Visa fullständig version : Frukt, grönsaker och nötter. TOP 5
Detta handlar i princip bara om en fråga och det är vilka alternativ som är bäst i någon slags top fem. Du kan säga top 5 frukt, grönsaker eller nötter. Det är det jag är mest intresserad över. Vilken produkt som är bäst hälsomässigt. :)
Ni får gärna också göra nya top 5-or, t.ex. som kött, gröt m.m. då blir jag bara tacksammare!! :thumbup:
Scratch89
2008-04-27, 22:28
Broccoli, vitkål, morot är nog top tre. Apelsin och mandlar, bara för att lägga till från de andra två kategorierna.
EDIT: Fast jag tycker verkligen att mandlar och nötter rent allmänt smakar kräk, så det klarar jag mig utan.
Eddie Vedder
2008-04-27, 22:45
Spenat, broccoli, grönkål, röd paprika och potatis. Där är nog mina topp 5. Om bönor räknas in så hamnar ju sojabönor antagligen som nummer 1. Lite svårt att veta exakt vilka kategorier (utöver just frukt, grönsaker/rotfrukter och nötter/frön) som ingår i din efterfrågade "topplista".;)
Men om du räknar in baljväxter så finns ju flera riktigt riktigt bra livsmedel och just sojabönan är ju en riktig näringsbomb.
Min topplista skulle se ut som följer:
Morötter
Palsternacka
Avokado
Satsumas
Sötmandel
Gröt med glass :D
Jag skulle säga -
1.Rå lök, gul eller röd.
2.Apelsin.
3.Chili.
4.Broccoli.
5.Blåbär.
Syndicate
2008-04-28, 06:36
spenat
hallon
avocado
cashewnötter
potatis
apelsin
1. Apelsin
Listan behöver inte vara längre :smash: Fast om det är nödvändigt så slänger jag in körsbärstomater, paprika, spenat och broccoli också.
1. färsk spenat
2. alla paprikasorter
3. rädisor
4. avokado (är det ens en grönsak? frukt?)
5. rödkål
--
1. (rätt mogen) mango
2. hallon
3. björnbär
4. passionsfrukt
5. lichie (eller hur de stavas ;))
--
1. pistachnöt
2. valnöt
3. hasselnöt
4. cashew
5. paranöt
1. broccoli
2.Spenat
3. Potatis
4. Morötter
5. blåbär
Mina favoriter
Alfred Nobel
2008-04-28, 06:56
1. broccoli
2. purjolök
3. palsternacka
4. morot
5. potatis
-
6. nötter i allmänhet (pecan, pistage, cashew, etc.)
7. Fänkål, zucchini
lovelysmile
2008-04-28, 08:51
Idag.
1. blåbär
2. broccoli
3. morröter
4. tomater
5. blomkål
Med reservation för ändringar.
Eddie Vedder
2008-04-28, 08:57
Det är det jag är mest intresserad över. Vilken produkt som är bäst hälsomässigt. :)
Ni som svarat, har ni faktiskt funderat över grundfrågan eller bara listat favoriterna?
Det är ju de facto en frågeställning om vilka man anser ha bäst näringsvärde så som jag förstått det, inte vilka man tycker bäst om att äta.
Ni som svarat, har ni faktiskt funderat över grundfrågan eller bara listat favoriterna?
Det är ju de facto en frågeställning om vilka man anser ha bäst näringsvärde så som jag förstått det, inte vilka man tycker bäst om att äta.
det missade jag ;) nu man skulle behöva *whistle*-smileyn
1. Valnötter
2. Spenat
3. Brocolli
4. Blåbär
5. Grönkål
1.färsk bladpersilja
2.broccoli
3.blomkål
4.pumpa
5.spenat
det missade jag ;) nu man skulle behöva *whistle*-smileyn
Ja, var har den tagit vägen ? Det var min favorit!!!
1. vitkål
2. broccoli
3. blomkål
4. spenat
5. potatis
1. Broccoli
2. Vitkål (surkål!)
3. Potatis
4. Det som finns i rotmos
5. Bär (räknas det?)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.