handdator

Visa fullständig version : Har kostrutiner men behöver det förbättras?


Spax0
2008-05-03, 14:25
Hej alla !

Jo nu är det så att jag under en 6 månaders period har försökt hålla kosten regelbunden. Och visst har det fungerat, har gått upp från 60 till 75 kg utan att ha lagt på mig så jättemycket fett iaf :) Har gymmat och sprungit under denna period. Ok, nu till topic:

Mitt kostschema ser ut ungefär såhär under en vanlig träningsdag:

Frukost 07:30 - 1 dl havregryn med sylt och 2 dl mellanmjölk.

Mellanmål 10:30 - 2 hårda rågi mackor med smör och kaviar, 3 dl mjölk*.

Lunch 13:30 - 1 kyckling filé 200g, 1 dl ris, tzatziki och 3 dl mjölk*.

Gymmar normalt vid den här tiden (Max-OT programmet).

Mellanmål (efter gymmet) 16:30 - 1 gainer (22 g protein 60g kolhydrater).

Middag 19:00 - Mellan tummen och pekfingret en stor portion makaroner och köttbullar med ketchup, 3 dl mjölk*

Kvällsmål 22:30 - 2 hårda rågi mackor med smör och kaviar, 2 dl mjölk* + en banan.

För övrigt är jag inte speciellt aktiv under dagarna (Max-OT 5 dagar i veckan), händer dock att jag tar ett löppass nån gång i veckan...

Vad tycker ni? Alla synpunkter tas tacksamt emot ;)

King Grub
2008-05-03, 14:27
Har du ökat 15 kilo utan att lägga på dig störande mängder fett på 6 månader behöver du inte göra några förändringar.

Spax0
2008-05-03, 14:44
Har du ökat 15 kilo utan att lägga på dig störande mängder fett på 6 månader behöver du inte göra några förändringar.
Man kan väl säga såhär för att vara mer tydlig :) När jag var 15 kg lättare hade jag i princip inget fett alls på kroppen. Jag skulle tro att mycket massa av min viktökning består av vätska och fett men att det inte ser konstigt ut om du förstår vad jag menar, alltså inga störiga mängder fett (även om jag vill börja dra ner på kalorierna nu).

doommessiah
2008-05-03, 16:08
Ökar du i styrka?
Gör du det samtidigt som du går upp i vikt så är det troligtvis muskler du lägger på dig...precis som grabbarna på ast säger...

Annars kan du öka intenciteten på dina styrke pass och köra MAX-OT cardio så bränner du mer kalorier samtidigt som du bygger...

Jag gick upp 20 kilo på ett år med MAX-OT:)

Ellis Wyatt
2008-05-03, 16:20
Nu är jag ingen kostexpert men rent spontant så känns det som att du väntar lång tid mellan den gainer du dricker efter gympasset och det första riktiga målet mat. Jag har för mig att man för "optimal" återhämtning skall tillföra snabba kolhydrater varje timme (i form av t.ex. gainer) ända fram tills dess att man äter ett riktigt, välbalanserat, mål mat.

Rätta mig gärna om jag har fel ;)

Spax0
2008-05-03, 18:06
Ok tack för inläggen. Jo Max-OT känns riktigt riktigt bra hitills. Enda nackdelen är att jag och min kompis fått ont i handlederna efter bicepscurl med rak stång, men det är antagligen individuellt också.

När jag funderat mer så är det nog mest proteinintaget som kan vara svårt att hålla. Blir mätt så jäkla snabbt när jag äter proteinrika saker, får kanske köra in ett proteintillskott efter några måltider också, vad tror ni om det?

doommessiah
2008-05-03, 21:21
Jag brukar emellan måltidera inmundiga en gainer blandad med vatten...tycker att den försvinner fort och lämnar ett hungrigt hål i magen nån timme efteråt. Då trycker jag i mej en fet portion med protein-mat ;)