handdator

Visa fullständig version : Hur ta proteindrink?


Slartibartfast
2003-05-28, 20:16
Ska man sitta och smutta eller är det bara att hälla i sig? Med tanke på upptagningen.

:smash: fråga kanske, but hey! I´m a :smash: guy.

Munter
2003-05-28, 20:30
Jag kör med 3 klunkar sen paus i 9 sekunder. Har fått GRYMMA resultat alltså.

King Grub
2003-05-28, 20:33
Jag föredrar high intensity-tekniken och sveper den utan att andas.

Svarten81
2003-05-28, 20:34
Originally posted by King Grub
Jag föredrar high intensity-tekniken och sveper den utan att andas.

instämmer:cheers:

emmzan
2003-05-28, 21:28
Håller för näsan och tokdricker!

ivandrago
2003-05-28, 21:30
sveper den på två röda

GhostFace
2003-05-28, 21:59
Tar 1 tesked pulver, tar en klunk vatten och sköljer ner det.
Tar 1 tesked pulver, tar en klunk vatten och sköljer ner det.
Tar 1 tesked pulver, tar en klunk vatten och sköljer ner det.
Tar 1 tesked pulver, tar en klunk vatten och sköljer ner det.
Tar 1 tesked pulver, tar en klunk vatten och sköljer ner det.
Tar 1 tesked pulver, tar en klunk vatten och sköljer ner det.
Tar 1 tesked pulver, tar en klunk vatten och sköljer ner det.
Tar 1 tesked pulver, tar en klunk vatten och sköljer ner det.
Tar 1 tesked pulver, tar en klunk vatten och sköljer ner det.


Kallas även 'rallargrogg'.

Dumma frågor får dumma svar :laugh:

z_bumbi
2003-05-28, 21:59
För bästa upptag så ska man tugga drinken har jag läst någonstans, dvs för att enzymerna ska komma igång så behöver man tugga födan.
Ser lite kul att tugga en drink därför dricker jag den på något annat sätt, har ingen aning om hur däremot. Beror väl på tillfälle gissar jag.

Tomten
2003-05-28, 23:09
Jag har hört att det ska vara bra att ta proteindrinken analt, jag har inte testat det själv, men folk på nätet har rekommenderat det. Testa så lovar jag att du får super resultat... :smash:

subliminal
2003-05-29, 00:38
Originally posted by Tomten
Jag har hört att det ska vara bra att ta proteindrinken analt, jag har inte testat det själv, men folk på nätet har rekommenderat det. Testa så lovar jag att du får super resultat... :smash: :laugh:

Herkulez
2003-05-29, 05:13
Intra-venöst med droppen

fredthehead
2003-05-31, 22:00
nu började jag skratta nått så otroligt när jag läste svaren i den här posten :D

och för att ge ett svar slutligen: tror inte det spelar sån stor roll om det tar 20 sekunder eller 1 minut att svälja drinken.

Slartibartfast
2005-12-25, 17:30
Måste bumpa denhär tråden.

Alla skrattade åt min "dumma" fråga, och nu en tid senare har det då kommit fram att det faktiskt har betydelse hur snabbt man tar drinken.



Vem skrattar sist? HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAH!!

:D

Justice
2005-12-25, 17:33
Hur långtid tar det för dej att äta en vanligmåltid?
För mej 2-3minuter så då dricker jag den på 2-3minuter.

Slartibartfast
2005-12-25, 17:34
Hur långtid tar det för dej att äta en vanligmåltid?


20-30 minuter.

Justice
2005-12-25, 18:46
20-30 minuter.

Njut inte av maten, ät den. :D

Slartibartfast
2005-12-25, 18:47
Njut inte av maten, ät den. :D

Jag njuter aldrig av mat. Det är ett nödvändigt ont.

Toljanen
2005-12-25, 19:08
Måste bumpa denhär tråden.

Alla skrattade åt min "dumma" fråga, och nu en tid senare har det då kommit fram att det faktiskt har betydelse hur snabbt man tar drinken.



Vem skrattar sist? HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAH!!

:D
Det är väl om drinken innehåller kolhydrater det spelar roll, och inte enbart en proteindrink som den här tråden handlar om.

Slartibartfast
2005-12-25, 19:18
Det är väl om drinken innehåller kolhydrater det spelar roll, och inte enbart en proteindrink som den här tråden handlar om.

För två år sedan fanns det inget som hette "bara proteindrink". Man hade alltid kolhydrater med och drinken togs alltid efter passet.

Farzan
2005-12-26, 21:08
hahaha, denna tråd är oslagbar.

Men, för att svara på frågan, jag tror inte att det har någon betydelse vare sig du dricker den på 2 sekunder eller två minuter.

Hah!

nudi
2005-12-26, 21:22
Det tar den tid det tar. Har aldrig orkat bry mig om det.
Allt som oftast är den uppdrucken inom 1-2 minut. :booty:

occt
2005-12-26, 22:59
high intensity-tekniken ! :hbang:

Kebab-Arne
2005-12-26, 23:19
Jag har hört att det ska vara bra att ta proteindrinken analt, jag har inte testat det själv, men folk på nätet har rekommenderat det. Testa så lovar jag att du får super resultat... :smash:


:laugh: :laugh: :laugh:

Kebab-Arne
2005-12-26, 23:21
För två år sedan fanns det inget som hette "bara proteindrink". Man hade alltid kolhydrater med och drinken togs alltid efter passet.

Det var på den tiden då Grub hade mjölk i eftertränningsdrinken. Fast den kan bara bestått av protein då han åt godis efter passet. :)

Slartibartfast
2005-12-26, 23:37
hahaha, denna tråd är oslagbar.

Men, för att svara på frågan, jag tror inte att det har någon betydelse vare sig du dricker den på 2 sekunder eller två minuter.

Hah!

Nu är det ju så att det är klarlagt att tarmens förmåga att uppta kolhydrat är begränsad till ca 1 g/minut. Så det spelar alltså roll hur snabbt man sänker malto/prottedrinken. Det var ju därför jag bumpade tråden.

Sen om det har någon praktisk betydelse är en annan femma.

Avesta
2005-12-27, 03:49
Jag föredrar high intensity-tekniken och sveper den utan att andas.
du använda inga kosttillskott tror jag att skrev nångång :confused:

Fartman
2005-12-27, 04:23
du använda inga kosttillskott tror jag att skrev nångång :confused:
dude, svaret är över 2,5 år gammalt.

MUGEN
2005-12-27, 07:55
Nu är det ju så att det är klarlagt att tarmens förmåga att uppta kolhydrat är begränsad till ca 1 g/minut. Så det spelar alltså roll hur snabbt man sänker malto/prottedrinken. Det var ju därför jag bumpade tråden.

Sen om det har någon praktisk betydelse är en annan femma.

men du, bara för att tarmen är begränsad till att ta upp 1 g per minut betyder det inte att om du sveper 60 g kolhydrater i en efterträningsdrink på en minut så lagras automatiskt 59 g oxiderar eller lagras in som kroppsfett, det ligger mestadels kvar och väntar på sin tur tills tarmen kan ta upp det.
*rolleyes*




mat är ett nödvändigt ont , börjar tvivla på att du är ironisk

jesse
2005-12-27, 08:26
men du, bara för att tarmen är begränsad till att ta upp 1 g per minut betyder det inte att om du sveper 60 g kolhydrater i en efterträningsdrink på en minut så lagras automatiskt 59 g oxiderar eller lagras in som kroppsfett, det ligger mestadels kvar och väntar på sin tur tills tarmen kan ta upp det.
*rolleyes*




mat är ett nödvändigt ont , börjar tvivla på att du är ironisk

Jag tror att han syftar på att upptaget blir lite långsammare om man sveper drinken på 1 minut istället för att dricka den under kanske 10-15 minuter.

King Grub
2005-12-27, 09:00
men du, bara för att tarmen är begränsad till att ta upp 1 g per minut betyder det inte att om du sveper 60 g kolhydrater i en efterträningsdrink på en minut så lagras automatiskt 59 g oxiderar eller lagras in som kroppsfett, det ligger mestadels kvar och väntar på sin tur tills tarmen kan ta upp det.
*rolleyes*

Men glykogeninlagringen blir långsammare med ett sådant protokoll jämfört med att tillföra samma mängd kolhydrat i mindre, regelbundna doser.

Slartibartfast
2005-12-27, 11:17
Men glykogeninlagringen blir långsammare med ett sådant protokoll jämfört med att tillföra samma mängd kolhydrat i mindre, regelbundna doser.

Men det är alltså inte bortkastat som du sagt tidigare? Bara lite sämre?

jesse
2005-12-27, 11:23
Men det är alltså inte bortkastat som du sagt tidigare? Bara lite sämre?

Han har väl aldrig skrivit att det är bortkastat? De jag har läst innan är detsamma som de jag läste nu.

Slartibartfast
2005-12-27, 11:35
Han har väl aldrig skrivit att det är bortkastat? De jag har läst innan är detsamma som de jag läste nu.

Det var i ett PM.

King Grub
2005-12-27, 11:45
Jag gissar, att du (igen) har missförstått något eller läst fel. ;)

Att kolhydraterna inte går upp i rök i tarmen säger väl sig självt?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49652&highlight=glykogeninlagring

jesse
2005-12-27, 11:46
Det var i ett PM.

Aha, visste inte att ni hade haft kontakt på sättet *slap*

internethjälten
2005-12-27, 11:53
sveper jag skiten fort blir jag illamående - tar den därför långsamt men lite föda.

Slartibartfast
2005-12-27, 11:54
Jag gissar, att du (igen) har missförstått något eller läst fel. ;)


Från PM:

"Däremot har flera studier och framstående forskare påpekat, att det är ännu bättre att dricka en kolhydrat- och proteinlösning under hela passet, alltså blanda gainern rejält hypotont och smutta på den som sportdryck under hela passets gång, kanske var 15:e minut eller så. Det låter bra, i synnerhet som tarmens förmåga att ta upp glukos är begränsad till runt 1 g per minut, så att hälla i sig 100 gram druvsocker i fyra klunkar är i princip bortkastat."

King Grub
2005-12-27, 11:56
Det handlar ju om intaget under passet (skriver jag ju tydligt) med avsikt att förbättra proteinbalansen. :confused:

Skall du maximera den exogena kolhydratoxidationen under träning måste du tillföra kolhydrat regelbundet utan att överskrida tarmens begränsning. Men det handlar om under träning. Det står ju i klartext. "under hela passet, alltså blanda gainern rejält hypotont och smutta på den som sportdryck under hela passets gång"

King Grub
2005-12-27, 12:04
Efter träning kan glykogeninlagringen begränsas av att tillföra för mycket kolhydrat, för fort.

"A large part of the ingested glucose that enters the bloodstream appears to be extracted by tissues other than the exercise muscle (i.e. liver, other muscle groups or fat tissue) and may therefore limit the amount of glucose available to maximise muscle glycogen synthesis rates. Furthermore, intestinal glucose absorption may also be a rate-limiting factor for muscle glycogen synthesis when large quantities (>1 g/min) of glucose are ingested following exercise."

Sports Med. 2003;33(2):117-44. Determinants of post-exercise glycogen synthesis during short-term recovery.

Under träning kan man inte uppnå en mycket högre kolhydratoxidation = bortkastat.

"Increasing the CHO intake up to 1.0 to 1.5 g/min will increase the oxidation up to about 1.0 to 1.1 g/min. However, a further increase of the intake will not further increase the oxidation rates."

Sports Med. 2000 Jun;29(6):407-24.

MrBoris
2005-12-27, 13:46
så lite sammanfattat för att vara "optimal"?:
"Optimalt och det bästa är att dricka sin gainer (med vassleprotein 30g och typ 40-50g maltodextrin) före passet och sedan en under passets gång (bara innehållande 80g maltodextrin kanske?) och ta några klunkar typ var 10e minut. Sedan efter passet tillföra en till "sockerdrink" (typ 80g maltodextrin) kanske 20g maltodextrin per "klunk", 10minuter senare dricka 20g till osv tills allt är slut. 1-1.5timme efter passet tillför man vassleprotein än en gång och börjar äta riktig mat i lagomt stora portioner (fisk/kött/ris/pasta). Dessa portioner ska vara så pass "små" att man kan äta en ny portion typ 30-45minuter senare o hålla på så i några timmar efter passet."

PS Jag skulle själv aldrig orka hålla på så här men vill gärna veta ändå om jag förstått allt DS

Sammanfattningen - Fisk eller fågel? :cool:

MVH /Boris

qubie
2005-12-27, 14:37
Nu väntar vi spänt på Mr.King Grubs svar på Borisens superduperantagande :bow:

jesse
2005-12-27, 14:44
så lite sammanfattat för att vara "optimal"?:
"Optimalt och det bästa är att dricka sin gainer (med vassleprotein 30g och typ 40-50g maltodextrin) före passet och sedan en under passets gång (bara innehållande 80g maltodextrin kanske?) och ta några klunkar typ var 10e minut. Sedan efter passet tillföra en till "sockerdrink" (typ 80g maltodextrin) kanske 20g maltodextrin per "klunk", 10minuter senare dricka 20g till osv tills allt är slut. 1-1.5timme efter passet tillför man vassleprotein än en gång och börjar äta riktig mat i lagomt stora portioner (fisk/kött/ris/pasta). Dessa portioner ska vara så pass "små" att man kan äta en ny portion typ 30-45minuter senare o hålla på så i några timmar efter passet."

PS Jag skulle själv aldrig orka hålla på så här men vill gärna veta ändå om jag förstått allt DS

Sammanfattningen - Fisk eller fågel? :cool:

MVH /Boris



Fisk!
Overkill o inta 3 drinkar på så kort tid (förutsatt att du inte kör maratonpass) jag tänker mig ett pass runt 60 minuter.

MrBoris
2005-12-27, 14:53
Fisk!
Overkill o inta 3 drinkar på så kort tid (förutsatt att du inte kör maratonpass) jag tänker mig ett pass runt 60 minuter.

Ok men slopa 80grams drinken efter passet då, fisk eller fågel?