handdator

Visa fullständig version : Socker ger värmekänsla!


Cruzzo
2008-04-28, 20:45
När jag har ätit eller druckit sockerrikt som t.ex läsk så blir jag helt varm i kroppen och svettas. Vad kan det bero på? Har hög ämnesomsättning och har alltid haft svårt att gå upp i vikt men varför reagerar min kropp som den gör på socker?

Scratch89
2008-04-28, 21:33
All mat ger en termogen effekt, vissa livsmedel mer än andra. Är du säker på att du bara känner av det här efter att ha fått i dig mycket socker?

He-man
2008-04-28, 23:21
När jag har ätit eller druckit sockerrikt som t.ex läsk så blir jag helt varm i kroppen och svettas. Vad kan det bero på? Har hög ämnesomsättning och har alltid haft svårt att gå upp i vikt men varför reagerar min kropp som den gör på socker?

Vilka mängder socker rör det sig om, du är inte diabetiker?

Emil_Larsson
2008-04-29, 06:25
Ibland när jag dricker coca cola så fryser jag, eller jag får rysningar, lite läskigt.

JoeyP
2008-04-29, 09:28
Socker går ju ut fort i blodet, vilket kanske gör att du känner av det. Medans långsamma kolhydrater sakta men säkert gör dig varmare.

Scratch89
2008-04-29, 12:21
Socker går ju ut fort i blodet, vilket kanske gör att du känner av det. Medans långsamma kolhydrater sakta men säkert gör dig varmare.

Socker har inte jättehögt GI.

Cruzzo
2008-04-29, 14:03
Alltså när jag äter vanlig mat kan jag också bli lite varmare i kroppen men det är framförallt när jag äter eller dricker nåt väldigt sött som t.ex läsk! Räcker med ett glas cola, sen tar det 15min kanske och då blir jag varm och börjar svettas. Har inte diabetes och inget är fel på mitt blodsocker.

Cruzzo
2008-04-29, 14:04
Socker går ju ut fort i blodet, vilket kanske gör att du känner av det. Medans långsamma kolhydrater sakta men säkert gör dig varmare.

Men frågan är ju varför jag blir varm av det, ingen annan blir ju varm av lite läsk!

CoolHandLuke
2008-04-30, 02:17
Ligger du på energiunderskott?

JoeyP
2008-04-30, 07:29
Socker har inte jättehögt GI.

Nej för det innehåller till 50% fruktos. Jag tänkte nog mer på rent glukos. >.<

JoeyP
2008-04-30, 07:30
Alltså när jag äter vanlig mat kan jag också bli lite varmare i kroppen men det är framförallt när jag äter eller dricker nåt väldigt sött som t.ex läsk! Räcker med ett glas cola, sen tar det 15min kanske och då blir jag varm och börjar svettas. Har inte diabetes och inget är fel på mitt blodsocker.

Jag kan känna likadant efter en stor måltid.