handdator

Visa fullständig version : Kramp vid flexning?


beckman88
2008-05-01, 17:35
Hej hej hallå dagboken....


Mina muskler krampar alltid när jag flexar dom, andra mer och andra mindre. Om jag tex flexar mina vader när jag sitter ner så känner jag hur krampen smyger sig på. Vad kan detta bero på? För dåligt med stretching eller dåliga magnetsium värden? hjälp! :confused:

muffe85
2008-05-01, 19:13
Hej hej hallå dagboken....


Mina muskler krampar alltid när jag flexar dom, andra mer och andra mindre. Om jag tex flexar mina vader när jag sitter ner så känner jag hur krampen smyger sig på. Vad kan detta bero på? För dåligt med stretching eller dåliga magnetsium värden? hjälp! :confused:

muskelkramp på att myosinhuvudena drar i olika riktning.
Men varför de gör det minns jag inte.

tobbo
2008-05-01, 19:19
För mig har stretching hjälpt mot det problemet.

heltborta_
2008-05-01, 21:55
Bump

Ser gärna något mer utförligt svar då jag upplever något dylikt.

/Heltborta_

muffe85
2008-05-06, 14:49
Generellt beror det vanligtsvis på dåligt utplacerade motoriska enheter villet innebär att det är oordning i hur nerverna aktivterar myosinhuvuderna (i vilken riktning de drar..).
Ett sätt att motverka detta torde vara att träna en del neural träning en tid. Dvs. många reps för att få neural anpassning - ca 40 reps å 2-3 set.

jwzrd
2008-05-06, 15:10
Generellt beror det vanligtsvis på dåligt utplacerade motoriska enheter villet innebär att det är oordning i hur nerverna aktivterar myosinhuvuderna (i vilken riktning de drar..).
Ett sätt att motverka detta torde vara att träna en del neural träning en tid. Dvs. många reps för att få neural anpassning - ca 40 reps å 2-3 set.

Hmm, intressant. Aldrig hört detta förut. Jag får mycket lätt kramp i princip i vilken muskel som helst efter bara 1-2 sekunders flexande.

beckman88
2008-05-06, 18:14
Hmm, intressant. Aldrig hört detta förut. Jag får mycket lätt kramp i princip i vilken muskel som helst efter bara 1-2 sekunders flexande.

jag med, men jag ska testa att köra typ 40 reps och se om det hjälper... hoppas att det gör det... annars behöver jag nya muskler :(

muffe85
2008-05-06, 23:37
Hmm, intressant. Aldrig hört detta förut. Jag får mycket lätt kramp i princip i vilken muskel som helst efter bara 1-2 sekunders flexande.

Det beror på att du (antagligen) tränar mycket hypertrofi och maxstyrka. Då får man mindre motoriska enheter per antal muskelfibrer och då blir även samspelet mellan muskelns sarcomerers aktin och myosin sämre. Detta kan leda till att i vissa lägen (t.ex. flex) drar de åt olika håll, dvs kramp.
Om man tränar finmotoriska övningar eller fler reps bildas det fler motoriska enheter per antal muskelfibrer precis på samma sätt som man får bättre kondition/rörelseekonomi genom att löpträna osv.

Genetiskt har man få motoriska enheter på bamjuskler såsom ben där finmotorik inte är speciellt prioriterat, medan det finns mång$ motoriska enhetera på t.ex. fingrar och i ansiktet då det krävs att musklerna där är väl synkade.

Jag kan kolla upp mer om just detta om du vill. Dock tror jag absolut att det finns många här som har mycket mycket bättre koll än mig. Jag läser Idrottsmedicin medans det borde finnas allt från doktoranter till professorer inom ämnet här.

muffe85
2008-05-06, 23:41
jag med, men jag ska testa att köra typ 40 reps och se om det hjälper... hoppas att det gör det... annars behöver jag nya muskler :(

Neural anpassning sker vid all träning, dock om man har problem med kramp visar det på att muskelfibrerna inte är speciellt synkade och att man därmed borde kunna få ut mycket mer kraft genom att synka kraften. Tänk dig en bil som gasar och bromsar på samma gång...

Just det där med 40 reps är jag inte hundra på men är rätt säker att det är däromkring. Ska kolla upp det närmare.

beckman88
2008-05-07, 20:39
Neural anpassning sker vid all träning, dock om man har problem med kramp visar det på att muskelfibrerna inte är speciellt synkade och att man därmed borde kunna få ut mycket mer kraft genom att synka kraften. Tänk dig en bil som gasar och bromsar på samma gång...


menar du att om jag löser problemet med krampen så kommer jag att kunna få ut mer kraft aka styrka vid träning?

muffe85
2008-05-08, 20:43
menar du att om jag löser problemet med krampen så kommer jag att kunna få ut mer kraft aka styrka vid träning?

Jag menar att i varje muskel, finns det massor av muskelfibrer. Dessa muskelfibrer blir större vid volymträning. De kan även öka i antal.
I muskelfibrerna, finns det myofibriller. varje myofibrill består av en låååång kedja av sarkomerer. En Sarcomer är en sektion av Aktin och Myosin. Det är sarcomererna som står för kontraktionen.

Förenklat, tänk varje sarcomer som en cykelpump. Vid sträckt läge är pumpen utdragen, i flexat läge är pumpen max intryckt. Där är aktinet pumpens utsida och myosiner det som glider i pumpen.

framförallt inom styrketräning ökas antalet sarcomerer - antingen på längden eller bredden. (inom konditionsträning är det mer anaerob och aeroba system som finslipas...)

I var och en av sarcomererna finns det massor av myosinhuvudet som drar ihop sarkomererna. Dessa myosinhuvuden aktiveras av närvaro av ATP och CA+.

Och till saken...
När hjärnan säger åt kroppen att röra en muskel skickas en elektriskt impuls (aktionspotentioal) till en motorisk enhet. Om en del av myosinhuvudena (inom den motoriska enheten) inte kan aktiveras ELLER i värsta fall, om de drar åt FEL HÅLL, blir resultatkraften mindre. (ren fysik).

Därför kan det helt klart vara av intresse att ha lämpligt effektiv aktivering av mysosinhuvudena för att få ut mer kraft.

Som svar: Ja, om det är myosinhuvudena som är orsaken för krampen. Det kan vara andra mystiska orsaker som ger din kramp men jag tror det löser sig med neural anpassning.