handdator

Visa fullständig version : höftben eller L5? eller?


dyxeldoff
2008-05-03, 11:04
jag kan trycka på nedersta delen av ryggen (eller svankar )så knäpper det till ibland mitt på med oftast lite mer på höger sida

när jag böjer mig fram smärtar det längs ner på höger sida av ryggen
ungeför där rumpmusklen fäster.

ibland när jag ställer mig upp känns det som höger ben doman lite men känslan försvinner snabbt.

ena benet känns skummt lite längre kanske?
ostabilare och anorlunda än det andra

har ont i svanskotan men det kanske inte har med saken att göra.

jag har igentligen inga problem att köra varken böj eller mark
förutom en viss smärta

men den försvinner inte.

diagnos någon ?

Åse Columbus
2008-05-03, 11:44
ett besök hos naprapat/sjukgymnast vore nog på sin plats...

föratt få en korrekt diagnos, det är oerhört svårt att göra en sådan utifrån vad du berättar och sedan tror inte jag att det går att göra det via ett forum..

en sjukgymnast kostar 140kr vid första besöket

en naprapat ca 450kr

your choice...

dyxeldoff
2008-05-03, 13:22
ett besök hos naprapat/sjukgymnast vore nog på sin plats...

föratt få en korrekt diagnos, det är oerhört svårt att göra en sådan utifrån vad du berättar och sedan tror inte jag att det går att göra det via ett forum..

en sjukgymnast kostar 140kr vid första besöket

en naprapat ca 450kr

your choice...

japp men det är lång väntetid
forumet finns ju för att folk ska diskutera
vore kul om någon ville våga sig på en gissning :naughty:

Åse Columbus
2008-05-03, 13:28
japp men det är lång väntetid
forumet finns ju för att folk ska diskutera
vore kul om någon ville våga sig på en gissning :naughty:

inte e de lång väntetid hos sjukgymnaster ....bara att ringa ..oftast kan man få tid nästa dag....

vore väl inte så kul att få en "diagnos" via forumet som gör saker värre...och dina beskrivningar är för vaga....

L-Sami
2008-05-03, 16:03
Kan vara något problem med ischiasnerven, den går ju liksom genom insidan av höftbenet. Fast om den skulle vara i kläm så skulle smärtan stråla ner i baksida lår. Svårt det där, bäst är att besöka en sjukgymnast.

dyxeldoff
2008-05-04, 22:24
Kan vara något problem med ischiasnerven, den går ju liksom genom insidan av höftbenet. Fast om den skulle vara i kläm så skulle smärtan stråla ner i baksida lår. Svårt det där, bäst är att besöka en sjukgymnast.

hm ja det kan det vara för att jag har känt det förut
så det kan ligga något i det du säger men det är dock borta nu.

dyxeldoff
2008-05-04, 22:25
inte e de lång väntetid hos sjukgymnaster ....bara att ringa ..oftast kan man få tid nästa dag....

vore väl inte så kul att få en "diagnos" via forumet som gör saker värre...och dina beskrivningar är för vaga....

vad kan jag beskriva ?

hos de få sjukgymnaster som är bra nog att fara till har lång vänte tid
alla bor inte i stockholm :naughty:

vilhelmina

PiNG.
2008-05-05, 06:42
Jag har (delvis) haft liknande problem, så mitt tips blir detsamma som de andra. Sjukgymnast som kan ställa rätt diagnos. Ringer du idag och dom inte har tid förrän nästa vecka. Ja då har du ju tid nästa vecka. Smärtan kanske sitter i flera år om du har otur.

Jag har själv haft problem i 18 år. Så någon vecka väntetid hit eller dit spelar mindre roll i sammanhanget.

dyxeldoff
2008-05-05, 19:46
Jag har (delvis) haft liknande problem, så mitt tips blir detsamma som de andra. Sjukgymnast som kan ställa rätt diagnos. Ringer du idag och dom inte har tid förrän nästa vecka. Ja då har du ju tid nästa vecka. Smärtan kanske sitter i flera år om du har otur.

Jag har själv haft problem i 18 år. Så någon vecka väntetid hit eller dit spelar mindre roll i sammanhanget.

okej vad fuck du för diagnos?

jag börja mistänka att jag har för korta alternativt inflamerade höftrotatorer
då jag ahft strålningar och även har ont i svanskotan där en av rotatorerna fäster.

PiNG.
2008-05-05, 23:49
Diagnos:

Brett transversalutskott som ledar mot sacrum (knäpper på ett ungefär så som du beskriver)
L1-L6 ihoptryckta diskar (mest L1-L2)
Falsk ischias till följd av mina diskproblem, strålar ner i både höger och vänster skinka, dock inte ner i låren eller ner i tårna som tur är.

Mitt ena ben var längre än det andra pga att höften var sned. Det rättade sjukgymnasten till så nu har jag lika långa ben. Hade tom riktigt konstiga drömmar om hur mitt ena ben var enormt mycket längre än det andra, så när jag frågade min sjukgymnast om det kunde va något att kolla på så visade det sig att "tadaaa" höger längre än vänster...eller om de nu va tvärtom...var några år sen.

Nåt i den stilen ligger det till iaf, har säkert glömt nån diagnos jag fått genom åren, men långt ifrån alla har varit korrekta. Huvudsaken är att jag vet idag vad jag måste göra för att underhålla ryggen. Det hade jag inte vetat utan den sjukgymnast som löste biffen ;) Han var nr 12.

Hoppas du hittar rätt direkt. :)