handdator

Visa fullständig version : Ätardag,, ett måste?


mogge1
2008-05-03, 16:40
Tjena.
Disskuterade med en vän igår som påstod att man måste ha en till två ätardagar i veckan under diet. dvs då du äter pizza, bearnaise med mera. dvs precis vad som helst för att fylla på alla depåer i kroppen för fortsatt god förbränning.

Att fett bränner fett är jag helt medveten om.

Men det enda som kan tänkas fyllas på är väl fettet?
Och äter man omega3 tillskott varje dag tex. Så behövs väl inga ätardagar?
Eller är det fel att äta omega3 dagligen under diet?

Eller är de bra på andra sätt och vis?

Bör man inte uppnå ett bättre resultat om man hoppar över pizza och skräpmat totalt?

tack tack..

Kabuto
2008-05-03, 16:44
Ätardag är inte ett måste.

Pakanajuhla
2008-05-03, 16:47
Jag kan vara ute och cykla men jag läste det här för ett tag sen; http://www.halso.info/75.html

Eddie Vedder
2008-05-03, 16:49
Det är definitivt inget måste, inte på något sätt.

Och dietärt fett är inget krav för att kroppen skall kunna frisätta inlagrat kroppsfett.

King Grub
2008-05-03, 16:53
Det enda som händer av regelbundna massiva överätningar av skräp är att dieten tar längre tid.

mogge1
2008-05-03, 16:58
Det känns som att ni är rätt överrens om att det är onödigt.
Då kan jag fortsätta utan frossar dagar. :)

Scratch89
2008-05-03, 17:55
Jag har märkt att en överätning av lite godare mat, eller godis, ger bättre tryck åt träningen dagarna efteråt, och det känns som man återhämtar sig bättre. Men om man klarar sig utan är det inget krav att äta bara "för att".

Niskel
2008-05-03, 21:52
Lånar tråden lite här... gör det något om man ligger på överskott 1 dag i veckan.. (ätardag i mitt fall) sen alla andra dagar ligger på underskott? det påverkar ingenting va?

Magnus N
2008-05-03, 22:05
Lånar tråden lite här... gör det något om man ligger på överskott 1 dag i veckan.. (ätardag i mitt fall) sen alla andra dagar ligger på underskott? det påverkar ingenting va?

påverkar inget mer än att om du inte kompenserar överskottet på ätardagen under de övriga dagarna så kommer viktnedgången ta längre tid så vitt jag vet.

Niskel
2008-05-03, 22:07
Okej.. tacksam för svar ialllafall! *drool*

Eddie Vedder
2008-05-04, 05:45
det påverkar ingenting va?

Allt handlar om hur pass lågt du gått under veckodagarna och hur omfattande din ätardag blir. En rejäl grisdag kan mycket väl sabba hela veckans bantning. Men den kan även vara precis vad som krävs för att palla rent psykiskt o.s.v.

Men tro inte att kroppen "struntar" i att lagra t.ex. 7000kcal extra, bara för att det sker inom ett och samma dygn, om du nu (rent hypotetiskt) skulle trycka i dig det.

Longshot
2008-05-04, 08:43
Men alla extrakalorier går inte till fettinlagring.

Det är antagligen det folk menar med ett "svinn". Så länge det inte blir fett är man nöjd.

Jag ser ätardagar som något positivt. Dock behöver de inte överdrivas. För mig är dessa mycket bra för psyket. Och utan psyke lär man inte genomföra någon bra deff...

djim
2008-05-04, 09:50
Efter att ha käkat godis eller chips blir jag mycket mer taggad på gymmet dagen efter, kör stenhårt dagen efter varje gång. :)

Lavorini
2008-05-04, 10:37
Det är skillnad på att ha en ätardag där man äter extra mycket pasta/ris/bröd/etc och att trycka i sig chips och glass. Det senare förlänger med säkerthet längden på dieten, och det första går bara att spekulera om hur det påverkar - men det är jävlart säkert att det är bättre än att äta junk.

I början av en diet tycker jag att man kör med en ganska sträng kosthållning, för att senare under dieten då kroppsfettet börjar gå neråt kan börja lägga in små kalorihöjningar i form av bra föda - inte McD.

Koloftw
2008-05-04, 10:40
Det är skillnad på att ha en ätardag där man äter extra mycket pasta/ris/bröd/etc och att trycka i sig chips och glass. Det senare förlänger med säkerthet längden på dieten, och det första går bara att spekulera om hur det påverkar - men det är jävlart säkert att det är bättre än att äta junk.

I början av en diet tycker jag att man kör med en ganska sträng kosthållning, för att senare under dieten då kroppsfettet börjar gå neråt kan börja lägga in små kalorihöjningar i form av bra föda - inte McD.

Hur ska "små kalorihöjningar i form av bra föda" hämma det fruktansvärda suget man får efter en lång diet? Visst, du kanske återställer en del hormoner men rent psykiskt så känns det nog skit att veta att man bara får äta potatis, ris och pasta i flera veckor.

Jag tycker att man kan äta både glass och chips på sin ätardag, om man vill det. Man behöver inte överdriva men man får kolla vad som funkar för en själv, generna spelar stor roll.

Eddie Vedder
2008-05-04, 10:56
Hur ska "små kalorihöjningar i form av bra föda" hämma det fruktansvärda suget man får efter en lång diet?

Man blir kanske ordentligt mätt den dagen, får en skön känsla av at ha varit lite mer svlappnad den dagen och fått en paus.

Lite som en vilodag mitt i ett stenhårt träningsupplägg. Tillräckligt för att orka köra på igen helt enkelt. Troligtvis väljer man något som dessutom smakar bra, kanske i trevligt sällskap dessutom.

Vad är det du har så svårt att tro på?

Lavorini
2008-05-04, 10:58
Hur ska "små kalorihöjningar i form av bra föda" hämma det fruktansvärda suget man får efter en lång diet? Visst, du kanske återställer en del hormoner men rent psykiskt så känns det nog skit att veta att man bara får äta potatis, ris och pasta i flera veckor.

Jag tycker att man kan äta både glass och chips på sin ätardag, om man vill det. Man behöver inte överdriva men man får kolla vad som funkar för en själv, generna spelar stor roll.

To each own....