handdator

Visa fullständig version : Marklyft - bara släppa ner stången?


Walle5
2008-04-28, 16:32
Tjabba! Jag är en nybörjare på gymmet, och brukar köra marklyft på varje ryggpass. Jag kör med ca. 4-6 reps med bälte. När jag gjort lyftet brukar jag bara släppa ner stången, jag har provat att sänka den kontrollerat med har då tappat formen/krökt ryggen och har fått för mig att jag lättare kan skada mig. Min fråga är om det spelar någon roll om man bara släpper stången ner, eller om jag bör lära mig att sänka ner den kontrollerat?

Fjällbrynt
2008-04-28, 16:59
dukan släppa den, men de låter en del och du förstör vikterna

Damonk
2008-04-28, 17:20
Knäböj dig ner med stången så slipper du kröka ryggen.

Wao
2008-04-28, 17:27
Går du inte enda vägen ner mellan repsen? Om du gör detta är det ju precis samma sak bara det att du släpper greppet.

Spader
2008-04-28, 17:48
jag gjorde en tråd om detta förut.


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=106049

Granstr0m
2008-04-28, 18:21
jag släpper alltid rakt ner tar nytt grepp andas och drar upp en till

ChrisDEFC
2008-04-28, 19:31
jag kör en mellanvariant som jag själv finner perfekt för just mig och mitt gym, som du själv nämner så är det lätt att tappa formen sista biten ner till backen men det är ju åxå illa för väsen och vikterna att bara släppa så jag följer med stången och håller emot bra ner till knähöjd och där släpper jag på med ryggen som om jag släpper stången men följer med med händerna runt stången så det blir lättare och går snabbare att påbörja nästa repp.

KniveN
2008-04-28, 19:58
Knäböj dig ner med stången så slipper du kröka ryggen.

Hur skulle detta kunna gå till? Gör man en knäböj så slutar man ju med stången i knät, eller tror du att folk kan hålla ut stången med armarna så att den kommer framför knäna?

Martin Löwgren
2008-04-29, 11:10
jag släpper alltid rakt ner tar nytt grepp andas och drar upp en till

+1

Det låter mig alltid befinna mig i ett perfekt utgångsläge inför varje lyft.

jwzrd