handdator

Visa fullständig version : För få kalorier?


Liliaceae
2008-04-29, 08:17
Hej!

Är i full fart med min viktnedgång och beräknar att ligga på 1400 kcal styrketränande dagar och 1600 då jag springer. Saken är den att jag brukar hamna mellan 1000-1400 istället, oftast eftersom jag hushåller med kalorier under dagen ifall jag skulle bli hungrig på kvällen. (163 lång, väger 62kg)

Min fråga:
* är det skadligt för kroppen att ligga på så få kcal som 1000-1200 kcal per dag? Vinner jag något på att ligga så lågt eller sätter jag bara krokben på mig själv?
* minskar förbränningen när jag stryper kaloriintaget på detta sättet?

Jag går lätt till överdrift under viktnedgång (kanske är därför bantning är ett återkommande inslag i min vardag...) och tror att jag blir fet om jag äter för mycket så när kvällen kommer så känns det bara så onödigt att slänga i sig en näve nötter eller liknande bara för att komma upp i tilltänkt kaloriantal. Men det kanske är det enda rätta?

Tacksam på förhand!

/L

King Grub
2008-04-29, 08:33
Att påstå att det skulle vara skadligt är nog att påstå för mycket.

Fördel:

Snabbare vikt- och fettnedgång.

Nackdelar:

Ökad risk för större samtida muskelförlust (varje kilo kroppsfett du har kan bara frisätta en viss mängd energi per dygn. Överskrids denna gräns via ett stort underskott, kommer fettfri massa att kataboliseras för att täcka underskottet).

Risk för sämre ork och sämre prestationsförmåga under träning.

Ämnesomsättningen sänks snabbare (återgår till normala nivåer vid återgång till normalt ätande).

Hunger och mentala "rubbningar" (irritation, t ex).

Liliaceae
2008-04-29, 08:57
Tack så jättemycket för ett sakligt och snabbt svar!

/L

Johan_P
2008-04-29, 22:11
Tack så jättemycket för ett sakligt och snabbt svar!

/L

Får man fråga hur du hade tänkt göra i fortsättningen? Är det inte svårt att få upp RDI av spårämne med 1000 kcal om dagen?

Liliaceae
2008-04-29, 22:28
Hej Johan!

Jag tänker hålla mig runt 1400 kcal/dag i fortsättningen, jag var mest nyfiken på nackdelarna/fördelarna med att ligga så lågt som 1000kcal.

1000/dag är inte på något sätt ultimat för mig, men ibland hamnar jag där i alla fall och vid de tillfällena är det skönt att veta att man inte sabbar sin kropp.
Men som sagt, jag ligger hellre lite högre i kcal och går ner sakta men säkert, än äter överdrivet lite och riskerar att börja slarva och fuska. Fokus ligger på bra mat med mycket proteiner och träning - precis som det ska vara!

Scratch89
2008-04-29, 22:58
Får man fråga hur du hade tänkt göra i fortsättningen? Är det inte svårt att få upp RDI av spårämne med 1000 kcal om dagen?

Man får äta mycket näringsrika grönsaker, tillsammans med animalier med bra fett. Kommer dock bli rätt så tråkigt att leva på broccoli, havregryn, morot och makrill efter ett tag. :)

frida
2008-04-30, 16:16
Ökad risk för större samtida muskelförlust (varje kilo kroppsfett du har kan bara frisätta en viss mängd energi per dygn. Överskrids denna gräns via ett stort underskott, kommer fettfri massa att kataboliseras för att täcka underskottet).

(irritation, t ex).


Men om det nu är 70 kcal som ett kg fett kan frisätta per dygn, överskrids inte gränsen väldigt lätt då. Finns ju många, iaf på mitt gym, som vid denna tiden på året snörper intaget till 1000 kcal - eller mindre!?

L-Sami
2008-04-30, 16:28
Men om det nu är 70 kcal som ett kg fett kan frisätta per dygn, överskrids inte gränsen väldigt lätt då. Finns ju många, iaf på mitt gym, som vid denna tiden på året snörper intaget till 1000 kcal - eller mindre!?

Om de väger 90kg och har BF% 15, så är det lungt. Om BF% ligger på 8, så är det lite sämre idé att ligga på -1000kcal om man vill bibehålla så mycket fettfrimassa som möjligt.

JonasTL
2008-04-30, 16:42
Med andra ord bör man höja kaloriintaget allteftersom man närmar sig slutet av deffen?

Någon som tillämpat detta i praktiken?

frida
2008-04-30, 19:59
Ja det är precis detta jag funderar på - då det istället brukar vara tvärtom,
att man får sänka mer och mer i slutet.. Erfarenhet ngn?

Scratch89
2008-04-30, 20:09
Det är en balansgång, minst sagt. I början kan du ha ett lågt energiintag/stort underskott då du har en högre fettmassa. I slutet av dieten är risken för muskelnedbrytning större, iom en lägre fettmassa, och ett lika stort underskott kan inte längre hållas. Dock får du tänka på att med en lättare kropp har du lägre energiförbrukning, så om man räknar rätt så borde man kunna ligga på samma energiintag hela tiden.

frida
2008-05-01, 08:31
Men detta om att ett kilo fett bara kan "släppa" ett visst antal kcal borde också tala emot "ätardagar".
Med en ätardag måste du ju gå riktigt lågt under veckodagarna för att kompensera och skapa balansen...

Och låt oss ta tjejen som frågar som exempel. Med 10 kg fett lagrat på/i kroppen skulle hon bara kunna "släppa" 700 kcal om dygnet. Jag själv är väl i samma sits ungefär.
Jag som tränar triathlon och cyklar mängder hinner inte alltid äta tillräckligt. 1300-1500 kcal skulle på så vis "bränna" en hel del muskler/annat än fett en dag då jag cyklar och promenerar 3-4 timmar..

Guddi
2008-05-01, 08:42
Men detta om att ett kilo fett bara kan "släppa" ett visst antal kcal borde också tala emot "ätardagar".
Med en ätardag måste du ju gå riktigt lågt under veckodagarna för att kompensera och skapa balansen...

Och låt oss ta tjejen som frågar som exempel. Med 10 kg fett lagrat på/i kroppen skulle hon bara kunna "släppa" 700 kcal om dygnet. Jag själv är väl i samma sits ungefär.
Jag som tränar triathlon och cyklar mängder hinner inte alltid äta tillräckligt. 1300-1500 kcal skulle på så vis "bränna" en hel del muskler/annat än fett en dag då jag cyklar och promenerar 3-4 timmar..Du måste vara väldigt tung (dvs bränna mycket kalorier under aktivitet) för att inte kunna kompensera cykling och 3-4 timmars promenad genom kosten. Köp en 2L yoghurt eller nått.

Som svar på din fråga. Först och främst är det inte meningen att man ska kompensera för ätardagen genom att ligga på större underskott de andra dagarna, men vi antar för diskussionens skull att man gör det. Om man äter 1500kcal för mycket en ätardag så kommer inte alla dessa 1500kcal att lagras som fett, särskilt inte om man tränat samma dag eller dagen innan. Man behöver med andra ord inte ligga så väldigt lågt de andra dagarna för att kompensera ätardagen. En 100-150kcal lägre än annars räcker mer än väl.

Lavorini
2008-05-01, 08:44
Men detta om att ett kilo fett bara kan "släppa" ett visst antal kcal borde också tala emot "ätardagar".
Med en ätardag måste du ju gå riktigt lågt under veckodagarna för att kompensera och skapa balansen...

Tala emot? Det beror ju på vilka sorts ätardagar du har så klart. Om du äter allt du kommer över i form av glass, godis, pizza, etc så finns det risk att du äter bort en del av veckans underskott. Om man däremot är lite listig så käkar man kanske 1000Kcal extra i form av bra föda, för att ladda kroppen och så att man kan träna lite hårdare ett par pass.

Rahf
2008-05-01, 09:21
Men detta om att ett kilo fett bara kan "släppa" ett visst antal kcal borde också tala emot "ätardagar".
Med en ätardag måste du ju gå riktigt lågt under veckodagarna för att kompensera och skapa balansen...

Och låt oss ta tjejen som frågar som exempel. Med 10 kg fett lagrat på/i kroppen skulle hon bara kunna "släppa" 700 kcal om dygnet. Jag själv är väl i samma sits ungefär.
Jag som tränar triathlon och cyklar mängder hinner inte alltid äta tillräckligt. 1300-1500 kcal skulle på så vis "bränna" en hel del muskler/annat än fett en dag då jag cyklar och promenerar 3-4 timmar..

Släppa 700kcal ren fettmassa ja. 10kg fett på kroppen är det nog rätt många som har. Varför talar detta emot ätardagar?