handdator

Visa fullständig version : knäböj åter igen!


Mpet
2008-04-29, 20:29
Jag har problem att min rygg faller neråt efter att mina lår är parallella med golvet. Jag vill börja köra knäböj med stången hållande ovanför huvudet på raka armar men det går inte så länge jag faller fram.

Vad skall göras? är det vaderna som är för oviga?

Sparven från Minsk
2008-04-29, 20:33
Jao, förmodligen stela vader och kanske även hamstrings.
Kan ju testa med en lättare vikt först och se hur det går, eller öva upp bra "vanliga" böj först innan du ger dig in på den med raka armar ovan huvudet.

Finns en kanon stretchguide just för knäböj här någonstans på forumet. Någon annan få linka den åt dig dock :D

Mpet
2008-04-29, 20:41
jo den har ja läst den. funkar den att stretcha ut för just det problemet? tycker inget funkar för att stretcha ut vaderna. även vanliga böj som sagts så faller jag framåt med ryggen måste köra med vikter under hälarna om jag ska köra med "bra" rygg.

mini
2008-04-29, 20:41
Värm upp ordentligt. Fäst blicken lite uppåt. Bredda lite mellan fötterna och vinkla ut tårna något. Träna bål och mage. Börja ryckböja (med stång ovanför huvudet) med kvastskaft eller annat lätt, öka vikten långsamt. Träna frontböj.

Några tips.

-S-T-
2008-04-30, 09:52
tycker inget funkar för att stretcha ut vaderna. även vanliga böj som sagts så faller jag framåt med ryggen måste köra med vikter under hälarna om jag ska köra med "bra" rygg.

Att ta bort vikterna under hälarna är ett sätt att stretcha vaderna på.

jwzrd
2008-04-30, 09:54
Förutom Minis utmärkta tips: gör det till en medveten grej att inte vikas ihop framåt som ett dragspel. Ta av vikter och börja om. Du kan testa att sätta dig och sitta kvar i bottenläget och därifrån resa dig långsamt. Se det som en process, något du ska lära dig.

bertbert
2008-04-30, 10:05
Förutom minis och jwzrds utmärkta tips ovan; de gånger jag ser folk fälla ryggen på klubben är den vanligaste kommentaren från erfarna lyftare att magen är för svag.

Direkt magträning kan vara att rekommendera, eller så kan du som mini föreslår köra frontböj utan bälte.

Raschmus
2008-04-30, 10:45
Varför köra knäböj på det viset? *screwy* *rolleyes*

jwzrd
2008-04-30, 10:53
Varför köra knäböj på det viset? *screwy* *rolleyes*

Det är en övning som stärker upp hela kroppen, förbättrar "balansen" eller kroppsuppfattningen eller vad man ska säga. Man lär sig att knäböja bra.

dyxeldoff
2008-04-30, 11:37
sko med lite klack

Sheogorath
2008-04-30, 12:06
Den specifika knäböjsstretchen som någon nämnde finns länkad till i min signatur. Följer man hela från början till slut har man full rörlighet för knäböj. Ryckböj är kanon för koordination och rörlighet i överkroppen, samt bålstabilitet, men kräver mindre rörlighet i vader och höft eftersom tyngdpunkten ligger längre fram. Så frågan är om det räcker.

Men som sagt: länk finns i min signatur. Det är bara att börja jobba.

Alltidxx
2008-04-30, 13:31
Bredare med fötterna. Vinkla ut något och knäna i fötternas rikting. Skor med lite klack. Klart. :)

Mpet
2008-04-30, 21:08
frontböj är inga problem att komma ner i djupt utan att fälla ryggen. det betyder väl att problemet inte ligger i vaderna utan i bröstryggen?

mini
2008-05-01, 05:11
frontböj är inga problem att komma ner i djupt utan att fälla ryggen. det betyder väl att problemet inte ligger i vaderna utan i bröstryggen?

Att det inte ligger i vaderna håller jag med om. Kan man komma ner utan vikt eller som i ditt fall front så är man vig nog. Så, bara att öva. Känn efter på uppvärmningen var du börjar få problem med djupet. Stanna på den vikten och lär dig böja den. Om det så bara skulle vara stången så börja där och köra tex frontböj och benpress som övningar för att utveckla benen ett tag. Böjen ska du använda för att utveckla böjen till det sitter.