handdator

Visa fullständig version : hårt slag


katzeklo
2008-04-30, 11:21
Jag har försökt förklara för en polare att ett slag blir mycket hårdare om man håller ett föremål i handen, likt några mynt, en mindre sten etc. Kan någon här förklara det lite mer specifikt hur det går till så denhär diskussionen kan ta slut?*gah!*

Mr. Moose
2008-04-30, 11:25
Jag har försökt förklara för en polare att ett slag blir mycket hårdare om man håller ett föremål i handen, likt några mynt, en mindre sten etc. Kan någon här förklara det lite mer specifikt hur det går till så denhär diskussionen kan ta slut?*gah!*

Kanske att handen blir mer "solid"?

Den ökade vikten ger också ökad anslagskraft-kraft om hastigheten bibehålls. (Förlåt om det låter luddigt, hittar inte rätt ord på svenska.)

Sparven från Minsk
2008-04-30, 11:25
Du får gärna förklara hur du tänker kring detta?
Kraft är ju F=M*A (Kraft=massa*acceleration).

Ju mer tyngd du har bakom slaget desto hårdare slag. Men samtidigt, ju tyngre handen är desto svårare får du att accelerera upp den vilket i sig blir en begränsning. Har svårt att se att några mynt i handen skulle ge ett kraftigare slag. Rotera in höften i slaget däremot...då snackar vi kraft! :thumbup:

Nitrometan
2008-04-30, 11:27
Kan någon här förklara det lite mer specifikt hur det går till så denhär diskussionen kan ta slut?*gah!*
Nej.

Det enklaste är att bara erkänna att du har fel.

katzeklo
2008-04-30, 11:28
Det blir väl som en slägga ungefär?

katzeklo
2008-04-30, 11:30
nu snackar jag inte om hastigheten, utan hur mycket skada slaget gör.

Loke
2008-04-30, 11:33
nu snackar jag inte om hastigheten, utan hur mycket skada slaget gör.

Det beror på hastigheten. Energin = Hastigheten * Vikten. Energin är det som gör ont. Det är svårt att slå snabbare, så då får man bli tyngre. Störst effekt får man om man lägger vikt i den delen av kroppen som rör sig snabbast i slaget, dvs handen.

katzeklo
2008-04-30, 11:38
Det beror på hastigheten. Energin = Hastigheten * Vikten. Energin är det som gör ont. Det är svårt att slå snabbare, så då får man bli tyngre. Störst effekt får man om man lägger vikt i den delen av kroppen som rör sig snabbast i slaget, dvs handen.

mjao, och det kan vara användbart för att kompensera mot en motståndare av större viktklass :)

mrko
2008-04-30, 11:39
Karate-slag filmat med höghastighetskamera, tolka hur ni vill.

Av9bJ_6VSGc

Sparven från Minsk
2008-04-30, 11:43
Grejen med att få kraftiga slag är att lägga in kroppstyngden i slaget för att få med större massa. Att lägga något tungt i handen kommer mest troligt att minska hanstigheten på handen och därmed göra ett svagare slag, plus ökad skaderisk då!

Finns många sätt att träna upp sin slaghastighet på.

Dav0d
2008-04-30, 12:09
De flesta som slåss klarar inte av att hålla igen sin hand till en solid klump. Ett föremål i handen som man däremot håller underlättar detta och slaget känns därför hårdare. Så simpelt var det,

och jag tvivlar på att den lilla vikt en tändare eller något gör har någon uppenbar påverkan på acceleration eller styrkan i slaget.

tjabon
2008-04-30, 12:21
Barn är mjuka, bilar är hårda.

På ett ungefär...:)


edit: Vad är det för fel på ett gammalt hederligt knogjärn ???

Dav0d
2008-04-30, 12:37
Barn är mjuka, bilar är hårda.

På ett ungefär...:)


edit: Vad är det för fel på ett gammalt hederligt knogjärn ???

Är väl olagligt att gå runt med? Dessutom, orka att ens gå runt med ett. Tycker så väldans synd om folk som går runt och tänker på konflikter, rädda dessa rädda barn!

Sniggel
2008-04-30, 12:53
Har du ett föremål som "fyller" tomrummet i din hand, kommer knytnäven, när den träffar, att inte vara lika elastisk eftersom föremålet inne i din hand förhindrar fingrarna från att flektera. Om du med tom hand får en flektion på säg 1 grad och med en sten i handen får en flektion på 0.6 grader kommer knytnävsslaget att bromsas in under kortare sträcka när den träffar kroppen och därmed under kortare tid, vilket innebär en snabbare retardation (vilket alltså är acceleration), således, större kraft.
Räcker den förklaringen?

Wennerberg
2008-04-30, 12:55
Ha inte en tändare i din hand, går den sönder så får du riktigt ont. annars finns det ju pistol, så slipper du hålla på?





Schhh.....

Spinkot
2008-04-30, 13:01
Har du ett föremål som "fyller" tomrummet i din hand, kommer knytnäven, när den träffar, att inte vara lika elastisk eftersom föremålet inne i din hand förhindrar fingrarna från att flektera. Om du med tom hand får en flektion på säg 1 grad och med en sten i handen får en flektion på 0.6 grader kommer knytnävsslaget att bromsas in under kortare sträcka när den träffar kroppen och därmed under kortare tid, vilket innebär en snabbare retardation (vilket alltså är acceleration), således, större kraft.
Räcker den förklaringen?

Ett slag ska ju träffa med knogarna (annars får man med stor sannolikhet ont i handen) så jag ser inte riktigt hur att ha något i handen gör att det flexar mindre. Däremot kan jag se ett problem i att fingrarna sticker ut mer och man på så sätt för högre skaderisk.

Sniggel
2008-04-30, 13:07
Visserligen träffar man med knogarna, men man träffar ju även med fingrarna kort efter att knogarna träffar. Detta förhindrar att handen kan "sjunka djupare" in i personen och leder istället till att all inbromsning sker "mer direkt".
Vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre.
Sen om det är försumbart kan man diskutera.
Testa på dina polare vetja! :D

G_lund
2008-04-30, 13:16
tror inte det gör så stor skillnad på om du har en tänkare i handen eller inte..

men det e klart, om du har något lite tyngre i handen så gör det ju skillnad.

XroW
2008-04-30, 13:17
Som jag har förstått det så är myten/teorin som så att man skall ha någonting i handen för att slippa bryta fingrarna vid eventuell felträff?

Att öka massan i slaget med en liten sten känns ju överflödigt och tar du en såpass stor sten att det blir skillnad så är det lika bra att slå till med stenen.

Sparven från Minsk
2008-04-30, 14:43
Har du ett föremål som "fyller" tomrummet i din hand, kommer knytnäven, när den träffar, att inte vara lika elastisk eftersom föremålet inne i din hand förhindrar fingrarna från att flektera. Om du med tom hand får en flektion på säg 1 grad och med en sten i handen får en flektion på 0.6 grader kommer knytnävsslaget att bromsas in under kortare sträcka när den träffar kroppen och därmed under kortare tid, vilket innebär en snabbare retardation (vilket alltså är acceleration), således, större kraft.
Räcker den förklaringen?

och denna skillnad på 0.4 grader kommer ge hur mycket kraftökning i N? Inte så mycket va :D

Sparven från Minsk
2008-04-30, 14:44
Som jag har förstått det så är myten/teorin som så att man skall ha någonting i handen för att slippa bryta fingrarna vid eventuell felträff?

Bättre att linda handen istället :thumbup:

XroW
2008-04-30, 14:47
Bättre att linda handen istället :thumbup:

Precis, men det är ju svårt för en street thug att göra det snabbt. :Virro

manko
2008-04-30, 15:34
Skaffa en pistol så slipper man bry sig så hårt.

XroW
2008-04-30, 15:35
Skaffa en pistol så slipper man bry sig så hårt.

Drygt med vapenvård. *popcorn*

Snafu
2008-04-30, 16:05
1. Håller du något i handen blir vristen starkare - titta på skydden som snowboardåkare använder. Det är en liten pinne de håller i. Om du har testat slå på något riktigt hårt märker du att det är åtminstone tre faktorer som spelar ni 1. risken att bryta fingrar 2. risk att vristen viker sig 3. risk att knogarna får stryk.

Håller du i något minskar riskerna under 1 och 2 - och således kan du slå hårdare vanligtvis.

Sparven från Minsk
2008-04-30, 18:02
1. Håller du något i handen blir vristen starkare - titta på skydden som snowboardåkare använder. Det är en liten pinne de håller i. Om du har testat slå på något riktigt hårt märker du att det är åtminstone tre faktorer som spelar ni 1. risken att bryta fingrar 2. risk att vristen viker sig 3. risk att knogarna får stryk.

Håller du i något minskar riskerna under 1 och 2 - och således kan du slå hårdare vanligtvis.

Risk 1 och 2 kanske minskar, men skulle man slå hårdare bara för det?

Tror energin som överförs blir ganska detsamma. Eller marginelt.

Tomten
2008-04-30, 18:52
Ni måste ju också ta föremålets storlek och form i betänkelse. Ett föremål som ligger dåligt i handen lär snarare göra att man får ont i handen. Att påstå att ett par mynt som väger några gram skulle göra någon märkbar skillnad på slagstyrkan är ju bara löjligt.

Snafu
2008-04-30, 19:13
Risk 1 och 2 kanske minskar, men skulle man slå hårdare bara för det?

Tror energin som överförs blir ganska detsamma. Eller marginelt.

Japp, du kan dra på hårdare utan att riskera att saker och ting viker sig och spricker på samma sätt.

Prova. :)

Sparven från Minsk
2008-04-30, 19:47
Japp, du kan dra på hårdare utan att riskera att saker och ting viker sig och spricker på samma sätt.

Prova. :)

Slår jag maximalt "hårt" så kan något gå sönder. Genom att linda handen slår jag inte hårdare, men säkrare.

Nitrometan
2008-04-30, 19:53
Japp, du kan dra på hårdare utan att riskera att saker och ting viker sig och spricker på samma sätt.

Prova. :)
Asch. Några månaders kampsports- eller boxningsträning gör mer för att slå korrekt än att hålla nåt krafs i handen.

Josef266
2008-04-30, 19:57
Ha inte en tändare i din hand, går den sönder så får du riktigt ont. annars finns det ju pistol, så slipper du hålla på?





Schhh.....

Haha, det där gamla gangster tricket. Och jo, jag tror de kan smälla rätt hårt i handen :)

tjabon
2008-04-30, 23:26
Drygt med vapenvård. *popcorn*

Bättre att öva upp sitt "osynliga vapen" från bardomen och
bli en riktig jevel på att bita!
(typ tuggträning på hundens gummiben 10 min om dagen...:D )

Tricklev
2008-05-01, 02:13
Karate-slag filmat med höghastighetskamera, tolka hur ni vill.

Av9bJ_6VSGc

Haha men aj, aj.

chidde
2008-05-01, 11:30
Jag har försökt förklara för en polare att ett slag blir mycket hårdare om man håller ett föremål i handen

det blir definitivt mer smärta om föremålet förslagsvis är ett knogjärn :)
ett mynt skulle nog göra ytterst lite, det känns ju som att man har en hårdare knuten näve om man har nåt i handen, men det behöver inte betyda att det blir hårdare slag, mer ont kan det nog göra... marginellt