handdator

Visa fullständig version : Problem efter armbrytning


Sabaton
2008-04-30, 14:33
Hej

Har tränat regelbundet i många år och känner såsom många andra min egen kropp rätt väl. Häromveckan var jag på ett kalas och då brukar det ofta komma upp folk som vill bryta arm, då mina armar är rätt vältränade.

Dagen efter så hade jag en enorm värk, liksom i armbågsleden, kände inte detta under själva festkvällen, förmodlingen pga alkoholhaltiga drycker.

Vilade två veckor. Smärtan kommer dock tillbaka när jag anstränger armarna, det lustiga är att det gör ont både vid biceps och tricepsträning. Om man hade korsband i armbågsleden skulle det nog vara dessa jag har problem med. Har man kanske nåt slags korsband där? för själva muskelfästena har jag inte det minsta ont i, utan mer "under" dessa.

Känner någon igen sig?

MVH
Anders

Guddi
2008-04-30, 14:52
http://en.wikipedia.org/wiki/Ulnar_collateral_ligament_(elbow)
http://en.wikipedia.org/wiki/Radial_collateral_ligament_(elbow)

Vet inte hur du skulle lyckas med att skada någon av dem ligamenten när du kör armbrytning dock. Mer troligt att det är någon/några av dina underarmsmuskler som har fått stryk.

Pecto
2008-04-30, 14:53
inflamerad skulle jag tro, köp voltaren eller diclofenac så försvinner de

Sabaton
2008-04-30, 16:24
Ok, tackar för snabba svar

Har haft denna skada för några år sedan. En annan sak som är konstig är att om jag bara tränar (när jag inte har skadan) så får jag heller aldrig ont. Utan det är när armen blir ansträngd på ett sätt som den inte är van med som jag får problemen.

//Anders

Doctor Snuggles
2008-04-30, 16:48
Verkar som du överansträngt muskler/leder/mjukdelar runtom armbågsleden. Rätt lätt hänt vid hård grepp och armbrytningsträning. Ett tips är att träna rotation av underarmen (i armbågsleden) som här beskrivet: http://www.geocities.com/ltgodfrey/lever.html

Förutom det så kör lite kontrastbad, d.v.s sänk/spola armbågarna i ömsom iskallt och hett vatten, i typ 10-30 sek åt gången tills de blir ordentligt röda. Ökar blodcirkulation samt minskar inflammation.

Svedberg
2008-04-30, 17:08
Brukar få så om jag bryter på för hårda bord och har för mycket tryck på armbågen neråt. tror det är samma iaf.
Kontrastbad is the shit.

Sabaton
2008-05-01, 08:15
Tänkte även börja behandla med lite Radital, linimentet ni vet. Brukar funka rätt bra för att få upp blodcirkulationen.

Men klart är att det inte är vare sig bicepsfästet eller tricepsfästet som är problemet. Kör jag en övning där bara den muskeln aktiveras och ingenting behöver "stötta upp" leden, tex smal bänkpress i smith maskin så går det utan smärta. Kör jag dock tex press mot pannan med ez stång så gör det ont.

Hopplöst med skador, ni känner väl igen er, när man inte kan träna för fullt utan måste vila eller köra väldigt lätt. Blir liksom stressad på nåt egendomligt sätt....

SUCK

Arne Persson
2008-05-01, 09:15
Tänkte även börja behandla med lite Radital, linimentet ni vet. Brukar funka rätt bra för att få upp blodcirkulationen.

Men klart är att det inte är vare sig bicepsfästet eller tricepsfästet som är problemet. Kör jag en övning där bara den muskeln aktiveras och ingenting behöver "stötta upp" leden, tex smal bänkpress i smith maskin så går det utan smärta. Kör jag dock tex press mot pannan med ez stång så gör det ont.

Hopplöst med skador, ni känner väl igen er, när man inte kan träna för fullt utan måste vila eller köra väldigt lätt. Blir liksom stressad på nåt egendomligt sätt....

SUCK

Triceps mot pannan är en förnämlig armbågspajare!

Sabaton
2008-05-01, 10:53
Jo jag vet, den är inte alls bra för armbågarna. Var förresten just ute och bar in lite ved. Så nu gör det as ont i armvecken igen. Tror det blir gipsning snart så man inte kan använda armarna till nånting utan bara vila....

dyxeldoff
2008-05-03, 11:25
tandvärk i armbågen ^^
det går över bryt alldrig arm om du inte ska tävla och hålla på med det
känns som riktigt övertränade armar bara att villa/träna lungt