handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag träna?


Ozolinskij
2008-04-29, 22:30
Hallå.

Jag undrar vad ni tycker är den bästa träningen för någon som vill ha en snygg kropp är? Och då är väl den stora frågan vad jag anser vara en snygg kropp vara för någonting. Jag vill inte bli någon Ronnie Coleman eller någon Arnold, jag vill bara ha synlig muskelmassa och en rätt slank kropp. Vill inte ha så mycket fett. Vill ha synliga armmuskler, magmuskler, axlar, bröst, traps, lår och vader. Självklart proportioner.

Fyller 18 i sommar och har tränat gym i 2 år, men hållit i gång med innebandy, fotboll osv. sedan barnsben. Är 183 cm lång och väger 75 kg. Har haft ett riktigt dåligt träningsår sedan i september, hade ett desto bättre innan. Det hela hör ihop med ett nytt jobb jag fick i slutet av september som sabbat min dygnsrytm och mina matvanor totalt. Jag började skippa träningar för jobb, fick stora problem med en gammal knäskada och tränade inte alls i februari eller mars för att sedan operera knäet i början av april. Det har nu gått snart en månad sedan min operation och jag har börjat rehabilitera. Har i samspråk med min sjukgymnast och idrottslärare (svensk friidrottslegend, namn är irrelevant) och kommit fram till att jag borde kunna börja med bollsporter, tung benträning på gym, full löp- och hoppträning i september.
Jag ska göra mitt bästa med rehabiliteringen. Men sen då? Då vill jag börja träna hårt igen och komma tillbaka till sommaren 09 i mitt livs form.

Därför funderar jag, vad är den bästa träningen? Har under senaste 2 åren balanserat innebandy, gym och löpning. Funderar på att ta upp någon form av kampsport eller boxning. Vad tror ni om det? Vad rekommenderar ni?

Känns som jag har kommit bort från vem jag själv är lite under det senaste året. Vill hitta den personen igen. Personen som älskar att träna och sätter det framför allt annat. Så, vad tycker ni där ute? Hur borde jag träna? Vill gärna öva upp balans, koordination, smidighet och rörlighet samtidigt som jag vill bibehålla kondition, styrka och explosivitet.

Hjälp mig! Kom gärna med frågor eller synpunkter.

Vänliga hälsningar, O.

JonasTL
2008-04-29, 22:40
Surfa in på budoförbundets hemsida eller kampsport.se och botanisera bland Sveriges alla kampsporter. Det finns en kampsport för alla typer av kroppar och själar.

-S-T-
2008-04-30, 09:40
Jag vill inte bli någon Ronnie Coleman eller någon Arnold

Du kan släppa den oron.

För att svara på frågan: styrketräning och förnuftiga kostvanor i kombination med valfri sport du gillar, det räcker väl gott och väl. Vill du börja med kampsport, börja med kampsport.

muffe85
2008-05-01, 17:06
Det låter som att främsta oron är att du tappat motivationen med träningen - blir lätt så med skador. Jag håller med tidigare talare med att det borde vara viktigare att hitta en sport du gillar och brinner för än att bli låst i att söka efter en perfekt kropp.

Har man en sport man älskar kommer effekterna på kroppens fysik som ett brev på posten efter ett tag.