handdator

Visa fullständig version : David Blaine slår världsrekordet i statisk apnea!


Slartibartfast
2008-04-30, 23:11
På Oprah idag. 17 minuter 3 sekunder. *screwy*

A_BjAijqag8

Exdiaq
2008-04-30, 23:13
Jävlar :hbang:

polaren
2008-04-30, 23:17
17 minuter :Virro Galet

tjabon
2008-04-30, 23:18
Grymt imponerande.
Gäller verkligen att veta vad man sysslar med!

Stoltz
2008-04-30, 23:18
Visste fan inte ens att det var möjligt med den tiden :MrT:

Chris
2008-04-30, 23:22
Sjukt ju, men man blir ju lite misstänksam när snubben jobbar med illusioner.

egge
2008-04-30, 23:27
Höll han inte andan i typ 7 minuter efter hans vecka i vatten? Hade för mig att han var nära att ta rekordet redan där. :Virro:

Slartibartfast
2008-04-30, 23:43
Ok, sorry detta var inte fråga om statisk apnea. I den disciplinen får man inte andas in rent syre en stund innan andhållningen. Blaine slog Guinness världsrekord, där syre är tillåtet. Rekordet i statisk apnea har Tom Sietas med dryga 9 minuter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Sietas

tobbo
2008-04-30, 23:44
nHABBhE0ZS4

Blaine
2008-05-01, 01:40
:bow:

Slartibartfast
2008-05-01, 10:35
Ok, dum fråga: använder muskler syre när dom inte arbetar? Blaine har köttat på sig ganska mycket den senaste tiden. Borde inte det vara kontraproduktivt vid andhållning isf?

http://buzznet-30.vo.llnwd.net/media-cdn/jj1/headlines/2008/04/david-blaine-under-water-world-record.jpg

En lite sidenote:

Schweizaren Sebastien Murat kör med en ganska lustig teknik när han fridyker. Han andas ut all luft innan han dyker. *screwy*

"The way we've approached free diving I think we've been doing it all wrong. We've inhaled when we should have exhaled which is what a lot of animals do.
It seems the way the animals do it is the right way. And that requires a huge mental shift in the way we think about diving.

Sebastien thinks seals are the best animals for human divers to mimic. It seems counter-intuitive, but breathing out before going under might be the key to allow us to dive deeper, for longer and with a much larger safety margin.

For the last seven years he's been using his own body as an experimental animal and setting world records along the way."

http://www.abc.net.au/catalyst/stories/s1129107.htm

Exdiaq
2008-05-01, 10:55
Ok, dum fråga: använder muskler syre när dom inte arbetar? Blaine har köttat på sig ganska mycket den senaste tiden. Borde inte det vara kontraproduktivt vid andhållning isf?

http://buzznet-30.vo.llnwd.net/media-cdn/jj1/headlines/2008/04/david-blaine-under-water-world-record.jpg

En lite sidenote:

Schweizaren Sebastien Murat kör med en ganska lustig teknik när han fridyker. Han andas ut all luft innan han dyker. *screwy*

"The way we've approached free diving I think we've been doing it all wrong. We've inhaled when we should have exhaled which is what a lot of animals do.
It seems the way the animals do it is the right way. And that requires a huge mental shift in the way we think about diving.

Sebastien thinks seals are the best animals for human divers to mimic. It seems counter-intuitive, but breathing out before going under might be the key to allow us to dive deeper, for longer and with a much larger safety margin.

For the last seven years he's been using his own body as an experimental animal and setting world records along the way."

http://www.abc.net.au/catalyst/stories/s1129107.htm



Pröva att hålla andan med luft i lungorna samt utan, jag tycker det är lättast utan i alla fall av någon anledning.

Slartibartfast
2008-05-01, 10:57
Pröva att hålla andan med luft i lungorna samt utan, jag tycker det är lättast utan i alla fall av någon anledning.

Du har ju rätt! *jorgen*

WTF!?

Mago
2008-05-01, 11:07
Pröva att hålla andan med luft i lungorna samt utan, jag tycker det är lättast utan i alla fall av någon anledning.

Warning! Blev snurrig efter 30 sekunder. :)
Absolut inte lättare för min del iaf.

Jag skulle gärna se någon fysiologisk förklaring på hur det skulle vara bättre att andas ut först.

Stoltz
2008-05-01, 11:13
Schweizaren Sebastien Murat kör med en ganska lustig teknik när han fridyker. Han andas ut all luft innan han dyker. *screwy*


Inte för att vara sådan, men jag trodde det var så de gjorde hela tiden. Jag kan ingenting om fridykning, men jag tycker det är oftast lättare att hålla andan under vattnet genom att blåsa ut en viss mängd av luften först.

C h r i s
2008-05-01, 11:25
Nu vet jag inte hur länge ni kan hålla andan, men är det inte så att ni inte känner er obekväma med mycket luft i lungorna? Mycket har med hur avslappnad och säker man känner sig, det finns ingen logisk förklaring att man kan hålla andan längre med mindre syre än med mer. Det mesta ligger nog i psyket.

När jag själv började tänja på lungornas kapacitet och komma över den annars bekväma smärtnivån (genom att andas in luft utöver lungornas vanliga kapacitet) höll jag inte alls andan lika länge som när jag tog ett normalt andetag (ca 9/10 av lungornas volym).
Detta berodde på att jag kände mig obekväm och hjärtrytmen höjdes rejält vilket försämrade mitt resultat rätt så markant. Dock efter en tid kände jag mig mer och mer bekväm med denna metod och tiderna ökade mer och jag tog nya Pb långt över de gamla rekorden.

Använder mig inte längre utav detta då riskerna är högre än vinsten men, alla de nu senast satta rekorden inom statisk apnea använder sig av packning.

För de som vill veta vad jag snackar om:
Packing: http://www.apnea.nl/UK-Medbuc.htm *Varning, väldigt farlig metod för de som inte vet exakt vad de håller på med. PROVA INTE.

C h r i s
2008-05-01, 11:33
Inte för att vara sådan, men jag trodde det var så de gjorde hela tiden. Jag kan ingenting om fridykning, men jag tycker det är oftast lättare att hålla andan under vattnet genom att blåsa ut en viss mängd av luften först.

För fridykning behöver du så mycket luft som möjligt tillgänglig då du hela tiden behöver tryckutjämna dina öron + mask. (Luften komprimeras mer och mer ju längre ner du kommer)

På 10 meters djup är luften hälften av volymen på ytan. På 20m 1/3, 30m 1/4 osv.

Edit: I posten över ska det vara "att ni känner er obekväma" Inte "att ni inte känner er obekväma"

Slartibartfast
2008-05-01, 12:56
För fridykning behöver du så mycket luft som möjligt tillgänglig då du hela tiden behöver tryckutjämna dina öron + mask. (Luften komprimeras mer och mer ju längre ner du kommer)


Till det behövs inte mera luft än vad som rymms i bihålorna och näsgångarna.

En sak som jag tyckte var konstig med Blaines klipp var att läkaren kommenterade dykresponsen och hur Blaines puls hade blivit betydligt lägre. :confused: Den låg ju på ca 50 slag i minuten då han sade det. Och då hade Blaine hållit andan i över 15 minuter. När jag var fridykare och testade dykresponsen så sjönk min puls till ca 60% av vilopuls efter lite över 2,5 minuter. Och jag har väldigt hög vilopuls. Borde inte pulsen i Blaines fall vara kring 20 slag?

C h r i s
2008-05-01, 13:22
Till det behövs inte mera luft än vad som rymms i bihålorna och näsgångarna.

En sak som jag tyckte var konstig med Blaines klipp var att läkaren kommenterade dykresponsen och hur Blaines puls hade blivit betydligt lägre. :confused: Den låg ju på ca 50 slag i minuten då han sade det. Och då hade Blaine hållit andan i över 15 minuter. När jag var fridykare och testade dykresponsen så sjönk min puls till ca 60% av vilopuls efter lite över 2,5 minuter. Och jag har väldigt hög vilopuls. Borde inte pulsen i Blaines fall vara kring 20 slag?

Tänk på att luften som du använder till att utjämna trycket med går förlorad, och kan inte användas längre av din kropp. Senare så är det atmosfäriska trycket på exempelvis 30 meter 4 gånger över den vid ytan. Det betyder att volymen luft i dina lungor är 4 gånger mindre. Har du ingen luft där från början så är det omöjligt att tryckutjämna, även redan vid 10 meter.

Läs här om Mammalian dive reflex och även Bradycardia som du troligtvis upplevde när din puls sänktes. (http://www.deeperblue.net/article.php/225)

Slartibartfast
2008-05-01, 13:35
Tänk på att luften som du använder till att utjämna trycket med går förlorad, och kan inte användas längre av din kropp. Senare så är det atmosfäriska trycket på exempelvis 30 meter 4 gånger över den vid ytan. Det betyder att volymen luft i dina lungor är 4 gånger mindre. Har du ingen luft där från början så är det omöjligt att tryckutjämna, även redan vid 10 meter.


Men det är ju bara att testa. Blås ut all luft du har i lungorna (och då menar jag all, så att du blir blå i ansiktet och ser stjärnor). Sen testar du tryckutjämna. Inga problem.

Inga problem på 20 meter heller vad jag har erfarit.

C h r i s
2008-05-01, 13:37
Av vad jag har läst så verkar David Blaine ha en onormalt hög vilopuls, som inte underlättar för Apnea. Dock är det nog inga problem för varken Herbert Nitsch eller Tom Sietas att slå detta rekord. Tom Sietas slog tidigare O2 rekord med bara ett par sekunder för att kunna ha detta O2 rekord som ett PR trick och ett alternativt sätt till inkomst.

C h r i s
2008-05-01, 13:51
Men det är ju bara att testa. Blås ut all luft du har i lungorna (och då menar jag all, så att du blir blå i ansiktet och ser stjärnor). Sen testar du tryckutjämna. Inga problem.

Inga problem på 20 meter heller vad jag har erfarit.

Vilken metod använder du till att tryckutjämna? Det är en en skillnad att tryckutjämna på ytan och vid ett större djup...

För övrigt är 20 meters negative pressure dive en rätt så otroligt bedrift om du nu inte är aktivt tävlande och vet vad du sysslar med.

Gustaven
2008-05-01, 14:58
Har alltid tyckt det vore spännande att testa att ta ett andetag med rent syre innan man dyker :) skulle höja de flesta PBn man satt som fridykare... undrar vad "utbytet" skulle vara andningsreflexen borde väl trigga igång ganska tidigt endå...

Nitrometan
2008-05-01, 15:02
David Blaine?

Street magic...

AYxu_MQSTTY

Slartibartfast
2008-05-01, 15:29
Vilken metod använder du till att tryckutjämna? Det är en en skillnad att tryckutjämna på ytan och vid ett större djup...

För övrigt är 20 meters negative pressure dive en rätt så otroligt bedrift om du nu inte är aktivt tävlande och vet vad du sysslar med.

På grundare vatten så tryckutjämnar jag utan att hålla för näsan. Jag vet faktiskt inte hur det går till. Jag rör inte käken heller. Jag kan bara "klicka" mina trumhinnor med musklerna inne i huvudet. :)

På djupt vatten (20+), om jag går ner väldigt snabbt så håller jag för näsan. Men det är sällan. På 20 meter har jag bara varit med tuber.