handdator

Visa fullständig version : Fråga om provtagning hos läkaren


Torwald
2008-05-03, 12:49
Jag gjorde en provtagning hos en läkare igår, det var ett urinprov. De testade lite allt möjligt, oklart vad faktiskt, men hur som helst visade det sig att jag var frisk som en nötkärna. Det var ju tur, tyckte jag, och frågade snälla doktorn något flyktigt i stil med "och då testade ni...?".
- Ja, då testade vi bakterier och sånt också, svarade läkaren vänligt.

Jag som blir generad av att prata om sjukdomar och sådant, betyder det att jag kan betrakta mig som fri från klamydia, gonorré och syfilis? Hur är det med virusburna sjukdomar som HIV, herpes och kondylom? Vore ju skönt att slippa göra fler tester.

Jag vet inte vad det är för sympton för syfiis, men det vore ju för skönt att åtminstone kunna kryssa av klamydia (övriga hade jag nog märkt om jag hade haft, möjligen HIV undantagen).

Tack på förhand till alla könssjukdomsexperter!

C.E.J.
2008-05-03, 14:04
Vad är bakgrunden? Dvs., varför gjorde du testet?

Sleigh
2008-05-03, 14:06
Trassel i trumpeten?
Kan man inte ringa läkaren och fråga? De borde ju finnas en file nånstans.

Torwald
2008-05-03, 14:25
Haha, varför jag gjorde testet är väl inte intressant egentligen, men jag trodde att jag hade urinvägsinfektion, vilket det visade sig att jag var fri ifrån.

Min fråga nu är ju mest om jag har någon användning för bonusinformationen. Vad har man alltså testat mig för egentligen?

Bubban
2008-05-03, 14:36
HIV har jag för mig man måste ta blodprov för.

Mental
2008-05-03, 14:46
Om de letade efter urinvägsinfektion skulle jag bara utgå från att du inte har urinvägsinfektion, vill du kolla chlamydia gör du ett separat test för det, gratis på ungdomsmotagningen, ta även HIV när du ändå är dit.

Torwald
2008-05-03, 14:57
Vafan, vad ovärt. Det kostar ju ändå en liten slant att göra det. Aja, får väl släpa mig iväg och kolla annat oönskvärt också antar jag.

Mental
2008-05-03, 15:07
Vafan, vad ovärt. Det kostar ju ändå en liten slant att göra det. Aja, får väl släpa mig iväg och kolla annat oönskvärt också antar jag.

Gör det?

Jag tästar könisar runt en gång i halvåret när jag inte är i ett stadigt förhållande, har aldrig kostat en spänn

Mental
2008-05-03, 15:10
om du bor i någon av de som är med i sammarbetet så kan du beställa ett gratis test här https://www.klamydia.se/

Tas själv hemma, men HIV måste man gå och ta blodprov för.

Mental
2008-05-03, 15:12
HIV test är alltid gratis, tror att alla STD tester gör gratis.

emmzan
2008-05-03, 15:13
Om man tror man har UVI så kollar nog vårpersonalen "bara" med urinstix (koll pH, protein, vita blodkroppar, röda blodkroppar etc i urinen), mäter densitet samt ev. sätter en odling på urinen! Gör dom något mer är det nog att betrakta som enorm bonus :)


Personligen brukar jag lägga till en cytologisk bedömning på mina (djur-)patienter då jag kollar i mikroskop efter t.ex bakterier, kristaller etc, men tvivlar på att man gör det rent rutinmässigt inom humanvården - men jag kan ha fel.

villemannen
2008-05-03, 15:16
Jag gissar att när man allmänt letar efter bakterier odlar man upp dessa på speciella näringsplattor. Många bakterier klarar sig inte utanför sin värd och går därför inte att odla på plattor och behöver mer speciella detektionsmetoder. Klamydia, mycoplasma genitalium, syfilis, kanske gonorré med, lär vara några som man måste leta speciellt efter, alltså inriktade prov.

EDIT: Äsch, värdelös post jag gjorde, se ovan

champion
2008-05-03, 15:29
Jag gav blod när dom skulle kolla HIV, herpes, kondylom etc etc
Kom inte ihåg allt dom skulle kolla. Gav inte en krona för det.

Angel
2008-05-03, 15:40
Om du trodde du hade uvi och lämnade ett urinprov så kollade dom nog bara om du hade bakterier i urinet.

Syndicate
2008-05-03, 15:43
När man går till en läkare och vill göra prov för at man tror att man har urinvägsinfektion så kollar dom om man har just urinvägsinfektion.

En gång visste jag inte vad det var jag hade så då sa jag att jag misstänkte urinvägsinfektion eller klamydia. Då testade dom även mot klamydia.

För att veta om man har HIV så måste man ta blodprov.


Vill man testa sog mot ALLT så får man berätta det tydligt, går man till en ungdomsmottagning och säger att man vill testa sig så testar dom vanligvis endast mot de vanligaste könssjukdomarna.

-C-
2008-05-03, 15:51
När man går och lämnar ett urinprov ser man bara om patienten är positiv eller negativ på olika saker. Ett av dessa svaren är nitrit vilket indikerar på en UVI eller inte. Andra svar man får är om du har vita blodkroppar i urinen, blod i urinen, almbumin, socker, ketoner samt ditt pH värde i urinen.
För att få reda på klamydia och andra tomtar i trumpeten så krävs det ett urinprov som skickas iväg till lab. Detta tar mellan 5-10 dagar att få svar på. HIV är en blodsjukdom samt sexuellt överförbar och kan bara ses genom ett blodprov, vilket man oxå kan ta i samband med att man gör ett klamydiaprov.

Så genom ett urinprov får man inte reda på så värst mkt, mer än att du inte har någon större infektion i kroppen samt att syrabas-balansen är stabil.