handdator

Visa fullständig version : MCT fett


pia
2008-05-03, 12:06
Jag har inte förstått varför man skulle ta detta som kosttillskott. Av det jag läst ser jag ingen större fördel om man inte har problem med gallan. Någon som har en förklaring till varför? Det kan användas som snabb energi men det kan ju även kolhydrater.

mangemani
2008-05-03, 13:03
vad jag har förstått så ska MCT fett ha svårt för att lagras in som underhudsfett.

Sverker
2008-05-03, 13:50
De mellanlånga fettsyrorna är fullt vattenlösliga och kommer hela vägen in i mitokondrien utan någon transportör som t e x karnitin. Fettsyrorna tränger sig alltså för i kön in.

Börjar vi rota i gamla abstrakt kommer vi att hitta att MCT kan öka fettförbränningen. Jag antar att tillgången på fett snabbt startar nybildning av fettförbrännande enzymer.


Tanken med MCT är att offra fettet för att spara glukos och aminosyror till musklerna.

A.Steinbach
2008-05-03, 13:52
Det verkar förbrännas hellre än att lagras och på så sätt leder till lite högre fettoxidation och energiförbrukning vilket då eventuellt kan ha en liten fördel när man deffar.

DISCUSSION: These results show that long-term consumption of MCT enhances EE and fat oxidation in obese women, when compared to LCT consumption. The difference in body composition change between MCT and LCT consumption, although not statistically different, was consistent with differences predicted by the shifts in EE. It can be concluded that substitution of MCT for LCT in a targeted energy balance diet may prevent long-term weight gain via increased EE.
Int J Obes Relat Metab Disord. 2003 Jan;27(1):95-102.
Medium- versus long-chain triglycerides for 27 days increases fat oxidation and energy expenditure without resulting in changes in body composition in overweight women

-xR-
2008-05-03, 14:02
Är det något att använda i matlagning eller kapslar/skedar som intas?

Sverker
2008-05-03, 14:07
Inte matlagning eftersom det är rätt lätt att koka tvål av oljan. Oljan är också helt smaklös.

Att blanda i en drink eller ta med sked är bättre.

pia
2008-05-03, 14:36
Inte matlagning eftersom det är rätt lätt att koka tvål av oljan. Oljan är också helt smaklös.

Att blanda i en drink eller ta med sked är bättre.

Skulle du rekommendera någon att ta detta eller är det egentligen onödigt. Själv tycker jag att det funkar bra med kolhydrater när man tränar för extra energi. Varför inte inta det under träning istället för MCT fett?

Läste också att MCT fett kan lagras till fett eftersom de kan omvandlas till mättat fett om du inte gör av med energin, vilket innebär att det visst kan lagras som fett.

Ola Wallengren
2008-05-03, 14:47
Skulle du rekommendera någon att ta detta eller är det egentligen onödigt. Själv tycker jag att det funkar bra med kolhydrater när man tränar för extra energi. Varför inte inta det under träning istället för MCT fett?

Läste också att MCT fett kan lagras till fett eftersom de kan omvandlas till mättat fett om du inte gör av med energin, vilket innebär att det visst kan lagras som fett.

MCT ger inget i prestationssyfte, möjligtvis på en VLCD.
MCT kan ha möjliga fördelar på en lågkaloridiet men att förvänta sif förändringar i kroppsammansättningen bara genom att lägga till MCT är nog lite väl optimistiskt, jag tor inte att det händer något.

MCT är mättat fett men anses inte ha några av de längre mättade fettsyrornas negativa egenskaper men de ger energi (ca 8kcal/g) och kan naturligtvis lagras i fettväven (men kanske inte som MCT utan förlängda till LCT)

pia
2008-05-03, 15:06
MCT ger inget i prestationssyfte, möjligtvis på en VLCD.
MCT kan ha möjliga fördelar på en lågkaloridiet men att förvänta sif förändringar i kroppsammansättningen bara genom att lägga till MCT är nog lite väl optimistiskt, jag tor inte att det händer något.

MCT är mättat fett men anses inte ha några av de längre mättade fettsyrornas negativa egenskaper men de ger energi (ca 8kcal/g) och kan naturligtvis lagras i fettväven (men kanske inte som MCT utan förlängda till LCT)

Tack för svaret. Då tror jag att jag har någorlunda koll på MCT fett.

Sverker
2008-05-03, 15:40
Jag är tveksam till att mellanlånga fettsyror alls skulle kunna förlängas och lagras som kroppsfett. De omsätts till energi alldeles för snabbt. För att undersöka det krävs nog radioaktivt märkta fettsyror.

Däremot kan andra, längre fettsyror som blir omsprungna, bli inlagrade som fett. Först i en VLDL-partikel och därefter i underhuden.