handdator

Visa fullständig version : Vems är flyttlådorna?


mini
2008-05-01, 22:05
Jag har haft mina saker magasinerade under några månader pga vattenskada. Flytten ombesörjdes av en extern firma. Denna stod för flyttkartonger, ca 60 till antalet. Nu håller jag på att packa upp, och kommer att vilja bli av med kartongerna snarast. Har en vän som vill ha och behöver dem. För min del vore det toppen, men jag vet inte hur flyttfirmor brukar göra. Debiterar de kartongerna om jag behåller dem? Jag är inte den som betalar firman, utan det gör mitt försäkringsbolag.

Vi har inte berört frågan.

Hur skulle ni gjort?

polaren
2008-05-01, 22:07
Jag skulle ha frågat firman som står för kartongerna.

Granatgiraffen
2008-05-01, 22:12
Jag skulle ha frågat firman som står för kartongerna.

:hbang:
Case closed.

mini
2008-05-01, 22:15
Nä, det är för enkelt. Dessutom, varför väcka den björn som sover? Om de inte sagt något kan jag ju handla i god tro. Frågar jag måste jag ju lämna tillbaka dem om de säger så.

Mats Loefstroem
2008-05-01, 22:35
Står det "Löfströms Lönnsirap" på dem? i så fall är de mina.

novaline
2008-05-01, 23:07
skulle ring och frågat om jag anlitar firman inför en flytt, får jag då sedan behålla lådorna?


Sedan skulle jag ringa mina föräldrar och fråga varför jag inte fick gå i skolan som liten...

mini
2008-05-01, 23:28
Sedan skulle jag ringa mina föräldrar och fråga varför jag inte fick gå i skolan som liten...

Jag tror att svaret är för att du bor i Jönköping och frikyrkliga sekter utbildar och fostrar medelst aga och skapelseberättelser i hemmet.

tjabon
2008-05-01, 23:56
På en vanlig medelstor flyttfirma är kartongerna en dussinvara.
De ligger i buntar i hundratal, och är väl för flyttfirman ungefär vad
plastkassarna är för snabbköpen.

Tror inte de bryr sig.
Ring inte upp dom för tusan, utan ta bara kartongerna !!!

mini
2008-05-02, 00:00
På en vanlig medelstor flyttfirma är kartongerna en dussinvara.
De ligger i buntar i hundratal, och är väl för flyttfirman ungefär vad
plastkassarna är för snabbköpen.

Tror inte de bryr sig.
Ring inte upp dom för tusan, utan ta bara kartongerna !!!

Jag väljer att tro på dig. :thumbup:
Dessutom är jag jättebra på att spela dum.

tjabon
2008-05-02, 00:05
Jag väljer att tro på dig. :thumbup:
Dessutom är jag jättebra på att spela dum.

Flyttkartonger finns ju att köpa bl.a. på Biltema.

Det som har blivit hårdvaluta nuförtiden är bananlådor, suveräna bl.a
för böcker.
Jag har 30 st i källaren och vaktar dom med livet !!!

Madrigal
2008-05-02, 00:35
Som fd flyttgubbe:
Flyttlådor är ingen ”dussinvara” för flyttfirmor. Beroende på kvalitet kostar de upp till 50kr per låda.
Offtopic: Bananlådor är utmärkta om man inte får för sig att flytta med dem. Av samma skäl kan man antagligen anta att flyttfirmans lådor inte är allt för usla.
I regel kan man välja mellan att köpa och låna lådor. Detta bestäms dock i samband med flytten. Då bestäms också hur länge man får hyra dem vilket i mina firmor var 30 dagar efter inflyttning. I och med att det är ett försäkringsbolag (och som därför har noll koll angående alternativ) som betalar så brukar flyttfirman låta försäkringsbolaget köpa lådorna (inte framförallt för att tjäna pengar utan för att slippa köra och hämta dem). Det faktum att du har haft dem i flera månader på magasin tyder också på att de är köpta vilket också det faktum att de inte sade något gör.
Vad jag skulle ha gjort?
Flyttfirman har således flyttat in lådorna nyligen? Då har de som framgår ovan förmodligen inte "glömt" dem. Dock kommer de förmodligen att ringa dig (det vanliga är att du ska ringa dem) när de börjar sakna dem (om de nu gör det). Hur länge ska din kompis ha dem? I absolut värsta fall kommer du att få hyra dem ett tag men troligtvis får försäkringsbolag ytterligare en liten räkning.

Nithian
2008-05-02, 00:54
Står det "Löfströms Lönnsirap" på dem? i så fall är de mina.

Vad fördelaktigt

tobbo
2008-05-02, 00:56
Sneaky bastards.

abbarn
2008-05-02, 01:02
Nä, det är för enkelt. Dessutom, varför väcka den björn som sover? Om de inte sagt något kan jag ju handla i god tro. Frågar jag måste jag ju lämna tillbaka dem om de säger så.


Finns väl inte längre något inom juridiken som heter god tro?

tjabon
2008-05-02, 01:39
I jönköping är snittpriset för bra lådor 10kr/styck hos flyttfirmor (beg.)
De som har lite skavanker kan man få gratis.

Madrigal
2008-05-02, 01:51
Låter lite billigt. 60 * 10 är likväl mycket pengar tillslut.

mini
2008-05-02, 08:05
Det är helt nya kartonger, eller var, nu är de ju begagnade. Han som ska ha dem kommer dock inte att flytta förrän kanske till hösten, så det blir nog inte fråga om hyra där.
Hade min försäkringskontakt inte varit på semester några dagar hade jag såklart ringt och flirtat med honom om att få behålla dem. Nu antar jag att jag måste ringa flyttfirman. :(

Ignatius72
2008-05-02, 08:17
jag tippar på att försäkringsbolaget redan har betalat för lådorna. Du kan i lugn och ro ta hand om dem.
Ibland så ställer det till mer om man ska fråga, då blir det helt pltsligt en sak av det. "Hur skulle det se ut om alla gjorde så". Typ.

GurraGo
2008-05-02, 08:28
Finns väl inte längre något inom juridiken som heter god tro?

Jo, men det går däremot inte att göra godtrosförvärv t.ex. om man köper stulet gods så ligger risken på dig och du får regressa mot säljaren istället för att problemet hamnar på den som blivit av med godset.
(just den lagen ändrades efter att jag läst det så jag har inte stenkoll).

Men god tro förekommer i många andra sammanhang inom juridiken.

mini
2008-05-02, 08:36
jag tippar på att försäkringsbolaget redan har betalat för lådorna. Du kan i lugn och ro ta hand om dem.
Ibland så ställer det till mer om man ska fråga, då blir det helt pltsligt en sak av det. "Hur skulle det se ut om alla gjorde så". Typ.

Om försäkringsbolaget inte betalat för lådorna har jag lite att spela med då byggjobbarna inte städade efter sig. Det är halvkul att försöka städa byggdamm i en lya full av kartonger och möbler i en röra. Jag kan tänka mig att ta lådorna som kompensation (och då är jag ändå extremt snäll.)

Edit: och jag tänker som du. Bättre att handla först så det blir besvärligt för dem att försöka hävda att de vill ha tillbaka lådorna.

Nina L
2008-05-02, 19:23
Jag tror att svaret är för att du bor i Jönköping och frikyrkliga sekter utbildar och fostrar medelst aga och skapelseberättelser i hemmet.Åh, vad jag har saknat dig! :D

novaline
2008-05-02, 22:02
Jag tror att svaret är för att du bor i Jönköping och frikyrkliga sekter utbildar och fostrar medelst aga och skapelseberättelser i hemmet.

Ja allt är väl aga för dig, du är väl tjejen som sade att dina föräldrar aldrig höjt rösten åt dig som liten...

tjabon
2008-05-02, 22:10
Ja allt är väl aga för dig, du är väl tjejen som sade att dina föräldrar aldrig höjt rösten åt dig som liten...

Mini för svara för sej själv (om hon nu tycker att det är värt
besväret).
Annars verkar det vara risk för att Forumet fått en nykomling med en
väldigt underlig attityd som definitivt inte är representativ för
folk från Jönköpingstrakten....:smash:

mini
2008-05-02, 22:28
Ja allt är väl aga för dig, du är väl tjejen som sade att dina föräldrar aldrig höjt rösten åt dig som liten...

Antingen ska jag vara smickrad över att du läst samtliga mina inlägg sedan långt tillbaka i tiden, eller så kan man gissa att du är en återvändande bannad medlem.

Och nej, de har inte skrikit åt mig, vad det nu har med saken att göra. Kanske ville du bara bekräfta att mitt antagande var korrekt?

Coldsmith
2008-05-03, 00:45
På en vanlig medelstor flyttfirma är kartongerna en dussinvara.
De ligger i buntar i hundratal, och är väl för flyttfirman ungefär vad
plastkassarna är för snabbköpen.

Tror inte de bryr sig.
Ring inte upp dom för tusan, utan ta bara kartongerna !!!

Plastpåsarna är det mest lönsamma för butikerna ju!
Och här skämtar jag inte. Finns inget som ger så fina pengar som plastpåsarna.

Granatgiraffen
2008-05-03, 00:56
Lås tråden så sätter jag in 200spänn på ditt konto så du kan köpa dina sunkiga lådor.

hultman
2008-05-03, 01:19
Lås tråden så sätter jag in 200spänn på ditt konto så du kan köpa dina sunkiga lådor.

Bästa inlägget hittills.

Raggis
2008-05-03, 01:39
Bästa inlägget hittills.

I'm with stupid.

Kaboffastar
2008-05-03, 01:54
Var inte elaka mot mini för helvete! Spec inte du Granat(bög)giraffen.

Exdiaq
2008-05-03, 05:52
Åh, vad jag har saknat dig! :D




Helt OT:

Grymt bra blogg du har!

Yankeee
2008-05-03, 06:13
Var inte elaka mot mini för helvete! Spec inte du Granat(bög)giraffen.

Ouch.

Exdiaq
2008-05-03, 06:21
Var inte elaka mot mini för helvete! Spec inte du Granat(bög)giraffen.



Leave mini alone! I mean it!









;)

Björkvedens mästare
2008-05-03, 07:11
Snålt och girigt är det... STÖLD stöld stöld...

z_bumbi
2008-05-03, 08:36
Plastpåsarna är det mest lönsamma för butikerna ju!
Och här skämtar jag inte. Finns inget som ger så fina pengar som plastpåsarna.

Inköp 30 öre (?), utpris 1,50 kr plus reklamvärdet som håller i tills påsen slängs.:hbang:

Torwald
2008-05-03, 08:39
Inköp 30 öre (?), utpris 1,50 kr plus reklamvärdet som håller i tills påsen slängs.:hbang:

Nära: http://www.e24.se/branscher/konsumentvaror/artikel_12578.e24

Man kanske skulle ge sig in i påsbranschen? :)

mini
2008-05-03, 09:00
Lås tråden så sätter jag in 200spänn på ditt konto så du kan köpa dina sunkiga lådor.

Eller så gör vi såhär: du sätter in 60x50 kr på mitt konto så jag kan ge bort lådorna till min älskare och få grymt bra sex flera månader framöver. Win/win för mig.

Förresten, om du vet lådornas tillstånd, innebär det att det är du som jobbar på saneringsfirman och städar upp hos folk?