handdator

Visa fullständig version : När är det muskeln växer


Fredszky
2002-06-11, 21:59
Är det någon som vet när det är som kroppen bygger upp muskeln efter ett träningspass?

Från det att muskeln tränas till det att muskeln är helt återställd och lite till.

Dvs; byggs det som mest 1-3 timmar efter passet, natten efter passet, eller kanske en väldig jämn tillväxt under flera dagar???

Massivf
2002-06-12, 10:04
Utan att veta, en ren gissning blir väl att muskeln reparerar sig som mest under natten... Eller under sömnen om du nu jobbar på nätterna.

Alltså när du sover...

Gud vad krångligt det där vart då.. :-))

Nikkodemus
2002-06-12, 10:52
Musklerna växer vid matbordet och i sängen! :D

The Dwag
2002-06-12, 11:18
Ursprungligen skickat av Fredszky:
<STRONG>Är det någon som vet när det är som kroppen bygger upp muskeln efter ett träningspass?

Från det att muskeln tränas till det att muskeln är helt återställd och lite till.

Dvs; byggs det som mest 1-3 timmar efter passet, natten efter passet, eller kanske en väldig jämn tillväxt under flera dagar???</STRONG>

Om du läser lite om det om tex. Micro skador på musklerna ..åtehämtning mm så blir man minst sagt förvånad vad det står.
Tar flera dagar för musklerna att återhämta sig samt de skiljer mellan olika muskelgrupper.

Skulle nog vilja säga &gt;&gt; ät, träna och vila så växer du! Gör det inte för krångligt !

Fredszky
2002-06-12, 11:26
Jag försöker inte göra det krångligt för mig :)

Bara lite nyfiken, man får ju ofta höra hur viktigt det är att snabbt få sig proteiner och kolhydrater efter träning osv, och inte lika mycket om behovet att få i sig ordentligt med näring jämt över de nästkommande dygnen. Det tror jag är viktigare.

Att få i sig mat snabbt efter träning är för att skicka anabola signaler?? Förhindra ytterligare muskelnedbrytning dvs??

tack för era svar och tålamod :)

Fredszky
2002-06-12, 11:31
Ursprungligen skickat av The Dwag:
<STRONG>Om du läser lite om det om tex. Micro skador på musklerna ..åtehämtning mm så blir man minst sagt förvånad vad det står.
Tar flera dagar för musklerna att återhämta sig samt de skiljer mellan olika muskelgrupper.
</STRONG>

Ja, jag körde rygg igår, känner av det idag, förutom latsen som jag nog kommer märka av ordentligt imorrn, dom kommer alltid en dag efter! klassiskt bevis :)

1000 inlägg!! :eek: :eek:

[ 12 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Fredszky ]

The Dwag
2002-06-12, 11:45
1000 inlägg och säkert 5-600 av dem skrivna på betald tid :D

Skulle väl gissa på det är som du säger&gt; Tror att maten är vikktigast efter träningen samt på vilodagarna ! Då kroppen skall reparera sig själv för all stryk den fått!

Massivf
2002-06-12, 13:28
Hittade en bra sida i ämnet. Läs speciellt punkt 10!
http://www.liftthis.com/recovery.htm

Trevlig läsning!

Pure
2002-06-12, 22:59
Bra sida det där Massivf! :)

Direkt efter träningen börjar kroppens arbete med att reparera musklerna. Det betyder att från den stunden och fram till 24-48( i vissa fall ännu längre ) timmar därefter är det viktigt att alla depåer hålls ständigt fyllda så att kroppen aldrig saknar en byggsten som den behöver. Alltså är det lika viktigt att äta direkt efter som 3h efter som 12h efter ett träningspass. Kanske är det ändå allra viktigast direkt efter passet om man måste välja! Men som sagt hela tiden förbrukar kroppen ämnen du stoppar i dig så det gäller att stoppa i sig tillräcklig mängd av rätt saker hela tiden.
Det kräver att man anstränger sig om man ska få ut max av varje träningspass! ;)

persson
2002-06-16, 15:52
Framför datorn :D :D :D

Äter just nu, sen växer dom väl när man sover med skull jag tänka mig