handdator

Visa fullständig version : Billys Panpizza Original, Nyttig elr Onyttig ?

HanneJoelsson
2008-04-30, 23:08
Hej,

undrar ifall Billys panpizza original funkar som bulkmat efter träningarna? "ifall man har bråttom och behöver ngt snabbt"

YTS
2008-04-30, 23:21
Hej,

undrar ifall Billys panpizza original funkar som bulkmat efter träningarna? "ifall man har bråttom och behöver ngt snabbt"

Satsa på några mackor m. skinka, solroskärnor och r. paprika, samt ett glas mjölk. alt. havregrynsgröt, "spetsad" m. sojamjöl 20%, några torkade aprikoser och ett glas mjölk.

Enligt min erfarenhet, så är fett det som en styrketränande bör undvika. Ser man på Bodybuilders så är de ofta "off" of season, så kalorität mat är det de minst behöver.

Scratch89
2008-05-01, 00:23
Tillsammans med grönsaker och lite mjölk är det en helt ok måltid, men att äta det efter passet är väl inte det bästa tillfället. Dock är det inte sådana här små petitesser någon gång ibland som kommer göra det stora utslaget, utan hur kost och träning ser ut i övrigt.

Josef266
2008-05-01, 02:37
Tillsammans med grönsaker och lite mjölk är det en helt ok måltid, men att äta det efter passet är väl inte det bästa tillfället. Dock är det inte sådana här små petitesser någon gång ibland som kommer göra det stora utslaget, utan hur kost och träning ser ut i övrigt.

Indeed. Men skippa helst pan pizzor. Finns mycket godare/nyttigare mat. Ta hellre en banan och nåt glas mjölk efter träning

Eddie Vedder
2008-05-01, 07:06
Ta hellre en banan och nåt glas mjölk efter träning

Det är ett bra val. Dock är det ju inte en måltid för dom flesta, då får man vara en rejält liten person för att det ska räcka som huvudmåltid efter ett träningspass.

Men i direkt anslutning till träningen, om det skulle ta lång tid innan man hinner käka mat, så är det ju ett superbra alternativ. :thumbup:

Yankeee
2008-05-01, 07:08
Enligt min erfarenhet, så är fett det som en styrketränande bör undvika. Ser man på Bodybuilders så är de ofta "off" of season, så kalorität mat är det de minst behöver.

Vad pratar herrn om nu? Det finns ingen som helst anledning att undvika fett (även om vi bara pratar om efter träningen nu) för en motionär. Vanlig mat, även om det är fet sådan, går hur bra som helst att äta efter träningen.

thatkrillesshow
2008-05-01, 10:44
Ät du din pizza efter träning;)
Jag tycker en pizza med massor av fyllning är helt okej efter ett hårt pass. Trycker upp insulinet som inget annat och massor av protein, bara man ber om lite extra skinka och räkor. :thumbup:

HanneJoelsson
2008-05-01, 19:20
Ät du din pizza efter träning;)

okej, tror faktiskt jag ska fortsätta med de då jag inte hinner göra någon redig mat! för känner ändå att det återhämtar mej bra! :)

Josef266
2008-05-11, 02:11
Det är ett bra val. Dock är det ju inte en måltid för dom flesta, då får man vara en rejält liten person för att det ska räcka som huvudmåltid efter ett träningspass.

Men i direkt anslutning till träningen, om det skulle ta lång tid innan man hinner käka mat, så är det ju ett superbra alternativ. :thumbup:

Jo det har du rätt i. Men själva pizza grejen är jag så nojig för :smash:

YTS
2008-05-11, 11:22
Vad pratar herrn om nu? Det finns ingen som helst anledning att undvika fett (även om vi bara pratar om efter träningen nu) för en motionär. Vanlig mat, även om det är fet sådan, går hur bra som helst att äta efter träningen.

Jag har inte pratat om att undvika fett, helt och hållet, bara att man bör låta bli den fetaste maten, eftersom många styrketränande, tenderar att lägga på sig för mycket fett. Fet mat är som du säkert känner till energitätare än den med lägre fetthalt. Givetvis finns det undantag som kräver mycket fett för att hålla energibalansen, dock är det betydligt sällsyntare för kraftsportare än i konditionssporter.

Ryska_raketen
2008-05-11, 11:25
okej, tror faktiskt jag ska fortsätta med de då jag inte hinner göra någon redig mat! för känner ändå att det återhämtar mej bra! :)

Hinner ? Havregrynsgröt, kanel, mjölk 1 burk tonfisk till = 3 min

Yankeee
2008-05-11, 11:27
Jag har inte pratat om att undvika fett, helt och hållet, bara att man bör låta bli den fetaste maten, eftersom många styrketränande, tenderar att lägga på sig för mycket fett. Fet mat är som du säkert känner till energitätare än den med lägre fetthalt. Givetvis finns det undantag som kräver mycket fett för att hålla energibalansen, dock är det betydligt sällsyntare för kraftsportare än i konditionssporter.

Men att äta fet mat och lägga på sig fett är två helt skilda saker. Jag förstår inte riktigt vad du vill ha fram.

ChrisDEFC
2008-05-11, 17:57

jag förstår heller ärligt talat inte riktigt poängen och tror även slutsatsen är lite ute och cyklar med. anledningen till att elit-bb lägger på sig så mycket är för att dom tränar jävligt mycket och äter därför jävligt mycket och för att inte riskera att hamna på fel sida om deras kalloriförbrukning så äter dom förmodligen lite mer än dom behöver men det är ju lite av poängen att det ska finnas ordentligt med bränsle för att bygga muskler. skulle vilja säga att det är mer obetydligt om man äter fet mat om man tränar för att bli stark än om man tränar för kondition då ska man nog undvika onödigt fet mat. sen finns givetvis ingen anledning för någon att äta onödigt fet mat alldeles för ofta men men det va ju inte det vi diskuterade.

sen till trådskaparen så vill jag bara säga att är det tidsbrist du lider av så finns det säkerligen betydligt bättre alternativ bara i disken för micromat. min personliga "snabbmat efter träning" brukar bestå i en stor gainer, en banan och tycker man inte det räcker är det ju bara att komplettera med mackor med ägg el skinka. hinner du inte laga iordning dom efter träningen så gör dom före. eller så kan man göra matlådor tidigare på dagen =)

Shululu
2008-05-11, 21:08
ON TOPIC NU GRABBAR!

Billys panpizza är väl ett helt en helt okej måltid men den ska helst inte ersätta en grundmåltid.

Scratch89
2008-05-11, 21:22
ON TOPIC NU GRABBAR!

Billys panpizza är väl ett helt en helt okej måltid men den ska helst inte ersätta en grundmåltid.

Vem har varit off-topic?

Atjoo
2008-05-12, 10:18
Jag skulle inte rekomendera billys pan pizza efter träning av flera anledningar men främst för den höga andelen mättade fetter.

Det är nog bättre än inget men det finns mycket bättre och framförallt, hälsosammare alternativ att tilgå med ;)
/Andreas

bollio
2008-05-12, 13:34
Bara för att nånting är energitätt innebär väl inte att man äter lika mycket av det som av något mindre energitätt..?

shut teh face
2008-05-12, 13:37
Att använda så mycket ost i en maträtt och ändå få det att smaka förjävligt. Billys panpizza i ett nötskal. :)

Jag tycker det är riktigt äckligt rent ut sagt. Då skulle jag ta och steka några mackor istället, kör på egengjord stark tomatsås, ost och något protein.

Eddie Vedder
2008-05-12, 14:17
Jag skulle inte rekomendera billys pan pizza efter träning av flera anledningar men främst för den höga andelen mättade fetter.

Och hur hög är den då?

Knappast som att en eller två Billy's Pan pizza per automatik innebär för mycket mättat fett i en välsammansatt kost. Dessutom är det ju något som känns mindre och mindre angeläget att oroa sig över tycker jag.

Studier ploppar upp med jämna mellanrum och verkar mer sällan se några tydliga samband mellan mättat fett och ohälsa.

Då är nog salthalten mindre gynnsam i en sådan pizza, beroende på individens energibehov kan man ju även ifrågasätta energitäthet kontra näringstäthet. Det kan vara en nackdel men måste inte vara det.

Yankeee
2008-05-12, 14:29

Låt höra dessa anledningar.

Timme
2008-05-12, 14:54
shut the face. Billys panpizza smakar underbart :)

-xR-
2008-05-12, 15:33
Då är nog salthalten mindre gynnsam i en sådan pizza, beroende på individens energibehov kan man ju även ifrågasätta energitäthet kontra näringstäthet. Det kan vara en nackdel men måste inte vara det.

Vad är det för fel med salt?

Eddie Vedder
2008-05-12, 15:37
Vad är det för fel med salt?

Höga salthalter i maten kan i längden vara ogynnsamt för blodtrycket. Och eftersom jag inte tycker en Billy's i sig är särskild illa att käka så var mängden salt det jag anser sämst om man nu ska leta fel.

Du får skilja på ordet "salthalt" och "salt" eftersom det ena syftar till kvantiteten och det andra bara till saltet i sig.

tjabon
2008-05-12, 15:55
jag har precis NU kommit hem efter träningen och ätit:

1 st. Billys Bolognese (425 kcal, 19g prot, 49g carbo, 17g fett)
3 grova brödskivor,
1 äpple
1 proteindrink

Mår gott och känner mej nyttig.....:)

-xR-
2008-05-12, 16:37
Höga salthalter i maten kan i längden vara ogynnsamt för blodtrycket. Och eftersom jag inte tycker en Billy's i sig är särskild illa att käka så var mängden salt det jag anser sämst om man nu ska leta fel.

Du får skilja på ordet "salthalt" och "salt" eftersom det ena syftar till kvantiteten och det andra bara till saltet i sig.

Salt och blodtryck är ett roligt kapitel och skulle inte vilja säga att man behöver oroa sig över salt i maten. Kroppen reglerar salthalt utmärkt.

Scratch89
2008-05-12, 16:55
Salt och blodtryck är ett roligt kapitel och skulle inte vilja säga att man behöver oroa sig över salt i maten. Kroppen reglerar salthalt utmärkt.

Till viss mån ja. Det finns hur mycket litteratur och forskning som helst om salt och blodtryck.

HanneJoelsson
2008-05-12, 17:37
jag har precis NU kommit hem efter träningen och ätit:

1 st. Billys Bolognese (425 kcal, 19g prot, 49g carbo, 17g fett)
3 grova brödskivor,
1 äpple
1 proteindrink

Mår gott och känner mej nyttig.....:)

låter underbart :)

YTS
2008-05-12, 20:51
Bara för att nånting är energitätt innebär väl inte att man äter lika mycket av det som av något mindre energitätt..?

Kan berätta en sak om detta. Efter att ha haft stillasittande arbete ett tag, började jag som svarvare på 90-talet. Där var Billy's standard som käk. När jag kom dit började jag laga min fettsnåla mat runt 15 E% fett till mig och killen på mitt skift och att jag gick ner var kanske inte så konstigt som inte var van vid kroppsarbete, men killen som jobbat där ett tag och var van vid Billy's kom en dag fram till mig och sa - Vet du? Jag har också börjat gå ner.

Jag blir iaf inte lika bra mätt på fettkalorier som protein och kolhydrater. Har för mig det finns forskning om detta med, vet Eddie något om detta?

bollio
2008-05-12, 21:59
Vad har fett med saken att göra? Billys panpizza är huvudsakligen en kolhydraträtt inte en fetträtt.

MyungChul
2008-05-12, 23:59
Den är ju knappast fettsnål. Hur som helst tycker jag inte att billy's är "bra" mat. Men allt måste inte vara bra heller. Äter "dålig" mat dagligen och jag har inte dött ännu.

YTS
2008-05-13, 01:46
Vad har fett med saken att göra? Billys panpizza är huvudsakligen en kolhydraträtt inte en fetträtt.

36E% fett, ganska rejält fett, jämfört med min kost på runt 20E% f.n.

ChrisDEFC
2008-05-13, 18:35
men om man ska vända lite på frågan för alla vet väl att en pizza hit eller dit kvittar om man äter bra i övrigt men när börjar mängden bli avgörande för resultatet?
själv käkar jag pizzeriapizza typ 2ggr/veckan och ofta snabbmat 1gång till utöver det sen blir det micromat 2-5ggr/vecka beroende på hur jag jobbar.

så om vi håller oss till billys då eftersom tråden handlar om det, hur många kan man äta/vecka innan det börjar ge märkbara negativa effekter på fysiken?

Eddie Vedder
2008-05-13, 18:38
så om vi håller oss till billys då eftersom tråden handlar om det, hur många kan man äta/vecka innan det börjar ge märkbara negativa effekter på fysiken?

Varenda dag om man är tillräckligt aktiv för att dels täcka ens näringsbehov ändå samt att inte bli fet.

Det är fortfarande mat.

bollio
2008-05-13, 19:58
Huvuddelen av energin kommer från kolhydrater alltså är det en kolhydraträtt, punkt slut.

Atjoo
2008-05-13, 21:25
Måste säga att jag baserade mitt uttalade på en gissning som var mer eller mindre felaktigt, sorry. Billys panpizza tycks ha fett från främst Rapsolja vilket är en bra olja + fett från osten.

Lite info som kanske gör det hela enklare:

Ingredienser: Vetemjöl, vatten, ost, griskött, tomatpuré, rapsolja, socker, salt, potatisstärkelse, modifierad stärkelse, vitvinsvinäger (innehåller konserveringsmedel (E224), jäst, dextros, örtkryddor, vegetabilisk buljong (salt, dextros (vete), jästextrakt, maltodextrin, kryddor, arom), lök, vitlök, stabiliseringsmedel (E407, E451, E450), potatisfiber, citrusfiber, kryddor, glukossirap, rökarom, antioxidationsmedel(E301), konserveringsmedel(E250). Kött 9% i produkten Salthalt: 1,1%

Näringsvärde/100g:
Energivärde: 1100 Kj 260 Kcal
Protein: 12 gram
Kolhydrat: 29 gram
Fett: 11 gram
En pizza väger 170 gram.

Men när jag läser den här tråden känns det nästan som att ni rekomenderar att ta en Billys efter träning?
Visst antar jag att ni menar att det är ett "Helt ok val" men att det finns bättre val, men ändå, är det verkligen något att stödja, jag ser inte hur den skulle vara "nyttig".

Timme
2008-05-13, 21:49
Måste säga att jag baserade mitt uttalade på en gissning som var mer eller mindre felaktigt, sorry. Billys panpizza tycks ha fett från främst Rapsolja vilket är en bra olja + fett från osten.

Lite info som kanske gör det hela enklare:

En pizza väger 170 gram.

Men när jag läser den här tråden känns det nästan som att ni rekomenderar att ta en Billys efter träning?
Visst antar jag att ni menar att det är ett "Helt ok val" men att det finns bättre val, men ändå, är det verkligen något att stödja, jag ser inte hur den skulle vara "nyttig".

Vadå? Billys panpizza innehåller hyffsad okej mängd protein (12%) och ganska lite fett (11%) och en schyst mängd kolhydrat (29%), vad mer önskar du? Det är ypperligt som eftertränings mat. Får du bara i dig tillräckligt med energi och vitaminer + mineraler för dagen så är det bara bra.

Scratch89
2008-05-14, 05:16
Vilka problem människor har. Jag tror att det har varit mer negativt för kroppen att sitta framför datorn och vänta på svar från internetbyggare än att äta din Billys.

Yankeee
2008-05-14, 05:27

Hur nyttig är en gainer, proteindrink eller random annat bs som folk drar i sig efter träning?

Till sist vill jag ge en eloge till Scratch som äntligtligen börjar få till rätta "tänket".

Eddie Vedder
2008-05-14, 05:36

Allt är inte så svart och vitt. Det går inte att kategorisera in mat på varsin sida av en linje där "nyttigt" är till höger och "onyttigt" till vänster om linjen.

Mat har olika närings- och energivärden. Billy's är och förblir ett helt okej alternativ, men att säga att det "rekommenderas" är ju att ta i.

Ena dagen väljer du en Billy's, andra dagen snabbmakaroner och köttbullar, tredje dagen havregrysngröt och mjölk, fjärde dagen bulgur och kycklingfilé, sedan en Gorby's etc. Ens träningsutveckling och ens hälsa står inte och faller på att allt skall vara överdrivet optimalt, dessutom är inte en Billy's något jag skulle klassa som "dåligt" ens. Det är mat som sagt. Och där finns för- och nackdelar som med allt. Att leva på linser och broccoli vore i längden en ganska horribel kosthållning t.ex.

Richard B
2008-05-14, 06:30
gud vad ni har mycket extratid som ens orkar hålla på att snacka om något sånt här. Man kan ju inte bry sig mindre om vad killen äter eller inte, en billys pan pizza är ju inget en seriös byggare ens hade tänkt in i sin kost, eller vad vet jag.

King Grub
2008-05-14, 06:32
eller vad vet jag.

Det kan man fråga sig. Många elitbyggare äter rätt normalt när det inte är tävlingsdiet på programmet. Tror du resultaten blir sämre med ett par pizzor i veckan i kosten, om vi säger att resten ser lika ut?

Scratch89
2008-05-14, 06:46
För att lägga till lite till Grubs inlägg till Richard B; har du hört talas om byggarnas ätardagar? Vissa är så extrema att man förvånas över att de inte dött av hjärtinfarkt än.

Scratch89
2008-05-14, 06:52
Till sist vill jag ge en eloge till Scratch som äntligtligen börjar få till rätta "tänket".

Har man tränat i över ett halvår utan tillskott och utan någon vidare näringstiming och ändå blivit större, samt ökat styrkan under diet, så börjar man undra över nojigheten. Om det sedan ger några extra procent hit eller dit spelar egentligen ingen roll för mig; det är ju träningen som gör det, inte optinojan runt omkring.

z_bumbi
2008-05-14, 07:03
en billys pan pizza är ju inget en seriös byggare ens hade tänkt in i sin kost, eller vad vet jag.

Nej det är för lite kalorier för att klassas som en måltid men några stycken i taget funkar.

Scratch89
2008-05-14, 07:16
Nej det är för lite kalorier för att klassas som en måltid men några stycken i taget funkar.

:D

shut teh face
2008-05-14, 08:10
Jaja men ni bör ändå inte äta billys för det är inge gott.

jwzrd
2008-05-14, 08:37
Har man tränat i över ett halvår utan tillskott och utan någon vidare näringstiming och ändå blivit större, samt ökat styrkan under diet, så börjar man undra över nojigheten. Om det sedan ger några extra procent hit eller dit spelar egentligen ingen roll för mig; det är ju träningen som gör det, inte optinojan runt omkring.

+1

sebbutski
2008-05-14, 09:25
Jaja men ni bör ändå inte äta billys för det är inge gott.

Och heller inte nyttigt!!! Ät inte skräpmat utan tillaga egen bra mat med mycket protein och kolhydrater sen en jävla massa grönsaker på det så ska ni se det händer grejor !!! ;)

shut teh face
2008-05-14, 09:54
Nej, ät gärna onyttig mat. Det är godare än nyttig mat.

Men ät inte billys, det är inte gott. Om ni äter det tillräckligt länge kommer ni tro att det verkligen är gott på riktigt, och då finns det inget som stoppar er från att äta bajs och sånt.

Eddie Vedder
2008-05-14, 10:14
Och heller inte nyttigt!!! Ät inte skräpmat utan tillaga egen bra mat med mycket protein och kolhydrater sen en jävla massa grönsaker på det så ska ni se det händer grejor !!! ;)

Du menar att en Billy's 'r tom på protein och kolhydrater eller vaddå? Och utesluter en Billy's att man äter grönsaker till?

shut teh face
2008-05-14, 10:28
Det går alldeles utmärkt att äta en billys när man tränar. =)

Jag brukar äta något onyttigt när jag inte är så hungrig, med onyttigt menas hamburgare etc. När jag är riktigt hungrig blir det nyttigare grejer, för då kan man ju äta mer.

Jag är nog lite av en kalorifreak för det är det enda jag bryr mig om. Wienerbröd till frukost är inte helt fel för det är ju trots allt samma mängd kalorier som en stor frukost. Detta funkar för mig i viss mån, ibland, absolut inte ofta.
Det medför dock lite andra onyttigheter som tobak, massa kaffe och löljligt mkt light läsk. Eftersom dessa är 0 kalorier så är det "bra för mig".

Timme
2008-05-14, 10:28
gud vad ni har mycket extratid som ens orkar hålla på att snacka om något sånt här. Man kan ju inte bry sig mindre om vad killen äter eller inte, en billys pan pizza är ju inget en seriös byggare ens hade tänkt in i sin kost, eller vad vet jag.

Lol åt dig och sebbutski och +1 på scratch.

Handcuff
2008-05-14, 10:30
Lol åt dig och sebbutski och +1 på scratch.

Just det!

Atjoo
2008-05-14, 12:20
Känner mig tillräckligt övertalad, Billys kanske inte är det bästa men det är ett helt ok val om man kombinerar det med lite grönsaker och annat bra som den inte innehåller :) Varför inte, man måste njuta lite i livet också :)

Och du som håller på att säger att den är äckligt, det är väll väldigt individuellt...

HanneJoelsson
2008-05-14, 13:10

Så du menar ifall man inte äter "Redig tillagad mat" utan panpizza ibland så får man inga resultat?

"zzz.."

sebbutski
2008-05-14, 15:04
Du menar att en Billy's 'r tom på protein och kolhydrater eller vaddå? Och utesluter en Billy's att man äter grönsaker till?

Nej givetvis menar jag inte det allt har ju både protein och kolhydrater men det är bättre att äta en ordentlig tillagad middag hemma som t.ex. består av kycklingfilé och råris och ett stort glas minimjölk/vatten!!!

Ok klart att man få resultat av att äta Billys efter träning alla gör ju som de vill själv men jag säger bara min mening i tråden om vad den handlar om, Billys är ju inte något nyttigt då det räknas som skräpmat inte sant ;)

sebbutski
2008-05-14, 15:07

Precis det jag menar också en som verkligen vill träna seriöst och vill ha bra resultat därefter håller inte på att köpa hem massa billys och fryser in, lätt att bli beroende av skiten sen, NÄ riktig mat ska det va grabbar!!!

z_bumbi
2008-05-14, 15:14
Nej givetvis menar jag inte det allt har ju både protein och kolhydrater men det är bättre att äta en ordentlig tillagad middag hemma som t.ex. består av kycklingfilé och råris och ett stort glas minimjölk/vatten!!!

Lägger du till grönsaker så får du t o m en måltid.

Eddie Vedder
2008-05-14, 15:14
Billys är ju inte något nyttigt då det räknas som skräpmat inte sant ;)

Jasså vem bestämmer det?

Precis det jag menar också en som verkligen vill träna seriöst och vill ha bra resultat därefter håller inte på att köpa hem massa billys och fryser in, lätt att bli beroende av skiten sen, NÄ riktig mat ska det va grabbar!!!

Varför skulle man inte kunna göra det om man tränar seriöst? Du tror alltså ingen med seriösa träningsmål någonsin slänger i sig lite snacks, godis, snabbmat o.s.v.?

jwzrd
2008-05-14, 15:29
Tokprocessad näringsfattig energirik mat. Sluta sminka grisen era retards. Samtidigt som billyn knappast är gräddan av vettigt käk så ser jag inte varför någon skulle behöva en anledning för att äta det om man nu vill det. Ät vaffan ni vill! Men hur man än vänder och vrider på billyn så finns det tusen och ett alternativ som är bättre på precis alla sätt för den som bryr sig om vad den stoppar i munnen.

sebbutski
2008-05-14, 21:08
Jasså vem bestämmer det?

Varför skulle man inte kunna göra det om man tränar seriöst? Du tror alltså ingen med seriösa träningsmål någonsin slänger i sig lite snacks, godis, snabbmat o.s.v.?

Nej det tror jag faktiskt inte, är man seriös så är man jag har inte rört något sött på över 5 år och trivs jättebra utan det, vill helst slippa det resten av mitt liv också sånt här inte till träningkost och det vet alla innert inne också!!

Det är klart att vissa slänger in lite snacks och sånt ibland men då tar de inte sin kost på absoluta allvar heller anser jag om du blir sugen på nått sött ät lite torkad frukt eller nån annan frukt och om du blir sugen på skräpmat gå och köp real food!!!!

Eddie Vedder
2008-05-14, 21:18
Nej det tror jag faktiskt inte, är man seriös så är man jag har inte rört något sött på över 5 år och trivs jättebra utan det, vill helst slippa det resten av mitt liv också sånt här inte till träningkost och det vet alla innert inne också!!

Vad är det alla vet? Att du inte rört sötsaker på fem år? Nej det vet inte alla och jag tror inte någon är intresserad heller. Extremt löjligt att ha din inställning till kosten, du gör givetvis som du vill med dina egna matvanor men att påstå sånt där som du skriver gör dig bara till åtlöje.

Det är klart att vissa slänger in lite snacks och sånt ibland men då tar de inte sin kost på absoluta allvar heller anser jag om du blir sugen på nått sött ät lite torkad frukt eller nån annan frukt och om du blir sugen på skräpmat gå och köp real food!!!!

Du behöver inte ge mig några tips på hur jag ska äta bra mat.

Inge Enveten
2008-05-14, 21:38
Du behöver inte ge mig några tips på hur jag ska äta bra mat.

Klockrent :D

sebbutski
2008-05-14, 21:40
Nej men jag försöker väll inte ge dig några förslag till bra mat heller jag bara skrev vad jag tycker och om gör jag mig till åtlöje så får det stå för mig inget du behöver dra upp mitt i en tråd ta det via privata meddelande istället om du vill nått!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Atjoo
2008-05-14, 21:43
Jag tror det mer handlar om att du börjar säga att alla som vill äta lite gott ibland inte tar sin träning seriöst vilket självfallet inte är sant. Det handlar inte om något personligt påhopp från Eddie Vedders sida utan han kommenterade bara det du sa :)

Jag tycker att det är jättekul att du trivs med att äta jättedeciplinerat men dem flesta av oss klarar inte av/vill inte avstå från ALLT gott utan någon direkt anledning.

Eddie Vedder
2008-05-14, 21:49
Nej men jag försöker väll inte ge dig några förslag till bra mat heller jag bara skrev vad jag tycker och om gör jag mig till åtlöje så får det stå för mig inget du behöver dra upp mitt i en tråd ta det via privata meddelande istället om du vill nått!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det här var alltså inte riktat till mig?:

"...du blir sugen på nått sött ät lite torkad frukt eller nån annan frukt och om du blir sugen på skräpmat gå och köp real food!!!!"

Vem är då "du" i inlägget som svarar på ett citat från mig? För övrigt behöver du inte trycka ner tangenten med utropstecknet genom skrivbordet för att göra dig förstådd. Dina (dåliga) poänger framgår ändå.

sebbutski
2008-05-14, 21:50
Jag tror det mer handlar om att du börjar säga att alla som vill äta lite gott ibland inte tar sin träning seriöst vilket självfallet inte är sant. Det handlar inte om något personligt påhopp från Eddie Vedders sida utan han kommenterade bara det du sa :)

Jag tycker att det är jättekul att du trivs med att äta jättedeciplinerat men dem flesta av oss klarar inte av/vill inte avstå från ALLT gott utan någon direkt anledning.

Nej jag förstår hur han resonerar det gör jag men jag tror inte han förstår hur jag resonerar men men det kvittar du förstod i alla fall...
Jag har ju inte precis skrivit att alla inte får äta Billys för att det inte ger några resultat vilket det självklart gör men eftersom tråden handlar om det är nyttigt eller onyttigt så skrev jag bara att det självklart är onyttigt och det räknas som fastfood med andra ord junkfood (skräpmat) och så skrev jag bara sen att det är bättre att äta mer hälsorik & hälsosam mat när man tränar man sen gör ju alla självfallet som de själv vill och det respekterar jag, Nu har jag skrivit mitt i den här tråden tack och hej!

sebbutski
2008-05-14, 21:54

"...du blir sugen på nått sött ät lite torkad frukt eller nån annan frukt och om du blir sugen på skräpmat gå och köp real food!!!!"

Vem är då "du" i inlägget som svarar på ett citat från mig? För övrigt behöver du inte trycka ner tangenten med utropstecknet genom skrivbordet för att göra dig förstådd. Dina (dåliga) poänger framgår ändå.

Det var ju bra att de framgår ändå för det gör tyvärr inte dina!

Eddie Vedder
2008-05-14, 21:56
Jag har ju inte precis skrivit att alla inte får äta Billys för att det inte ger några resultat vilket det självklart gör

Jaha, nyss var det ju uteslutet för alla "seriösa". Hur ska du ha det?

Det var ju bra att de framgår ändå för det gör tyvärr inte dina!

Vad är det du vill att jag förtydligar?

AmericanDragon
2008-05-14, 21:58
sebbutski dags att lägga ner snart va?

on-topic: Länge sen jag åt Billys pan-pizza nu med slänger du med lite grönsaker på det och så länge du inte äter det varje dag så tycker jag det är en rätt soft liten lunch.

sebbutski
2008-05-14, 21:58
Ingenting jag tackar för mig ha det bra allihopa!

Scratch89
2008-05-14, 21:59
Jag undrar hur gammal du är sebbutski. Du pratar om fem år utan sötsug; är det sen du tappade mjölktänderna?

Sheogorath
2008-05-14, 21:59
Jag äter mycket Billys och Gorbys nu när jag vill öka i vikt fort - och det bygger djävla bra styrka.

sebbutski
2008-05-14, 22:06
Jag undrar hur gammal du är sebbutski. Du pratar om fem år utan sötsug; är det sen du tappade mjölktänderna?

Ja jusst precis Scratch det är sen jag tappade mina mjölktänder jag har precis fyllt 7 år vet du, jag har aldrig varit mycket för sötsaker därför har aldrig mitt sötsug varit stort eller kraftigt i något slag, och om du ska veta så är jag 20 år om du nu så gärna vill ha reda på det!

Inge Enveten
2008-05-14, 22:08
Jag äter mycket Billys och Gorbys nu när jag vill öka i vikt fort - och det bygger djävla bra styrka.

Lite off topic men Gorbys > Billys
<3 Gorbys

On topic måste jag säga att jag anser att det finns bättre måltids alternativ men det skadar inte på något synbart sätt för en hårt tränande som äter en sån här ett fåtal gånger i månaden

Eddie Vedder
2008-05-14, 22:11
Det räcker med tjafs i tråden nu. Om sebbutski har något seriöst att komma med i själva diskussionen så är han välkommen att fortsätta debattera. Annars tycker jag du håller vad du lovat i inlägg #71.:)

sebbutski
2008-05-14, 22:13
Lite off topic men Gorbys > Billys
<3 Gorbys

On topic måste jag säga att jag anser att det finns bättre måltids alternativ men det skadar inte på något synbart sätt för en hårt tränande som äter en sån här ett fåtal gånger i månaden

Precis det jag menar men ingen vill lyssna inget kommer fram heller de bara hakar upp sig på dessa Billys som om de skulle vara nått underverk jag säger också bara att det finns bättre måltids alternativ för den tränande.

Men ät vad ni vill och sluta hoppas på mig hela tiden riktigt jävla jobbigt att hela tiden behöva förklara samma sak för er nu kan vi väl fortsätta lite mer on topic inte bara om mig och min ålder tycker der är lite för mycket om MIG just nu!

Eddie Vedder
2008-05-14, 22:19
Precis det jag menar men ingen vill lyssna inget kommer fram heller de bara hakar upp sig på dessa Billys som om de skulle vara nått underverk jag säger också bara att det finns bättre måltids alternativ för den tränande.

Det du ständigt gör är ju att du flyttar på gränserna för vad du påstår. Först var det uteslutet och du påstår att ingen seriös äter på ett visst sät. Det är fel eftersom jag och flera andra seriösa personer då och då äter mindre nyttig mat.
Därefter byter du helt plötsligt åsikt och påstår att man självklart får resultat ändå. Vilket är precis vad vi andra hela tiden påstått.

Ingen har heller sagt att pizza är ett bättre val än något annat, tvärtom finns det givetvis hur mycket som helst som är mycket mycket bättre.

Sedan svarar du ju inte på frågor heller.

De här har jag ställt utan att få svar på:

Vem är då "du" i inlägget som svarar på ett citat från mig?

Jaha, nyss var det ju uteslutet för alla "seriösa". Hur ska du ha det?

Vad är det du vill att jag förtydligar?

sebbutski
2008-05-14, 22:23
Jag har inte lust att svara på dina bögiga frågor och skriver va fan jag vill och i detta fall att Billys suger fet getpung!

Scratch89
2008-05-14, 22:25
Det är tråkigt att se nya medlemmar, som faktiskt har vilja och motivation, ha en sån total avsaknad av social kompetens att de inte blir långvariga på forumet. Ett bra tips kan vara att tänka innan man postar, vara trevlig och sist men inte minst, titta på färgen på namnet hos den du debatterar med...

sebbutski
2008-05-14, 22:27
Det är tråkigt att se nya medlemmar, som faktiskt har vilja och motivation, ha en sån total avsaknad av social kompetens att de inte blir långvariga på forumet. Ett bra tips kan vara att tänka innan man postar, vara trevlig och sist men inte minst, titta på färgen på namnet hos den du debatterar med...

tror du verkligen jag bryr mig om färgen på hans jävla namn det får gärna vara lila, orange eller blått om det nu e så vem fan bryr sig jag har min träning och kost och ni eran!

Osten80
2008-05-14, 23:15
Jag klarar inte av Billys längre. Jag åt två sådana till lunch varje dag på jobbet under två år. Den sista intogs någon gång under juli -01. Sedan dess klarar jag knappt av lukten. Jag har kört samma visa med Gorbys. *spy*

shut teh face
2008-05-14, 23:17
Tjejen körde 2x Billy Hawai + yoggi till lunch på jobbet i 3 månader.
Men hon tkr fortfarande om dem. *spy* *spy* *spy*

Atjoo
2008-05-15, 09:00
tror du verkligen jag bryr mig om färgen på hans jävla namn det får gärna vara lila, orange eller blått om det nu e så vem fan bryr sig jag har min träning och kost och ni eran!

Om du inte gör det samt tycker det är viktigt med rätt attityd till folket här på Kolozzeum tycker inte jag du har något här att göra, tyvärr.

Finns inte mycket mer att bidra med i den här tråden, jag är klar här :)
Ps. Köpte några billys idag bara för sakens skull :D

Dan S
2008-05-16, 12:41
Saker som innehåller mättat fett och transfetter i stora mängder är det väll självklart att vi skall undvika. Men är vi ung 16-22 som ett rufft exempel, varför bry sig så mycket om det? Vi har våran pung i toppskick och vi kommer nog inte åka på en hjärtattack.

Får man i sig all näring man behöver över dagen, ser jag ingen som helst logik i att säga att energität mat är dålig såvida den inte innehåller ovannämnda saker i mängder som är relevanta för hälsan. Är den energität är det lättare att få i sig = bra i bulk. Är det energisnål, och du lider av hungerkänslor/deffar, så är det väll bara att äta någonting annat. Inte så svårt med det.

Just billy's gillar jag för det är i huvudsak vittbröd och ost på den, som en stor macka. Man behöver knappt en bra aptit för att trycka ned en i magen, och den ger i runda slängar 500 kcal. Lätt och bra, för energin dvs.

-S-T-
2008-05-16, 13:58
tillaga egen bra mat med mycket protein och kolhydrater sen en jävla massa grönsaker på det så ska ni se det händer grejor !!! ;)

Det är inte jättediplomatiskt att trissa upp sebbutski när hans första inlägg lät så här bra. Han har ju rätt i grunden. Den tonen han håller i de sista inläggen kan man förstås inte ha, men det vore synd om han blev bannad.

Ska man äta pizza är det förstås bättre att gå till en vettig pizzeria eller göra en själv, i stället för att mumsa i sig potatisstärkelse, modifierad stärkelse, arom, stabiliseringsmedel, potatisfiber, citrusfiber, glukossirap, rökarom, antioxidationsmedel, konserveringsmedel osv, allt garanterat från de sjukbilligaste producenterna. Dessa doldisar gör det svårare att överblicka vad man egentligen äter, och vissa finns ingen poäng alls i att tillföra kroppen.

Scratch89
2008-05-16, 14:10
Det är inte jättediplomatiskt att trissa upp sebbutski när hans första inlägg lät så här bra. Han har ju rätt i grunden. Den tonen han håller i de sista inläggen kan man förstås inte ha, men det vore synd om han blev bannad.

Ska man äta pizza är det förstås bättre att gå till en vettig pizzeria eller göra en själv, i stället för att mumsa i sig potatisstärkelse, modifierad stärkelse, arom, stabiliseringsmedel, potatisfiber, citrusfiber, glukossirap, rökarom, antioxidationsmedel, konserveringsmedel osv, allt garanterat från de sjukbilligaste producenterna. Dessa doldisar gör det svårare att överblicka vad man egentligen äter, och vissa finns ingen poäng alls i att tillföra kroppen.

Så du menar att SLV inte fyller någon funktion genom att tillåta tillsatserna? Är de farliga, lömska?

-S-T-
2008-05-16, 15:33
Så du menar att SLV inte fyller någon funktion genom att tillåta tillsatserna? Är de farliga, lömska?

Ja, för mig är de rätt lömska. Farliga vet jag inte, men främmande för traditionella pizzarecept. Du får gärna avdramatisera dem genom att förklara hur de framställs, vad de består av och varför jag kan äta dem utan att oroa mig. Gärna också varför de snudd på försvaras i den här tråden. Är storbolagens frysmat med 1736324 ingredienser vår vän?

Man kan säkert ha en viss halt sågspån i billypizzor innan det får menliga konsekvenser för kroppen, men ofarligt för hälsan betyder inte att det kvalificerar sig som mat.

Tolkia
2008-05-16, 15:40
Ja, för mig är de rätt lömska. Farliga vet jag inte, men främmande för traditionella pizzarecept. Du får gärna avdramatisera dem genom att förklara hur de framställs, vad de består av och varför jag kan äta dem utan att oroa mig. Gärna också varför de snudd på försvaras i den här tråden. Är storbolagens frysmat med 1736324 ingredienser vår vän?
Snarast är den väl varken vår vän eller vår ovän; det är hur vi använder den (och m.a.o. om vi själva är våra vänner eller inte) som är det avgörande. Tillsatser (vad nu "tillsatser" egentligen är; potatisstärkelse har de flesta hemma i skafferiet, antingen som potatismjöl eller som potatis ...) är inte per definition dåligt, en Billys pizza kommer inte att på tre nanosekunder förvandla dig till en fet gris. Vilket inte är detsamma som att det är något som är brutaloptimalt att äta till frukost, lunch och middag heller,

-S-T-
2008-05-16, 20:42
Det här är väl saker folk inte har hemma?

– Har du kokat klart havregrynsgröten än?
– Vänta lite, jag ska bara hälla i potatisstärkelse, modifierad stärkelse, arom, stabiliseringsmedel, potatisfiber, citrusfiber, glukossirap, rökarom, antioxidationsmedel och konserveringsmedel.

Det finns inte ett enda argument som talar för Billy-pizzor annat än att det inte är direkt skadligt att äta dem ibland. I alla lägen är det bättre att äta en pizza som inte innehåller alla dessa prylar. Baserar man sin kost uteslutande på Billy och liknande färdigmat är det dåligt för hälsan. Baserar man sin kost uteslutande på husmanskost av bra råvaror är det bra för hälsan. Någon Billy hit och dit skadar inte, men man tjänar ingenting på att äta dem, det är till och med bättre att låta bli. Man får ett bättre perspektiv på sin kosthållning också om man lagar sin mat själv.

Koloftw
2008-05-16, 21:34
Det finns inte ett enda argument som talar för Billy-pizzor annat än att det inte är direkt skadligt att äta dem ibland.

Jo. Gott som gud :eating:

Tolkia
2008-05-16, 21:47
Nej, huvva. *spy*

-S-T-: Det är vad jag har sett inte så många som argumenterar för att Billys skulle vara värsta hälsomaten. Jag gör det inte heller (det finns ungefär hur mycket som helst som jag hellre skulle välja), däremot har jag svårt för en hållning där man näst intill religiöst avvisar allt som innehåller "tillsatser" som födan från helvetet, eftersom "tillsatser" kan vara nästan vad som helst - bra, dåligt eller varken eller. Om kriteriet för vad som är en "ond" respektive "god" tillsats är huruvida man använder dem i havregrynsgröten är det bara salt som är tillåtet. Och du har väl hört att man inte skall äta för mycket salt ...? ;)

Eddie Vedder
2008-05-16, 22:37
Det finns inte ett enda argument som talar för Billy-pizzor annat än att det inte är direkt skadligt att äta dem ibland. I alla lägen är det bättre att äta en pizza som inte innehåller alla dessa prylar. Baserar man sin kost uteslutande på Billy och liknande färdigmat är det dåligt för hälsan. Baserar man sin kost uteslutande på husmanskost av bra råvaror är det bra för hälsan. Någon Billy hit och dit skadar inte, men man tjänar ingenting på att äta dem, det är till och med bättre att låta bli. Man får ett bättre perspektiv på sin kosthållning också om man lagar sin mat själv.

Det här har ju varit poängen hela tiden.

-S-T-
2008-05-17, 18:16

Det är inte ett argument, det är en åsikt ;)

däremot har jag svårt för en hållning där man näst intill religiöst avvisar allt som innehåller "tillsatser" som födan från helvetet

Då är det ju bra att jag ber om en avdramatisering av dem.

Det här har ju varit poängen hela tiden.

Bra.

dajmond
2008-05-18, 11:42
vet inte asmycket om panpizza, men det är väl extremt mycket kalorier på extremt liten yta. har för mig att en sån där innehåller typ 400 kcal och det är mycket om man tänker på hur fort det går o äta den. om man deffar är det med andra ord ett rätt sugigt alternativ. sen innehåller dem ju maaaassa härdade fetter också. men om du bara vill bygga så tror jag väl att de e helt okej...

försök komplettera med ett glas mjölk, en sallad o en frukt kanske?

Koloftw
2008-05-18, 12:27
Det är inte ett argument, det är en åsikt ;)

Då finns det ju inga argument alls till att äta godis, kakor, etc. ibland? Enligt dig, alltså.

Timme
2008-05-18, 12:44
Jag blir grymt sugen på billys när jag läser denna tråden *drool*

Ge mig billys! (men jag kan inte, jag bantar).

Spiffy
2008-05-18, 12:51
Billys lagade i micron är grymt gott. Billys lagade i ugnen är helt jävla underbart gott *drool*

Eddie Vedder
2008-05-18, 13:15
sen innehåller dem ju maaaassa härdade fetter också.

Vart har du fått det ifrån?

Och syftar du på fullhärdat eller delvis härdat fett? Pizzan innehåller rapsolja, är det den du syftar på och hur vet du att den är härdad i såna fall? Låter som något tjafs från Anna Skipper.

-S-T-
2008-05-18, 17:20
Då finns det ju inga argument alls till att äta godis, kakor, etc. ibland? Enligt dig, alltså.

Det har jag inte sagt, men nej, jag kan på rak arm inte komma på några rationella argument för det. Inte i det vanliga vardagslivet. Blir du inlåst i en kakfabrik med bara kakor att äta är det en annan femma. Men som tur är behöver inte människor vara rationella utan kan stoppa i sig kakor och godis ibland bara för att de har lust.

Dan S
2008-05-19, 21:15
Matens nyttighet beror ju på varför man äter den, i vilka synpunkter, grönsaker är inte nyttigt om man ser det ur vissa synvinklar, den innehåller i princip 0 energi men massor av näring. Medans billys innehåller i princip 0 näring, men väldigt, väldigt mycket energi. Det är då nyttigt ur energi synpunkt, ser inget fel i att äta 1/2 billys, istället för en DL rapsolja.

I vilket syfte äter man maten = Hur pass nyttig den är för just dig. Ingenting är något man ska basera sin kost på, utan variera och äta av allt möjligt.

dajmond
2008-05-20, 13:22
Vart har du fått det ifrån?

Och syftar du på fullhärdat eller delvis härdat fett? Pizzan innehåller rapsolja, är det den du syftar på och hur vet du att den är härdad i såna fall? Låter som något tjafs från Anna Skipper.

Citat: "I vår tids snabbmat, panpizza, piroger osv. finns det mycket härdade och mättade fetter som vi slänger i oss i brådskan. Detta är mycket onyttigt. I england håller man på att förbjuda härdat fett p.g.a. alla farliga konsekvenser."

från denna sida: http://www.mimersbrunn.se/arbeten/6014.asp

det är säkerligen osten i pizzan som innehåller de härdade fetterna. och just panpizza är ju typ dränkt i ost :)

anna skipper kollar jag inte på, så det vet jag inget om. du verkar ha bättre koll på henne än jag :D

Eddie Vedder
2008-05-20, 13:33
Citat: "I vår tids snabbmat, panpizza, piroger osv. finns det mycket härdade och mättade fetter som vi slänger i oss i brådskan. Detta är mycket onyttigt. I england håller man på att förbjuda härdat fett p.g.a. alla farliga konsekvenser."

från denna sida: http://www.mimersbrunn.se/arbeten/6014.asp

det är säkerligen osten i pizzan som innehåller de härdade fetterna. och just panpizza är ju typ dränkt i ost :)

Varför skulle man härda fettet i ost? Mjölkfett innehåller ju transfett naturligt dock är det ju inte det man pratar om.

I övrigt läste jag i en annan tråd att du var intresserad av CLA, det är ju en transfettsyra och just den som förekommer i mjölk.

Citatet du skriver svarar inte på ett dugg, det är ju en lika okunnig person som skrivit det antagligen. Vart har DU tagit reda på att just Billy's har härdat sitt fett? Och givetvis separerar man inte ostens fett, hördar det och sedan återinför det på något konstigt sätt. Hur skulle det gå till?

dajmond
2008-05-20, 14:25
jag är inte intresserad av cla längre...har köpt kalciumpyruvat ist.

vart har du tagit reda på att dem INTE har gjort det :D

hehe, nä men skämt åsido, det här är ju en tråd för åsikter, måste de verkligen vara faktabaserade? jag lägger bara fram sånt som jag har hört eller läst, sen får väl folk sålla infon som de själva vill :)

detta är ingen c-uppsats om härdade fetter :P

Eddie Vedder
2008-05-20, 14:30
hehe, nä men skämt åsido, det här är ju en tråd för åsikter, måste de verkligen vara faktabaserade?

Hur kan fettsyrors eventuella förekomst vara en åsikt?:confused:

Antingen förekommer de väl eller inte? Jag vet inte därför frågade jag, om NÅGOT skulle ha genomgått en härdning så är det ju i såna fall rapsoljan. Det framgår inte av ingrediensförtekningen men den angivelsen är heller inget lagstadgat krav så det kan ju eventuellt vara så.

Ändå nämnde du av någon anledning osten!:confused:

dajmond
2008-05-20, 14:30
http://www.netxtra.se/new/default.asp?main_category_id=156&sub_category_id=699&product_id=20639

där står vad de innehåller iaf.

dajmond
2008-05-20, 14:32
Hur kan fettsyrors eventuella förekomst vara en åsikt?:confused:

Antingen förekommer de väl eller inte? Jag vet inte därför frågade jag, om NÅGOT skulle ha genomgått en härdning så är det ju i såna fall rapsoljan. Det framgår inte av ingrediensförtekningen men den angivelsen är heller inget lagstadgat krav så det kan ju eventuellt vara så.

Ändå nämnde du av någon anledning osten!:confused:

vad gäller ostens nämnande så beror de säkerligen på att jag blandade ihop mättade fetter med härdade, och ost innehåller mycket mättat fett. iaf hårdost då.

still, även OM inte panpizza innehåller härdade fetter så är det sjukt onyttigt :) det vidhåller jag stenhårt, för mat som man kan plocka i sig på typ två sekunder som innehåller jättemycket kalorier är bara inte bra för kroppen..

Eddie Vedder
2008-05-20, 14:36
vad gäller ostens nämnande så beror de säkerligen på att jag blandade ihop mättade fetter med härdade, och ost innehåller mycket mättat fett. iaf hårdost då.

Mjölkfett innehåller som sagt transfettsyror. Dessa har tillkommit på naturlig väg i våmmen där linolsyran konjugerats (konjugerad linolsyra = CLA:)).

still, även OM inte panpizza innehåller härdade fetter så är det sjukt onyttigt :) det vidhåller jag stenhårt, för mat som man kan plocka i sig på typ två sekunder som innehåller jättemycket kalorier är bara inte bra för kroppen..

Ja det har du helt rätt i. Jag blir bara trött på att folk häver ur sig saker om transfett hit och transfett dit om allt möjligt, det gäller inte bara dig utan förekommer ofta.

Men en särskilt välbalanserad kost blir det ju inte om man låter en stor del av maten utgöras av pizza och dylikt, det håller jag givetvis med om.:)

dajmond
2008-05-20, 14:38
Mjölkfett innehåller som sagt transfettsyror. Dessa har tillkommit på naturlig väg i våmmen där linolsyran konjugerats (konjugerad linolsyra = CLA:)).

Ja det har du helt rätt i. Jag blir bara trött på att folk häver ur sig saker om transfett hit och transfett dit om allt möjligt, det gäller inte bara dig utan förekommer ofta.

Men en särskilt välbalanserad kost blir det ju inte om man låter en stor del av maten utgöras av pizza och dylikt, det håller jag givetvis med om.:)

*kissass* hehe :D

Sarwien
2011-07-17, 19:18
Ta hellre en banan och nåt glas mjölk efter träning

olololololol

Sheogorath
2011-07-17, 19:45
olololololol

Le epic byyyymp! :D

Sarwien
2011-07-18, 03:41
Le epic byyyymp! :D

jao, käkade panpizza och blev sugen på att läsa om det samtidigt som jag åt, lol

Lance Uppercut
2011-07-18, 09:06
Nu när den här ändå är bumpad vill jag säga:

ENERGI ÄR INTE PER DEFENITION ONYTTIGT!