handdator

Visa fullständig version : Hjälp med tolkning av information på GG


ABC123
2003-05-28, 23:18
Missförstår jag allt eller är GG ett riktigt vidrigt företag? Läs nedan och hjälp mig förstå :)

Jag surfa in på gymgrossisten´s hemsida, för att se om de hade blivit någo seriösare sen jag var inne där sist för säkert över 2 år sen. I vilket fall som, så såg jag att de sålde ett proteinpulver som heter "Nitro-tech".

Det är en bild på burken som pulver kommer i, och under står följande:

"Innehåller 97% Vassle Protein Isolat
Ökar Protein Syntes och Kväve Retention
Ökar Insulin Känsligheten
Förbättrar Massa och Styrka
ETT SUPER VASSLE"

Nu tolkar iaf jag det som att pulvret innehåller 97% proteiner. Och dessa proteiner består utav vassle isolat. Vilket jag ser som en omöjlighet då de fanns i 3 olika smaker. Så jag klicka vidare för att få mer information. Då får man upp följande:

MUSCLETECH NITRO-TECH
903 gram
Portions-storlek - 1 skopa
Antal portioner - 32
Mängd Per Servering%

Calories 110
Calories från fett 15
Totalt fett 1.5g
Omättat fett 1.0 g
Cholesterol 40mg
Total Kolhydrater 3g
Dietary fiber 2g
Sugars 1g
Protein 20 g 37%

Burken innehåller 903gram, som ger 32 portioner vilket blir drygt 28g pulver per portion, vilket i innebär att protein procenten ligger på mindre än 72%

Under innehåll hittar man bland annat följande:
"SyntheProTM (Whey Peptides [modified weight and partially pre-digested (hydrolyzed) Whey Protein concentrate (providing di-, tri-, oligo-, and poly-peptides) {shorter and longer chanins of amino acids}], whey protein concentrate, and new Ion-xchanged specially-filtered 97% Whey Protein Isolate, l-leucine, l-methionine, l-phenylalanine....."

Så när de skriver "Innehåller 97% Vassle Protein Isolat" så är det i själva verket så att renheten på vassle isolatet som är tillsatt ligger på 97%.

Med tanke på att jag är små groggy i skallen, pga trötthet så vill jag kolla om det är jag som missförstått allt, eller om det jag skrev ovan verkligen är sant? Jag har så svårt att tro att jag verkligen förstått det rätt, för så jävla vilseledande information om en produkt, kan man väl ändå inte använda sig av?

Pez
2003-05-28, 23:28
Stämmer som du fått det till..ganska vanligt att skriva så, speciellt i staterna.
Finns ju en hel del tillskott med "100% Whey" på etiketten...

/pez

ABC123
2003-05-29, 00:35
Tycker det är lite olika saker, även om det är illa att skriva 100% whey på etiketten också.

Men står det bara rätt upp och ner "100% whey" under märket på etiketten så tolkar, iaf jag det, som att 100% av proteinerna kommer ifrån vassle. Sen kan jag ju tillägga att jag inte skulle köpa ett pulver som marknadsförs på det sättet.

GG däremot har skrivit "Innehåller 97% vassle protein isolat", fast att det som sagt bara handlar om att den lilla delen av pulvret som består av vassle isolat har en renhet på 97%.

Vad säger lagen om detta? Kanske något Eiselt eller Fairing har koll på?

eiselt
2003-05-29, 12:44
Man kan nog helt lagligt göra så eftersom vassleproteinisolat är själva råvaran. Annars borde det stå 97 % protein från vassleproteinisolat. Det är dock väldigt vilseledande.

/ Henrik

Bamse
2003-05-29, 12:47
Protein Syntes = proteinsyntes?
Kväve Retention = kväveretention?
Insulin Känsligheten = insulinkänsligheten?
SUPER VASSLE = supervassle?
Calories från fett = kalorier från fett?
Total Kolhydrater = kolhydrater totalt?
Dietary fiber = kostfiber?

Jävla sopor. Skriver på svengelska + att vartannat ord är särskrivet.

WWW.SKRIVIHOP.NU för i helvete, GG! :smash:

ABC123
2003-05-29, 21:53
Tänkte bara skriva att jag fick svar ifrån GG idag. De sa att det berodde på att de bara översatt texten rakt av och att de höll med om att informationen var under all kritik.
De sa även följande - "Nitro Tech innehåller en mycket liten del av 97% vassleisolat."

GG kommer för övrig i höst (varför först i höst kan man ju iofs ifrågasätta) se över sina produkttexter.

Nitrometan
2003-05-30, 08:49
>GG kommer för övrig i höst (varför först i höst kan man ju iofs ifrågasätta) se över sina
>produkttexter.


Det är för att du ska hinna glömma att de har sagt det till dess. Tror du att de hinner "se över" sina nya produkter? Eller bara de gamla? Eller bara vissa utvalda?

>SUPER VASSLE
är helt enkelt en fråga, "super vassle?" ungefär som "super Bamse?", då blir istället frågorna - vem är Vassle? Och varför skulle han supa? Och varför skulle GG behöva fråga sina kunder om det?

spinkoo
2003-05-30, 08:53
Haha, det är ju Nitro Tech som ska ha dina klagomål, GG skirver ju bara av som sagt. På nitro-tech bruken står det också 97% whey-isolate, som betyder att av det sammalagda protinet är det 97% Isolat, och 3 annat...:eating:

Nitrometan
2003-05-30, 09:25
Nej. I det här fallet betyder det att det isolat som finns i burken innehåller 97% protein.

ABC123
2003-05-30, 09:57
Originally posted by spinkoo
Haha, det är ju Nitro Tech som ska ha dina klagomål, GG skirver ju bara av som sagt. På nitro-tech bruken står det också 97% whey-isolate, som betyder att av det sammalagda protinet är det 97% Isolat, och 3 annat...:eating:

Nu är du allt ute o cyklar :D

Jag skriver det igen.
"Nitro Tech innehåller en mycket liten del av 97% vassleisolat."
Det är GG´s egna ord. Nitro Tech innehåller till största delen vassle koncentrat.

Sen tycker jag GG har ansvaret att anpassa produkttexterna för den svenska marknaden om Muscle Tech (som producerar Nitro Tech) inte själva gör det.

Ännu ett överpris protein ifrån utlandet (förmodar usa).

Sen spinkoo, att du springer och köper Whey-80 för en billig peng hos GG tycker jag du gör rätt i om du är ute efter ett billigt koncentrat, och inte vill lägga ut så mycket pengar. Även om jag själv hade valt Exell före. Men har de lyckas lura på dig ett överprispulver (Nitro Tech) också för ca 510kg/kg?? :D

spinkoo
2003-05-30, 10:42
Haha jag köper inget jäkla Nitro Tech :D

Det får ni inte tro. Nitro Techs reklamering är verkeligen kass och dom vill bara luras :D

Jag köpte dock två brukar för 150 :- (nitrotech) en gång. Gott och billigt :D

Passar på att skriva att råttan har kört nitro-tech, ni ser ju hur det gick :em:

Klart jag gör rätt i att köpa whey80!!! Billga koncentrat är min melodi!!!!!:thumbup:

rymdrattan
2003-05-30, 10:45
Originally posted by spinkoo
Haha jag köper inget jäkla Nitro Tech

Det får ni inte tro. Nitro Techs reklamering är verkeligen kass och dom vill bara luras

Jag köpte dock två brukar för 150 :- (nitrotech) en gång. Gott och billigt

Passar på att skriva att råttan har kört nitro-tech, ni ser ju hur det gick :em:

Klart jag gör rätt i att köpa whey80!!! Billga koncentrat är min melodi!!!!!

Hehe.. misstänkte att det dära skulle komma upp nån dag :laugh:
Bara att påpeka att det va för 2år sen, jag körde totalt i 4måns gymmande, gick upp från 45 till 55

Å spinkoo är inte så oskyldig som han påstår, han köpte mina rester å, påstod efter ett tag att dom gjorde "underverk" :thefinger

spinkoo
2003-05-30, 10:48
Givetvis gjorde dom underverk, jag odlade ju glutamin-blomma i burken sen och sålde ett kilo till en lättlurad råtta :cheers: :cheers:

rymdrattan
2003-05-30, 10:49
Originally posted by spinkoo
Givetvis gjorde dom underverk, jag odlade ju glutamin-blomma i burken sen och sålde ett kilo :cheers: :cheers:

Jojo.. det brukar låta så :whipped:

Edit:.. blev tvungen att ha med en sånhär också :booty: :D

spinkoo
2003-05-30, 10:50
Im afraid I have to kill you know...:devil: :whipped: