handdator

Visa fullständig version : Koka bort fettet?


jenni
2008-05-01, 18:57
hur mycket fett försvinner om man "förkokar" köttfärs med 20%fett innan man steker det, alltså kan man koka bort lite av fettet?:confused:

Eddie Vedder
2008-05-01, 19:10
Ja du kommer förlora fett om du kokar köttfärsen och gör dig av med vattnet. Det kommer t.o.m. synas att det blir en hinna på vattenytan. Men hur mycket kan jag inte svara på.

jenni
2008-05-01, 19:19
Ja du kommer förlora fett om du kokar köttfärsen och gör dig av med vattnet. Det kommer t.o.m. synas att det blir en hinna på vattenytan. Men hur mycket kan jag inte svara på.

Tack för hjälpen :)

Cohen
2008-05-01, 22:05
Om du har en buljong som du vill få bort fettet ur är annars en metod att ställa den i kylen för att kallna. Fettet stelnar och lägger sig på ytan som en vit kaka. Vill du ha en så gott som fettfri buljong är det bara att ta bort det vita och använda det som ligger under. Gott om man kokat en kyckling.

AlexGBG
2008-05-01, 22:45
Om du har en buljong som du vill få bort fettet ur är annars en metod att ställa den i kylen för att kallna. Fettet stelnar och lägger sig på ytan som en vit kaka. Vill du ha en så gott som fettfri buljong är det bara att ta bort det vita och använda det som ligger under. Gott om man kokat en kyckling.

precis vad jag tänkte på, går ju att göra "light-soppa" på det sättet åxå, först koka soppan som vanligt, in i kylen, ta bort fettkakan och sen värma soppan igen :)

kan inte trådskaparen väga hur tung fettkakan blir i förhållande till startvikten?

då får vi ju alla reda på hur mkt fett som försvinner..

jag vill även ha en ressension på hur smaken förändras efter förkoket :)

Eddie Vedder
2008-05-02, 05:52
Det där med fettkakan varierar dock beroende på fettsammansättningen. Det krävs ett tillräckligt mättat fett för att kunna stelna i kylskåpstemperatur helt enkelt.

Visst får man bort fett men det ger ingen särskilt korrekt bild av HUR mycket som försvinner. Dessutom lär den ju även innehålla en del vatten.

Sverker
2008-05-02, 17:05
Desto längre man kokar desto mer av proteinet i köttet denatureras och drar ihop sig. Det denaturerade proteinet förlorar förmågan att hålla fettet och fetthalten på kötttet sjunker.


På den andra sidan ligger att proteinet även förlorar sin vattenhållande förmåga och resultatet blir en torr och gryning massa:(


Jag kan ju spekulera rätt kraftigt:D
Jag gissar att ca 1/3 av fettet lossnar rätt lätt vid kokning. 1/3 ytterligare går att få bort med ett rejält långkok av köttet. Den sista 1/3 går inte att få bort alls.

Slimfit
2008-05-05, 13:58
När jag har köttfärssoppa i matlåda så händer det ibland att det ligger en stelnad kaka av fett överst i min burk. Ser inte så smakligt ut så jag har alltid pillat bort den, men där har du det "bortkokade" fettet iaf.

Så koka köttfärs och låt stelna, sen plockar du bort fettkakan och väger den så borde du komma rätt nära.