handdator

Visa fullständig version : Sluta med allt?


prinsesson
2008-04-27, 19:45
Hej.

Hur reagerar kroppen om man efter skithård träning som ibland kunde omfatta tre cardio-pass/dag och löpning plötsligt slutar?

Känner att jag helt enkelt inte tycker de e kul längre..passen ger mindre och mindre och jag har kört allt utan lust o vilja...enda som va skönt var då det var över typ.

Dessutom e jag underviktig, har dåliga blodvärden osv. enda som e bra e kondisen...förlorar jag mycket som slutar eller vinner jag mer? Vet att kondition är en färskvara men för att vara sund...hur mycket träning behövs egentligen?

agazza
2008-04-27, 19:48
Det är viktigt att hjärtat mår bra men man ska inte nöta på med något man inte gillar.

forslund
2008-04-27, 19:50
Tror jag läste någonstans att det endast behövs 2 konditionspass per vecka för att öka konditionen. Allt man behöver göra är att öka intensiteten på passen.
Ta inte mitt ord för det dock. Om någon kan backa upp mig på det vore det tacksamt.

Så testa olika former av träning samt ät upp dig lite så kanske motivationen kommer tillbaka. Jag vet i alla fall att man mår bättre av att träna än att inte göra det. :)

surre 40
2008-04-27, 19:51
Hej.

Hur reagerar kroppen om man efter skithård träning som ibland kunde omfatta tre cardio-pass/dag och löpning plötsligt slutar?

Känner att jag helt enkelt inte tycker de e kul längre..passen ger mindre och mindre och jag har kört allt utan lust o vilja...enda som va skönt var då det var över typ.

Dessutom e jag underviktig, har dåliga blodvärden osv. enda som e bra e kondisen...förlorar jag mycket som slutar eller vinner jag mer? Vet att kondition är en färskvara men för att vara sund...hur mycket träning behövs egentligen?

Du måste nog vila helt i 2-3 veckor från träningen.

för att bara mår bra räcker det med 3-4 träningspass i veckan som inte bör överstiga 1 timme per pass. (om du kör styrke)

cardio kan du köra längre än en timme i sträck - men ska du bli maratonlöpare eller bara må bra?

Gnusram
2008-04-27, 20:03
Hej.

Hur reagerar kroppen om man efter skithård träning som ibland kunde omfatta tre cardio-pass/dag och löpning plötsligt slutar?

Känner att jag helt enkelt inte tycker de e kul längre..passen ger mindre och mindre och jag har kört allt utan lust o vilja...enda som va skönt var då det var över typ.

Dessutom e jag underviktig, har dåliga blodvärden osv. enda som e bra e kondisen...förlorar jag mycket som slutar eller vinner jag mer? Vet att kondition är en färskvara men för att vara sund...hur mycket träning behövs egentligen?

Man ska inte vara rädd för att vila om träningen börjar kännas kravfylld!

Som du beskriver det så kan det mycket väl bli så att kroppen blir glad. Förmodligen kommer det att kännas lite märkligt i början dock. Kanske kommer du att gå upp lite men det låter ju som en bra grej som också kanske gör att du helt enkelt mår bättre?

Men det viktigaste tror jag är lusten, eller bristen på den, som du beskriver. Varför göra något som känns som en plåga? Inget är ju heller skrivet i sten. Bestäm dig för att göra ett uppehåll helt och hållet om du vill, ta ett par promenader i veckan för att röra lite på dig och komma ut i friska luften och använd resten av tiden till att läsa böcker, kolla på film, umgås med kompisar eller vad du nu tycker att du vill göra.

Jag gjorde själv ett totaluppehåll på tre månader för en fem-sex år sen. Jag var stressad av uteblivna resultat, hade ont och var allmänt rätt less. Det var hur skönt som helst! För mig var det ju styrka som var grejen men jag tyckte inte att jag tappade speciellt mycket, jag behövde nog "läka" både fysiskt och psykiskt.

He-man
2008-04-27, 20:06
När jag slutade tvärt med styrketräning 5 dagar i veckan, gick jag upp 12kg fett på ett halvår.

King Grub
2008-04-27, 20:10
Slutar man träna konditionsträning förlorar man snabbt andra effekter av sin tidigare träning. Redan efter 1-2 veckor märks en reducering av den metabola och träningsspecifika kapaciteten, och inom ett par månader är många av dom träningsstimulerade effekterna helt borta och nere på otränade nivåer. I sängläge går det fortast utför. En ung och vältränad person som tvingas till sängläge förlorar 25% av sin maximala syreupptagningsförmåga på mindre än 3 veckor, och antalet kapillärer i hans muskulatur minskar med upp till 25% på samma tid.

Det är lättare att behålla konditionsförbättringar än att åstadkomma dom.

I studier har man sett, att personer som tränat upp sin kondition med 6 pass i veckan, behöll Vo2Max vid reducerad frekvens till antingen 2 eller 4 pass per vecka, men med lika hög intensitet och varaktighet på själva träningspassen.

Andra studier har visat, att man behåller Vo2Max om man fortsätter träna lika ofta, men reducerar träningspassens varaktighet från 40 till 26 eller 13 minuter, bara intensiteten upprätthålls.

Det är intensiteten som är av största vikt; kraven på både träningspassens frekvens och varaktighet är betydligt lägre för den som vill behålla sin maximala syreupptagningsförmåga, förutsatt att intensiteten är hög nog. Så fort den tränande börjar ta det lugnare och sänka passens intensitet, om än så lite, minskar Vo2Max.

Det finns även andra faktorer som utgör "kondition" och aerob prestationsförmåga; tränande som normalt tränar 6-10 timmar per vecka, men reducerar den mängden rejält men behåller passens intensitet, behåller också sin maximala syreupptagningsförmåga. Däremot innebär en sådan reducering av träningsmängden negativ påverkan på kapaciteten att arbeta på en viss nivå av maximal syreupptagningsförmåga, genom reducerad glykogenlagring och minskad kapacitetet för fettoxidation under träning.

När jag slutade tvärt med styrketräning 5 dagar i veckan, gick jag upp 12kg fett på ett halvår.

Det berodde uteslutande på positiv kaloribalans = du åt för mycket.

forslund
2008-04-27, 20:28
Slutar man träna konditionsträning förlorar man snabbt andra effekter av sin tidigare träning. Redan efter 1-2 veckor märks en reducering av den metabola och träningsspecifika kapaciteten, och inom ett par månader är många av dom träningsstimulerade effekterna helt borta och nere på otränade nivåer. I sängläge går det fortast utför. En ung och vältränad person som tvingas till sängläge förlorar 25% av sin maximala syreupptagningsförmåga på mindre än 3 veckor, och antalet kapillärer i hans muskulatur minskar med upp till 25% på samma tid.

Det är lättare att behålla konditionsförbättringar än att åstadkomma dom.



Allt det där är mycket intressant. Chockande hur fort det går. Är det lika svårt att efter sängliggande i ett par veckor "återskapa" sin syreupptagningsförmåga som det är att starta från otränat tillstånd?

De flesta av oss har ju åkt på en förkylning då och då och kanske tvingas till att inte träna under 1-2 veckors tid, men man kommer ju hyffsat snabbt igång även om de första passen brukar vara tunga, vilket är förståligt efter de studier som du pratar om. Men det känns som om 3 pass är alldeles för kort tid att återskapa en 5-10 procentenhet stor förlust. Läste någon studie som de lyckades höja Vo2Max med 0,25% per träningstillfälle. Det låter ju väldigt lågt, men det stämmer säkert. Dock känns det konstigt jämfört med mina förkylningserfarenheter.

prinsesson
2008-04-27, 20:44
Slutar man träna konditionsträning förlorar man snabbt andra effekter av sin tidigare träning. Redan efter 1-2 veckor märks en reducering av den metabola och träningsspecifika kapaciteten, och inom ett par månader är många av dom träningsstimulerade effekterna helt borta och nere på otränade nivåer. I sängläge går det fortast utför. En ung och vältränad person som tvingas till sängläge förlorar 25% av sin maximala syreupptagningsförmåga på mindre än 3 veckor, och antalet kapillärer i hans muskulatur minskar med upp till 25% på samma tid.

Det är lättare att behålla konditionsförbättringar än att åstadkomma dom.

I studier har man sett, att personer som tränat upp sin kondition med 6 pass i veckan, behöll Vo2Max vid reducerad frekvens till antingen 2 eller 4 pass per vecka, men med lika hög intensitet och varaktighet på själva träningspassen.

Andra studier har visat, att man behåller Vo2Max om man fortsätter träna lika ofta, men reducerar träningspassens varaktighet från 40 till 26 eller 13 minuter, bara intensiteten upprätthålls.

Det är intensiteten som är av största vikt; kraven på både träningspassens frekvens och varaktighet är betydligt lägre för den som vill behålla sin maximala syreupptagningsförmåga, förutsatt att intensiteten är hög nog. Så fort den tränande börjar ta det lugnare och sänka passens intensitet, om än så lite, minskar Vo2Max.

Det finns även andra faktorer som utgör "kondition" och aerob prestationsförmåga; tränande som normalt tränar 6-10 timmar per vecka, men reducerar den mängden rejält men behåller passens intensitet, behåller också sin maximala syreupptagningsförmåga. Däremot innebär en sådan reducering av träningsmängden negativ påverkan på kapaciteten att arbeta på en viss nivå av maximal syreupptagningsförmåga, genom reducerad glykogenlagring och minskad kapacitetet för fettoxidation under träning.






Men är detta farligt eller skadligt för kroppen? Att sluta träna kondition? Jag är annars mycket ute och går, rider osv. i vardagen men just att sluta träna hårt och så...är det rentav dåligt att sluta?

King Grub
2008-04-27, 20:45
Men är detta farligt eller skadligt för kroppen? Att sluta träna kondition? Jag är annars mycket ute och går, rider osv. i vardagen men just att sluta träna hårt och så...är det rentav dåligt att sluta?

Nej, det inte farligt att sluta med hård träning. Vardagsmotion är bra. Rekommendationerna är att man aktiverar sig med åtminstone medelhård intenstitet någon halvtimme till timme om dagen, men den träningsmängd du verkar ägna/ha ägnat dig åt är mer skadlig än nyttig, med tanke på din vikt och kostproblem.

prinsesson
2008-04-27, 20:54
Nej, det inte farligt att sluta med hård träning. Vardagsmotion är bra. Rekommendationerna är att man aktiverar sig med åtminstone medelhård intenstitet någon halvtimme till timme om dagen, men den träningsmängd du verkar ägna/ha ägnat dig åt är mer skadlig än nyttig, med tanke på din vikt och kostproblem.


Du menar att jag gör det rätta nu med att släppa på allt och "börja leva" igen...eller sluta tänka på bara träning osv...såsom jag gjort hittills alltså.

King Grub
2008-04-27, 20:57
Absolut.

Och man behöver inte ha en kondition som en elitidrottare för att ha hälsan. Den fysiska hälsan, vill säga. För den psykiska hälsan kan det vara ett fördärv att fixera sig vid träningen på bekostnad av allt annat, och du kan inte göra något bättre än att slappna av och leva ett normalt liv, där träning mycket väl kan och bör ingå, men då när du vill och har lust, inte pga av några tvångskänslor. Att låta tankar kring träning och kost ta över för mycket som ung, kan innebära att man slösar bort sina bästa år, till ingen nytta.

prinsesson
2008-04-27, 21:00
Absolut.

Och man behöver inte ha en kondition som en elitidrottare för att ha hälsan. Den fysiska hälsan, vill säga. För den psykiska hälsan kan det vara ett fördärv att fixera sig vid träningen på bekostnad av allt annat, och du kan inte göra något bättre än att slappna av och leva ett normalt liv, där träning mycket väl kan och bör ingå, men då när du vill och har lust, inte pga av några tvångskänslor. Att låta tankar kring träning och kost ta över för mycket som ung, kan innebära att man slösar bort sina bästa år, till ingen nytta.

Okej..tack för de orden.
Känner mig så splittrad men jag orkar inte tänka på att jag inte tränat idag eller att de inte var tillräckligt givande osv. osv.....vill leva också liksom. Fick inga framsteg heller...blev bara svagare, surare och mer orkeslös och apatiskt liksom.

He-man
2008-04-27, 21:09
Det berodde uteslutande på positiv kaloribalans = du åt för mycket.

Jo det vet jag mycket väl, det jag ville ha sagt är att om man tränar mycket och är van att äta mycket till följd av träningen, finns en risk att man fortfarande känner samma behov av mat trotts att man slutat träna, varpå man lätt skenar i vikt. :)