Visa fullständig version : Makrillfilé i tomatsås, näringsvärdet
God dagens folk,
Fick mig en liten funderare när jag idag skulle äta min goda makrill.
Under ingredienser för dessa burkar jag brukar köpa stod följande: Makrillfilé (64%), tomatsås (34%), vatten, tomatpasta, salt.
Näringsinnehållet är per 100g : 136kcal
Det jag kort och gott undrar; Säg att jag 'sköljer' fisken så att bara filéerna är kvar, räknar jag bara på 64% av näringsinnehållet? Dvs, 0,64*136 = 87, vilket leder mig till 87kcal per 100g.
Stämmer detta eller är jag bara ute o snurrar? Tänkte nämligen på det då det är ganska stor skillnad i kcal mängd och då jag ligger på ett underskott vill ha någorlunda koll så att jag inte äter för lite.
Tacksam för alla svar!
King Grub
2008-05-03, 18:03
Du kan inte bara räkna med en mindre vikt men samma energivärde per 100 gram. Fisken ger mycket mer energi per viktenhet en tomatsåsen.
Eddie Vedder
2008-05-03, 18:04
Tomatsås är inte lika energirikt som makrill för det första. Så dina uträkningar blir alltså felaktiga på det där sättet. Och för det andra kan du väl inte på allvar mena att du ska hälla bort tomatsåsen?
trollduva
2008-05-03, 18:16
Lånar tråden lite.
På min makrillburk står det
Näringsvärde per 100 g: 190 kcal
Och sen på framsidan stod det 125 gram, varav 80 gram makrill.
Om jag nu också vill va så vrång så att jag bara äter fisken, kan ja räkna 0,8*190=152 för att ta reda på antalet kalorier. För även här blir det ju ganska så stor skillnad i energimängd på 80 eller 125 gram...
Eddie Vedder
2008-05-03, 18:18
Lånar tråden lite.
På min makrillburk står det
Näringsvärde per 100 g: 190 kcal
Och sen på framsidan stod det 125 gram, varav 80 gram makrill.
Om jag nu också vill va så vrång så att jag bara äter fisken, kan ja räkna 0,8*190=152 för att ta reda på antalet kalorier. För även här blir det ju ganska så stor skillnad i energimängd på 80 eller 125 gram...
Du ställer ju exakt samma fråga.:confused:
Självklart är makrill mer energirikt än tomatsås som sagt. Och varför inte bara köpa ren makrill?
trollduva
2008-05-03, 18:25
Du ställer ju exakt samma fråga.:confused:
Självklart är makrill mer energirikt än tomatsås som sagt. Och varför inte bara köpa ren makrill?
Sorri.. :em: (jag försökte bara tänka ut ett sätt att bli av med "extra kalorier" genom att hälla bort 45 g av vikten. Fast nu när du säger det så inser jag också att det blir fel...)
Kan man? :D På konserv?
A.Steinbach
2008-05-03, 18:26
Ska man hälla bort tomatsåsen får man väl räkna hur mycket energi på ett ungefär den mängd man häller bort innehåller. Borde ju finnas värde för tomatsås någonstans (SLV), sen är det ju bara räkna bort den energimängden från det totala energivärdet.
Het diskussion det hära. Tack alla för svar!
Anledningen till att jag frågar och fortfarande är/förblir kluven är följande som jag exemplifierar så att ni förstår mig.
Ex. 1
Makrillfilé med tomatsås 375g, blir med näringsvärdet som står på 510kcal
Ex. 2
Makrillfile utan tomatsås 250g, blir med näringsvärdet som står på 340kcal
Siffrorna är baserade på näringsvärdet som står på burkarna. Alltså 136kcal/100g.
Jag är högst medveten om att makrill har ett högre näringsvärde än tomatsåsen, annat vore konstigt. Men därför måste ex. 2 enligt Er vara fel eftersom makrillens näringsinnehåll är en helt annan. Right? Och således går det inte att räkna på innehållet oavsett om angivelserna för hur mycket det är av varje ingrediens utslaget per 100g ?
Nu blir jag själv snurrig, men hoppas ni förstår, tack återigen för att ni tar Er tid att svara.
Det är väl bara att se vilket näringsvärde ren makrillfilé har och använda detta?
Ligger väl på typ 20 g protein, 0 kolhydrater och kanske 15 g fett per 100 gram.
250 g sköljd makrillfilé blir då (20*4,1+15*9,3)*2,5=550 kcal
Slutsatsen är att tomatsåsen knappt bidrar alls och du kan äta den utan att oroa dig.
Det var da utrolig få kalorier til å være makrell i tomatsaus!
Her i Norge ligger verdiene ihvertfall på rundt 230-250 kcal, men det kan jo komme an på at %-andelen makrell er større...
Husk også at makrell varierer mye i fettinnhold etter sesong.
Makrell som er fisket fra juli-september har f.eks ca 20 % fett (256 kcal), mens makrell fra mai-juni har bare 5 % fett (123 kcal)
(Kilde: Den norske matvaretabellen: http://matportalen.no/matvaretabellen/index_html/main_view?searchedtext=makrell)
Eddie Vedder
2008-05-04, 05:40
Med tanke på hur sjukt nojjiga ni verkar vara över att få rätt kalorimängd från eran makrill så kanske det här skrämmer att höra men fetthalten i makrillen vairerar något oerhört mellan olika årstider.
På burken finns ett standardvärde men fisken kan både vara magrare och fetare än så. ALLA livsmedel varierar med siffror hit och dit jämfört med vad energiangivelserna visar, 100g äpple kan vara 55kcal och det kan vara 45kcal o.s.v., men just feta fiskar blir ju extra tydligt i och med att deras fetthalt varierar så väldigt mycket beroende på vilken del av året. Vårmakrillen är magrare än höstmakrillen och det kan som sagt diffa en hel del däremellan.
Njut utav makrillskiten istället.
Njut utav makrillskiten istället.
Fel:
Njut av makrillskiten tillsammans med sin tomatsås.
Insulinus
2008-05-04, 22:09
[QUOTE=Eddie Vedder;2967331]Med tanke på hur sjukt nojjiga ni verkar vara över att få rätt kalorimängd från eran makrill så kanske det här skrämmer att höra men fetthalten i makrillen vairerar något oerhört mellan olika årstider.[QUOTE]
Det var ju precis vad puccini skrev i inlägget innan dig Eddie. Men ett förtydligande kan kankse vara på sin plats ibland. :smash:
Så nu ska vi bara käka makrill fångad mellan maj och juni. :D
I Norge er vi forresten forbløffet over at makrell i tomat ikke oppfyller kriteriene for deres nøkkelhullsmerking, pga. fettinnholdet, mens Grandiosa, hvitt brød og chips oppfyller kravene....
I Norge er vi forresten forbløffet over at makrell i tomat ikke oppfyller kriteriene for deres nøkkelhullsmerking, pga. fettinnholdet, mens Grandiosa, hvitt brød og chips oppfyller kravene....
Hur kan det vara så? Alltså, hur kan det komma sig att chips och Grandiosapizza blir nyckelhålsmärkta i Norge?
Scratch89
2008-05-06, 15:39
Om den är steriliserad skulle jag gissa på 120 grader, i en autoklavliknande maskin.
Ristretto
2012-07-24, 20:00
Är näringsvärdena på makrillburkarna beräknade för fisk tillsammans med tomatsås?
På ICAs makrill står det 180 kcal/100g medan SLV anger 112 kcal/100g, därav min fundering.
Fishtank
2012-07-24, 20:07
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=1296
Är det en burk med tomatsås är det självklart beräknat på tomatsås+fisk.
Näringsvärdet är väl inte baserat på avrunnen makrill eller? Käkar jag en bruk makrill i tomatsås 180kcal 100g så häller jag upp 100g och räknar med 180 kcal.
King Grub
2012-07-24, 20:47
Det förutsätts att man skall äta allt i burken.
Energivärdet i själva fisken kan dock variera kraftigt beroende på var och när den är fångad. När makrillen har lekt är den mager. Att det står en siffra på förpackningen betyder inte att fisken i burken har det värdet.
Vad är det för vits med att köpa makrill i tomatsås om man inte ska äta tomatsåsen?
De makrillburkar jag köper i Norge är nyckelhålsmärkta, det är två rundaktika burkar i gul plast. Fruuuktansvärt god makrill det!
benaciii
2012-07-24, 22:01
Ät tonfisk om tomatsås inte passar. billigare desutom.
watertouch
2012-07-25, 00:20
Men detta är ju typen av "sill" som inte mals ner till "pellets" o matas till Lax...
Men aa limpmacka kanske lite smör, Sardiner i tomatsås blir hyffsat mellanmål högt på protein iaf...
Ristretto
2012-07-25, 05:06
Det förutsätts att man skall äta allt i burken.
Energivärdet i själva fisken kan dock variera kraftigt beroende på var och när den är fångad. När makrillen har lekt är den mager. Att det står en siffra på förpackningen betyder inte att fisken i burken har det värdet.
Tack. Att energivärdet varierar spelar mindre roll. Jag var mest nyvfiken på hur de tänkt, då de anger både totalvikt på burkens innehåll, samt hur mycket fisk det är.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.