handdator

Visa fullständig version : Överlevnads vecka, hur ladda?

foxx
2008-05-03, 17:34
Hallå, jag gör just nu lumpen och veckan som kommer har vi överlevnadsvecka.

Vi skall vara ute 3 dar och vi kommer få typ en fisk att äta under denna perioden, resten är upp till oss själva.

Frågan är hur man kan ladda inför ett sånt här scenario? 3 dagar utan mat, vila och stora fysiska påfrestningar är vad som väntar. Vad kan jag göra tiden innan för att få så bra förutsättningar som möjligt?

Alla tipz & trix välkomnas.

Scratch89
2008-05-03, 17:52
Överätning av mat kan vara en bra idé.

Spax0
2008-05-03, 18:01
Var gör du lumpen nånstans? :) Hade också överlevnad 3 dagar. Var dock efter 5 fältdagar så det gick inte att förbereda sig så överdrivet mycket :) Det värsta är ju när blodsockerhalten åker ändå ner till botten så man nästan blir apatisk. Är dom osjysta kan det nog bli en "överlevnadsmarsch" innan för att se till att ni verkligen är slut när själva överlevnaden börjar.. Gick upp 7 kg på en vecka efter den :) Lycka till!

Mourten
2008-05-03, 18:29
äh överlevnaden som lumpare gör är bara SereA det är inga problem (alltså flotten eller granen). kör på som vanligt så ere lugnt.

forslund
2008-05-03, 18:31
3 dagar är ju en så kort tid ur överlevnadssynpunkt så det ska inte vara några större problem att klara av det. Hittar ni vatten så lever ni, helt enkelt. :)

Är det baskerprovet ni ska göra?

foxx
2008-05-03, 19:31
Mja det är längre en tre dar, fångvaktsutbildning samt flykt på det också, så det blir nog en hel vecka.

Baskern har vi redan. :)

Gör lumpen i Skövde på T2. Närskyddspluton

Nithian
2008-05-03, 20:59
Pressa mat som en dåre dagarna innan skulle jag gjort.

Mourten
2008-05-03, 21:07
t2, haha skämmer ut övriga försvarsmakten.

Eddie Vedder
2008-05-03, 21:11
Om du nu ska äta som en tok dagarna innan så var i alla fall uppmärksam med hur magen reagerar.

Inte så kul om du svullar i dig massa saker och sedan märker att magen är kaputt mitt under överlevnadsveckan.:( Så en viss försiktighet kan nog vara klokt även om stora mängder käk sannolikt är ett klokt val.

foxx
2008-05-03, 22:04
t2, haha skämmer ut övriga försvarsmakten.

Det finns en del lökplutoner här ja, finns dock undantag fyi Mr.Badass.

Hobbes
2008-05-03, 22:55
Ladda mentalt! Du ville ha tips - glöm inte det mentala biten!

Nu är jag kronvrak - friställd pga. diabeters! Så ber om ursäkt om jag inte hängt med på vad din överlevnadsvecka går ut på.

Om ni fixar någon form av läger - ELD! Bygger upp psyket!

Rutiner - någon hämtar lavar (exempelvis) någon fixar vatten, lagar maten osv. Rutiner, rutiner - ni kan behöva det när blodsockret tryter och tankeverksamheten blir låg. Rutiner eller bra fördelning av arbetsuppgifter gör att ni har en "trygghet" - ni vet vad som skall göras och av vem!

I övrigt håller jag med Eddie Vedder, magen kommer troligen att bli kass ändå - varför riskera att den blir värre.

Som sagt, detta var mina tips, har tyvärr inga lumpenminnen att dra på*cry* .

Tolkia
2008-05-03, 23:03
Hobbes har en poäng. Backa upp varandra och försök hålla humöret uppe när blodsockret dalar. Drick mycket te, på granbarr eller något (nej, det ger ingen energi, men det känns i alla fall lite bättre i magen).

Rodge
2008-05-04, 01:44
Mja det är längre en tre dar, fångvaktsutbildning samt flykt på det också, så det blir nog en hel vecka.

Baskern har vi redan. :)

Gör lumpen i Skövde på T2. Närskyddspluton

Stött på nån som heter Sebastian Nilsson?

foxx
2008-05-04, 03:01
Hmm, en i min grupp heter Nilsson, lång och smal, spelar fotboll, samma person? :)

Mourten
2008-05-04, 08:04
Hobbes har en poäng. Backa upp varandra och försök hålla humöret uppe när blodsockret dalar. Drick mycket te, på granbarr eller något (nej, det ger ingen energi, men det känns i alla fall lite bättre i magen).

Fel.
Te på tall samt granbarr ger energi, 1 liter ger ungefär halv sockerbit vilket låter lite för oss men är mycket i en överlevnadssituation.*popcorn*

Scratch89
2008-05-04, 09:04
Det finns ett nyöppnat Max inte så långt ifrån T2. :D

z_bumbi
2008-05-04, 09:21
Är övningen vetttigt upplagd så kommer det att ske en sänkning av kroppens glykogennivå redan innan överlevnadsmomentet och då hjälper överätning marginellt.
Att konditionsträna/ha bra kondition gör att man bränner större andel fett vid samma ansträngningsgrad och fett har kroppen i överflöd men här kanske tidaspekten är ett problem då det tar en stund att öka sin kondition så mycket att man märker en skillnad.
Vass och kaveldun är väl de bästa källorna för kolhydrater just nu så lär dig hur de ser ut och hur de tillreds.

forslund
2008-05-04, 09:28
Vass och kaveldun är väl de bästa källorna för kolhydrater just nu så lär dig hur de ser ut och hur de tillreds.

Kvaveldun är nog en överlevares bästa vän. Nästan året om är någon del av den ätbar. Samt dunet i den bruna delen är underbart bra till att starta en eld, täta jackor/småhål med etc. Sen växer de nästintill överallt i världen, så denna växt bör alla känna till och hur man kan använda den.

Håll utkik efter dem :thumbup:

Frisk
2008-05-04, 10:07
De "veckorna" brukar inte vara några problem har man baa normalt med underhudsfett så kommer de inte va så jobbigt.

Annars ta med pengar man kan alltid handla utan att befälen märker nåt antigen via valiga affärer (kan bli omväg) eller fråga i hus man passerar

L-Sami
2008-05-04, 11:49
Ligg på ett stort energiöverskott och ät mycket fett.

Kebab-Arne
2008-05-04, 16:39
Är övningen vetttigt upplagd så kommer det att ske en sänkning av kroppens glykogennivå redan innan överlevnadsmomentet och då hjälper överätning marginellt.

Jag trodde en halv grej med överlevnadsövning är att man ska prova på hur det är att arbeta med väldigt lite mat. Vilket ju motarbetas om man får tillfälle att bulka upp sig innan övning. Vi fick då inte reda på att vi skulle ha överlevnadsövning. Jag låg förövrigt på samma regemente. Kul upplevelse... efteråt. :D

Förövrigt lär du få reda på hur vass och kaveldun ser ut. Men vill du ha ett försprång kan du läsa på om dessa.

Rodge
2008-05-05, 10:04
Hmm, en i min grupp heter Nilsson, lång och smal, spelar fotboll, samma person? :)

Stämmer! Hälsa från roger om du känner för det :)

Frisk
2008-05-08, 13:48
Hur tufft blev de? (var väl som de brukar bara traska med lite hungerkänsla och seda var strapatsen klar)
Inte mycket att ladda för eller?

raQblad
2008-05-08, 14:10
Smuggla in choklad... *popcorn*

Arnoldski
2008-05-08, 14:30
Nu var det ju tio år sen sist men som jag minns det handlar det väl mest om mental inställning samt att vara beredd på att det blir tufft.

I den mån du har möjlighet ska du dricka mycket.

Man ska inte heller underskatta den sjuka mentala skillnad det gör att stanna upp mitt i, byta till rena strumpor, kallingar, undertröja och ta en liten paus. Man lever upp som efter ett spa-besök. Det är sånt man prioriterar bort med ett "orkar inte" när man närmar sig fältkoman...

Se även till att tugga på nåt blomskott eller granbarr eller varför inte klämma ett par myror då och då? Den lilla sockerförnimmelsen gör också den att man piggnar i lite grann, om än bara för en stund.

Lycka till!

forslund
2008-05-08, 14:36
Se även till att tugga på nåt blomskott eller granbarr eller varför inte klämma ett par myror då och då?

Granbarr är även ett riktigt bra sätt att få i sig vätska. Det + morgondaggen måste vara det bästa som finns om man har svårt att få tag i vatten. :)

-S-T-
2008-05-08, 15:39
Har ni vapen? Skjut kråkor och grilla. Funkade förr i krig.

foxx
2008-05-10, 00:26
Hur tufft blev de? (var väl som de brukar bara traska med lite hungerkänsla och seda var strapatsen klar)
Inte mycket att ladda för eller?

"Bara traska" hah.

Det vart rätt tufft. hungern var inte så farlig, att bli tillfångatagen med huva på huvudet stå still i 7h 30min med rysk propaganda musik och skrik i bakgrunden var jobbigare. Därefter vart det flykt i 24h också, hundpatruller, NBG soldater i hälarna hela tiden, men det var kul.