handdator

Visa fullständig version : Kombinera hög reps och låg reps träning


Frisk
2008-04-30, 09:23
jag har tänkt mej att börja kombinera hög och låg reps träning.

Tanken är då att köre mellan 1-5 reps 3 set på max vikter.

Och sedan köra ca 60 reps 2 set med ca 20% av max.

Två helkroppspass i veckan samt springa, konditionsträna 2 ggr vecka.

Vad är då bästa uppläget att träna en dag högreps och en dag lågreps på samma vecka eller träna högreps 4 veckor sedan låg 4 veckor?

Vad har kolozzeum experterna för åsikt?

callmeal
2008-04-30, 09:31
Expert är jag kanske inte, men i mina ögon förefaller upplägget vara tämligen obegripigt. För att inte säga kontraproduktivt. Vad vill du uppnå med 60-reppare, mjölksyratålighet? Om du vill hålla dig till principen med två helkropspass och varierad låg och högrepsträning skulle jag då snarare rekomendera dig att hålla dig inom intervallet 4-8 reps ena passet och 12-15 andra. Men förväntar du dig mer utförliga svar rekomenderar jag dig att närmare precisera vad du vill uppnå.

Frisk
2008-04-30, 10:26
Syftet borde inte spela så stor roll när man frågar om vilket upplägg ni skulle tro är är bäst för kroppen. reps antalet är ju redan satt.

Men iaf tanken är mera mjölksyretålighet samt aktivering av typ l muskelfibrer samt hålla kvar eller öka maxstyrkan i typ ll fibrerna.

callmeal
2008-04-30, 12:18
Om du inte är beredd att ändra repsantalet skulle jag nog ändå rekomendera dig att variera över veckan om du kör helkropp. Detta dels för att skaderisken nog kan anses minska i förhållande till en längre period av endast mycket tung träning, dels för att det förefaller mig trolig att du annars kommer att tappa en del massa och maxstyrka under veckorna med endast 60-reppare (vad jag skulle kalla aktiv nedbrytning).

Frisk
2008-04-30, 12:23
Det är lite så jag tänkt också, men när man kollar på färdiga program så verkar det vara antingen eller men med längre perioder än 4 veckor.

callmeal
2008-04-30, 12:28
Ja, men då är det nog också få som tillämpar en så extrem högrepsträning. Skulle kanske rekomendera en sådan splitt om du tänkt hålla dig under 20 reps.

muffe85
2008-05-01, 17:02
jag anser att vi ska klargöra att det finns flera olika sorters styrketräning. De huvuddelar som finns är: Maxstyrka, Explosiv styrka, volymstyrka och uthållighetsstyrka.

Du borde tänka igenom vilka mål du har med träningen för att kunna planera hur du ska lägga upp din träning.

Den träningsplaneringen du har ger maxstyrka samt väldigt uthållig uthållighetsstyrka. För att få en effektivare långvarig effekt är det bättre att träna en av dessa träningsformer i taget, oftast räcker det med 4-6 v i stöten.

60 reps låter väldigt mycket, om du inte har något specifikt mål med detta skulle jag råda dig att hålla dig runt 20-30 reps istället för 60 reps.