handdator

Visa fullständig version : bröd


jenni
2008-05-03, 15:20
Stötte på en gammal artikel om bröd, konstigt att polar extreme inte fanns med:confused:
http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=20080427&tem=24&art=381

Yankeee
2008-05-03, 15:22
Polarkraft Extreme är väl varken fullkornsbröd eller osötat?

jenni
2008-05-03, 15:32
Polarkraft Extreme är väl varken fullkornsbröd eller osötat?

oh, my bad :em:

betyder det ätt polar extreme är sämre än dessa brödsorterna?

King Grub
2008-05-03, 15:34
Givetvis är Polarkraft Extrem ett fullkornsbröd. Men osötat är det inte.

Cohen
2008-05-03, 20:48
oh, my bad :em:

betyder det ätt polar extreme är sämre än dessa brödsorterna?

Bättre eller sämre utifrån vad?

Men visst kan Extreme (liksom alla andra vanliga matbröd du kan hitta) platsa väl i en balanserad kost.

Exhale_
2008-05-03, 20:50
Polarkraft Extrem är långt ifrån något superbröd som vissa har fått för sig. Det är en schysst brödsort men det finns minst ett tiotal likadana i din bröddisk.

Sett till nyttighet finns det bättre alternativ, men samtidigt beror det på hur din övriga kost ser ut.

jenni
2008-05-03, 21:48
Polarkraft Extrem är långt ifrån något superbröd som vissa har fått för sig. Det är en schysst brödsort men det finns minst ett tiotal likadana i din bröddisk.

Sett till nyttighet finns det bättre alternativ, men samtidigt beror det på hur din övriga kost ser ut.

något tips på vilken brödsort är bättre? :)

Yankeee
2008-05-03, 23:15
Knäckebröd är hyfsat vettigt. Dessutom billigare och godare än mjukt bröd.

Mega_man1000
2008-05-04, 01:21
Knäckebröd är hyfsat vettigt. Dessutom billigare och godare än mjukt bröd.

på tal om knäckebröd! Har det ett högre GI än vad mjukt bröd har? t,ex wasa sport knäcke emot pågens råga limpa?:)

King Grub
2008-05-04, 04:22
Har det ett högre GI än vad mjukt bröd har?

Ja, men det har inte med näringsvärde att göra.

Exhale_
2008-05-04, 08:02
något tips på vilken brödsort är bättre? :)

Om du med bättre menar nyttigare så är ju rena rågbröd mycket bättre.

De tre största ingredienserna i Polar Extrem är förutom vatten, fullkornsvete, fullkornsråg och vetemjöl. Att baka ett bröd nyttigare än så är inga problem. Samtidigt känns fiberhalten väldigt hög i Extrem vilket gör att man lätt kan komma upp i maxgränser när det gäller fiberinnehållet i sin kost.

Knäckebröd, som någon tidigare nämnde, är ju oftast 100% fullkorn (råg) och känns genast som ett mycket nyttigare alternativ. Har även för mig att Eldorado brukar ha ett mjuk rågbröd som är rätt gott och nyttigt med!

Nu säger jag inte att Extrem är ett dåligt alternativ, men om man isolerar det brödet och jämför det mot andra sorter utan att ta övriga kosten i hänsyn så finns det nyttigare bröd.

Cohen
2008-05-04, 20:12
Oavsätt nyttighet kan jag rekomendera Fazer Rågform (eller annan form av samma bröd). Bakat på surdeg, osötat. 9.5% fiber. Men framförallt smakar det gott.

http://www.fazergroup.com/templates/Fazer_Information.aspx?id=51858&epslanguage=SV

Nelo322
2008-05-04, 21:15
finns väll inget mjuktbröd som har så lågt kcal/100g som polar extreme?

King Grub
2008-05-04, 21:24
Nej, men det är ju bara åstadkommet genom att tillsätta en massa osmältbara saker.

jenni
2008-05-05, 09:44
Nej, men det är ju bara åstadkommet genom att tillsätta en massa osmältbara saker.

skulle du kunna rekommendera något bröd som du tycker är bra näringsmässigt och energifattigt? :)

Davil
2008-05-05, 10:59
Jag slår ett slag för Pauluns egna bröd. Ett mycket gott&nyttigt surdegsbröd utan tillsatt socker.

Koloftw
2008-05-05, 11:03
Du lär inte få något bröd energifattigt. Däremot finns det ju väldigt tunna knäckebröd/kex som väger otroligt lite för att de är så små, och därför innehåller lite energi.

Exhale_
2008-05-05, 11:33
skulle du kunna rekommendera något bröd som du tycker är bra näringsmässigt och energifattigt? :)

De flesta mjuka rågbröd (Eldorado, euroshopper, hemköp) ligger på ca 190-180 kcal / 100 gram. Är nu energifattighet något att förespråka kan de funka bra. Annars är ju knäckebröd, som koloftw, skriver överlägsen när det gäller energifattighet och nyttighet.

Feldt
2008-05-05, 12:18
Eldorados rågbröd gillar jag väldigt gott me med bra tuggmotstånd!!! dessutom väldigt billigt 6-8kr styck för 500g

Cohen
2008-05-05, 19:54
skulle du kunna rekommendera något bröd som du tycker är bra näringsmässigt och energifattigt? :)

Han skrev inte att Extrem inte är bra näringsmässigt. Att det innehåller en massa osmältbara tillsatser betyder inte att det inte är ett bra bröd.

Men varför en sådan fixering vid näringsvärdet på bröd? Småsaker som skiljer de tips på bröd som här nämnts kommer knappast att avgöra hur du mår eller utvecklas. Ät istället det bröd du gillar. Har svårt att förstå poängen med att äta ett nyttigt bröd av en typ som man verkligen inte tycker om.

King Grub
2008-05-06, 20:03
Nya Polarkraft Flerkorn smakade inte dumt. Gott rostat.

J.Saarela
2008-05-06, 20:06
Nya Polarkraft Flerkorn smakade inte dumt. Gott rostat.

Dom flesta brödsorter föredrar jag rostade:thumbup:

King Grub
2008-05-06, 20:10
Givetvis - GI:t blir ju lägre! http://www.cheesebuerger.de/images/midi/musik/a024.gif

Exhale_
2008-05-06, 20:15
Givetvis - GI:t blir ju lägre! http://www.cheesebuerger.de/images/midi/musik/a024.gif

Vad i hela? Jag som trodde att GI´t inte spelade någon roll. Det här rubbar ju på hela min världsbild.. Får bli ägg och bacon till frukost igen då!


hehe

J.Saarela
2008-05-06, 20:15
Givetvis - GI:t blir ju lägre! http://www.cheesebuerger.de/images/midi/musik/a024.gif



Visste inte ens om det:)

Tiina
2008-05-06, 20:44
Polarbröden innehåller transfett så de kan man ju akta sig för om man bryr sig. Själv äter jag endast knäckebröd, de är gott och nyttigt. Magen hålls platt och fin. *flex*

Exhale_
2008-05-06, 20:47
Polarbröden innehåller transfett så de kan man ju akta sig för om man bryr sig. Själv äter jag endast knäckebröd, de är gott och nyttigt. Magen hålls platt och fin. *flex*

Njae, det där var väl aktuellt för ett par år sedan men nu sägs alla Polarbrödssorter vara utan härdade fetter.

Vet inte om det är knäckebrödens förtjänst att magen är i toppform.. :P

Bönne
2008-05-06, 20:48
Polarkraft havre är riktigt gott!

Eddie Vedder
2008-05-07, 08:28
Visste inte ens om det:)

Och ÄNNU mer optimalt blir brödet om du först förvarar det fryst och sedan rostar efter att det tinats.:D

Objective: To investigate the impact of freezing and toasting on the glycaemic response of white bread.

Subjects/methods: Ten healthy subjects (three male, seven female), aged 22–59 years, recruited from Oxford Brookes University and the local community. A homemade white bread and a commercial white bread were administered following four different storage and preparation conditions: (1) fresh; (2) frozen and defrosted; (3) toasted; (4) toasted following freezing and defrosting. They were administered randomized repeated measures design. Incremental blood glucose, peak glucose response, 2 h incremental area under the glucose response curve (IAUC).

Results: The different storage and preparation conditions resulted in lower blood glucose IAUC values compared to both types of fresh white bread. In particular, compared to the fresh homemade bread (IAUC 259 mmol min/l), IAUC was significantly lower when the bread was frozen and defrosted (179 mmol min/l, P<0.05), toasted (193 mmol min/l, P<0.01) and toasted following freezing and defrosting (157 mmol min/l, P<0.01). Similarly, compared to the fresh commercial white bread (253 mmol min/l), IAUC was significantly lower when the bread was toasted (183 mmol min/l, P<0.01) and frozen, defrosted and toasted (187 mmol min/l, P<0.01).

Conclusions: All three procedures investigated, freezing and defrosting, toasting from fresh and toasting following freezing and defrosting, favourably altered the glucose response of the breads. This is the first study known to the authors to show reductions in glycaemic response as a result of changes in storage conditions and the preparation of white bread before consumption. In addition, the study highlights a need to define and maintain storage conditions of white bread if used as a reference food in the determination of the glycaemic index of foods.

http://www.nature.com/ejcn/journal/v62/n5/full/1602746a.html

The impact of freezing and toasting on the glycaemic response of white bread. European Journal of Clinical Nutrition 2008; 62, 594–599.

Morty
2008-05-07, 09:36
....viktig studie. Den har nog fått många att ändra livsstil, och ännu fler att tänka 2 gånger när dom tar fram sitt frysta bröd!

Eddie Vedder
2008-05-07, 09:41
....viktig studie. Den har nog fått många att ändra livsstil, och ännu fler att tänka 2 gånger när dom tar fram sitt frysta bröd!

Ja fast allt handlar ju inte om vad man riskerar att bli fet av heller. Såna här egenskaper hos livsmedel kan det helt klart finnas anledning till att veta. Kan säkert finnas fog för en diabetiker att åtminstone känna till hur man kan mixtra lite hit och dit med blodsockerpåverkan från ett och samma livsmedel via olika behandling/förvaring etc.

Sedan är det ju alltid intressant rent livsmedelskemiskt tycker jag, hur stärkelse retrograderar, gelatiniseras, hur protein denaturerar o.s.v.

Vill tillägga att jag såklart förstår din ironi men det var mest ett påpekande att såna här studier faktiskt kan vara intressanta ur andra perspektiv än vad kvällstidningar skulle välja att lyfta fram.;)

Morty
2008-05-07, 09:46
Det är intressant att det händer, helt rätt. Men hur fasen kom man fram med hypotesen? Det känns helt som taget ur det blå, typ "nu prövar vi det här, det känns heeeeelt off men nu kör vi!"

Eddie Vedder
2008-05-07, 09:49
Det är intressant att det händer, helt rätt. Men hur fasen kom man fram med hypotesen? Det känns helt som taget ur det blå, typ "nu prövar vi det här, det känns heeeeelt off men nu kör vi!"

Att nedkylning och uppvärmning påverkar strukturen i livsmedel är verkligen inte off, tvärtom. Det är ju kunskaper man använt sig av i hela människans historia mer eller mindre.;)

Klassiker under GI-hysterin var ju t.ex. att koka potatisen och sedan kyla ner den för att sänka GI. Gelbildande fibrer i linfön och psylliumfrön, havregrynsgröt som får lägre GI än okokta havregryn o.s.v. o.s.v.

Morty
2008-05-07, 09:55
and toasted following freezing and defrosting tycker jag känns lite väl, ska dom inte pröva att micra brödskivan också? :P

Den där potatissaken minns jag att mamma gjorde. Jag förstod itne riktigt, var ju typ 14 år och tyckte att counterstrike var det viktigaste i världen, men jag köpte att potatisen blev nyttigare xD

Eddie Vedder
2008-05-07, 11:53
and toasted following freezing and defrosting tycker jag känns lite väl, ska dom inte pröva att micra brödskivan också? :P


Jag kan faktiskt inte se det konstiga ärligt talat. Man undersöker ju bara hur strukturen förändras i livsmedel när de utsätts för helt normal förvaring och beredning, att frysa ned bröd är ju knappast ovanligt.

Hade dom micrat ett gäng hade jag heller inte sett något sopm helst konstigt i det, tillagning i microvågsugn är ju också jättevanligt.

Morty
2008-05-07, 15:08
Klart du måste se det knasiga i att frysa ner en redan rostad macka? Hade dom rostat en fryst macka och kollat efter någon skillnad så, då hade jag absolut köpt det. Detta känns random, iaf för mig ^^

men då är ju du mycket mer erfaren än mig på det här också *cupid*

Eddie Vedder
2008-05-07, 15:12
Klart du måste se det knasiga i att frysa ner en redan rostad macka?[/COLOR]

Det är ingen som fryst ned en rostad macka. Läs igen.

Brödet är ju fryst, tinas upp och rostas. Precis som man gör när man fryst ned bröd som man sedan ämnar att rosta.;)

jenni
2008-05-08, 10:38
Hur är det med vitt bröd är det helt kasst om man vill minska eller behålla vikten?
äter just nu va gott, fullkorn men tänkte byta så man inte tröttnar helt.
till denna t ex polarbröds "gott till frukost"
49203


Vetemjöl, vatten, fullkorn av råg, fullkorn av vete, sirap, vetegluten, vegetabilisk olja, linfrö, äpplefiber, salt, torrjäst, kornmalt, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av fettsyror), surhetsreglerande medel (citronsyra), mjölbehandlingsmedel (askorbinsyra).

Vad tror ni om den?

King Grub
2008-05-08, 10:43
Hur är det med vitt bröd är det helt kasst om man vill minska eller behålla vikten

X kcal från vitt bröd påverkar inte vikten mer eller mindre jämfört med X kcal från fullkornsbröd, vid en någorlunda normal kost.

jenni
2008-05-08, 11:33
X kcal från vitt bröd påverkar inte vikten mer eller mindre jämfört med X kcal från fullkornsbröd, vid en någorlunda normal kost.

hehe...men du som är väldigt kunnig i dessa områden*cupid* , tycker du att det går lika bra att äta detta bröd som tex ett fullkorn?

King Grub
2008-05-08, 11:37
Ja. Det går bra att äta småfrallor och Skogaholmslimpa också, även vid diet, så länge kosten som helhet inte baseras uteslutande på dessa, utan är hyfsat varierad.

Sniggel
2008-05-08, 13:09
Jag hade inte ätit det (hönökakor eller liknande som på bilden) under diet pga att jag inte tycker det mättar speciellt mycket. Får ju äta upp halva förpackningen vid ett tillfälle för att känna nån mättnad. Däremot är det jäkligt gott!

jenni
2008-05-08, 15:39
Jag hade inte ätit det (hönökakor eller liknande som på bilden) under diet pga att jag inte tycker det mättar speciellt mycket. Får ju äta upp halva förpackningen vid ett tillfälle för att känna nån mättnad. Däremot är det jäkligt gott!

vad var ditt syfte med dieten upp eller ner i vikt?
jag vill ju inte öka i vikt utan behålla samma vikt jag har nu :em:

auToeXeC
2008-05-08, 18:45
Fördelen med fiberrik mat är väl att den mättar längre?

Eddie Vedder
2008-05-08, 20:26
Fördelen med fiberrik mat är väl att den mättar längre?

Ja det upplever vissa och det är ju en fördel. Men en fiberrik kost har bra många fler hälsofördelar i allt från förbättringar på blodfetter till cancer i mag-tarmregionen. Dessutom är ju ofta de fiberrikare produkterna mer näringsrika i allmänhet än sina raffinerade motsvarigheter.:)

machine gun
2008-05-08, 20:40
Och ÄNNU mer optimalt blir brödet om du först förvarar det fryst och sedan rostar efter att det tinats.:D

Yes! Jag visste väl att mitt brödbruk var opti :D

jenni
2008-05-09, 17:59
håller fortfarande på att hitta ett alternativ till polar extrem, vad tror ni om "rågkakan"?
49243

den är relativit kalorisnål
Näringsvärde per 100 g
Energi (kJ): 950
kcal: 230
Kolhydrater: 43,00 g
Protein: 8,90 g
Fett: 2,20 g

Är den ok att äta nu såhär innan bikinisäsongen :naughty:

Exhale_
2008-05-09, 18:04
håller fortfarande på att hitta ett alternativ till polar extrem, vad tror ni om "rågkakan"?
49243

den är relativit kalorisnål
Näringsvärde per 100 g
Energi (kJ): 950
kcal: 230
Kolhydrater: 43,00 g
Protein: 8,90 g
Fett: 2,20 g

Är den ok att äta nu såhär innan bikinisäsongen :naughty:

Vad vill du med dina brödfunderingar? Vad ska brödet vara? Energisnålt? Nyttigt?

jenni
2008-05-09, 18:16
Vad vill du med dina brödfunderingar? Vad ska brödet vara? Energisnålt? Nyttigt?


haha.....alltihop ;) nä men kalorisnålt och helst ligga på ett ganska lågt kolhydratsinnehåll

Exhale_
2008-05-09, 18:25
Bröd är ju huvudsakligen en kolhydratskälla...

Mitt tips är som jag skrivit tidigare, Rågbröd (från Euroshopper, Eldorado, Hemköp, osv). Nyttigare och kcal-fattigare än så går det nog knappast att komma i mjuka brödsorter. Annars är knäckebröd en klassiker som sällan går ur tiden.

jenni
2008-05-09, 18:27
Bröd är ju huvudsakligen en kolhydratskälla...

Mitt tips är som jag skrivit tidigare, Rågbröd (från Euroshopper, Eldorado, Hemköp, osv). Nyttigare och kcal-fattigare än så går det nog knappast att komma i mjuka brödsorter. Annars är knäckebröd en klassiker som sällan går ur tiden.

jo jag sprang faktiskt till ica och köpte euroshoppers rågbröd, men gillade den sådär, kändes "kletig" och rätt söt i smaken :em:

Exhale_
2008-05-09, 18:34
Ja det är ingen smaksensation direkt :P Men nyttigt och kalorisnålt..

z_bumbi
2008-05-09, 18:36
Baka själv. Det går att göra relativt kalorifattigt bröd med hög proteinhalt utan allt för stort besvär. Nackdelen brukar bli att det blir mycket fibrer men ser man vanligt bröd som en stor kalorikälla så tvivlar jag på att man äter så mycket mat i övrigt och då bör det vara lugnt för de flesta.

Cohen
2008-05-09, 22:38
Återigen:

Vad är poängen med att äta ett bröd du inte egentligen gillar bara för att det är energisnålt/kolhydratsfattigt. Hela denna tråd är full av motsägelser. Vaför äta bröd överhuvudtaget om du vill undvika kolhydtrater?

Koloftw
2008-05-10, 11:18
Vaför äta bröd överhuvudtaget om du vill undvika kolhydtrater?

För att det är gott.

Det finns mycket vi äter bara för att det är gott utan att det egentligen påverkar oss positivt på något sätt.

jenni
2008-05-10, 17:48
För att det är gott.

Det finns mycket vi äter bara för att det är gott utan att det egentligen påverkar oss positivt på något sätt.

håller med och nickar :thumbup:

Cohen
2008-05-10, 20:20
håller med och nickar :thumbup:

Visst, men varför då inte välja ett beröd som du faktiskt tycker är gott? Inte bara "nyttigt" och kolhydratsfattigt. Hellre att äta en skiva bröd av en sort man gillar än två av ett slag som man verkligen inte tycker om. Håller du inte med mig?

Exhale_
2008-05-10, 21:15
Visst, men varför då inte välja ett beröd som du faktiskt tycker är gott? Inte bara "nyttigt" och kolhydratsfattigt. Hellre att äta en skiva bröd av en sort man gillar än två av ett slag som man verkligen inte tycker om. Håller du inte med mig?

Bra skrivet Cohen! :thumbup:

Hela denna tråd är ju märklig på alla sätt och vis.

Slartibartfast
2008-06-03, 21:02
Köpte ett rågtunnbröd idag. 189 kcal/100, 6,9g protte, 36 g kolisar (1,6 g socker), 1,6 g fett. Vad är resten?

Scratch89
2008-06-03, 21:03
Vatten och fibrer, som vanligt.

Det låter nästan som det som finns på Lidl.

Cohen
2008-06-03, 22:15
Köpte ett rågtunnbröd idag. 189 kcal/100, 6,9g protte, 36 g kolisar (1,6 g socker), 1,6 g fett. Vad är resten?

Rågtunnbröd?

Låter gott! Vilket var märket och vart inhandlades detta?
Vore kul att testa, dessutom är ju som sagt näringsvärdet ganska bra.

magdalenae
2008-06-18, 14:17
Såg i Nettos flygblad denna veckan att dom hade extrapris på ett grovt tunnbröd från Stödebröd. Kan det kanske vara det?
Kika här:
http://viewer.zmags.com/showmag.php?linksid=1353#/page2/

Sniggel
2008-06-18, 14:32
Har köpt något på Netto (eller Lidl) som heter "Landgut", eller det kanske var märket...
Iaf är det 185 kcal per 100g
6g protein
38g kolhydrater
1g fett

Tycker det är riktigt gott och man behöver inte äta upp en hel förpackning för att bli mätt som med annat bröd.

Ch4rles
2008-10-27, 15:23
Finns det någon som har ett tips på ett bröd som är näringsrikt och fiberfattigt? Tyvärr verkar de gå hand i hand, och fiber får jag antagligen redan för mycket av.

Eddie Vedder
2008-10-27, 15:48
Finns det någon som har ett tips på ett bröd som är näringsrikt och fiberfattigt? Tyvärr verkar de gå hand i hand, och fiber får jag antagligen redan för mycket av.

Om du redan äter en så pass fiberrik kost är min gissning att din kost redan är rik på den typen av näring som fullkornsbröd ger också faktiskt.

Låt säga att du äter fullkornspasta och havregryn nästan varje dag, då finns det i mina ögon inget som du direkt går miste om rent näringsmässigt om du då skippar fullkornsvarianten av bröd.

Men i övrigt är ju raffinerat mjöl här i Sverige berikat med vissa B-vitaminer, vet dock inte om det även gäller mjölet som används i industriell brödtillverkning.

Men kolla runt i brödhyllorna, det brukar alltid finnas varianter som är berikat med ditt och datt om du nu känner att det skulle vara befogat (vilket jag som sagt är tveksam till och snarare tycker att du borde gå efter smak om din kost redan är nyttig och din livsstil hälsosam:)).

Ch4rles
2008-10-27, 16:02
Du har säkert rätt, jag tycker själv att jag äter bra mat och får antagligen i mig bra med näring. Dessvärre är jag väldigt förtjust i fiberrika livsmedel, och väljer dem trots att jag antagligen får i mig fiber med råge. Finns det något godare än broccoli, spenat och stenhårt rågbröd? :)

Tycker formfranska och liknande är så fruktansvärt tråkiga. Att byta från fullkornspasta till vanlig var ett bra tips. Tycker inte de skiljer sig så mycket från vanliga varianten. Dock är jag lite indoktrinerad till att alltid välja fullkorn, får försöka vänja mig av vid sånt.

Sverker
2008-10-27, 19:53
Finns det någon som har ett tips på ett bröd som är näringsrikt och fiberfattigt? Tyvärr verkar de gå hand i hand, och fiber får jag antagligen redan för mycket av.


Jag skulle satsa på ett syrat rågbröd. Helst med en lika del vetemjöl så att det blir njutbart och inte som en spånskiva.
Rågmjöl är hyffsat näringsrikt ocjh mjölksyrningen ger en hel rad fördelar med t e x nedbrytning av fytinstran.

SnoopDogg
2009-05-24, 19:18
Har gått i tankarna att ersätta exempelivs past,ris,potatios etc med brödistället men vet inte riktigt hur bra det är?
Det jag vill ha sagt är, funkar det lika bra att äta bröd(fullkorn) till maten istället för dom tidigare nämnda varianterna?

tack på förhand;)

King Grub
2009-05-24, 19:39
Ja.

Jag har helt ledsnat på ris och potatis (annat än pommes frites), och dom enda stärkelserika kolhydratkällorna i min kost är bröd framför allt, flingor och gryn, samt mjölmat som pannkakor och våfflor.

SnoopDogg
2009-05-24, 20:13
Ja.

Jag har helt ledsnat på ris och potatis (annat än pommes frites), och dom enda stärkelserika kolhydratkällorna i min kost är bröd framför allt, flingor och gryn, samt mjölmat som pannkakor och våfflor.

Underbart att höra :) blir att fixa några bra bördsorter då, tack för svaret!