handdator

Visa fullständig version : Kan inte radera filer, snela jelp!


Tricklev
2008-04-28, 01:07
Har ett par filer på datorn som jag inte kan radera, och eftersom hårddisken är rätt liten o skiten tar upp runt 10gb så är det dags att få något gjort åt dom, det är filmer det handlar om.

Får bara upp "bleh bleh något om att något prog använder/något om hur skiten skapades" eller så, och jag har inte några andra program aktiva som använder filerna.

Någon som kan ha en aning om hur jag får bort dessa?

Tomten
2008-04-28, 01:10
starta upp i felsäkert läge och ta bort?

installera SP2, har för mig det var ett problem i tidigare versioner av windows XP.

stäng ner program i programhanteraren som kan tänkas använda filerna.

Prankie
2008-04-28, 01:14
Anledningen är XP försöker skapa en preview av AVi filen. Det är bara ta bort en reg string. Om du är obekväm att pilla i regedit kan du försöka hitta ett fix på microsoft hemsidan eller andra ställer.


HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shel lex\PropertyHandler

Ta bort värde som finns där.

Tomten
2008-04-28, 01:16
Anledningen är XP försöker skapa en preview av AVi filen. Det är bara ta bort en reg string. Om du är obekväm att pilla i regedit kan du försöka hitta ett fix på microsoft hemsidan eller andra ställer.


HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shel lex\PropertyHandler

Ta bort värde som finns där.

Aha, det där kan med andra ord inte bli ett problem om man kör klassiska menysystemet?

Prankie
2008-04-28, 01:20
Aha, det där kan med andra ord inte bli ett problem om man kör klassiska menysystemet?

Vågar inte svara på det. Kan hända att andra meta data om filen kan inte heller hämtas. Det var så länge sen jag hade det problemet. Lite ovanlig att det finns folk utan SP2 fortfarande. :)

novaline
2008-04-28, 06:09
tanka hem avi.fix

pervan
2008-04-28, 07:31
Det finns ett program, kommer tyvärr inte ihåg vad det heter, men det visar vilka andra program som använder just den .exe, som du sedan lätt kan terminatea!

Annars;

1. Felsäkert läge
2. Kill it with fire
3. ?????????????
4. PROFIT

Yuffie
2008-04-28, 08:21
Ta bort filerna från din torrentklient.

King Grub
2008-04-28, 08:23
http://www.antirootkit.com/software/IceSword.htm

Tar bort det mesta. Även skyddade systemfiler, så man bör vara försiktig.