arnold låg på 10 000 kcal när han var på sin topp:D rätt imponerande

Ajin
2008-05-04, 11:41
Nej energibalans för en "riktigt" idrottare.;)

Nej men skämt åsido, ni som har väldiga problem att få i sig era påstådda jättebehov av kcal gör nog klokt i att studera lite hur t.ex. multisportare, längdskidåkare, triathleter o.s.v. käkar och inte stirra er blinda på styrketränande.

Om styrketräning är ens huvusakliga träningsform är ju faktiskt sällan energiförbrikningen utöver BMR så jättehögt (förutsatt ett relativt inaktivt liv utöver träningen). Då kan man nog göra klokt i att ta en titt på vad personer äter som förbrukar tusentals kcal/dag bara genom träningen.

Alla fetter har olika sammansättning av olika fettsyror, varierande samansättning av mättade/enkelomättade/fleromättade samt stor variation av specifika fettsyror.

Ja och nej. Samtidigt som ni multisportare (nu säger jag multisportare för jag vet bara att du löper en hel del) äter relativt mycket, så rör ni på er mycket också. Jag blir mycket hungrigare av 2 timmars fotbollsspelande än av 2 timmars styrketränande. Samtidigt så förbränner man antagligen mer vid springande också, så att äta mer mat skulle ligga en naturligt, man kommer ändå upp till samma nivå.

Jag tog mig en titt på kostrekommendationerna för Idrottare, som du länkade. Det såg väldigt omständigt och jobbigt ut att äta de angivna måltiderna, för att inte tala om pengar. Måste tänka på att man är student. :)

Eddie Vedder
2008-05-04, 11:46
Ja och nej. Samtidigt som ni multisportare (nu säger jag multisportare för jag vet bara att du löper en hel del) äter relativt mycket, så rör ni på er mycket också. Jag blir mycket hungrigare av 2 timmars fotbollsspelande än av 2 timmars styrketränande. Samtidigt så förbränner man antagligen mer vid springande också, så att äta mer mat skulle ligga en naturligt, man kommer ändå upp till samma nivå.

Nu utgår du från dig själv. Konditionskrävande idrott är snarare känt för att vara aptithämmande, fråga vissa personer här på forumet hur hungriga de kännt sig efter ett marathon t.ex.*spy*

Och med den dosen är det inte bara en fråga om att kunna käka dom mängderna rent aptitmässigt, det är ju faktiskt även en fråga om att ens hinna få i sig så mycket käk trots timmar av träning. Dygnet har ju liksom bara 24 timmar och om man då ska träna 2-3 timmar, sova 8 och sedan försöka trycka i sig 5-6000kcal och försöka att inte vara proppmätt under passet blir det nog rätt svårt.;) Särskilt om aptiten då inte motsvarar behovet som sagt. Just därför är ett kroniskt underskott väldigt vanligt bland fr.a. kvinnor inom sådana idrotter, ofta kan det leda till följder såsom benskörhet och järnbrist t.ex.:(

L-Sami
2008-05-04, 11:48
En pizza med hur mycket ost och bernaisesås som helst, adda lite räksallad på den också.

KOP
2008-05-04, 11:51

Ja det är klart. Men är det inte smartare att hålla det på en mera generell nivå? När man talar om och "dricker" en dl olja så får man inte i sig "mättade" (som onejjjjj skrev), utan man får snarare i sig omättade fetter. :thumbup:

Eddie Vedder
2008-05-04, 11:53
Är det inte smart att hålla det på en mera generell nivå?

Den generella nivån är nog felet i att så många är livrädda för mättat fett och tror att en fettkälla är nyttigare desto mer omättad.

Säger inte att du tror det men vanligt är det i alla fall.

KOP
2008-05-04, 12:02
Den generella nivån är nog felet i att så många är livrädda för mättat fett och tror att en fettkälla är nyttigare desto mer omättad.

Säger inte att du tror det men vanligt är det i alla fall.

Jo jag håller med dig här. :)

mättat fett = testo :hbang: haha :D

Larsson85
2008-05-04, 12:45

Ja jävlar. jag ska nog ta och testa det 8000kcal schemat någon dag i sommar när jag har tid för att få ett grepp om hur mycket mat det egentligen är.

ligne
2008-05-04, 13:42
1 påse cashewnötter ger 600 kcal och den sätter man i sig på 5 min.

bra svar! ... eller?

jag brukar köpa 300g-påsar.

tänk nu om någon annan köper en 100g-påse, får vi båda i oss 600kcal då?

:smash:

IggaN
2008-05-05, 12:59

Då är det inte bra att endast använda rapsolja som matolja?

Piranha
2008-05-05, 13:08
Chokladpudding med glass, maräng och vispgrädde.

Sen ligger man där i soffan som en gravid flodhäst.

Eddie Vedder
2008-05-05, 13:12
Då är det inte bra att endast använda rapsolja som matolja?

Beror på omfattningen av rapsoljakonsumtionen samt hur fettintaget ser ut i övrigt. En kost som är närmast fettfri men där rapsolja tillsätts till allt (det har faktiskt förekommit såna upplägg*screwy* ) skulle jag själv påstå är en dåligt sammansatt kost faktiskt.

Men att ha rapsolja som enda matolja men i övrigt få i sig fett från kött, fisk, ägg, smör, nötter, ost, frön, kyckling, havregryn etc. är ju en helt annan sak. Då blir ju plötsligt fettintaget bra mycket mer balanserat även om rapsolja är ens enda olja.:)

de_dave
2008-05-05, 13:45

Haha ble hungrig (och mätt!?) när jag läste detta :Virro

victor_n
2008-05-05, 14:36

skitgubbe nu blev jag ju hungrig:Virro

forslund
2008-05-05, 14:46
En Tutti Frutti-påse innehåller:

560 kcal
3,36g protein
132,8g kolhydrater
<0,8g fett

Rena kolhydratbomben. Sen är det för jäkla gott också. :D

KOP
2008-05-05, 14:56
Beror på omfattningen av rapsoljakonsumtionen samt hur fettintaget ser ut i övrigt. En kost som är närmast fettfri men där rapsolja tillsätts till allt (det har faktiskt förekommit såna upplägg*screwy* ) skulle jag själv påstå är en dåligt sammansatt kost faktiskt.

Men att ha rapsolja som enda matolja men i övrigt få i sig fett från kött, fisk, ägg, smör, nötter, ost, frön, kyckling, havregryn etc. är ju en helt annan sak. Då blir ju plötsligt fettintaget bra mycket mer balanserat även om rapsolja är ens enda olja.:)

Precis, det är dedär många människor inte fattar.

Pecto
2008-05-05, 15:14
käka 2 familje pizzor =P

IggaN
2008-05-05, 17:32

Okej, tack så mycket för svaret!

Då får jag i mig andra sorters fett också. :)

jenni
2008-05-05, 18:22
kommer ihåg när man var liten och kladdade ihop detta i köket:
-smör/margarin
-socker
-kokosflingor
-kakao
sen rullades det inga bollar utan man slevade i sig smeten ;)

ligne
2008-05-05, 19:15
En Tutti Frutti-påse innehåller:

560 kcal
3,36g protein
132,8g kolhydrater
<0,8g fett

Rena kolhydratbomben. Sen är det för jäkla gott också. :D

dessutom väldigt näringsrikt *rolleyes*

joriice
2008-05-05, 19:23
Kakor, sockerkaka, chokladkakor, de flesta sorter med mycket smör och socker i.
weinerbröd.
Annars kan du äta lite "nyttigare", äta mer mackor med mer smör och pålägg. Mer fisk, kött, olja på maten osv.

Cohen
2008-05-05, 19:59
Allt med mandelmassa. Toscakakor och mazariner av olika slag är överraskande kaloririka.

Sprit är också kaloririkt (även om det absolut inte är bra för hälsan).

KOP
2008-05-05, 20:10
dessutom väldigt näringsrikt *rolleyes*

Släng in en multivitamintablett så har du en quick snack :cool:

Koloftw
2008-05-05, 20:25
Släng in en multivitamintablett så har du en quick snack :cool:

Och öka risken för cancer?

Scratch89
2008-05-05, 20:25

Men gud.

Eddie Vedder
2008-05-05, 20:29

Om du inte har något vettigt och skriva (vilket du mycket sällan har) så låt gärna bli. Ett helt otroligt onödigt inlägg.

Marcüs
2008-05-05, 20:29
kommer ihåg när man var liten och kladdade ihop detta i köket:
-smör/margarin
-socker
-kokosflingor
-kakao
sen rullades det inga bollar utan man slevade i sig smeten ;)

HAHA!
Det känns iaf bra att jag inte är ensam om att ha gjort det;)*cupid*

Gustaven
2008-05-05, 21:31

Gjorde ohälsosamma mängder chokladpudding med en vän en söndagkväll för längesedan... en stor bytta var och vägrade ge oss tills vi ätit upp... halva bunken satt vi och tittade på varrandra och sa "jag mår illa" och tog en sked till... sen var vi som två överviktiga gravida flodhästar... vi sattt blixtstilla i 3 timmar av rädsla att kräkas

dock finns inte den kokbara chokladpuddingen längre*cry* (den som är riktig!)

Cohen
2008-05-06, 19:32
Glömde att skriva chokladbollar!

Mix av smör, socker och kakao. Sen rullad i ännu mer socker. Är man lat kan man köpa Delicatobollar som också är goda men ej når upp till de hemlagade.

Ett annat kaloririkt Delicatotips är annars bitar som Damsugare. Sådana innehåller ofta otroligt mycket mer energi än man kan tro.

Gabbe91
2008-05-14, 21:27
Macadamia nötter. 800 kcal per 100g

Rastafari
2008-05-15, 07:35
Hej där....poste era tips på det massivaste kaloribomben ni kan eller så.. (det ska vara ät bart:P) För oss som vill upp några kg extra tips på masiva kaloribomber som en äkta polsk Choklad kaka på 300!!gram på över 1500 Kcal :D....ja kom med förslag och tips.!!!

Ironi eller? Varför vill man bli fet liksom? *screwy*

Du kanske vill bli lika cool som en styretränande bekant, och skryta om 95 kg på vågen, fast allt bara är hängande fett i princip?

Wiktor
2008-05-15, 08:17
Ironi eller? Varför vill man bli fet liksom? *screwy*

Du kanske vill bli lika cool som en styretränande bekant, och skryta om 95 kg på vågen, fast allt bara är hängande fett i princip?
Om man är underviktig så är det väl inte så konstigt om man vill gå upp lite i vikt genom att lägga på sig lite fett?

Rastafari
2008-05-15, 11:34
Det verkar ju som att många här på forumet bestämmer sig för att bli fetton bara för att dom inte deffar för tillfället.

Koloftw
2008-05-15, 11:36
Det verkar ju som att många här på forumet bestämmer sig för att bli fetton bara för att dom inte deffar för tillfället.

Personer som vill äta en massa choklad el. dyl för att gå upp i vikt har nog rejäla problem med att få i sig riktigt käk. Det handlar inte om att de har bestämt sig för att bli tjockisar (finns ett fåtal undantag dock).

Eddie Vedder
2008-05-15, 11:37

Var ser du alla dom bulkuppläggen egentligen? Ärligt nu alltså, jag håller inte med utan tycker snarare det är vanligt med en enorm rädsla för att lägga på sig trots att man vill upp i vikt.

Nog för att den här tråden handlar om att gå upp snabbt och mycket men nog tycker jag generellt sett att nästan alla upplägg består av bra mat. Och som sagt, nojjan så fort rutorna börjar synas lite mindre.

Nuthead
2010-09-18, 18:41
Körde en rätt fin evening snack precis. 200 gram mintchoklad och 1 liter pucko.

1080 + 700 = 1780 kalorier fördelat på hela 30 minuter. När man är sjuk får man frossa *popcorn*

NiCrue
2010-09-18, 21:41
5000kcal ren och skär kärlek. Mmmhmm! *drool*

Marknadsnougat

Ingredienser

I en gryta
125g smör el. margarin
5 3/4 dl strösocker
1 3/4 dl vatten

I matberedaren
6½ dl vetemjöl
4 dl florsocker
1 dl kakao

Gör så här

Lägg smör, socker och vatten i en gryta. När det börjar smälta rör ihop det och låt det koka max två minuter.

Blanda under tiden mjöl, florsocker och kakao i en matberedare.

Låt matberedaren med mjölblandningen snurra och häll ner smörblandningen. Det blir ganska snabbt en jämn smet. Skynda dig och häll ut den på ett bakplåtspapper. Den stelnar väldigt fort. Man måste inte ha en form, men vill man ha lite tjockare nougatbitar kan det förmodligen vara vettigt. Om du inte har en form, lägg ett bakplåtspapper på vasken eller på något annat bra ställe. Smeten är inte så lös så den rinner inte all världens väg. Tvärtom är det viktigt att bara blanda en kort stund i matberedaren annars kan den nog vara ganska svår att få ut.

När det svalnat skär den i rutor och förvara den sedan i kylskåpet.

JJOHANSSON
2010-09-18, 22:44
Supergoda! Kallas även jordnötskakor och snickers

Ingredienser
1 burk jordnötssmör (340g)
3 dl sirap
1,5 dl socker
1,5 dl kokos
1,5 tsk vaniljsocker
1,5 l special-K
300 g mörk blockchoklad

Gör så här
Blanda jordnötssmör, sirap, socker, kokos och vaniljsocker i en kastrull. Värm försiktigt tills det blir ganska lättflytande Blanda i special-K, det går lättare att blanda om man hackar sönder det lite med en träslev. Platta ut på en plåt till ca 1 cm tjocklek (kommer bara att täcka en del av plåten) Smält chokladen och smeta ut över kakan. Låt svalna i kylen och skär sedan rutor.

LÅTER FINT!

Jag älskar verkligen när mamma drar igång o bakar "snickers" så grymt gott :D

Du har ingen aning om ifall det kanske går att tillverka proteinbars med hjälp av det där receptet och lite vassle? :)

Fatcan
2010-09-19, 15:36
Pytt i panna (färdigvarianten i påse) brukar ligga runt 700kcal per 100g, Felix krögarpytt gör det iaf...stört mycket för sån mat då man lätt äter 300g i en portion.

haa
2010-09-19, 16:50
Pytt i panna (färdigvarianten i påse) brukar ligga runt 700kcal per 100g, Felix krögarpytt gör det iaf...stört mycket för sån mat då man lätt äter 300g i en portion.

Öhh? Inte påsarna jag köper, runt 120-200 kcal här. :P

Joe Hardgainer
2010-09-19, 16:59

Tror du fått det lite fel där. En portion på 300 gram ligger säkert runt 700 kalorier. Inte 100 gram. Det skulle ju i så fall betyda att en 1.5 kg påse med pytt skulle innehålla 10500 kalorier.

Ge mig två sådana påsar så klarar jag mig hela veckan!!!

Taffalito
2010-09-19, 18:01

Tvärtom blir jag besviken över hur kalorisnål pyttipanna är. Den jag brukar köpa innehåller "bara" 130 kcal/100g. Brukar ta en halv 1 kg påse till en måltid, och steka två ägg till. Detta resulterar i ungefär 800 kcal, vilket i alla fall jag uppfattar som relativt lite kalorier i förhållande till den mättnadskänsla som infinner sig!

cero
2010-09-19, 18:23

400-2000% NNR på många vitaminer känns ju inte som någon höjdare. Eller?

NiCrue
2010-09-20, 07:06
Jag älskar verkligen när mamma drar igång o bakar "snickers" så grymt gott :D

Du har ingen aning om ifall det kanske går att tillverka proteinbars med hjälp av det där receptet och lite vassle? :)

Ingen aning om detta är vad du eftersöker - men jag postar ändå;

1) http://www.youtube.com/watch?v=2srUe9-JD1Y&feature=player_embedded

2) http://www.squidoo.com/home-made-protein-bars

*drool*

Hejnomax
2010-09-20, 16:29
Kryddig varm mat (typ griskött med mycket grillkrydda, eller fajitakyckling) tillsammans med kall creme fraische(förlåt grub) går ner otroligt lätt och är väldigt gott.

Fet mjölk. 300 kalorier på två lite större glas.