handdator

Visa fullständig version : protein tillskott?


inzie92
2008-04-30, 08:18
Tjena.

Har nu under längre tid funderat på att införskaffa mig ett proteintillskott för gymmandet. Men jag vet ej riktigt vilket som är värt att införskaffa, känns inte som om jag vill beställa något på random.. något som rekommenderas? hört att smaken ska vara ett stort minus vid amino rush.

Här är de två jag kikat på hittils:
*verkar som man inte får länka till sådant, så jag tog bort länkarna, det var till gymnånting med aminorush och sportprodukter med esaPRO*

Justja, en till fråga, på beskrivning till esaPRO som jag länkade här ovan så står det
"En dos EsaPro™ före träning ökar utsöndringen av insulin med > 400 % under och en timme efter träning. Insulin motverkar muskelnedbrytning."
Jag trodde det var muskelnedbrytning man ville åt vid styrketräning för att sedan bygga upp de igen och bli större, mycket möjligt att jag är grovt missinformerad eller att jag blandat ihop något.

Tackar för framtida svar!(förhoppningsvis :P)

Edit: tog bort länkarna i och med att jag vill hålla mig till reglerna.

Eddie Vedder
2008-04-30, 08:24
Det stämmer att träning bryter ned arbetande muskulatur men muskelnedbrytningen är inget ändamål i sig. Det är inte så att muskelproteinsyntes efter träningen står i linjär proportion till den nedbrytningen som uppstår under träningen och som fortgår tills dess att du börjar fylla på med energi.

Ju mindre muskelnedbrytning desto bättre alltså, då finns ju förutsättningarna för en mer positiv total muskeplroteinbalans eftersom den nedbrytande delen (den katabola) sedan förhoppningsvis följs av en uppbyggande (en anabol).

Ju mindre nedbrytning desto mer plus går du när kroppen sedan bygger upp igen helt enkelt.:)

Tillskotten du nämner är bra. Vill du ha ett tillskott i syfte att öka kcalintaget kan en gainer vara bra, köp t.ex. Fairing Fast Carbs och vanligt Whey här i koloshoppen t.ex. Då kan man dosera sin egen gainer och dessutom tjäna på det rent ekonomiskt jämfört med färdigblandade.:thumbup:

inzie92
2008-04-30, 08:28
jeflar, det svaret gick snabbt, tackar så mycket! men är det något proteintillskott som rekommenderas särskilt? är mer intresserad av att det ska ha en någorlunda duglig smak(i alla fall så att det inte blir rent av vidrigt :P) så att jag lyckas få i mig det än att det har den absolut bästa effekten.

Eddie Vedder
2008-04-30, 08:47
Först och främst är det bra om du anger lite mer specifikt vad du vill ha ut av dina tillskott. Du pratar om "effekt" men vad betyder det mer konkret?

I fallet om t.ex. EsaPro så är enbart fria aminosyror vars rekommenderade dosering är 6-10 gram bara. Detta ger maximal stimulering av muskelproteinsyntes i dom studier där det undersökts. Det blir alltså stor effekt på muskelproteinsyntes men är inget du använder som kaloriutfyllnad eller som lämpligt mellanmål t.ex. Dessutom ska det tydligen smaka horribelt.*spy*

Sedan finns ju kreatinbaserade prestationshöjare t.ex.

Ett vanligt proteinpulver är ju bra om du vill få i dig mer protein och mer energi totalt sett, inga fel att blanda med kolhydrater heller även om det är överskattat när det handlar om bara styrketräning. Kolozzeum Pure Whey eller Protec kanske?

inzie92
2008-04-30, 09:45
Tack, och förlåt för otydligheten, det jag "behöver" är inget med extra kalorier eller kolhydrater, vill helst ha som mycket som möjligt av mitt kalori intag ledigt för god mat :D, tänkte mer på något som kompletterar mitt proteinintag (har anledning att tro att det ligger för lågt i och med att vi hemma äter väldigt mycket vegetarisk) och gör mitt "muskelbyggande" om man nu skall kalla det så, enklare. Du säger att esaPro är vidrigt? exakt hur vidrigt? :P typ dålig skolmats vidrig eller kväljningar vidrig? tycker nämligen det jag läst om den värkar ganska positivt :P.

mattezor
2008-04-30, 10:12
Esapro är inte vidrigt. Det är väl inte världens godaste dryck men det säljs ju inte för att det är gott heller.

Men blandar man 10g med ~4dl vatten så smakar det ganska likt okolsyrad sportdryck tycker jag.

Själv använder jag Citrus breeze, och jag tror felet många gör som säger att det är vidrigt är att de späder ut den med för lite vatten. Själv körde jag med 2dl i början och då var det betydligt mer svårdrucket.

Tycker iallafall inte att du ska tveka på att köpa det på grund utav smaken.

Mvh // Mattias

Atjoo
2008-04-30, 10:27
Precis som mattezor säger tycker jag inte att EsaPro är något äckligt, första gången jag drack det smakade det bokstavligen skit men efter det har det vart lugnt och nu efter ~30 portioner är det inga problem alls att dricka det :)

Jag köpte Grape smaken och blandar ut med 3 dl vatten, funkar alldeles utmärkt. Många har tipsat att blanda med Fun Light's "amazing grape" om man vill ha lite bättre smak :)

Men jag tycker inte heller du ska tveka för smakens skull, man vänjer sig fort :) Är "nöjd" med produkten i övrigt :D

inzie92
2008-04-30, 11:49
Okej, tackar för svaren, jag tror jag lägger mina pengar på esapro, ger ett relativt gott intryck.

@Eddie, ser att du bor i Uppsala, vet du om det finns nånstans i stan att köpa eller äre internet som gäller?

Eddie Vedder
2008-04-30, 15:24
@Eddie, ser att du bor i Uppsala, vet du om det finns nånstans i stan att köpa eller äre internet som gäller?

Koloshoppen förstås.

http://www.kolozzeum.com/