handdator

Visa fullständig version : Ge blod under deff?


Ch4rles
2008-05-02, 19:21
Hej!

Jag kanske är överdrivet paranoid, men jag hade tänkt att snart ge blod och undrar om det är något speciellt man bör tänka på, eller om det rentav är farligt att göra under deff. Hur är det med konditionsträning, bör man ta det lugnt med den?

lectris
2008-05-02, 19:27
beror väl på hur stort underskott du ligger på, men jag tror inte det är någon fara. se till att höja intaget lite och få i dig lite extra vätska under sjäva blodgivardagen och vila nån dag efteråt så ska det nog gå bra :) annars är det ju bara att rådfråga personalen på plats.

Gnusram
2008-05-02, 19:36
Jag hade för mig att jag läst något om det för lite sen. Och se vad jag fann:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2948950&postcount=1179

M.a.o +1 på lectris, typ

Rahf
2008-05-02, 19:45
Lite tröttare blir man. Sticksåret läker inte lika bra heller ;).

Davido
2008-05-04, 18:03
Jag är också blodgivare, tränar mycket kondition.. Cyklist i grunden!! jag har inte märkt någon större skillnad samma dag som tappningen, min prestationsförmåga har snarare ökat samma dag!! sen har den minskat något följande dagar.. jag blir oftast lite tröttare några dagar efteråt!! men det är ingen fara.. dock blir det ingen styrketräning för armarna den dagen jag tappat blod..

hoppas det var till någon hjälp..

champion
2008-05-04, 18:30
När jag gav blod så frågade jag personalen om man kunde träna samma dag som man gav blod. Dom sa att man ej bör träna samma dag pga man kan råka svimma under träningen.
Jag tränade samma dag och det började snurra i huvudet.

PiNG.
2008-05-04, 18:51
Löpning är inte att rekomendera heller. Slår sönder blodet och de vill dom ju inte att du ska göra om du ska lämna.

King Grub
2008-06-08, 15:48
The link between haemoglobin and physical performance was established a long time ago and is the underlying principle of blood doping. Blood loss on the other hand decreases physical capacity. The aim of this study is to evaluate physical performance loss and underlying mechanisms following voluntary blood donation.

Eleven voluntary subjects (four female) completed a symptom-limiting cardio-pulmonary exercise test before and after blood donation (500 mL blood).

The haemoglobin value decreased by 1.2 mg/dL (9%, p < 0.001), maximal oxygen uptake by 9% (p = 0.006), maximal work rate by 13% (p = 0.001) and duration of exercise fell from 663 down to 607 seconds (p = 0.005). Anaerobic transition occurred at 81.2% and 71.5% of maximal oxygen uptake before and after blood donation, respectively (p = 0.001). Subjects who practise recreational endurance sports appear to be more effected by endurance loss. The haemoglobin value was the only significant predictor of maximal oxygen uptake in regression analysis (p < 0.001).

Maximal physical performance is impaired after blood donation. Haemoglobin decline accounts for the decreased oxygen uptake. As a consequence thereof the anaerobic transition occurs earlier. Subjects not engaged in regular sports activity did not experience a decline in their capacity. Inclusion of the haemoglobin value into equations predicting maximal oxygen uptake could improve prediction precision.

Pneumologie. 2008 Jun;62(6):372-7. Cardiopulmonary exercise testing before and after blood donation.