handdator

Visa fullständig version : Fråga om internetanslutning.


JMRA
2008-05-03, 11:49
Kan man på något vänster få en anslutning att koppla upp och ner av sig självt med jämna mellanrum på säg 15 minuter? Någon som vet hur?

Då mitt bredband tenderar att "dö" stundtals när det är för mycket trafik vore det en bra lösning.

Tack, tack.

Prankie
2008-05-03, 12:09
Är det inte bättre att lösa ditt problem?

Ostabilt nät kan ju beror på många saker.
1. Trasig router - Kör utan och ser ifall det är problemet med router. Om inte gå till steg 2.
2. Om du kör via telefonlina kan signalstyrka vara för låg och du tappar kopplingen då och då. Du kan alltingen ber supporten öka interleave vilket öka ditt ping eller så ber de att sänka din hastighet något mot bättre signalstyrka.

JMRA
2008-05-03, 12:27
Är det inte bättre att lösa ditt problem?

Ostabilt nät kan ju beror på många saker.
1. Trasig router - Kör utan och ser ifall det är problemet med router. Om inte gå till steg 2.
2. Om du kör via telefonlina kan signalstyrka vara för låg och du tappar kopplingen då och då. Du kan alltingen ber supporten öka interleave vilket öka ditt ping eller så ber de att sänka din hastighet något mot bättre signalstyrka.

Mobilt bredband. Och då jag tillhör en av de få som får en riktigt bra hastighet är jag rätt nöjd med den biten, dock verkar jag få betala det priset med att skiten förlorar kontakten istället.

Är ju bara att klicka av och på anslutningen igen för att få tillbaka farten och det tar ju i snitt 2-3 sekunder att göra men vore bra om det gick att lösa per automatik när man inte är hemma etc.

Inte för att jag vet hur men låter inte allt för komplicerat eller? Några kodrader, ett makro eller vad som helst, vet inte hur bara?

Prankie
2008-05-03, 12:40
Notepad, skriv sedan.
ipconfig /renew (Namn på anslutningen*)
Spara filen som renew.bat. Köra den filen som scheduled activity varje kvart?

JMRA
2008-05-03, 13:14
Notepad, skriv sedan.
ipconfig /renew (Namn på anslutningen*)
Spara filen som renew.bat. Köra den filen som scheduled activity varje kvart?

Går ej, inget nätverkskort utan usbmodem.

Prankie
2008-05-03, 13:34
Bör ändå ha en anslutning även om det är USB modem.
glömde att säga du måste lägga till ipconfig /release också.

ipconfig /release
ipconfig /renew

Starta filen med 15minuters interval.

Sleigh
2008-05-03, 13:39
Hade samma problem när jag hade Telia.
Använd http://www.lfdomain.com/prgConnectionKeeperWin.php och se om det hjälper.

JMRA
2008-05-03, 13:46
Hade samma problem när jag hade Telia.
Använd http://www.lfdomain.com/prgConnectionKeeperWin.php och se om det hjälper.


Har Tre, stöds ej...

jakke
2008-05-03, 13:51
Ring kundtjänsten. Kan vara så att du behöver nya drivisar eller modemet behöver ny firmware.

JMRA
2008-05-03, 13:54
Ring kundtjänsten. Kan vara så att du behöver nya drivisar eller modemet behöver ny firmware.

Har ringt, de hittar inget fel och vägrar hjälpa mig, är dessutom bunden ett antal månader till som de vägrar släppa.

Haha så negativ jag låter nu.