handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk efter benpass?


Allan
2003-05-28, 22:37
Såg i en annan tråd att nån frågade hur man hanterar träningsvärk efter ett riktigt grymt benpass. Tycker frågan är så intressant att jag öppnar en separat tråd om det.
Själv är jag helt inne på att man efter många års träning blir mr eller mindre resistens mot vissa typer av träningsvärk. Är man en van knäböjare har man också lärt sig att hantera träningsvärken. Vi satt och snackade om det här förra veckan, och en av killarna - god för en bra bit över 300 i böj och definitivt hardcore, BTTW, BringYourOwnBucket osv - var bekymrad över att han aldrig fick den där olidliga värken längre.
Är det så att man passerar nån gräns där träningsvärken liksom inte uppfattas av systemet längre?
Vad tror ni?


allan

Pez
2003-05-28, 22:44
Jadu Allan.. tror att jag måste svara lite trist med - det är nog olika från person till person. :D

Men samtidigt - visst borde smärtgränsen höjas, speciellt brukar ju kroppen ha en tendens att anpassa sig efter specifik återkommande smärta, t.ex så skulle säkert en ickereumatiker totalt stupa under och kvida i fosterställning om han fick de smärtorna pang på.

Nervsystemet kan säkert lära sig filtrera lite sas...

Intressant fråga.. nån som är lite mer insatt i det?

/pez

Cartwright
2003-05-28, 23:10
Efter mitt första pass med knäböj var jag inte utanför huset på 3-4 dar. Det gick helt enkelt inte. Kunde inte gå i trappan inne heller...

Nu känner jag mig bara lite småmör i benen ett par dar efteråt, trots att jag kör dubbelt så tungt.

mangemani
2003-05-29, 07:12
Originally posted by Allan
Såg i en annan tråd att nån frågade hur man hanterar träningsvärk efter ett riktigt grymt benpass. Tycker frågan är så intressant att jag öppnar en separat tråd om det.
Själv är jag helt inne på att man efter många års träning blir mr eller mindre resistens mot vissa typer av träningsvärk. Är man en van knäböjare har man också lärt sig att hantera träningsvärken. Vi satt och snackade om det här förra veckan, och en av killarna - god för en bra bit över 300 i böj och definitivt hardcore, BTTW, BringYourOwnBucket osv - var bekymrad över att han aldrig fick den där olidliga värken längre.
Är det så att man passerar nån gräns där träningsvärken liksom inte uppfattas av systemet längre?
Vad tror ni?


allan


japp,det var mitt inlägg om ben träning som du menar!

och jag pratade inte om träningsvärk,utan hur ni tar er hem efter träningspasset,för att det är ju nästan omöjligt att gå efter passet.

GhostFace
2003-05-29, 08:16
Tror mera på att ju mera träningsvan man blir desto mindre känslig för just träningsvärk blir man.
Nu räknar jag "träningsvan" i antalet år som regelbunden hård träning i ex. +10 år.

Men jag undrar hur den fysiologiska förklaringen till ovanstående skulle kunna låta ?
Om det finns en sådan ?
Något med nervsystemet ? Vad vet jag ?

King Grub
2003-05-29, 11:04
Jag får alltid, alltid brutal värk i benen och rumpan dagarna efter ett benpass, fortfarande efter 15 år av hård benträning minst en dag i veckan. Den blir aldrig lindrigare. Däremot känner jag mig inte lika handikappad av den längre; jag kan fungera trots att det gör ont.

Survivor
2003-05-29, 11:27
Originally posted by King Grub
Jag får alltid, alltid brutal värk i benen och rumpan dagarna efter ett benpass, fortfarande efter 15 år av hård benträning minst en dag i veckan. Den blir aldrig lindrigare. Däremot känner jag mig inte lika handikappad av den längre; jag kan fungera trots att det gör ont.
Jojo, 15 set knäböj sätter väl sina spår det :)

King Grub
2003-05-29, 11:31
Originally posted by Survivor

Jojo, 15 set knäböj sätter väl sina spår det :)

Jajamensan. Och i morgon lär det bli skönt. I morse körde jag första riktiga knäböjspasset på tre veckor. Var tvungen att byta gym på grund av strejken, och där fanns inte ens en fri stång att böja med. Sanslöst men sant. Jag var tvungen att ligga och fjösa i benpressen.

PDS
2003-05-29, 12:27
Jag har tränat i 10år och har numera dragit ner mycket på antalet set, ex 3set knäböj och 3set benspark men får fortfarande grym träningsverk.

Detta är vid ett pass i veckan skulle jag öka till 2pass/v så blir träningsverken mycket mindre, 3pass/vecka så är träningsverken helt borta :confused:

Pudzianovski
2003-05-29, 13:46
Kör jag likadant som alltid varje gång jag tränar så vänjer sig kroppen snabbt och då uteblir träningsvärken mer eller mindre efter ett tag.

Om jag däremot varierar set/reps övningar så får jag mer träningsvärk. Rätt logiskt. Kroppen anpassar sig och det har den alltid gjort.

Kommer ihåg en gång för några år sen när jag skulle springa 100 meter o se vilken tid jag hade. Kunde knappt röra benen 10 dagar efter det.

Munter
2003-05-29, 13:59
Tänkte precis säga som föregående talare. Variation och "muskelovana" ger träningsvärk, inget annat. Så funkar det här iaf.

Tompi
2003-05-29, 21:32
Jag får alltid grym träningsverk i benen, även om det är min starkaste muskelgrupp. Träningsverken i andra kroppsdelar är inte alls lika grym!

Rumpelstilzchen
2003-05-31, 21:58
Benen är hemskia ibland, speciellt insidan av benen, jumskarna och en hel del i baken.

Fast värst för mig är triceps, sitter i ungefär 5 dagar och sedan börjar den släppa. På 7 dagen börjar jag sakna den men då är det ändå tricepspass på kvällen och då klarar man sig. ;)

PDS
2003-06-09, 11:44
Originally posted by Munter
Tänkte precis säga som föregående talare. Variation och "muskelovana" ger träningsvärk, inget annat. Så funkar det här iaf.


Spelar ingen roll om jag kör samma övningar gång på gång i månader träningsverken blir brutal vid 1pass/veckan ändå :confused: Så funkar det här iaf.

jwzrd
2003-06-09, 16:24
Prova en skön legextensions <-> sissysquats-kombo. Det får jag alltid värk av.