handdator

Visa fullständig version : Olika långa ben?


ramagoen
2008-05-02, 11:00
Ja, jag har haft problem med mitt högra knä ett tag men de har gått ganska duktigt över och kan träna tungt igen. Men, det kommer tillbaks när jag tränar tyngdlyftning(mycket djupa sitt).

Kan jag ha olika långa ben? Vart vänder man sig för å checka det?

mvh

L-Sami
2008-05-02, 11:03
En sjukgymnast kan göra en benlängdskillnadsmätning.

ramagoen
2008-05-02, 11:14
Tack så mycket för snabbt svar.

Ringer man bara till vårdcentralen för å boka tid hos en sjukgymnast eller krävs det remiss eller va de kallas :)

Åse Columbus
2008-05-02, 12:30
Tack så mycket för snabbt svar.

Ringer man bara till vårdcentralen för å boka tid hos en sjukgymnast eller krävs det remiss eller va de kallas :)

sök på gula sidorna efter en sjukgymnast i din närhet,,ring o beställ tid ..behövs inga remisser...strunta i vårdcentralen om inte de har en sjukgymnast....första besöket brukar kosta 140 kr...sedan är det 70 kr/gång ..om du behöver återkomma för specifik träning

Durre
2008-05-02, 12:43
Kan man kolla lite snabbt på sig själv om man har detta? Bara anta vilken som är längst, jag skulle tippa på min vänster, känns bara som den är någon cm längre.

Martin.V
2008-05-02, 12:52
Kan man kolla lite snabbt på sig själv om man har detta? Bara anta vilken som är längst, jag skulle tippa på min vänster, känns bara som den är någon cm längre.

Du kan ju alltid mäta själv. Fast det säkraste är nog att som sagt gå till en sjukgymnast för att spika det.

major Pectoralis
2008-05-02, 12:53
Det är enkelt att kontrollera. Några exempel på hur:

1) Ha på dig ett bälte. Stå med båda benen raka. Titta dig i en helkroppsspegel. "Lutar" bältet från horsiontallinjen så står du snett.

2) Lägg dig på mage. Böj i knäleden. Är den ena foten "högre" än den andra? Är det ena knäet "längre ner" än det andra (sett ovanifrån)?

3) Ställ dig på två vågar, en fot på vardera. Hur mycket belastar du på respektive ben?

Durre
2008-05-02, 13:06
Det är enkelt att kontrollera. Några exempel på hur:

1) Ha på dig ett bälte. Stå med båda benen raka. Titta dig i en helkroppsspegel. "Lutar" bältet från horsiontallinjen så står du snett.

2) Lägg dig på mage. Böj i knäleden. Är den ena foten "högre" än den andra? Är det ena knäet "längre ner" än det andra (sett ovanifrån)?

3) Ställ dig på två vågar, en fot på vardera. Hur mycket belastar du på respektive ben?

Tackar! Det dära skall jag testa. Så kanske jag har rätt för det bara "känns" som att vänstern är längre.

ramagoen
2008-05-02, 17:42
Det är enkelt att kontrollera. Några exempel på hur:

1) Ha på dig ett bälte. Stå med båda benen raka. Titta dig i en helkroppsspegel. "Lutar" bältet från horsiontallinjen så står du snett.

2) Lägg dig på mage. Böj i knäleden. Är den ena foten "högre" än den andra? Är det ena knäet "längre ner" än det andra (sett ovanifrån)?

3) Ställ dig på två vågar, en fot på vardera. Hur mycket belastar du på respektive ben?

ska testas senare. men man måste väl ändå behöva kolla med en sjukgymnast för å få exakt mått osv på inlägg

abc
2008-05-02, 19:18
För några år sedan när jag var hos en kiropraktor som skulle kolla på min ländrygg upptäckte han att mitt ena ben var längre än det andra (det är väl allas?) , hursomhelst så var tydligen mitt ena ben längre än vad som vore "normalt" och han sträckte ut benen, drog och hade sig och efteråt så sa han att det nu var lite bättre, om man nu ska tro honom...?

Kanske hade något med nerven/nerverna som låg i kläm i ryggen just då

Åse Columbus
2008-05-02, 19:19
kan ibland oxo vara SI-leden som blivit lite sned......en naprapat borde kunná svara på den frågan.....

orsaken torde vara någon annan muskel som drar snett...höftböjaren...hamstrings...bland andra.....

Honken
2008-05-02, 21:53
kan ibland oxo vara SI-leden som blivit lite sned......en naprapat borde kunná svara på den frågan.....

orsaken torde vara någon annan muskel som drar snett...höftböjaren...hamstrings...bland andra.....

Så...du......menar.....att......det.....kan.....ha .....med.....flexibilitet......och................ obalans.....mellan......muskler.....att.....göra?

Åse Columbus
2008-05-02, 22:06
Så...du......menar.....att......det.....kan.....ha .....med.....flexibilitet......och................ obalans.....mellan......muskler.....att.....göra?

hahahahaha!!!!...ja!*kissass*

Honken
2008-05-02, 22:10
Hahahaha :D

Ajin
2008-05-03, 11:08
Min vän har olika långa ben och måste därmed gå med ett skräddarsytt inlägg i skon. Kolla upp det där snarast :)