handdator

Visa fullständig version : Munskölj


Officer
2008-04-29, 08:18
Jag har på senare tid använt sån där Lysterine munskölj för att det känns förbannat fräscht i munnen efter en tandborstning + tandtråd + Lysterine på det.
När jag läste detta (http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article2366691.ab) blev jag såklart lite fundersam.


Använder ni er av Lysterine eller dylika munskölj?

Tolkia
2008-04-29, 08:27
Blir inte munslemhinnan till slut väldigt konstig av att sköljas med starkt "sköljmedel" varje dag?

Själv tycker jag att det spelar i ungefär samma division som antibakteriellt diskmedel; lönsamt för tillverkarna att spela på folks fräschhetsnoja men föga nytta. Ang. det som står i artikeln gäller det sköljmedel som innehåller klorhexidin, gör Listerine det?

Officer
2008-04-29, 08:31
Blir inte munslemhinnan till slut väldigt konstig av att sköljas med starkt "sköljmedel" varje dag?

Själv tycker jag att det spelar i ungefär samma division som antibakteriellt diskmedel; lönsamt för tillverkarna att spela på folks fräschhetsnoja men föga nytta. Ang. det som står i artikeln gäller det sköljmedel som innehåller klorhexidin, gör Listerine det?

Bra inlägg. Jag vill dock veta hur folks inställning till munvatten är, oavsett klorhexidin. Är det verkligen en nödvändighet, eller bara en "fräschetsgrej", som egentligen bara ger lite fräschhetskänsla i ett par timmar?

Taragon
2008-04-29, 08:42
Jag använder det bara när jag har ont i halsen. Döda bakterier!!

n1tro
2008-04-29, 08:48
ärligt talat.. använde det typ tre ggr när ja var kring 10-11. det räcker gott och väl om du borstar tänderna noga och använder tandtråd, men du får inte glömma att verkligen sanera tungan, och alla bakterier där bak. även om det kan vara jobbigt med kväljningar i början, så ere värt det, slår alla SB12 osv.. din andedräkt e bra hela dagen

Stoltz
2008-04-29, 08:51
Använder det ifall jag har fått blåsor i munnen av någon anledning, då fungerar det rätt bra som bakteriedödare plus att munnen domnar av :D

MojjMojj
2008-04-29, 09:09
Använder det endast när jag piercat mig ^^

JoeyP
2008-04-29, 09:14
Jag borstar noga, och borstar tungan. Sköljer munnen med vanligt vatten blandat med tandkräm. Känns helt okej. Sen borstar jag munnen igen med lite tandkräm som jag inte sköljer bort.

King Grub
2008-04-29, 09:21
Saker som dödar bakterier är sällan bra om det föreligger någon akut anledning, eftersom den vätska som kan skilja på gynnsamma och skadliga bakterier ännu inte är uppfunnen. Sådant där munskölj gör nog mer skada än nytta.

Ignatius72
2008-04-29, 09:28
Tandläkaren rekommenderade Flux som bästa sköljmedel. Flouret är det som är tricket.

Exal
2008-04-29, 11:39
Alltså, det är bra om man inte använder det för ofta.
1 gång per dag eller 1 gång varannan dag är bra, men två gånger per dag kan vara lite väl mycket.

Ta det innan du ska lägga dig och använd annat som fräschar upp andedräkten under dagen.

Shajjn
2008-04-29, 11:49
Dentan, eller annan flourskölj, är antagligen vettigare att använda, särskilt om man sköljer rent munnen efter tandborstning.

Larsson85
2008-04-29, 11:54
Är inte nitrit E250?

jakke
2008-04-29, 12:01
Tandläkaren rekommenderade Flux som bästa sköljmedel. Flouret är det som är tricket.

Min brors tandläkare rekommenderade Lysterine. Vilket känns lite sådär...