handdator

Visa fullständig version : Vilken motion är bäst? Varför?


Vadå?
2008-04-30, 11:31
Hejhej,
har ett par frågor angående motion och kondition.

Gymmar 4-5 ggr/vecka och har tänkt motionera lite (börjar få fett på magen)
Är detta en bra idé iom att ja vill bli grövre (är smal på resterande delarna av kroppen)? Eller kommer man bli mer åt spinkig/slank hållet?

Samt vilken motionstyp är bäst?

Motionscykel? Det har jag tillgång till, tycker själv att det är roligast. Men förbränner man fett på denna såsom de andra?

Löpa? Tycker själv inte om att gå ut och springa, tråkigt och jobbigt.

Crosstrainer? Ganska neutral till detta, har fått en kärringstämpel så jag vet inte om den är effektiv.

Vilken bränner man alltså mest fett på och vilken ger bäst effekt?

MVH

dyxeldoff
2008-04-30, 11:34
slåss för ditt liv med maximalt med adrenalin i kroppen
då bränner du som mäst

forslund
2008-04-30, 11:35
Jag tycker du borde välja den form som är roligast. Det blir lättare att köra ett hårt tempo och få resultaten du vill ha på det sättet.

Sen om löpningen bränner mer kalorier än motionscykeln tycker jag du inte borde tänka på direkt.

pragmatist
2008-04-30, 11:38
Mest fett bränner man genom att äta mindre energi än man gör av med. Motion kan vara ett sätt att öka den mängd energi man gör av med, exakt hur man gör det är av underordnad betydelse. I ljuset av att det inte spelar så stor roll hur du bränner kalorierna så kan du alltså med gott samvete välja motionsform utifrån vad du trivs med, eftersom det viktigaste trots allt är att du fortsätter motionera regelbundet. Gillar du motionscykel så använd den.

Jax
2008-04-30, 11:57
Löpa? Tycker själv inte om att gå ut och springa, tråkigt och jobbigt.
Markerade en viktig del i ditt tidigare inlägg. Nöjer du dig med kondition som en friskis och svettis-tränande tant så är det okej att motionera och gör det i form av promenader och lättare cykling. Ska du bli vältränad så är enda alternativet att träna ordentligt och då göra något som är jobbigt.

Därmed inte sagt att det måste vara tråkigt. Gillar du inte löpning så gör något annat som gör att du har hög puls under lång tid.
Cykla (snabbt och/eller länge! inte bara sitta och slötrampa som folk gör på gymmet), simma (crawl), inlinesåkning, ro, paddla, m.m.

För övrigt så har jag för mig att den idrott som ger bäst kondition anses vara längdskidåkning tätt följd av löpning.

Shajjn
2008-04-30, 11:57
Så länge du äter tillräckligt, eller för mycket, så att säga, kommer du inte bli smal, snarare större - men en viss fördelaktig omfördelning av .. fett.. kring buken.. uppstår om du konditionstränar, trots det.

Den träningsform som blir av är bäst brukar man säga.

skaparn
2008-04-30, 12:01
Såsom redan blivit antytt: Dina mål är något oklara. Har du tänkt motionera för motionerandets skull eller för att öka din dagliga kaloriförbrukning? Jag tror man kan leva ett fullgott liv på den kondition man får genom att ägna sig åt motion som inte gör särskilt ont eller behöver vara jobbigt, såsom promenader eller att cykla till jobbet. Vill du sedan komma över den nivån finns det som Jax säger inga genvägar. Då blir det jobbigt. En stund. För att vara mindre jobbigt väldigt länge.

Vill du bara bli smalare så ät mindre.

JockeKillen
2008-04-30, 15:17
Markerade en viktig del i ditt tidigare inlägg. Nöjer du dig med kondition som en friskis och svettis-tränande tant så är det okej att motionera och gör det i form av promenader och lättare cykling. Ska du bli vältränad så är enda alternativet att träna ordentligt och då göra något som är jobbigt.

Därmed inte sagt att det måste vara tråkigt. Gillar du inte löpning så gör något annat som gör att du har hög puls under lång tid.
Cykla (snabbt och/eller länge! inte bara sitta och slötrampa som folk gör på gymmet), simma (crawl), inlinesåkning, ro, paddla, m.m.

För övrigt så har jag för mig att den idrott som ger bäst kondition anses vara längdskidåkning tätt följd av löpning.

+1

Vadå?
2008-04-30, 18:37
Tack för svaren!

Har ett par fler frågor kring ämnet;

En crosstrainer har jag tillgänglig hemma, hur länge bör man hålla på med denna (minuter) och hur ofta (dagar i veckan)?


Glömde att specifiera mitt mål:
Jag är alltså väldigt smal på diverse ställen på min kropp. Dock har jag lite fett runt magen (s.k. love handles) och så vitt vad jag vet så går det INTE att punktförbränna fett.

Jag vill ju inte deffa eftersom jag vill öka muskelmassa på resterande ställen på kroppen (armar, rygg, bröst, ben, m.m).

Så kan motion, styrketräning och mycket kost (mer än vad jag förbränner) göra resultat för att få en fit kropp, alltså ge mig mycket muskelmassa och samtidigt bränna fettet på min mage?

Tack på förhand!

the_cube
2008-04-30, 18:50
Nu pratar du ju om kaloriöverskott, har du kaloriöverskott så kommer fettet på magen inte att försvinna. Tvärtom öka, oavsett hur mycket du motionerar.

skaparn
2008-04-30, 19:10
Det verkar allt mer som att detta är ytterligare en tråd i raden av "Bygga muskler OCH bränna fett?"-trådar. Svret är nog även denna gång nej, som redan påpekats.

Vadå?
2008-04-30, 19:24
Nu pratar du ju om kaloriöverskott, har du kaloriöverskott så kommer fettet på magen inte att försvinna. Tvärtom öka, oavsett hur mycket du motionerar.

Men jag måste ju ha kaloriöverskott iom att jag vill öka i muskelmassa (är rejält spinkig)

Eller?

skaparn
2008-04-30, 19:31
Men jag måste ju ha kaloriöverskott iom att jag vill öka i muskelmassa (är rejält spinkig)

Ja. Och med detta överskott så är det väldigt svårt att åstadkomma några praktiskt märkbara förändringar av ditt bukfett.

Vadå?
2008-04-30, 19:34
Ja. Och med detta överskott så är det väldigt svårt att åstadkomma några praktiskt märkbara förändringar av ditt bukfett.

Men hoppet kan väl inte vara ute?
Är det inte så att fettet kommer försvinna litegrann när man tränar muskler etc.?

För att inte flyga iväg från ämnet alltför mycket;

Hur länge bör jag träna crosstrainern?
Hur ofta per vecka?

MVH

pragmatist
2008-04-30, 19:41
Många försöker öka i muskelmassa och minska i fett samtidigt, men det är väldigt få förunnat att lyckas med det konststycket. Det vanliga resultatet när man försöker bygga muskler och gå ner i fett på samma gång är att man varken bygger nämnvärt med muskler eller minskar nämnvärt i fett.

skaparn
2008-04-30, 19:44
Men hoppet kan väl inte vara ute?
Är det inte så att fettet kommer försvinna litegrann när man tränar muskler etc.?

För att inte flyga iväg från ämnet alltför mycket;

Hur länge bör jag träna crosstrainern?
Hur ofta per vecka?

MVH

Bör? Ja, eftersom du frågar.

3-4 hårda pass där temat kan vara intervaller av olika längd. Populära uplägg kan vara 4 stycken 4 min på 90+% med tre minuter vila eller 20 stycken 30 sek på absoluta max + 30 sek vila . Släng även in ett "fartdistans" där du kör 1-2 timmar på väldigt hög intensitet ett par gånger i månaden max såhär i början eftersom du kanske inte är redo att tillgodogöra dig träningen.

Sedan bör du få in 1-2 riktiga distanspass där du kör lugnt i minst tre timmar för att förbättra uthållighet (fettförbränningen!!).

Så tycker jag du ska köra.

Vadå?
2008-04-30, 21:14
Tack för era svar!

För att komma till en slutsats;

Vilken kroppstyp når jag om jag tränar:
Motion 2 ggr veckan
Tung Styrketräning 4-5 ggr veckan

Samt att jag ligger på kaloriöverskott och äter mycket överhuvudtaget.

the_cube
2008-04-30, 21:22
Din kroppstyp blir ungefär likadan som om du bara styrketränat, eftersom du ska äta mer än vad du gör av med = lägger på dig fett och muskler.


*gah!*

Vadå?
2008-04-30, 22:36
Din kroppstyp blir ungefär likadan som om du bara styrketränat, eftersom du ska äta mer än vad du gör av med = lägger på dig fett och muskler.


*gah!*

Fett och muskler stämmer väl inte?
Har hört att den som redan är smal bör ligga på kaloriöverskott för muskelmassa, inte fett-massa :P
Kan ha fel..

Commando1980
2008-05-01, 01:17
Fett och muskler stämmer väl inte?
Har hört att den som redan är smal bör ligga på kaloriöverskott för muskelmassa, inte fett-massa :P
Kan ha fel..

:D

Eddie Vedder
2008-05-01, 07:59
Kan ha fel..

Ja du har fel. Ett överskott av energi lagras in som kroppsvävnad, den kroppsvävnaden kommer bestå av både fett och muskler. Olika genetiska förutsättningar, olika träningsupplägg, omfattningen på överskott, mer smådetaljer som makrofördelning och näringstiming är faktorer som styr förhållandet mellan fett/muskler vid överätning. Men att enbart öka muskelmassa kommer inte ske helt enkelt.

Jax
2008-05-02, 11:30
Tack för era svar!

För att komma till en slutsats;

Vilken kroppstyp når jag om jag tränar:
Motion 2 ggr veckan
Tung Styrketräning 4-5 ggr veckan

Samt att jag ligger på kaloriöverskott och äter mycket överhuvudtaget.
Klarar du träningsmängden så lär du garanterat bli mer vältränad än tidigare i alla fall. Kör ett tag för att testa och bli inte nedslagen om du inte märker resultat direkt rent utseendemässigt. Konditionsmässigt bör du i alla fall märka resultat ganska kvickt och det kan vara nog så inspirerande till att fortsätta.