handdator

Visa fullständig version : Sport-hoj


lauria
2008-05-03, 18:55
Ska köpa min första motorcykel, nån gång framöver.
Jag har aldrig kört motorcykel förr, bara cross i ett antal år.

Ge mig tips på bra första hojjar. Prisklass ca 65k.

Coldsmith
2008-05-03, 18:57
begagnade? ;)

GymTT
2008-05-03, 18:58
Yamaha R6

lauria
2008-05-03, 19:06
begagnade? ;)


Nää!!!?? en ny r1 för 65k*flex* :D

lauria
2008-05-03, 19:09
Yamaha R6

Har kolla på några sånna. Dom är väl på 25kw orginal, men hur mkt blir dom på om man tar bort strypning, tror att det sitter nån vid insuget. Eller har jag fel?

Mago
2008-05-03, 19:18
Har kolla på några sånna. Dom är väl på 25kw orginal, men hur mkt blir dom på om man tar bort strypning, tror att det sitter nån vid insuget. Eller har jag fel?

Inte 25kw orginal, men jag kan tänka mig att hyfsat många är strypta (iaf. på pappret).

Mago
2008-05-03, 19:19
Alla de japanska plastraketerna är bra. Gå efter vilken som tilltalar dig mest och dra och testkör för att se om den passar bra.

Imni
2008-05-03, 19:21
Har kolla på några sånna. Dom är väl på 25kw orginal, men hur mkt blir dom på om man tar bort strypning, tror att det sitter nån vid insuget. Eller har jag fel?

Nej dem har snarare 100 kW original men folk stryper dem till 25kW för att antingen får ner försäkringen, eller för att ägaren helt enkelt inte är tillräckligt gammal för att få köra med alla hk. Men köp för fan ingen R6 som förstahoj. Raketer med hjul och man bör ha stor motorcykelvana innan man kör dem. Visst kommer det folk och säger att "nämen så säger bara töntar" men det är ett faktum. Kollar man på hk/kg så förstår man ganska snabbt att dessa maskiner är farliga för dåliga förare.

Satsa på en bandit 600 cc eller nåt i den stilen och LÄR DIG KÖRA ORDENTLIGT. Sen kan du ge dig på värre maskiner.

GymTT
2008-05-03, 20:54
Har kolla på några sånna. Dom är väl på 25kw orginal, men hur mkt blir dom på om man tar bort strypning, tror att det sitter nån vid insuget. Eller har jag fel?

Kan stämma, 120hk ca på de nyare modellerna har jag för mig.

Går bra:)

kalajset
2008-05-03, 21:12
Håller med Imni, inte för att vara alltför moraliserande, men draget från nästan vilken 20 år gammal 600-kubikare som helst lär vara nog för att halvt skrämma slag på nästan vilken ovan förare som helst. Vi snackar ändå hojjar här som gör 402 meter på höga 12:or/låga 13, i originalskick. (Alltså kan draget i detta mätområde jämföras med moderna porschar/corvetter/whatever). Alltså: modern, galet mycket snabbare R6:a = knappast lämplig för ovan förare. Väldigt logiskt, men ack så tråkigt.

Värt att tänka på är annars att ska man använda hojjen som uppkörningshoj krävs det minst en 750 kubikare för att det ska räknas som "tung hoj". Finns även en kW-gräns som jag inte minns, men den når man med råge upp till med allt hyffsat modernt ändå. (Men visst, klart det är värt att kolla upp exakta angivelsen före köp av denna anledning).

Att köpa "Bike - Begagnatguiden" är ett bra tips annars, finns en uppsjö snabbfakta och info om i stort sett vilken hyffsat modern hoj som helst i den. (Tekniska data, prisbild, styrkor/svagheter etc etc). Finns i välsorterade tidningsaffärer.

Duffman
2008-05-03, 21:24
Kawazaki zzr 600 kanske
Suzuki rf-600 kanske

Mehdi
2008-05-04, 01:46
Det blev en bandit 600 för egen del och draget räcker och blir över för en så ovan förare som mig själv. Cirka 80hk orginal + 10 extra från effektsystemet.
Nu har jag förvisso väldigt lite körvana med mc men har inte vågat dra på för fullt (ännu).

spange
2008-05-04, 09:36
Det blev en bandit 600 för egen del och draget räcker och blir över för en så ovan förare som mig själv. Cirka 80hk orginal + 10 extra från effektsystemet.
Nu har jag förvisso väldigt lite körvana med mc men har inte vågat dra på för fullt (ännu).

vilken årsmodell? dom är riktigt fina

lauria
2008-05-04, 11:26
Vad tror ni om en honda hornet 900?
Inte allt för mkt att köra med, men ändå över 750cc.

Imni
2008-05-04, 11:41
Vad tror ni om en honda hornet 900?
Inte allt för mkt att köra med, men ändå över 750cc.

Hornet är nog en bra hoj att börja med. Sedan om du vill ha 600 eller 900 är upp till dig men bara så du vet så drar även en 600 det mesta på vägarna. En 997 4S kan tom få kämpa i starten. Sedan beror saker som sittställning och tankvolym lite på vad du söker för typ av motorcykel. En R6 är ingen långresemskin för 5 öre. Då tror jag mer på Hornet. Och även kortare resor på ca en timme görs med fördel på en Hornet. Med en R6 och liknande blir det aldrig kul att köra lugnt utan den inbjuder ständigt till att åka snabbt.

Mehdi
2008-05-04, 12:02
vilken årsmodell? dom är riktigt fina

Hittade en -95:a i löjligt bra skick, hade bara gått 1600 också. Planen var egentligen att köpa en -05:a då dessa är höj- och sänkbara 20mm då tjejen bara är 158cm. Men kunde inte låta denna gå med tanke på skicket och priset och tur nog kan tjejen sitta på den utan några större problem.

b_61
2008-05-04, 12:15
Köp dig något ordentligt du inte tröttnar på. Eftersom du har kört cross har du en viss känsla för hur man kör saker som framdrivs med en motor. Lyssna inte på de som säger att du ska lära dig köra med något mindre, de är bara avundsjuka.

Mehdi
2008-05-04, 12:17
Lauria: Vad innefattar din budget? Hur är det med försäkring, hur löser du det? Lås/förvaring? Skyddställ?

Mehdi
2008-05-04, 12:21
Köp dig något ordentligt du inte tröttnar på. Eftersom du har kört cross har du en viss känsla för hur man kör saker som framdrivs med en motor. Lyssna inte på de som säger att du ska lära dig köra med något mindre, de är bara avundsjuka.

Ja, absolut vi är avundsjuka på att han kör 100km/h fortare än oss. Verkligen. Ffs det är precis den attityden som fått försäkringen åt helvete. Oavsett effekt/storlek på hojen kommer de flesta trycka aset till max förr eller senare och farterna räcker och blir över för att köra ihjäl sig och bränna däck.
Börja hellre med en svagare hoj och 'mogna' upp till en större än vise versa, dock ska det till en olycka innan de flesta vaknar upp så glöm det sistnämnda.

Imni
2008-05-04, 12:36
Köp dig något ordentligt du inte tröttnar på. Eftersom du har kört cross har du en viss känsla för hur man kör saker som framdrivs med en motor. Lyssna inte på de som säger att du ska lära dig köra med något mindre, de är bara avundsjuka.

Så tänkte jag också förut men så hände nåt - jag var inte 15 längre. Synd bara att många har samma tanke som du. Många som dör och skadas varje år för att dem har dessa åsikter och dessutom driver det försäkringarna i skyarna.

Coldsmith
2008-05-04, 13:02
Så tänkte jag också förut men så hände nåt - jag var inte 15 längre. Synd bara att många har samma tanke som du. Många som dör och skadas varje år för att dem har dessa åsikter och dessutom driver det försäkringarna i skyarna.

Hänger inte med riktigt. Får man inte köra tyngre motorcyklar?
Han kanske vill köra bana? Kanske gillar accelerera upp till laglig hastighet, han kanske inte vill nöja sig med det mindre?

Jag förstår inte, så upplys mig.

Tror inte folk skulle stå och säga "köp en fiat istället för en ferrari.. så du hinner mogna, växa upp och bli gammal ful och grå innan du köper en ferrari"

lauria
2008-05-04, 13:14
Lauria: Vad innefattar din budget? Hur är det med försäkring, hur löser du det? Lås/förvaring? Skyddställ?

HUr menar du, innefattar budget?
Försäkring, antagligen så blir det att man bara trafikförsäkrar per halvår. För om man helförsäkrar så har man ju betalat hojjen 2ggr på ett år. Med tanke på att det är en sån billig hojj, så tar man jag hellre smällen när den kommer. Lås/förvaring, det blir garage. Ska antagligen hyra ett garage med en anna kompis som har en ducati. Han ska sälja huset och flytta till lägenhet så då kan vi gå ihop med ett garage i stan.

b_61
2008-05-04, 14:24
Ja, absolut vi är avundsjuka på att han kör 100km/h fortare än oss. Verkligen. Ffs det är precis den attityden som fått försäkringen åt helvete. Oavsett effekt/storlek på hojen kommer de flesta trycka aset till max förr eller senare och farterna räcker och blir över för att köra ihjäl sig och bränna däck.
Börja hellre med en svagare hoj och 'mogna' upp till en större än vise versa, dock ska det till en olycka innan de flesta vaknar upp så glöm det sistnämnda.


Kan du läsa eller? Jag skrev eftersom han har kört cross har han en viss känsla för att hantera en motorcykel. Det är klart de går att köra med förstånd fast man har en 1000cc och har nytaget körkort.

Imni
2008-05-04, 15:00
Hänger inte med riktigt. Får man inte köra tyngre motorcyklar?
Han kanske vill köra bana? Kanske gillar accelerera upp till laglig hastighet, han kanske inte vill nöja sig med det mindre?

Jag förstår inte, så upplys mig.

Tror inte folk skulle stå och säga "köp en fiat istället för en ferrari.. så du hinner mogna, växa upp och bli gammal ful och grå innan du köper en ferrari"

Men snälla nån... självklart ska man köpa det man vill, men det är att vara otroligt naiv, okunnig eller rentav båda om man går och köper en R6/R1 eller liknande som förstahoj. Självklart går det att köra lugnt, även dessa går i 50 men ingen som köper såna kör i 50. Eller lagligt för den delen. Dessa maskiner är inga leksaker för nybörjare. Det är det värsta som Yamaha och andra tillverkare släpper ut från sina fabriker och att då komma och tro att man efter några körlektioner med lärare är kapabel att utnyttja dessa raketer fullt ut är inget annat än korkat. Visst är det "moraltant-varning" på att tänka såhär men om man tänker till lite så inser man snart.

Annat är det om man har erfarenhet och kunnande. Då tycker jag att man självklart kan inhandla någon av ovan nämnda.

Vad gällandes bil så kan man väl tycka lite samma där. Kom ihåg en artikel i höstas om en kille, 18 år, som precis tagit körkort. Tog inte lång tid innan pappas Z06 satt i en lyktstolpe.

Aimbert
2008-05-04, 15:01
HUr menar du, innefattar budget?

Antagligen:
För de 65k, ska du bara köp hoj då, eller ska det innefatta lås och skydd?
Lås kostar väl ~1k.
Men skydd kan vara dyrt, och du _MÅSTE_ köra med ordentliga grejer. Ryggskydd + en bra hjälm + läderställ.

Imni
2008-05-04, 15:04
Kollat upp vad försäkringen skulle gå på för en Hornet 900?

lauria
2008-05-04, 15:34
Antagligen:
För de 65k, ska du bara köp hoj då, eller ska det innefatta lås och skydd?
Lås kostar väl ~1k.
Men skydd kan vara dyrt, och du _MÅSTE_ köra med ordentliga grejer. Ryggskydd + en bra hjälm + läderställ.

Om jag måste lägga till 1k till lås så grinar jag inte över det;)

Ställ och skydd, jag har fått lära mig vikten av att ha bra skydd och hjälm sen cross körning. Inte för att jag har gjort några enorma vurpor men de jag har lyckats med har räckt till och blir över.

lauria
2008-05-04, 15:35
Kollat upp vad försäkringen skulle gå på för en Hornet 900?

6187 :- halvår, trafik. På trygghansa. Kan tänka mig att dom inte är billigast dock.

christian
2008-05-04, 15:42
Honda kör du på IF. Överlägset billigast. Min Hornet 600 kostar ~6000:- hel/hel och då bor jag inom Stockholms stad.

Som många andra säger, skaffa dig en halvlugn hoj i början. Inte för att den går dåligt men för att den inte går så hysteriskt som en supersporthoj. Min Hornet 600 gör ändå 0-200 på under 14 sekunder.. 0-100 på under 4..

Dessutom är det billigare i inköp och försäkring. Skydd vill man ju också ha råd med.

Fast vill du inte ha nakenhoj hamnar man nog på supersport ändå... och där hade jag nog satsat på kanske en R6:a eller en GSXR 600.

Edit: Suzuki SV650 finns med kåpa också, helt OK hoj.

christian
2008-05-04, 16:06
.. och en liten idé om vad ni jämför..

En modern supersporthoj mot en riktigt duktigt trimmad Porsche..

5ke_ENhbHiQ

En (vanlig, litet tamare) sporthoj hade gissningsvis legat lite bakom på 0-400m samt jämt 0-100km/h. Det mot en bil som har 800hk.

Olagligt kul. Ibland undrar jag varför det är tillåtet. =)